PDA

Se full versjon : Sikkerhet på beitet

Mandarinhest
04-05-2008, 23:15
Tenker da på sikkerheten hos hester og farlige beite områder.

Hva unngår dere av bratte skrenter og berg feks? Eller lar dere terrenget bare være som det er og lar de ta støyten om de absolutt skal ned en fjellskrent?

Embliss
05-05-2008, 12:55
Hestene våre står i ulendt terreng, men uten "fjellskrenter". De trives mye bedre der enn på et annet beite vi har, som er flatere. Det er jo naturlig for hestene med kupert terreng.

Og som ridelæreren min sa da jeg var nybegynner og på min første klatretur:
"Hera, hopper ikke ned skrenta, hun er da ingen selvmordsponni!" ;)

Puselusa
05-05-2008, 13:43
Har en berg med fire meters fritt fall på ett av beitene, men dette er gjerdet unna slik at de ikke kommer i nærheten en gang.
Ellers er beitet kupert med nye bratte bakker, men det får de bare venne seg til. Går over gjerdet flere ganger i løpet av beitesesongen for å sjekke at alt er like helt og utelukke potensielle hestefeller. Har aldri hatt skader på beitene bortsett fra i fjor, da to varmblodstravere skadde seg samtidig. Hvordan dette skjedde vites ikke, men trolig har de rotet seg over en haug med store steiner oppe i lia. Gudene vet hvorfor.

Astrid
05-05-2008, 16:30
Hesten jeg hadde på fòr før brakk foten på beitet, så jeg lar hvertfall ikke Western gå hvor som helst (Lunder tror jeg tåler litt mer :p). Har ikke verdens største beite, og det eneste som kan være litt farlig er ei slags grøft, og den er gjerdet ute :)

Nina
05-05-2008, 16:37
Aldri hatt hestene på beiter med enorme skrenter o.l. Ganske flatt her i distriktet. Men på skogsbeite har ingenting blitt gjerdet ute, så visse skråninger og slik er det jo. Men hestene greier som regel å se an slikt selv.

Bitten&Betty
06-05-2008, 07:14
Skulle vi gjerda inn alle de bratte skrentene på våre beiter så måtte vi jammen ha investert i mye gjerde. Er bare ulent terreng her med knauser og skrenter spredt rundt over allt. Ser ut til at hestene holder seg unna dem på egenhånd. Aldri hatt noen stygge skader på beite. De som er vant med flatt terreng kløner en del de første dagene, men de lærer fort å fote seg, selv der det er ekstremt ulent kommer de fykende i galopp etterhvert :)