PDA

Se full versjon : Trening av åring mot utstilling

Mari
04-05-2008, 12:29
Jaja, den må vera leietemt og å kunne stå stille, men er det fine måter å trene åringen på fram mot skue? Tenkjer da på ting som kan bygge litt musklar, trene rørslene og miljøtrening...

Hanna&Brá
04-05-2008, 12:33
Gå turer i skog og mark, klatre, være med som håndhest i vogn eller under ridning.. De har ikke så lang tålmodighetslunte disse småttingene så det er viktig å gjøre ting lysbetont og morsomt, og altså og ikke holde på så altfor lenge.

Chevaleresse
04-05-2008, 12:39
Å la den gå sammen med andre gjevnaldrende hester i kuppert terreng fra den vennes av er den desidert beste treningen unghester kan få:) Om det er ok i det område hesten står kan den også evt. være med løs og gå etter de andre hestene på tur. Dette er bedre trening for bevegelsene enn om den er med som håndhest.

Mvh Torill

Mari
04-05-2008, 12:41
Har dessverre ikkje moglegheit for utegang med jamnaldrande, kun ute heile dagen med flokken (mor, bestemor, fleire andre)

Chevaleresse
04-05-2008, 13:33
Vel... Er redd for at du ikke kan erstatte den treningen muskulatur og skjelett får av at de får leke så mye de vil med jevnaldrende i ulendt terreng... Det vil også gjøre oppdragelsen av hesten lettere da den ikke har så mye overskuddsenergi som den da gjerne tar ut på folk. Jeg ville strukket meg langt for å få til dette. Finnes det ingen muligheter? kan man gjøre en byttehandel f.eks? Ta inn en unghest på oppstalling som man får betaling for etc?

Mvh Torill

Mari
04-05-2008, 13:38
Denne her er berre ei åringsmerr eg skal trene fram mot utstilling, så slikt sett er det lite eg kan gjere, er ikkje mitt hestehald. Og om eg tek ho til stallen min er situasjonen den same, for vi kan heller ikkje ha dei ute heile døgnet. Trur ho skal på "camp" med andre hestar i sommar og utover vintaren, men det er dessverre nokre månader til.

Chevaleresse
04-05-2008, 14:14
Det du kan gjøre er vel å gi eier tips om at den aller beste treningen får de sammen med jevnaldrende hester, men det har du kanskje gjort? Det er jo også de første årene de utvikler seg mest, og mye og variert bevegelse er jo alfa og omega for at de utvikler sterkt skjelett, sterke ledd og god musklatur, samt glede over å bevege seg! En hest som er i dårlig form vil være mye mer motvillig til trening enn en hest som er i god form.

Mvh Torill

Mari
04-05-2008, 14:19
Eg trur han veit det godt sjølv, men det er dessverre ikkje noko tilbod om dette her. Han er ikkje glad i å køyre langt med hengar, så det. Men neste føll skal på lausdrift etter føllskuet, hørtes det ut til.

Hanna&Brá
04-05-2008, 14:36
Hadde du ikke bodd så langt unna Mari så skulle hun campet med Perla, min nordlandsåring...

Mari
04-05-2008, 14:39
Ja, det blir litt langt til Tønsberg, hehe..

Hanna&Brá
04-05-2008, 14:42
Jah.. hehe.. Til sommeren skal Perla få gå med ei annen åringshoppe, det blir bra. Nå går hun med 4 års vallaken min, er vel ikke det verste selskapet hun kunne hatt det altså..