PDA

Se full versjon : Leslie Desmond

AnnikenogZafir
28-04-2008, 18:58
Hei alle :)

Zafir og jeg skal på kurs/clinic med Leslie Desmond førstkommende helg, og jeg gleder meg stort. Jeg prøver liksom å forberede meg litt på hva jeg skal spørre om, siden jeg har en temmelig problemfri hest (synes nå jeg i hvert fall) som er bare ett år gammel. Jeg ser for meg at jeg skal spørre om håndtering av hingster kontra andre hester(siden min er hingst, iallfall foreløpig) og om når man skal begynne med forskjellige aktiviteter med unghester. Ellers håper jeg å lære litt om leiing, i de situasjonene hvor araber-flikk-flakk ikke vil gå fremover, men helst bakover/oppover.

Noen som har flere gode spørsmål som jeg kan ta med?

Sofie&Lavageitene
01-05-2008, 15:04
Har ingen gode spørsmål, men vil gjerne ha full rapport etter kurset:D

AnnikenogZafir
03-05-2008, 20:14
Nå har jeg kommet hjem fra kurset, og jeg er så full i hodet at jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne.

For det første var det en ekstrem lettelse å ha med Zafir på hans første reise og konstatere at han oppførte seg eksemplarisk. Inn på henger, inn i fremmed stall, ut i ridehus for første gang, sammen med andre hester og alt helt strålende.

Leslie er glimrende å jobbe for, selv om man blir både sliten og forvirret i hodet og ikke alltid er så stødig i engelsk. For å vite mer om hva hun står for og hvem hun er, kan dere jo titte på www.lesliedesmond.com
Hovedsaken er uansett å aldri kjempe mot hesten, alltid finne løsninger som gjør at du unngår fightingen.

Også sa hun en ting jeg har lengtet etter å høre: du skal aldri sette hesten under deg selv. Den må respektere deg, men du kan aldri være over den som i at du "bøller" eller dytter den nedover på rangstigen. Herlig!! Lederskapsprat har alltid vært vås i mine øyne, godt å få det bekreftet av en proff.

Zafir og jeg fikk jobbe med leiing, litt longering, litt håndtering. Mye å opprettholde hans forståelse av små signaler og la han være hest ved å bruke hans naturlige instinkter som blant annet flukt.

Også - det viktigste av alt - å ikke ha hesten som kjæledyr, men som hest. Gi hesten det den trenger, som faktisk bare er frihet og mat. IKKE dekken, sko, stall, små områder og ensomhet. Ikke prøve å lage kjæledyr av hester. Ikke klappe hesten i ansiktet, ha respekt for dens behov for "space" rundt seg, ikke henge i leietauet, aldri dra i leietauet, aldri sparke, bruke pisk osv.

Fantastisk. Monty Roberts go home.

Selv om jeg sikkert kommer til å gjøre noe annerledes enn hva hun anbefaler, fordi jeg er meg og hesten min seg, så har jeg lært mye i dag og fått bekreftet mye som jeg har tenkt og trodd.

Alle disse som holder hester i bittesmå luftegårder med dekken året rundt (så manga av dem i dag, blant annet fjordinger i frimerkepaddocker, i dag var det over 20 grader i sola og de sto med dekken...) og alle som koser med hesten i ansiktet, hener i leietauet, røsker og drar - de burde vært tilstede i dag.

Knekten
03-05-2008, 23:39
Synes den dama høres fornuftig ut.. Har hatt lyst til å gå på et sånt kurs lenge, men det er alltid så langt unna, eller på tidspunkter som ikke passer. MEN neste gang skal jeg uansett!! :) Du må ha lykke til videre med hesten din!