PDA

Se full versjon : Hestetransportører i Sør-Norge + spm om transport

stino89
28-04-2008, 15:45
Kan noen hjelpe meg å få rede på hvem som transporterer hest i Sør-Norge? Er snakk om strekningen Nord-Odal (10 mil nord for Oslo) til Nordfjordeid i Sogn og Fjordane.

Vi tenkte først å kjøre selv, men vi blir ikke kloke på regelverket og folk sier forskjellig, så vi må vurdere andre alternativ. Pappa har lappen fra før 1978, og noen sier at han kan kjøre hest uten å ta de nye greiene for transport av hest, mens andre sier dette ikke stemmer. Noen som vet? Turen vil jo ta ca 10 timer, er det andre regler som gjelder for for så lange turer? Prøvde å lese meg til dette på mattilsynet sine sider, men skjønte null og niks. Tenker fortrinnsvis angående lufting, pauser etc.

Siiilje
28-04-2008, 15:49
Jeg tror det bare er lov til å kjøre 8 timer i strekk, for at hesten må hvile et døgn (?? Nei det kan ikke stemme vel? )

Ingvild
28-04-2008, 15:56
Det står på førarkortet hans om han har BE eller berre B.

stino89
29-04-2008, 13:00
Han har vel BE (mener jeg), men kom det ikke noen nye regler om at alle måtte kurs om de skulle transportere hest eller noe? Vet om mange som har tatt det... Og så var det noen som sa at pappa ikke trengte ta dette, siden han hadde førekort fra så lenge siden... Skjønte ikke helt det, nemlig.

Men nå har vel jeg og hesteeier blitt enige om å sende ham med en proff transportør, siden det er såpass langt, og vi har lite erfaring med transport av hest :)