PDA

Se full versjon : Varmblods Ridehest/Travhest ??

Rosie
26-04-2008, 09:20
Hva er forskjellen på varmblods trav og ridehest?

Kan man se noen fysiske forskjeller ? Vet jo at det vel er foskjellige linjer de er avlet på men hva er egentlig forskjellen?

Kan man se forskjell på feks to føll, åringer eller 4 åringer som har blitt trent på samme måte (mot ridning). Kan man se/merke at denne har travblod og denne har ridehest blod?:lol:

Bare lurer jeg noen som vet?

RebeccaK
26-04-2008, 09:38
Det er jo to forskjellige hesteraser som er fysisk bygd forskjellig. De er avlet med forskjell i eksteriør siden de har som utgangspunkt forskjellig jobb. Nå er ikke jeg den rette til å beskrive eksteriøret på rasene, så det får en av ekspertene ta seg av.

Hvordan man trener kan ikke skjule eksteriøret på hesten, men enkelte individer kan være utypiske for rasen, og dermed så kan det være vanskligere å se forskjell for alle og enhver.

Rosie
26-04-2008, 09:52
Ok, så trav hestene er bygd anderledes enn ridehestene.

Man kan altså se det med det blotte øye, det er ikke bare forskjellig trening/muskelsetting som gjør det?

RebeccaK
26-04-2008, 09:56
Man kan se det ja, det har ikke noe med treningen å gjøre, men hvordan de er bygd :)

IngvildK
26-04-2008, 10:03
Noen varmblodstravere ser ut som varmblods ridehester, mens noen varmblods ridehester ser ut som varmblodstravere. Hovedforskjellen er jo at traveren er avlet for trav, og ridehesten er avlet for ridning. Dette setter forskjellige krav til kroppsbygning. Om man kan se forskjellen har litt med det trente øye å gjøre, samt hvordan hestens gener og trening er.

Varmblodstraveren vil ha bedre forutsetninger for å trave fort nettopp fordi kroppen dens tilsier at den skal gå med hodet høyt og sparke kraftig fra med alle fire bein for å komme seg fortest mulig fram. Ridehestens kropp har lettere for samling og vil gjerne slå over i galopp dersom den blir bedt om å trave som en traver gjør.

Rosie
26-04-2008, 10:06
Aha :D

Man lærer så lenge man lever.

Men NV det er ikke traver eller?

Rosie
26-04-2008, 10:09
NV det betyr vel kanskje bare at hesten er født i norge og er varmblods. Ikke noe om den er ride eller trav hest?

IngvildK
26-04-2008, 10:10
NV er norsk varmblods ridehest.

Rosie
26-04-2008, 10:17
Tusen takk jeg blir klokere og klokere her:D

Hva kaller man varmblods traver da? ''Varmblods traver'' kanskje?

Om man blander traver og ridehest hva kalles føllet da?

IngvildK
26-04-2008, 10:20
En varmblodstraver kalles en varmblodstraver. Krysning mellom varmblodstraver og varmblods ridehest kalles blandingshest. :D

Asa Garsy
26-04-2008, 10:38
Slik jeg har forstått det skal en traver ha høyere kryss enn manken, har ikke sett åringer og greier men veit travere som har blitt trent i feks dressur kan ligne veldig en fullblod, det gjør min gamling har jeg hørt men.

Rosie
26-04-2008, 10:43
Ok så NV er ikke samme rase som Varmblods traver.

Men NV har man lov å blande det med noe og kalle det halvblods eller er halvblods noe helt annet:rolleyes:

IngvildK
26-04-2008, 10:47
Dersom ei hoppe av rasen NV skal bedekkes med en hingst av annen rase, må hingsten være godkjent for ridehestavl, tror jeg. Avl er ikke mitt sterkeste felt. :)

Marte+Quicky
26-04-2008, 10:49
Varmblodstraver er en varmblodstraver. En helt egen rase på lik linje med alle andre raser. Du har ikke lov til å blande den med andre raser, enten det er norsk varmblods, araber eller hva det måtte være;)

Rosie
26-04-2008, 10:51
Varmblodstraver er en varmblodstraver. En helt egen rase på lik linje med alle andre raser. Du har ikke lov til å blande den med andre raser, enten det er norsk varmblods, araber eller hva det måtte være;)

Ok, i dag har jeg jammen lært mye.

Hva er halvblods da?

juliekj
26-04-2008, 11:02
Jeg husker ikke nøyaktige tall nå, men husker fra anatomi timene at det er en "generell" forskjell i vinkelen mellom Scapula (Skulderblad) og "horisontal planet" på travere og ridehester - seff er det også individuelle forskjeller innen rasene, så noen travere er nærmere ridehestene og omvendt...

Edit:jeg fant, jeg fant

* Ridehester ca 50 grader
* Travere mindre enn 50 grader (mer "rett opp og ned")
* Fullblods mer enn 50 grader

Rosie
26-04-2008, 11:26
Noen som kan si meg hva en halvblods er?

Torhild
26-04-2008, 11:38
NV er en egen rase-forening, akkurat som DV er den danske raseforeningen
http://www.norskvarmblod.no/

NV = Norsk Varmblods er IKKE det samme som varmblodstraver nei (dessuten er varmblodstraveren stort sett amerikansk eller fransk).

Rosie
26-04-2008, 11:57
NV er en egen rase-forening, akkurat som DV er den danske raseforeningen
http://www.norskvarmblod.no/

NV = Norsk Varmblods er IKKE det samme som varmblodstraver nei (dessuten er varmblodstraveren stort sett amerikansk eller fransk).

ja dette har jeg forstått nå:)

Men hva med halvblods hva er det?

Saphire
26-04-2008, 12:18
Er ikke halvblods en blanding av varmblods og fullblods i genene?!
Altså, svensk halvblods ridehest har både varmblods ridehest og fullblods i seg! (trur jeg da;) )

Lopke
26-04-2008, 15:20
Noen mener at halvblods er halv fullblod og halv varmblod.
Andre mener at halvblods er en tyngre varmblods slik millitær og politihestene gjerne var før.
Jeg har og hørt at i Sverige kaller de halvblods for det vi kaller for varmblods (f.eks NV) men når de snakker om varmblods er det alltid traver.

Skulle gjerne hatt en fasit her.

Noen mener og at halvblods er blanding mellom kaldblods og varmblods meen??

Noen som kan oppklare dette?? ikke bare hva de tror men VET?

Siiilje
26-04-2008, 15:31
Andre mener at halvblods er en tyngre varmblods slik millitær og politihestene gjerne var før.
Jeg har og hørt at i Sverige kaller de halvblods for det vi kaller for varmblods (f.eks NV) men når de snakker om varmblods er det alltid traver.

Det er dette jeg har lært.. :p (min uthevning) OG man ser jo ofte ganske kraftige halvblodser..

Vestbø
27-04-2008, 16:31
Slik jeg har forstått det skal en traver ha høyere kryss enn manken, har ikke sett åringer og greier men veit travere som har blitt trent i feks dressur kan ligne veldig en fullblod, det gjør min gamling har jeg hørt men.

Mulig jeg er helt på jordet nå, men er det ikke omvendt da? At traveren har lavere kryss enn manke. Virker veldig ulogisk for meg at krysset skal være høyere, da hesten vil "stupe" nedover med fremparten når den sparker fra - typisk unghester i vekst.
Men dersom krysset er lavere, vil den sparke fra og komme "opp og frem".

Ingvild
27-04-2008, 16:43
5.1 Rasebeskrivelse varmblods ridehest
Type:
Begrepet type omfatter rasens totale særpreg. Varmblods ridehest er en edel, høystilt, korrekt og storlinjet hest passende for all ridebruk. Den har en passende andel foredlerblod, for å oppnå en prestasjonsberedt, modig og energisk hest. At hesten er storlinjet betyr at de forskjellige delene som hals, bryst, skulder, rygg og lår er velmarkerte, store og muskuløse. Viktigst er det at hesten er velproporsjonert, d.v.s. harmonisk bygget (3 like store deler mellom loddrette linjer ved bogspiss, laveste punkt på manke, hoftehjørne og seteben), og at den har et utpreget feminint eller maskulint uttrykk. Størrelsen kan variere mye, dog ønskes en hest mellom 160 til 170 cm. i stangmål.
Hode, hals og kropp:
Ridehestens hode skal være uttrykksfullt, tørt og edelt, med store øyne og godt kjønnspreg. God overgang mellom hode og hals. Halsen skal være lang og vel ansatt, med en svak velving.
Det er svært viktig at hesten har et godt salleie, slik at rytteren kan påvirke hesten på rett måte. Manken er særdeles viktig, den skal være velmarkert og lang. Skulderen skal være lang og skrå. Ryggen må være sterk og av middels lengde. Lenden skal være middels lang, bred og muskuløs. Brystet skal være middels dypt og bredt, med en oval ribbensvelving som muliggjør en optimal sjenkelplassering.
Krysset ønskes langt, bredt og muskuløst, med moderat helling. Dette fordi vinkelen mellom lårbein og hoftebein er særlig viktig for bruken, da påskyt og bakbeinsaktivitet er avhengig av at hesten kan “sette seg". Dette er overordentlig viktig både for en sprang og en dressurhest all ridning begynner bakfra. . Lårene ønskes dype og muskuløse, med gode underlår.
Bein, beinstilling og korrektheten i bevegelsene:
Også kalt fundament. Beina skal være sterke, tørre og velstilte, med passende vinkler i has og koder, velmarkerte ledd med jevne overganger, korte og flate piper samt middellange koder. Høvene skal være velformede med god hornkvalitet. Størrelsen på ledd og høver skal stå i forhold til resten av dyret. Bevegelsene skal være så korrekte som mulig, dvs. bena skal føres frem på en rett linje, sett både forfra og bakfra.
Skritt:
Skal være rent, taktmessig og fremadgripende. Bevegelsen skal være avspent, ledig og gå gjennom hele kroppen, med god bakbeins¬aktivitet (kne- og haseaksjon).
Trav:
Taktmessig, ledig, velbalansert og veivinnende, med god skulderfrihet og bakbeinsaktivitet (kne- og haseaksjon).
Galopp:
Ren, taktmessig og fremadgripende med god bæring, balanse og elastisitet.

Travarane har ikkje noko slik rasebeskrivelse i avlsplanen, det einaste eg finn er dette:

5 Avlsmålet for varmblodstraveren
Målet med avlsarbeidet er å videreutvikle en internasjonalt konkurransedyktig travhest ved å forbedre hestenes travprestasjon, holdbarhet, eksteriør, håndterbarhet/lynne, bevegelser i trav samt fruktbarhet.
5.1 Egenskaper som vektlegges for å nå avlsmålet
5.1.1 Travprestasjon og stamme. Travprestasjon – vektlegging Ved individbedømmelsen og vurderingen av hingstens travprestasjon, vektlegges både hingstens egenprestasjon og totalindeks. Egenprestasjon vektlegges for å sikre at de kårede hingstene skal være attraktive hos hoppeeierne. Inntjening som skjer etter at hesten er 8 år, regnes ikke med i dette gjennomsnittet.
5.1.2 Holdbarhet Uttrykt ved hestens egen holdbarhet, eksteriøre egenskaper og helsemessige forhold som kan påvirke holdbarheten.
5.1.3 Eksteriør Uttrykt ved hestens helhetsinntrykk.
5.1.4 Håndterbarhet/lynne I alle bruksforhold.
5.1.5 Bevegelser I skritt og trav.

jilmavi
27-04-2008, 16:50

Eg VEIT (takk vere Buke) at det me kallar svensk halvblod faktisk heiter svensk varmblodig (rid)häst. Du kan jo prøve å snakke om varmblods på avlsforumet der og sjå kor mange sinte svenskar du får på nakken ;) (Men alle seier at rasen heiter svensk varmblodig ridhäst, og så seier dei at dei har "ett halvblod"...)

Oda
27-04-2008, 16:54
Jeg har forstått det sånn at varmblodstraver bl.a. har en noe bredere bakbeinsstilling enn varmblods ridehester.

Vestbø
27-04-2008, 17:22
Jeg har forstått det sånn at varmblodstraver bl.a. har en noe bredere bakbeinsstilling enn varmblods ridehester.

Forsåvidt ja, er hofteledda hos traveren som er mye mer ledig eller løsere (eller hva det kalles). Og derfor er det ikke alle travere som vil tåle påkjenningen av å gå høyere klasser dressur/sprang, har jeg hørt.

smulemor
27-04-2008, 17:28

det er ihvertfall det jeg tenker på når noen sier halvblods... den svenske ridehesten for meg nå er bare "svensk varmblods ridehest".

SafiraogMarthe
27-04-2008, 18:54
Noen varmblodstravere ser ut som varmblods ridehester, mens noen varmblods ridehester ser ut som varmblodstravere. Hovedforskjellen er jo at traveren er avlet for trav, og ridehesten er avlet for ridning. Dette setter forskjellige krav til kroppsbygning. Om man kan se forskjellen har litt med det trente øye å gjøre, samt hvordan hestens gener og trening er.

Varmblodstraveren vil ha bedre forutsetninger for å trave fort nettopp fordi kroppen dens tilsier at den skal gå med hodet høyt og sparke kraftig fra med alle fire bein for å komme seg fortest mulig fram. Ridehestens kropp har lettere for samling og vil gjerne slå over i galopp dersom den blir bedt om å trave som en traver gjør.

Det å gå med hode høyt er noe vi har lært den med sjekk.
Hovedforskjellen som du tenker på med fart og samling, er at vbtraverne som er brukt i trav har underhals og må bygge overlinja. Ryggmuskler er også fattig hos disse hestene.
Når overlinja blir sterkere og ryggmusker, bakpart muskler kommer i gang vil hesten kunne samle seg på samme måte som en ridehest - bare at det blir mer krevende for ryggen til hesten.

En traver har også et veldig "løst" bekken som gjør det letter å komme opp i hurtig trav uten å miste balansen for å gå over i trav.
Varmblodstravere er også ofte mye lettere bygdt enn en VBridehest - fordi ridehesten er bygd for samling og bæring, mens traveren ska ha lett sulky å "fly" av sted i hurtigtrav.

Nå er jeg ikke noe ekstriørekspert, så dette er nokk ikke fult så utdypende som det burde vært :)

CecilieS
27-04-2008, 19:13
Grunnen til at det ikke finnes noen rasebeskrivelse for traver er fordi det er utrolig mye rart av travhester som flyr fort. Det er ingen eksteriørmessige deler som tilsier at den hesten vil bli en god traver. Korrekt benstilling o.l. er en forutsetning, men ikke et must. Hos travere er det mye mer vekt på egenprestasjoner i forhold til eksteriør.

En travhest skal sette bakbena på utsiden av frembena når den traver hurtig, dette er for å få maksimal utnyttelse av baksteg som brukes til kraftig avskubb. Det er et enormt langt steg i travhestene, og for å få maks fart er det altså ønskelig at de skal sette bakbena på utsiden av frembena. En travhest i fullt trav kan du se sette bakbena godt foran og på utsiden av frembena. I rolig trav vil mange travere sette bakbena på linje med frembena, det er først når de kommer opp i skikkelig fart at de blir bredere bak og setter bakbena på utsiden av frembena.

Å gå med hodet høyt er forresten ikke tillært, men noe som er naturlig for travhesten for å oppnå balanse i hurtig trav ;)

Nikita
27-04-2008, 20:15
Raser som har stor motor bak er gjerne høyere på krysset enn manken, altså varmblodstraveren. Traveren har også litt bredere beinstilling bak for at de kan legge bakbeina på utsiden av frambeina i hurtig trav.

Det er stor forskjell på norsk varmblods ridehest (NV) og varmblodstraver. Vi har ikke norsk varmblodstraver, den er som regel amerikansk. Det er nok ikke bestandig lett å se forskjell på disse, men har man litt peiling ser man det nok som regel (om ikke annet på den korte ridehestklippen :digger: )

Når det gjelder føll og unghester er det ikke så lett å se siden de vokser litt usymetrisk. På de fleste ridehester er krysset som oftest en eller annen gang i oppveksten høyere enn manken.

De halvblodsene jeg har vært borti har hatt 50 % fullblod og 50 % varmblod i seg. Det er IKKE en krysning mellom kaldblod og varmblod! Det er allikevel stor variasjon på utseende på halvblodsene, jeg har sett noen veldig kraftige (kan nesten se ut som det er krysning mellom kald og varm) og sett noen skikkelig spinkle. Det har i alle fall gått igjen at de er litt heitere i hodet enn en varmblodsridehestene.

Jeg hadde en varmblodstraver på 14 år som jeg hadde trent kun i ridning og han fikk fine ridemuskler. En travkar besøkte stallen og lurte på om det var en av de "fine" danske varmblodsene (snobbete og slikt mente han da :D) Nope, det er nok en amerikansk traver det der. Så alle kan ta feil :)

Tone Kristin
27-04-2008, 20:35
Mulig jeg er helt på jordet nå, men er det ikke omvendt da? At traveren har lavere kryss enn manke. Virker veldig ulogisk for meg at krysset skal være høyere, da hesten vil "stupe" nedover med fremparten når den sparker fra - typisk unghester i vekst.
Men dersom krysset er lavere, vil den sparke fra og komme "opp og frem".

Jo, det er nettopp denne 'stupingen' som er poenget. Det gir et flatere og lengre steg. En hest som kommer "opp og frem", som du sier, vil legge mye mere luft i steget, og dermed bruke lengre tid i luften, uten å nødvendigvis kunne lenge seg så mye. De fleste galopphester f.eks. er overbygd, nettopp fordi dette rent eksteriørmessig gir en raskere hest. Jeg vil tro dette gjelder travere også (Jeg bruker galopphester som eksempel, da travere ikke finnes i England).

De eksteriørmessige forskjellene jeg har sett mellom løpshester og ridehester ligger for det meste i bakbeina. En ridehest vil ha mer vinklede haser for å kunne sette seg bedre på bakbeina og gå i en rundere form. En løpshest's bakbein er bygd for å gi skyvekraft, og vil derfor være rettere. Løpshester har også normalt sett lavere ansatt hals, fordi det ikke vil ha så mye å si for farten. En ridehest vil ha høyere ansatt hals rett og slett fordi det har litt å si for bæreevne og overlinje. Skuldervinkel kan også ha noe med saken å gjøre. En skrå skulder vil gi et lengre steg. En rettere skulder vil gi et luftigere steg. Men, det er også en begrensning for hvor rett den kan være. En for rett skulder vil gi en veldig høy kneaksjon, men et kort steg.

Når det er sagt så har resten mye mer trening å gjøre. En utrent ridehest med lang man vil lett kunne se ut som en varmblodstraver, mens en godt trent (Og gjerne litt overvektig) varmblodstraver med ridehestman vil lett kunne se ut som en ridehest.

En halvblods er forresten et gammelt ord for varmblods. Før i tiden var det normalt å krysse fullblodshester med trekkhester for å gi en tyngre ridehest enn fullblodsen. Derav ordet halvblods. Nå blir det brukt litt hipp som happ, og gjerne om tyngre ridehester. Men, den riktige rasebetegnelsen vil være varmblods ridehest.

SafiraogMarthe
27-04-2008, 20:43
Å gå med hodet høyt er forresten ikke tillært, men noe som er naturlig for travhesten for å oppnå balanse i hurtig trav ;)

Jo altså sånn sett, men det at travere ikke søker ned "naturlig" etter karriere som travhest kommer ofte av bruk av sjekk og/eller at de har underhals a å springe med nesa i sky. En hest som ikke er travtrent (ikke trent i hurtig trav som ridehest) vil ikke sette hodet i sky noe mer en enn varmblodsridehest som er ung og ikke har bygd muskler på de første rideøktene.

RebeccaK
27-04-2008, 20:55
Jo, det er nettopp denne 'stupingen' som er poenget. Det gir et flatere og lengre steg. En hest som kommer "opp og frem", som du sier, vil legge mye mere luft i steget, og dermed bruke lengre tid i luften, uten å nødvendigvis kunne lenge seg så mye. De fleste galopphester f.eks. er overbygd, nettopp fordi dette rent eksteriørmessig gir en raskere hest. Jeg vil tro dette gjelder travere også (Jeg bruker galopphester som eksempel, da travere ikke finnes i England).

De eksteriørmessige forskjellene jeg har sett mellom løpshester og ridehester ligger for det meste i bakbeina. En ridehest vil ha mer vinklede haser for å kunne sette seg bedre på bakbeina og gå i en rundere form. En løpshest's bakbein er bygd for å gi skyvekraft, og vil derfor være rettere. Løpshester har også normalt sett lavere ansatt hals, fordi det ikke vil ha så mye å si for farten. En ridehest vil ha høyere ansatt hals rett og slett fordi det har litt å si for bæreevne og overlinje. Skuldervinkel kan også ha noe med saken å gjøre. En skrå skulder vil gi et lengre steg. En rettere skulder vil gi et luftigere steg. Men, det er også en begrensning for hvor rett den kan være. En for rett skulder vil gi en veldig høy kneaksjon, men et kort steg.

Her var det mye fornuftig for min ører :)

kristine & ingvinna
27-04-2008, 21:19

Ehh..
Er det ikke varmblodstraveren som har lov til å krysses med paint eller noe sånt flekke greier av hest da?!?
Ei vennine av meg har varmblodstraver som fikk føll med Gamblers Blackmale..

RebeccaK
27-04-2008, 22:35
[/B]

Ehh..
Er det ikke varmblodstraveren som har lov til å krysses med paint eller noe sånt flekke greier av hest da?!?

Ikke hvis de skal registreres i DNT som travere.

juliekj
28-04-2008, 08:35
[/B]

Ehh..

som glorystory sier, nei - dette er ikke lov dersom hesten skal registreres hos DNT som er stambokfører fo traverrasene her i Norge.

At man kan "trikse" seg til en hest med papirer via utlandet osv osv, har vi diskutert her mange ganger, og har vel igrunn finni ut at vi ikke blir enige om det er rett eller galt ;)

Lopke
28-04-2008, 08:37
[/B]
Ehh..

Det blir jo stadig ikke en "ridehest" den vil alltid være halvt traver uansett flekker. Det er nok en grunn til at det ikke er lov i ridehestavlen i nesten ALLE raser å blande inn travere uansett regler i Norge.

Nikita
28-04-2008, 09:31
Lov og lov Fru Blom :digger:

Det er jo ikke "lov", men bare dithen at du ikke får registrert den som noe, altså ikke som traver og ikke som det man krysser med. Eller kan man registrere den som pinto hvis den har "painted"?

Lager man krysning med 50 % traver, så vil det alltid være det. Det er omtrent ikke mulig å kalle dette en ridehest av god type (mener nå jeg da). Det er en traverblanding, og stegene vil som regel vise noe fra traveren.

CecilieS
28-04-2008, 13:01
En travtrent hest har lært seg å gå med hodet høyt fordi det er måten den balanserer seg i trav. Men det er ikke noe -vi- har lært den ved bruk av sjekk. Travhesten har selv funnet ut at den må løfte hodet i travet, og siden den har gått slik i flere år må den lære seg å senke hodet når vi ber om annet trav, nemlig samlet trav. Der er forskjellen, hvilke type trav vi ber om. En traver som aldri er travtrent er ikke vant til å trene hurtig trav, og har aldri hatt behov for å gå med løftet hode. Derfor vil den for denne hesten være mer naturlig å gå med lavt hode. Men fremdeles vil man kunne se at slike hester hever hodet om man ber om fart.

Det er det jeg mener, at hesten selv har funnet ut hvordan den skal holde hodet for å holde balansen. I samlet trav ber vi om en annen type balanse om jeg skal si det slik, så da må de lære å balansere seg på nytt, med hodet senket. Sjekken har ingen innvirkning her, da hesten av seg selv vil heve hodet når farten økes :)

SafiraogMarthe
28-04-2008, 15:07
En travtrent hest har lært seg å gå med hodet høyt fordi det er måten den balanserer seg i trav. Men det er ikke noe -vi- har lært den ved bruk av sjekk. Travhesten har selv funnet ut at den må løfte hodet i travet, og siden den har gått slik i flere år må den lære seg å senke hodet når vi ber om annet trav, nemlig samlet trav. Der er forskjellen, hvilke type trav vi ber om. En traver som aldri er travtrent er ikke vant til å trene hurtig trav, og har aldri hatt behov for å gå med løftet hode. Derfor vil den for denne hesten være mer naturlig å gå med lavt hode. Men fremdeles vil man kunne se at slike hester hever hodet om man ber om fart.

Det er det jeg mener, at hesten selv har funnet ut hvordan den skal holde hodet for å holde balansen. I samlet trav ber vi om en annen type balanse om jeg skal si det slik, så da må de lære å balansere seg på nytt, med hodet senket. Sjekken har ingen innvirkning her, da hesten av seg selv vil heve hodet når farten økes :)

Nettopp :p Det var det jeg også mente, men er ikke så go på å forklare :p

kristine & ingvinna
28-04-2008, 15:18
Traver hoppa som fikk føll med Gambler's Blackmale ble jo registrert som paint. De måtte sende inn papirene til Amerika for å få den godkjent, og det var ikke bare bare og sette på navn de selv ville på føllet. Det måtte de velge gjennom det forbundet..

jilmavi
28-04-2008, 15:26
Traver hoppa som fikk føll med Gambler's Blackmale ble jo registrert som paint. De måtte sende inn papirene til Amerika for å få den godkjent, og det var ikke bare bare og sette på navn de selv ville på føllet. Det måtte de velge gjennom det forbundet..

Som ekte paint altså? Ikkje breeding stock?

Nikita
28-04-2008, 15:27

Jeg synes det hørtes veldig rart ut at dette føllet ble godkjent og registrert som paint :confused:

kristine & ingvinna
28-04-2008, 15:32
Vet ikke jeg. Moren hadde snakka med mamma i går, og det hadde vært mye styr med å sende inn papirene, men han hadde fått navn fra "forbundet" der, så han må jo ha blitt registrert i ett eller annet siden papirene måtte sendes til Amerika..

Edit: Står på nettbyen hennes at han er pinto men..

Linda
29-04-2008, 18:01

Avkom etter Varmblodstraver og Gamblers Blackmale blir registrert som Ameriansk Pinto, ikke Paint.
Når man skal sette på navn må man komme med fire forskjellige forslag, så får man ett av de.
Når jeg skulle registrere min satt jeg på fire navnforslag, og fikk førstevalget :)

Nikita
29-04-2008, 20:07
Avkom etter Varmblodstraver og Gamblers Blackmale blir registrert som Ameriansk Pinto, ikke Paint.
Når man skal sette på navn må man komme med fire forskjellige forslag, så får man ett av de.
Når jeg skulle registrere min satt jeg på fire navnforslag, og fikk førstevalget :)

Pinto er jo noe helt annet enn paint,- nå trodde jeg verden ikke stod til påske :digger:

Linda
29-04-2008, 22:00
Pinto er jo noe helt annet enn paint,- nå trodde jeg verden ikke stod til påske :digger:

Helt sant, Pinto er noe helt annet enn Paint ;)

Renate
29-04-2008, 23:33
Ok, i dag har jeg jammen lært mye.

Hva er halvblods da?

Internasjonalt er halvblods som regel en hest som er halvt fullblod. Det var en av årsakene til at svensk halvblods skiftet navn til "Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen", for å hindre misforståelser.
I Sverige virker det som om halvblods nærmest brukes synonymt med varmblods (ridehest). :)