PDA

Se full versjon : Gjørme på våren?

Isadora
23-04-2008, 15:09
Mange som plages med mye gjørme i innhegningene rundtomkring i landet?

Chevy&Hedda
23-04-2008, 15:10
jepp, her er det helt forj*****! Har nettopp flytta hestene til nytt beite for å slippe all gjørma og da koste de seg da! Leker og løper dagen lang:D

Karen
23-04-2008, 15:14
Nei, ikke i det hele tatt. Men veiene derimot:roll:

IngvildK
23-04-2008, 15:23
Her ligger det såpass mye snø ennå at vi har sluppet unna noe gjørmetid. Men tro meg, den kommer..

perfect-decision
23-04-2008, 16:01
tro meg at hestene mine er noen store gjørmetroll etter en dag ute!fra hovskjegget til ørene. det ser ut som de koser seg i gjørmen da. :D det blir endel jobb å få dem ren igjen om kveldene..

gjordene er fulle av gjørme. grr prøver å skifte luftegårder regelmessig uten at det hjelper noe særlig nå på vårparten. ..meeen så fort tela er ute av marken, blir det ordnet sandpaddock'er her. gleder meg. ;)

Siiilje
23-04-2008, 16:12
Nå er det faktisk ikke så ille i paddocene, har tørket opp mye den siste uken :D

Astrid
23-04-2008, 16:17
Her er det knusk tørt!! Paddockene tørker uansett veldig fort hvis det har regnet :) Jordene bruker vi ikke på denne tiden av året..

Elisabeth h.k.
23-04-2008, 16:25
hos oss er det kun gjørmete der hvor opningen er,men nå som det har vert sol og varmt de siste dagene har gjørmen tørket:)

Ingeborg
23-04-2008, 16:30
Gjørme har vi hatt heeele vinteren, men nå har det tørket opp og alt er bare nydlig!!! :)

Lopke
23-04-2008, 16:30
året rundt :(

Elisabeth&Caisy
23-04-2008, 16:40
Har hatt en god del gjørme ja, men nå når det er sånn nydeligt ver så er det knusk tørt på beite:)
Men når det har vore på det verste med gjørme, bruker jeg ikke beite, da går de på grus rett utanfor stallen;)

Alice
23-04-2008, 18:43
Her er det knusk tørt!! Paddockene tørker uansett veldig fort hvis det har regnet :) Jordene bruker vi ikke på denne tiden av året..

Samme her..:)

DonPånnis
23-04-2008, 21:07
Vi har så store luftegårder at det ser helt OK ut. Men ved porten øverst er det bløtt sorpe ja, men her kommer det kanskje grus. Men nå skal denne marken ville og brukes til høy. Vi skifter ved sommer / vinter, slik at alltid en mark får vile. Nå er alt så tørt som det kan bli :cool:

Marte+Quicky
23-04-2008, 21:21
Ja! Nå er det nesten opptørket da, men har vært grusomt, det er det hver gang det regner også.

Isadora
23-04-2008, 23:25
Her er det mye gjørme nå, hestene har bare noen små flekker der det er tørt.

Speedy As A Bullet
24-04-2008, 00:40
Nei her er det ennå snø overalt. Men de har så stort område at det blir ikke gjørmette, er eventuellt bare i stiene deres.

ANjabla
24-04-2008, 16:59
å joda.Nå er det gjørmete så det holder igjerdet..Blir neppe noe bedre før uti mai,men hestene synes det er stor stas å kunne ta seg ett daglig gjørmebad:p

Tonje
24-04-2008, 17:01
Har vert ekstremt her. Men nå er det knusk trørt pga alt det finværet vi har hatt i det siste.:)

mymee
25-04-2008, 10:37
Har aldri sett noen andre bruke det før, men siden vi slet så sinnsykt med gjørme, så fikk vi tak i noe slags flis.
Flisen er kjempe svær. Det er på en måte som små trebiter. Vi fikk et helt lass, tømte det utover gjørma. Det blander seg og tørker ut og ser at på til mye bedre ut enn svarte paddocker!!!!
Sinnsykt effektivt og virkelig å anbefale for de som sliter med gjørme!!

Dagsvinni
25-04-2008, 13:18
Er verken gjørme i innhengingene eller på beitet. Meget behagelig :D

Elis&Merita
25-04-2008, 13:38
Her er det skikkelig ille, gleder meg til alt tørker opp jeg nå:D Hestene har da gjørme helt opp til ørene når de kommer inn..

julnil
25-04-2008, 21:25
Har aldri sett noen andre bruke det før, men siden vi slet så sinnsykt med gjørme, så fikk vi tak i noe slags flis.
Flisen er kjempe svær. Det er på en måte som små trebiter. Vi fikk et helt lass, tømte det utover gjørma. Det blander seg og tørker ut og ser at på til mye bedre ut enn svarte paddocker!!!!
Sinnsykt effektivt og virkelig å anbefale for de som sliter med gjørme!!

Det du snakker om her (store flisbiter) mener jeg kalles for knott.

lukka, solfari og greta
25-04-2008, 22:39
vi har også mye gjørme, men nå har det tørket myye opp så nå er det faktisk ganske bra utpå der;) har sperret av en del av beitet de går på, slik at de ikke tråkker opp hele beitet de skla ha i sommer;)

Plankerud
26-04-2008, 14:12
Vi har en liten skog ved stallen med masse smågran. Vi har ryddet og hugget den ned og kjøpt en kompostkvern. Alle kvister og småtrær under 4.5 cm i diameter blir matet inni kompostkvernen og vi får en masse som lager et fantastisk underlag i paddocken. Veldig god drenerende egenskaper og lett å møkke på. Den tråkkes til en fast overflate av hestene nokså raskt.
SÅÅÅÅ mye bedre enn å lage et stort bål for å bli kvitt kvist og granbar! Bark eller flis er dyrt å kjøpe inn. Denne kompostkvernen kostet ca 2000 på Maxbo og da kan vi lage ny masse med jevne mellomrom og vi har så langt laget MYE!
Gjørme er en uting og bør bekjempes med alle midler.
Første bud er å møkke ute hele året!