PDA

Se full versjon : Tospann

Ingvild
17-04-2008, 20:39
Kva slags hestar passar til å gå i tospann? Mtp rang, oppførsel etc.

Er det nokon her som har erfaring med køyring/innkøyring i tospann?

Vilde
18-04-2008, 09:27
Vi har jo akkurat begynt å prøve Oliver og Heggvin i tospann sammen og det gikk knirkefritt ved første tømmekjøring. I dette tospannet er Heggvin den voksne og erfarne, mens Oliver er den uerfarne og vimete (selv om det egentlig er han som har rangen). Sikkert lurt å tømmekjøre mye før man spenner for vogna så man er helt sikker på hvordan hestene reagerer.

http://www.hestemarked.no/vip/50558/DSC_0598.JPG

ellbell
18-04-2008, 10:06
På Langedrag ble hestene nærmest innkjørt i tospann.Dvs, man begynte med en og en i tømkjøring og påspenning. Når de var vandt med drag og vogn bar det rett i tospannvogna med en erfaren kjørehest som var høyere i rang.

OT - det er skikkelig vanskelig å tømkjøre tospann! :)

Natalie_s
18-04-2008, 12:19
OT - det er skikkelig vanskelig å tømkjøre tospann! :)

Du sier ikke det??;) Det er driiiiitvanskelig..

Prøvde mine to for første gang forrige helg, og det er ikke lett når ene gampen stresser og vil løpe og den andre helst bare vil stå i ro, hehe;) Men med mer trening av lillemor, så kunne de bli et spann om et år eller to da, sa Olaf:) Men jeg ville egentlig bare se om de gikk fint sammen, og det gjorde de, er gode venner:)

http://www.hestemarked.no/vip/233/tospann%20023.jpg

http://www.hestemarked.no/vip/233/tospann%20025.jpg

Men et godt tospann bør i mine øyne være hester av samme str og samme steglengde, og det er en fordel om de er venner også;) Og det er absolutt en fordel ved innkjøringen at ene hesten er en erfaren og trygg tospannhest.

HesteHeidi
18-04-2008, 12:54
Jeg har vært med å kjøre tospann før. Først brukte vi Bjerge og Hermes. De går ikke i lag på beite! De krangler hele tiden, men med Kjell som kusk går de fint begge to. Så brukte vi Hermes og sønnen Bakkus. Begge ligger midt på rangstigen, men er greie mot hverandre. Gikk bra egentelig, Hermes dro både Bakkus og vogna han! :D :lol:

mallilen
18-04-2008, 13:08
Har kjørt mye tospann(beite) med Blesen og andre hester.
Vi brukte hingster, hopper og vallaker i skjønn forening. Hingst og hoppe kunne godt gå sammen, to hingster sammen osv.
Dette ble aldri noe problem, da hestene var vant med å gjøre jobben sin og høre på kusken. Litt småpiping og humring ble det jo med hingst+hoppe, men aldri noe verre. Måtte vi vente lenge noe sted, bandt vi dem til hver sin side og ga dem høy.

Vi kjørte også inn hestene i tospann. Tommekjørte enkeltvis først, og da det var tid for å kjøre, spant vi for en erfaren og stødig hest og nykomlingen. Hadde ALDRI noen uhell med dette.
Tommekjørte aldri tospann såvidt jeg kan huske.

To på forhånd innkjørte hester satte vi rett i tospannet som oftest - da i par med hester som hadde gått tospann fra før.

Vi satte sammen hester stort sett som var like av utseende så godt det lot seg gjøre(eks to svarte, to fjordinger), evt helt forskjellige (en svart, en fjording). Det gikk også litt på steg/takt. Satte ikke minste fjordingen sammen med største dølen, og heller ikke den minst erfarne sammen en som også hadde lite erfaring, ei heller to stk som var redd for det samme(f.eks barnevogner).

Så var det også litt med å gjøre hvilken side hver hest foretrakk å gå på. Blesen gikk i mange år som venstre hest på grunn av stødighet og trafikksikkerhet, men likte seg dårlig der i nedoverbakkene(krøllet seg sideveis). Byttet side til høyre, og dermed klarte han å gjøre jobben helt uten problem.

Tospannkjøring er moro, altså. Og det vekker oppsikt de fleste steder ettersom det jo ikke er så vanlig å se lenger. :)

Stall Nakkim
19-04-2008, 09:42
Jeg vil jo påstå at frieser egner seg godt i tospann :) Vi har planer om å kjøre inn våre to friesere i tospann etterhvert.

Her er vår Nauwke i et maraton i nederland

http://i165.photobucket.com/albums/u47/stallnakkim/NAUWKE6.jpg

Bryghaug
19-04-2008, 22:22
Jeg vil jo påstå at frieser egner seg godt i tospann :) Vi har planer om å kjøre inn våre to friesere i tospann etterhvert.

Her er vår Nauwke i et maraton i nederland

http://i165.photobucket.com/albums/u47/stallnakkim/NAUWKE6.jpg

Flotte hester, ingen tvil om at friesere egner seg til kjøring.
Men helt OT, han kusken må da ha en forferdelig for liten hjelm:rolleyes: :D

Ingvild
19-04-2008, 22:49
Eller eit veldig stort hovud? :D

Bryghaug
19-04-2008, 23:07
Eller eit veldig stort hovud? :D

Hahaha, kanskje det:D

Christina
19-04-2008, 23:45
Lipizzanere tar seg jo heller ikke så dårlig ut som tospann :D
http://img.photobucket.com/albums/v228/chriskih/l9.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v228/chriskih/l8.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v228/chriskih/l10.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v228/chriskih/kjore13.jpg

Ingvild
03-06-2008, 20:30
Eg har planar om (i alle fall veldig lyst til) å køyre inn Karisma i tospann, men har ingen erfaringar med det.

Går det an å køyre inn to hestar ilag som er innkøyrde, men der ingen av dei har gått i tospann?

Korleis bestemmer man om hesten skal gå på høgre eller venstre side? Er det smart å bytte på, eller bør hesten ha ein fast plass?

mon
05-06-2008, 04:16
De hestene på stallen min som går i to og firspann har alltid fast plass iallefall..:)

Hanna&Brá
05-06-2008, 10:53
Ikke så veldig mye erfaring med det å kjøre spann jeg da..
Men vært med Roger Haeselich litt og snappa opp litt.

Hans hester hadde faste plasser, men de hadde også gått motsatt, det var bare det at de ble så skjeve av å gå samme siden hele tida, så derfor byttet han dem om.
Roger kjenner en kar i Danmark som driver og plukker ut hester spesielt til spann i Holland, gelderlendere da. Han ser på dem allerede som føll/åringer, finner noen som likner mest mulig utseendemessig, altså avtegn på hode, sokker, farge og sånt, og helst steglengde og... Også settes de sammen for å bli kompiser allerede som føll.
Rogers gamle hester, de røde Jack og Joe som er avbildet rundt omkring, hadde vokst opp sammen. Jeg husker for et par år siden at Joe ble syk og måtte inn på veterinærhøyskolen.. Stakkars Jack sørget, og vi snakket om det den gang at han kanskje ville sørge seg i hjel om det ikke gikk bra? Lykken var stor da Joe kom hjem igjen!
Jack og Joe var forskjellige i spannet. Jack er veldig ærlig, han gjør alt for deg og litt til. Joe er en stor løgner og juksemaker, og lot gjerne Jack dra lasset aleine om han ikke ble passet på... Men Joe var også den beste hesten bevegelses og eksteriørmessig, så det var han som hadde de beste forutsetningene..
Roger har nå et nytt spann, 3 åringer, plukket ut i Holland på utseende.
En kompis av Roger har et spann med 5 åringer, også de har gått sammen "bestandig".

Skulle gjerne kjørt spann etterhvert selv. Har ei åringshoppe her, og forhåpentligvis får vi føll neste år, så da kanskje...?

Bitten&Betty
19-06-2008, 15:18
Eg har planar om (i alle fall veldig lyst til) å køyre inn Karisma i tospann, men har ingen erfaringar med det.

Går det an å køyre inn to hestar ilag som er innkøyrde, men der ingen av dei har gått i tospann?

Korleis bestemmer man om hesten skal gå på høgre eller venstre side? Er det smart å bytte på, eller bør hesten ha ein fast plass?

Det gjorde jeg med mine to gule :) Deltok på et kjørekur med Nyby med det måle å kjøre spann med dem før kurset var over. Første økten tømmekjørte vi dem hver for seg, og litt sammen, og 2 økten satte vi dem sammen. Gikk knirkefritt, og Nyby sa han aldri hadde sett to så rette hester før :D De har aldri gått i spann før, men er godt innkjørt begge to.

Når det gjalt sidevalg for mine to så ble de vel egentlig bare plassert tilfeldig. Kan kanskje lønne seg å plassere etter hvilken side de forskjellige hestene har sin styrke, men er ikke sikker på akkurat det området der..

http://i52.photobucket.com/albums/g36/Bitten_2006/Tospann20012.jpg

Ragnhild
20-06-2008, 00:01
Hva må man ha av utstyr for å kjøre tospann kontra enbet? Det jeg kommer på er tospann-tøyler, såklart en vogn som går an å kjøre tospann i, men så må det også være noe som fester den dingsen som går mellom hestene i selen. Er dette noe man får kjøpt løst, og isåfall, hvor? Hva heter det? :p

Kurre
20-06-2008, 00:08
Hva må man ha av utstyr for å kjøre tospann kontra enbet? Det jeg kommer på er tospann-tøyler, såklart en vogn som går an å kjøre tospann i, men så må det også være noe som fester den dingsen som går mellom hestene i selen. Er dette noe man får kjøpt løst, og isåfall, hvor? Hva heter det? :p

Ta deg en tlf til Asle.
Han KAN det der og du har garantert en stjerne i boka der oppe siden du har kremhesten:)

Eller hør m Marcello her på forumet.
Hun har kjørt MYE tospann!

Hanna&Brá
20-06-2008, 00:37
Man må ha brøst beregnet for spann.. Med sånn ring foran.. Også sånne reimer til å feste med... Innmari god til å forklare...
Du kan jo snakke med Jorid fra Roberg, hun kjører mye spann for tiden, med gelderne til Freden.

Ingvild
20-06-2008, 00:40
Ja, sånn ring ja.. Det veit eg ikkje om min sele har...

Hanna&Brá
20-06-2008, 00:41
Du ser litt hva jeg mener med brøstet her, selv om det ikke er zooma inn på det.
http://i194.photobucket.com/albums/z141/jorids/2-spann/2-spann047.jpg

Hanna&Brá
20-06-2008, 00:42
Også må man jo ha trekkliner da.

Ingvild
20-06-2008, 00:42
Men ein sånn ring kan ein vel sy på?

Hanna&Brá
20-06-2008, 00:51
Men ein sånn ring kan ein vel sy på?

Veit ikke egentlig?
Den er jo der bare for å holde midtstanga.. De trekker jo med trekklinene. Men er jo likevel en ganske stor belastning på den.

Ragnhild
20-06-2008, 01:41
Man må ha brøst beregnet for spann.. Med sånn ring foran.. Også sånne reimer til å feste med... Innmari god til å forklare...
Du kan jo snakke med Jorid fra Roberg, hun kjører mye spann for tiden, med gelderne til Freden.

Litt OT: Kjenner du Jorid godt? Du får hilse henne masse fra meg og be henne gi Espen en stor klem! Var med Jorid og Linda å kjøre tospann med Espen og Timmy i sentrum da jeg bodde der nede ;) Artig at gelderne er kjørt inn nå da! De sprang for det meste over gjerdet til naboen da jeg var der nede :p Har faktisk nummeret hennes enda :)

Asle kan jeg jo og ta en prat med.. Driver og tenker litt, men får se hva det blir til på sikt :) Tospann ser artig ut iallefall! :)

Ingvild
20-06-2008, 01:49
Skulle nesten prøvd Janko og Karisma saman.. Team BITCH! :D

Hanna&Brá
20-06-2008, 01:57
Litt OT: Kjenner du Jorid godt? Du får hilse henne masse fra meg og be henne gi Espen en stor klem! Var med Jorid og Linda å kjøre tospann med Espen og Timmy i sentrum da jeg bodde der nede ;) Artig at gelderne er kjørt inn nå da! De sprang for det meste over gjerdet til naboen da jeg var der nede :p Har faktisk nummeret hennes enda :)

Asle kan jeg jo og ta en prat med.. Driver og tenker litt, men får se hva det blir til på sikt :) Tospann ser artig ut iallefall! :)

Jorid er ei god venninne av meg. Ble kjent med henne for mange år siden gjennom nordlandshestmiljøet.
Timmy er solgt nå, men Espen er still going strong:-) Skal be henne hilse! :-)