PDA

Se full versjon : Hvorfor steiler han?

Star-Carro
17-04-2008, 14:38
Ja, lurer på hvorfor ponnien min steiler egentlig? Har fått sjekka salen og ryggen, ingenting der(bare en gammel skade, men han starta å steile lenge etter at vi visste om den) og har fått sjekka hodelaget og bittet og tenna og alt er bra. Dyrlegen skal komme å sjekke beina og sånt idag. Også kan det jo være at jeg er for stor og tung. Så hva kan det være hvis det ikke er noe av det? Må være noe jeg har glemt....:confused:

Lopke
17-04-2008, 14:40
i hvilke situasjoner steiler han?

Hangover
17-04-2008, 14:40
steiler han sånn plutselig? eller kan det være at han blir skremt av noe kansje? eller allt for mye energi? Gjør han det hver dag?:)

Star-Carro
17-04-2008, 14:41
når han blir stressa spessielt eller ikke får lov til å løpe eller noen ganger når han må stå stille, og noen ganger så bare gjør han det sånn plutselig...

Birre
17-04-2008, 14:51
Kan det være en protest og en beskjed til deg på smerte? Det er ikke uvanlig reaksjon når man krever noe av hesten som den i utgangspunktet har vanskelig for å utføre.

Selv så ser jeg i ettertid at Paloma forsøkte å gi meg beskjed under longering at dette var vondt og at hun ikke klarte mer. Nå er skaden der og hun er 1 grad halt.:(

Marianne
17-04-2008, 14:55
Det kan være en protest på noe du ber han om som han ikke vil, og at han dermed steiler.
Miss har begynt å steile med meg som et forgjeves forsøk på å få viljen sin.
Hun steiler i situasjoner der hun prøver og snu, og jeg blokkerer henne.

Birre
17-04-2008, 15:02
Det kan være en protest på noe du ber han om som han ikke vil, og at han dermed steiler.
Miss har begynt å steile med meg som et forgjeves forsøk på å få viljen sin.
Hun steiler i situasjoner der hun prøver og snu, og jeg blokkerer henne.

"Få viljen sin"? Og hva er det?

Jeg har endret litt syn på saker og ting, etterhvert som man opplever og erfarer ulike typer situasjoner og hendelser.

At hesten blir utolmodig fordi den må stanse, blir holdt igjen fra å løpe etc kan jeg forstå, men når hesten er i arbeid og den protesterer - da begynner jeg å bli mistenksom. Jeg har vanskelig for å tro at en hest "nekter" å jobbe, da det er noe de fleste hester liker.

Marianne
17-04-2008, 15:05

Jeg har endret litt syn på saker og ting, etterhvert som man opplever og erfarer ulike typer situasjoner og hendelser.

At hesten blir utolmodig fordi den må stanse, blir holdt igjen fra å løpe etc kan jeg forstå, men når hesten er i arbeid og den protesterer - da begynner jeg å bli mistenksom. Jeg har vanskelig for å tro at en hest "nekter" å jobbe, da det er noe de fleste hester liker.

Dette skjer på tur da hesten min ikke vil gå først.
Hun er meget smart, og det har ingenting med at hun er redd for den andre hesten.
Men hun har blitt mye bedre.
Man må nesten kjenne hesten min for å forstå hvordan hun er.

Nina
17-04-2008, 15:07

Red faktisk ei hoppe som brukte steiling som trass. Hun ville ikke gå fra gården alene, noe som resulterte i steiling på samme flekken hver gang vi prøvde. Hun hadde ikke vondt i skrotten over hodet, hun ville bare ikke. Samme kunne skje på ridebanen når frøkna følte seg ferdig med arbeidet.
dette hadde nemlig skremt barna som red henne før, og det hele ga seg da hun skjønte at ingen ble så veldig redd henne lenger. Møkkaponni kalles det.;)

Men det skrives jo i startinnlegget at hesten er sjekka fra frammerst til bakerst. Og siden det ofte skjer når han blir holdt igjen, må stå stille etc så høres det litt ut som energisk hest som bare ikke vil være i ro og at det kanskje må trenes litt på det.

Chevaleresse
17-04-2008, 15:09
Signerer Birre her...

Når hester begynner med så tydelige protester, har de gjerne prøvd å fortelle det på andre måter før, og vi har overhørt eller ikke oppdaget signalene. Mitt utgangspunkt er at hestene prøver sitt beste for meg, og når de ikke gjør det er det en årsak til det.

Kartlegg litt i hvilke situasjoner slike ting oppstår, og se etter andre tegn på at ting ikke er helt som det skal. Som regel er det noe der... Eller så stoler ikke hesten på eier/rytter, og da må man se på forholdet man har til sin hest, og hvordan man kan bedre dette.

Mvh Torill

SafiraogMarthe
17-04-2008, 15:24
Red faktisk ei hoppe som brukte steiling som trass. Hun ville ikke gå fra gården alene, noe som resulterte i steiling på samme flekken hver gang vi prøvde. Hun hadde ikke vondt i skrotten over hodet, hun ville bare ikke. Samme kunne skje på ridebanen når frøkna følte seg ferdig med arbeidet.
dette hadde nemlig skremt barna som red henne før, og det hele ga seg da hun skjønte at ingen ble så veldig redd henne lenger. Møkkaponni kalles det.;)

Men det skrives jo i startinnlegget at hesten er sjekka fra frammerst til bakerst. Og siden det ofte skjer når han blir holdt igjen, må stå stille etc så høres det litt ut som energisk hest som bare ikke vil være i ro og at det kanskje må trenes litt på det.

Kanskje hun var redd og nærvøs for å forlate den trygge plassen ?

Jeg slet mye med at Safira nesten LØP bakover da jeg kjøpte henne og vi skulle på tur. men det gikk over etter som tilliten kom og vi ble bedre kjent..

Birre
17-04-2008, 15:33
Selvfølgelig trenger det ikke å være smerte. For de som har lest litt om trådene mine som omhandler Paloma, så var hun en ryggehest når jeg fikk henne, uselvstendig og nektet å gå på tur alene. Hun også "nektet" ved å steile og ha seg. Nå velger ikke jeg å kalle henne så veldig smart og intelligent av sånne protester, og ikke forstår jeg at andre hester er så spesiellt intelligente med slike symptomer heller?

Uansett; dette er helt klart ikke en protest pga smerter, fordi man krever ikke så veldig mye av en hest ved å be den gå fremover på flat mark...

Men det jeg forsøker å presisere er at man må "lytte" til hesten. Det er ikke alltid alt er en protest...

Nå skal jo denne hesten det dreier seg om sjekkes i dag av veterinær. Om den skal bøyes opp står det ingen ting om, men det blir jo spennende å høre resultatet:)

Marianne
17-04-2008, 15:36
Selvfølgelig trenger det ikke å være smerte. For de som har lest litt om trådene mine som omhandler Paloma, så var hun en ryggehest når jeg fikk henne, uselvstendig og nektet å gå på tur alene. Hun også "nektet" ved å steile og ha seg. Nå velger ikke jeg å kalle henne så veldig smart og intelligent av sånne protester, og ikke forstår jeg at andre hester er så spesiellt intelligente med slike symptomer heller?

Uansett; dette er helt klart ikke en protest pga smerter, fordi man krever ikke så veldig mye av en hest ved å be den gå fremover på flat mark...

Men det jeg forsøker å presisere er at man må "lytte" til hesten. Det er ikke alltid alt er en protest...

Nå skal jo denne hesten det dreier seg om sjekkes i dag av veterinær. Om den skal bøyes opp står det ingen ting om, men det blir jo spennende å høre resultatet:)

Min hest er smart, og for hver ridetur finner hun på nye metoder for å få viljen sin. Hun prøver ut metoden, det nytter ikke og jeg vinner. Og da går resten av turen helt fint uten protester.

Personer her inne med litt tyngde kan godt dokumentere dette for deg Birre.

Heidi83
17-04-2008, 15:43
Den første gangen jeg leide den nykjøpte shetlandsponnien min på en liten tur, steilet hun faktisk 5 ganger på rad fordi hun ikke ville forlate område hun følte seg trygg på. Men ettersom vi ble bedre kjent gjorde hun aldri det mer, og det ble med steilingen på den ene turen. Nå drar vi på masse turer og hun trasker villig og pent ved siden av meg:)

RenateSJ
17-04-2008, 16:01
Hvis det er kun når hesten vil fremover, og du holder igjen, så tror jeg mest på at den gjør det fordi den ikke kommer frem, og da kan jo opp være et alternativ :roll:

Nå vet ikke jeg hvordan du holder ham da. For det kan jo være det er smerte fra bittet (hånda di) som gjør at han steiler, og ikke at han så gjerne vil fremover.

Selv på overivrig hest (iallefall når jeg rir en kjent hest, men alltid samme utgangspunkt på ukjente), så prøver jeg mitt beste å løsne på hånda som best jeg kan. Altså at den møter en vegg, men hvis den stopper i ett sekund får den slakke tøyler i ett sekund. Blir man sittende å holde så er det mange hester som har en tendens til å gå opp på to.

Birre
17-04-2008, 16:11
Min hest er smart, og for hver ridetur finner hun på nye metoder for å få viljen sin. Hun prøver ut metoden, det nytter ikke og jeg vinner. Og da går resten av turen helt fint uten protester.

Personer her inne med litt tyngde kan godt dokumentere dette for deg Birre.

Ikke bli fornærmet, men mange hester gjør dette, så jeg synes ikke det akkurat er "unormal" kvote med intelligens vi snakker om her. Beklager:)

Min inkludert driver med dette.

RenateSJ
17-04-2008, 16:27
Det er da ikke unormalt smart at hester tester ofte....

Oda
17-04-2008, 16:47
Kan det være at den har for mye energi da? Hva fôrer du med?

Star-Carro
17-04-2008, 22:35
Kan det være at den har for mye energi da? Hva fôrer du med?

forer med champion gull

Star-Carro
17-04-2008, 22:36
ja fikk sjekka beina og sånt idag... han hadde 0 i bøyeprøver og dyrlegen sa han hadde kjempe gode bein, og frisk som en fisk, eneste dumme idag var at han har krympa :( så håper jeg ikke vokser helt fra han snart :( han er bare 144 han var 147 ifjor

Sussi
17-04-2008, 23:49
Det er absolutt ikke ukjent at en hest tøyer grensene og en smart hest kan bruke steilingen til dette. Jeg red en nydelig vallak som gjorde dette og da han forstod han ikke kom noen vei ga han seg isteden.

Lene Th.
18-04-2008, 10:24
Min erfaring tillsier at det er oftest en av tre grunner til at en hest steiler som protest, enten ligger det noe fysisk som gjør vondt, den kan ha psykiske problemer som den takler ved å steile, eller hesten forsøker teste ut grensene/overta komandoen.

At det i dette tillfellet skulle ligge noe fysisk til grunn ser det jo ut som om trådstarter allerede har forsøkt å finne ut av. Så lange virker det ikke til å være det som ligger bak, slik jeg forstår?

Med psykisk mener jeg da feks. hester som ikke tåler gå alene på tur/separasjonsangst evt. Men disse hestene har oftest brukt steiling lenge, og man kan se tilbake på når problemet startet. Unghester som ikke har blitt tilvent å gå alene feks, sent skilt fra mor osv. Eller om det har hendt en spesiell episode der hesten har blitt påføret et traume.
Slike hester kan man jobbe med, og trygge i denne prosessen. Men man bør gjerne få med en erfaren, voksen person. Helst en som også har noe erfaring med akkurat dette problemet, og som kan lese hestens signaler. Ellers er det fort gjort å gjøre vondt værre.

Dersom det er en hest med sterk vilje, evt en hest som har erfart at rytter/handler gir seg, så er må man nesten håndtere problemet på en litt annen måte. Men også her er det viktig å kunne lese hestens signaler, slik at en vet når det rett å gå inn med en korreksjon, og at man klarer å time korreksjonen riktig!

Det er vanskelig å komme med noen konkrete øvelser til deg (trådstarter), fordi jeg ikke vet på hvilken måte hesten din signaliserer at den "har fått nok", før den går til det steg å steile.
Når en hest steiler, så har den allerede gitt flere signaler. Steiling er et veldig kraftig virkemiddel, og hestene kommer stort sett alltid med flere mindre utropstegn før den går på to. Det er viktigere å forsøke å se dem, enn å korrigere hesten når den først er gått opp!

Slik jeg forstå det av det du skriver. så virker det på meg at hesten velger steiling fordi den har noe stress i kroppen. Når du da ikke tillater den å gå frem i det tempo den selv ønsker, så vil den da gjerne protestere først mildere ved å trippe, lette på frembeina og evt rygge.
Når hesten viser disse tegnene, er en mulighet å ta hesten inn på en liten volte, eller ta rolig i ene tøylen slik at hesten må bøye hodet. Da vil de sjeldent gå opp, fordi balansen blir påvirket. En hest med bøyd hode, klarer oftest ikke reise seg høyt opp.
Det andre tillfellet du skriver, er at hesten reiser seg som protest mot at den må gå først/lede. Stort sett er dette et tegn på usikkerhet hos hesten. Da må man gjerne gå anderledes frem, slik at man ikke leggr på ytterligere press på en allerede usikker hest. En løsning her kan være å ha en annen hest ved siden av den, slik at den slipper gå alene fremst, iallefall i en overgang. Slike hester er ofte også lavt på rangstigen, og da kan det hjelpe på å la den gå alene ute i paddock sammen med en hest av høy status, gjerne også bruke samme hest(av høy status) som "støttekontakt" på tur, eller når de reiser på henger.

Uansett problemstilling, så er det alfa og omega at rytter/handler klarer å forholde seg rolig og beholde ledelsen. Dersom en begynner å stresse, fører det bare til mer stress også hos hesten, og en kommer ingen vei.

*Phui, det ble langt*

Håper det var til noe hjelp :)

RenateSJ
18-04-2008, 12:31
ja fikk sjekka beina og sånt idag... han hadde 0 i bøyeprøver og dyrlegen sa han hadde kjempe gode bein, og frisk som en fisk, eneste dumme idag var at han har krympa :( så håper jeg ikke vokser helt fra han snart :( han er bare 144 han var 147 ifjor

hihi, den har vel ikke krympa?
Kanskje dere målte feil i fjor?

Anita&Svarten
18-04-2008, 12:45
Dere har nok helst målt feil vil jeg tro:p

Red en hest før som steilet når hun ble utålmodig. Det reddet oss faktisk fra å bli påkjørt en gang. Kom en bil på en smal vei i en rasende fart, og hadde ikke hun steilet da så føreren ble skremt og sakket ned hadde vi blitt meid rett ned..

HannaC
18-04-2008, 12:48
når han blir stressa spessielt eller ikke får lov til å løpe eller noen ganger når han må stå stille, og noen ganger så bare gjør han det sånn plutselig...

Ikke frekt ment, uten å lese hele tråden enda, så virker det som et respektproblem. Ene hesten jeg holder på med har en tendens til å steile når hun blir utfordret av rytteren, pga eieren blir usikker og redd når hun gjør det og hopper av så fort hesten kaster på hodet. Dette har hesten funnet ut at det er en lur løsning og har fortsatt og fortsatt, har blitt mye bedre nå da:)

mallilen
18-04-2008, 13:32

Stress og "løpelyst" kan meget vel skyldes smerte eller ubehag, og kan kulminere i steiling/bukking.

Mange hester forsøker å løpe fra det som gjør vondt.

Når blir han stressa? Vet du hvorfor han blir stressa? Når har han "lyst" til å løpe?

Det kan meget vel være at problemet(smerten) ikke gir fysisk synlige utslag, ei heller for en god veterinær.

Forsøk å katlegge problemet: HVA gjorde du like før han begynte å stresse eller ville løpe?
Faste steder han gjør dette?

Star-Carro
18-04-2008, 13:46
Stress og "løpelyst" kan meget vel skyldes smerte eller ubehag, og kan kulminere i steiling/bukking.

Mange hester forsøker å løpe fra det som gjør vondt.

Når blir han stressa? Vet du hvorfor han blir stressa? Når har han "lyst" til å løpe?

Det kan meget vel være at problemet(smerten) ikke gir fysisk synlige utslag, ei heller for en god veterinær.

Forsøk å katlegge problemet: HVA gjorde du like før han begynte å stresse eller ville løpe?
Faste steder han gjør dette?

det hele starta jo egentlig med at noen skulle passe han når jeg hadde lungebetennelse, og da hadde han visstnok steila, også hadde hun gitt seg, hun red han aldri mer. Men så fikk jeg han til å slutte litt, men så kom det igjen når han ville løpe f.eks fordi vil gå, men så stopper jeg han. eller når han får sånn plutselig lyst til å løpe f.eks på jordet eller en lang og fin landevei, mens andre ganger kan han være rene engelen