PDA

Se full versjon : sliding stop og spins hvordan innleres det??

Tanja & Staro
17-04-2008, 02:11
har et spørsmål til dokke som rir reining hvordan innleres sliding stop og spins?

Nikita
17-04-2008, 21:16
har et spørsmål til dokke som rir reining hvordan innleres sliding stop og spins?

Når det gjelder spin har jeg fått med meg at starten er små volte som gjøres mindre og mindre. Til slutt krysser hesten det ene frambeina forran det andre, og da roser man og går ut av volta :) Så forlanger man flere og flere steg etterhvert.

Når det gjelder slidestop så begynner man med stoppen. Man bruker ord (gjerne wow) og vekt (sitte godt ned i salen og krumme ryggen). Hesten burde jo kunne ordet, man kan begynne med å si det når man leier hesten. Si det kun når du stopper! Og når du sier det skal få en skikkelig stopp, ikke to-tre steg og så stopp. Det er viktig under ridning også at man kun bruker det ved stopp og ikke når man roer ned tempo (dra brukes prooooo eller roooolig), for wow skal være stopp! Nå fikk jeg en hest som allerede kunne dette, så jeg vet ikke hvordan man videre går fram for å gjøre øvelsen på hesten.
Får å ri reining ordentlig er dette liten tøylekontakt i forhold til klassisk ridning. Det er ikke bare å dra i vei for å få hesten til å stoppe på wow.... Hesten skal stoppe med bakparten og ikke framparten, det er viktig å lære inn dette først, slik at ikke hesten lærer seg å stoppe med framparten (når man bruker for mye tøyle) i stedet for bakparten.

Siiilje
17-04-2008, 21:26
Det er heftig tøft å se en hest gjøre sånn slidestop i virkeligheten.. :p

jeg brukte også den metoden (*kremt* hadde døl) som nikita forklarer om det å få hesten til å snurre rundt.. Jeg kom ikke så veldig mye lengre enn nesten en runde før jeg solgte hesten, men det tok ikke så lang tid før han skjønte hva han skulle gjøre. Det gikk bra så lenge han kunne krysse i hans tempo, og det ikke gikk for fort. Farten kommer med tiden ;)

mallilen
17-04-2008, 21:29
Er ikke slidestop'en egentlig en ryggende bevegelse?

Siiilje
17-04-2008, 21:33
Vet ikke, mer er det ikke sånn at bakbeina står stille, mens frambeina fortsetter å gå? (eller var det omvendt? :rolleyes:)

Tone Kristin
17-04-2008, 22:28
Slide Stop skal være en ryggende bevegelse. I selve stoppen så er det bare frembeina som går, men med en gang det er mulig så begynner hesten å rygge. Det er ihvertfall mine observasjoner etter å ha studert flere slide stops.

Nikita
17-04-2008, 22:45
Hesten skal sette bakbeina inn under seg og fortsette å gå med forbeina. Hesten skal IKKE hoppe på stive frambein!

Når hesten gjør en slidestopp for "god" og dyp så legger den seg faktisk ned! Komiskt å se på.... :digger:

Slidestoppen er en reverserende øvelse. Altså på en måte en ryggende øvelse. Det hører her med at westernhesten "tenker" i prinsippet bakover, mens i klassisk ridning skal hesten tenke framover.

Tanja & Staro
18-04-2008, 01:40
her er så neste spørsmål er det overhovedet muligt at innlere en 14 år gammel ridehest og lurere på om dette stop kan innleres med god effekt ved brukt av klikker trening liksom for at forsterke at den gjer det riktige????

smulemor
18-04-2008, 02:12
Når hesten gjør en slidestopp for "god" og dyp så legger den seg faktisk ned! Komiskt å se på.... :digger:

.

du har vel tilfeldigvis ikke en videolink til dette ? :angel:

Nikita
18-04-2008, 20:00
du har vel tilfeldigvis ikke en videolink til dette ? :angel:

Dessverre! Det var en av avlsmerrene til Lemay i Sverige som gjorde det, så det på pc'n hos dem. Denne hesten var GOD, men hadde det ikke vært for at hun la seg ned, så hadde de ikke hatt råd til henne heller :digger:

Du kan jo bare tenke at hesten legger seg ned når den har stoppet :D Men er enig, burde hatt en video for å vise!

Nikita
18-04-2008, 20:10
her er så neste spørsmål er det overhovedet muligt at innlere en 14 år gammel ridehest og lurere på om dette stop kan innleres med god effekt ved brukt av klikker trening liksom for at forsterke at den gjer det riktige????

Nja.... :)

Jeg har ikke noe erfaring med klikkertrening, men det burde nok ha en god effekt på dette også. Om en ridehest på 14 år kommer til å kunne klare å slide er en annen ting... Nå skal jeg ikke si det er umulig, for ingenting er umulig! Men at hesten klarer å sette seg på bakbeina og stoppe der, DET kan du nok klare å lære den! Men det er ikke ofte at raser som ikke er avlet for det klarer å slide noe særlig. Det kan jo tenkes at det som regel ikke blir prøvd ut skikkelig, og at det derfor ikke er mange vanlige ridehester som kan det. Øvelse gjør mester, og hvis man virkelig vet hva man driver med, så kan man sikkert lære hvilken som helst hest slide stop. Men den kommer nok garantert ikke blir som det quarteren og painten får til, men det vet du sikkert fra før :D

VIKTIG er dette med underlaget og skoene også! Det er ikke bare å slide! Jeg har en quarter som kan slide, i alle fall godt fra trav. Med brodder så er det uaktuelt å gjøre det! Og ridebanedekket skal være spesielt i henhold til å slide, og det er få steder i landet underlaget er til å slide på. De fleste ridebaner er bygd opp for bruk i sprang (ja, tro det eller ei, det er det fakstisk de flester driver med :digger: ). For at avspark og nedslag skal bli så trygt som mulig er banen nettopp laget for IKKE å slide! Dessuten blir reinerhestene skodd på spesielt vis for å kunne slide optimalt, det er spesielle baksko til denne bruken (de stikker lenger ut bak, nesten som korte meier). Jeg kommer nok ikke til å kunne dra sliden helt ut siden jeg har ikke har noen til å sko han på dette viset og heller ikke banedekket til det. OBS: hvis du prøver å vanlig ridebanedekket, bakhoven kan bikke over og du risikerer skader!

Uff, det hørtes ut som dette var farlig. Det er jo ikke det, men det er jo heller lite trolig at du kommer til å slide 5 meter liksom! Det gjør ikke vi hobbyryttere med hester som er avlet for det heller :digger: Men at du kan lære hesten teknikken og i alle fall gjøre det fra trav og kort galopp er det store muligheter for :)

Lykke til! La oss høre hvordan det går :digger:

trineck
18-04-2008, 23:23
Dessverre! Det var en av avlsmerrene til Lemay i Sverige som gjorde det, så det på pc'n hos dem. Denne hesten var GOD, men hadde det ikke vært for at hun la seg ned, så hadde de ikke hatt råd til henne heller :digger:

Mener du at den faktisk gjorde det mange ganger? :D Skulle vært filma ja!

Solo
18-04-2008, 23:41
Dette var jo noen gode eksempler på gode slide stops og spins. Sjekk farten da!!!
http://youtube.com/watch?v=RQEwRK9SQOw&feature=related

Her er jo også en utrolig bra stop!
http://www.youtube.com/watch?v=Zv7_ZD5Zz8c

trineck
19-04-2008, 11:40
VIKTIG er dette med underlaget og skoene også! Det er ikke bare å slide! Jeg har en quarter som kan slide, i alle fall godt fra trav. Med brodder så er det uaktuelt å gjøre det! Og ridebanedekket skal være spesielt i henhold til å slide, og det er få steder i landet underlaget er til å slide på. De fleste ridebaner er bygd opp for bruk i sprang (ja, tro det eller ei, det er det fakstisk de flester driver med :digger: ).

Uff, det hørtes ut som dette var farlig. Det er jo ikke det, men det er jo heller lite trolig at du kommer til å slide 5 meter liksom! Det gjør ikke vi hobbyryttere med hester som er avlet for det heller :digger: Men at du kan lære hesten teknikken og i alle fall gjøre det fra trav og kort galopp er det store muligheter for :)

Veldig enig med Nikitas innlegg. Om du jobber målrettet mot slide stop tror jeg du definitivt kan komme til gode stopp på bakparten, men slide mange meter kommer vel de fleste av oss aldri til.. Hadde begynt med å få hesten til å stoppe uten tøyle/med veldig lite tøylebruk, deretter rygge kun for sete. Først fra skritt, så jog/ trav, så rolig galopp. På min har det å rygge etter hvert eneste stopp i hele rideøkta god effekt på å få han til å "sette seg" i stoppene. Men selv om jeg som Nikita har hest som kan sette seg bra bak i stoppene, og jeg vet at den også kan gjøre travbevegelse med forbeina mens den stopper på bakbeina, har jeg aldri ridd ham på slideunderlag.. har ved et fåtall stop på gjørmete ridebane fått følelsen, men tør ikke gjøre det med særlig fart, for vil jo ikke skade dyret. Skjønt jeg ser at hestene gjerne tar hensyn til underlaget selv, og heller stopper hoppende på stive frambein om underlaget ikke er godt nok.. er bare redd de da kan bli litt redde for å prøve igjen også!

Tanja & Staro
21-04-2008, 01:40
http://www.youtube.com/watch?v=wVGi_OXLh40&feature=relatedoki tusen takk for svaret gamlingen får bare være ridehest da lol...
fant ham her på youtube helsike kan en hest være mere super?? er det muligt da??

Tanja & Staro
21-04-2008, 01:40
by the way nogen som vet om trenere i reining på rogaland?

Nikita
21-04-2008, 11:28
http://www.youtube.com/watch?v=wVGi_OXLh40&feature=relatedoki tusen takk for svaret gamlingen får bare være ridehest da lol...
fant ham her på youtube helsike kan en hest være mere super?? er det muligt da??

Ja, den hesten der har skjønt det! :digger:

Jeg mente ikke å skremme deg fra å ri hesten din i reining. Det var ikke meningen. Måtte bare si at man ikke kan forvente seg at hesten slider mange meter osv. Men at den kan få det til (og at det er dritkult når ridehester får det til) er ikke tvil! Den får til å stoppe på bakparten og du får hesten til å spinne også, men det blir ikke så ekstremt som i videoen over. Man hører at sprang og trav ikke er bra for hestebeina, og drive ekstrem reining hver dag er heller ikke bra! Du kan tenke seg kreftene i slidestoppen og i spinnen, det er ikke noe hestene driver med hver dag. Så det er ikke noe å strebe etter å få det til så ekstremt tenker jeg :) Men det er jo gøy at hesten kan teknikken :digger: Så det hadde vært moro om du prøvde da :D

Nikita
21-04-2008, 11:30
Mener du at den faktisk gjorde det mange ganger? :D Skulle vært filma ja!

Den gjorde det flere ganger ja... hvis den ikke hadde det, så hadde det vært en millionhest eller noe i den duren :D Så teknikken er der, men den er dratt litt langt kan man si... Jeg har ikke hest etter denne hesten, da disse individene ofte er reine konkurransedyr, og jeg ville ha en kose- familie- og turhest også :digger:

Tanja & Staro
22-04-2008, 00:54
Nikita: kjender du nogen trenere på rogaland i reining??? ka ligger en flink reiner på i pris om man skulle ut og kjøpe til en nybegynner som meg?

trineck
22-04-2008, 09:19
Nikita: kjender du nogen trenere på rogaland i reining??? ka ligger en flink reiner på i pris om man skulle ut og kjøpe til en nybegynner som meg?

Du kan jo ta kontakt med Rogaland Western http://www.rogalandwestern.org/ jeg tror de har noen helgekurs, men med hvem og om de går mot reining vet jeg ikke..

Nikita
22-04-2008, 10:15

Jeg kjenner ikke til miljøet i Rogaland, så jeg kan dessverre ikke hjelp deg. Ta kontakt med rogaland western slik trineck foreslår :D

Flink reiner? hehe.... Tja... Spørs hvor flink du vil ha den det :digger: Hvis du tenker læremester i reining som kunne lært deg reining, så må du sikkert nesten opp i 100.000,- Det er jo ikke mange quartere her til lands og de som kan bra reining ligger nok rundt der (og enda mer selvsagt). Du kan kanskje få en grei en til 60-70 også.... Jeg kjøpte hest i Sverige, og jeg leita ikke i Norge engang, så jeg har ikke sjekket rundt... Ser at Artiv Ranch selger en del på finn.no... Du må nesten bare kikke på de annonsene som er å prøve hester og se hva hvor mye du må betale for den hesten du kunne tenke deg :D