PDA

Se full versjon : Magesår på hest? Noen som har erfaringer?

Isadora
16-04-2008, 00:00
Har isåfall noen sp.mål and dette..fordi jeg lurer:)

Blir hestene tynn av det?
Har hestene vondt når man berører magen?
Mister hestene matlysten eller spiser dem som før?
Bør man kutte ut kr.for ved mistanke om magesår?
Hvordan sjekker man om det er magesår?

Gjerne fortell litt rundt emnet om du har erfaringer:)

lafutura
16-04-2008, 00:02
Jeg kan ikke så mye om det, men det er nok vanlig at de mister matlysten og blir tynnere. De får også ofte dårlig pels, og presterer dårlig under ridning. Noen gnisser også tenner.

IngvildK
16-04-2008, 00:02
Mange hester blir tynne fordi de ikke greier å ta opp næringen. Om hestene har vondt når man berører magen, vet jeg ikke sikkert, men ser for meg at det muligens kan være tilfelle. Mange mister matlysten. Om min hest hadde fått magesår, ville jeg - om ikke kuttet ut alt - gått drastisk ned på mengde. Man sjekker magesår ved å lyse hesten i magen (vetrinær).

trollungen
16-04-2008, 12:39
Har isåfall noen sp.mål and dette..fordi jeg lurer:)

Blir hestene tynn av det?
Har hestene vondt når man berører magen?
Mister hestene matlysten eller spiser dem som før?
Bør man kutte ut kr.for ved mistanke om magesår?
Hvordan sjekker man om det er magesår?

Gjerne fortell litt rundt emnet om du har erfaringer:)

Min hest er behandlet for magesår, men er ikke lyst, så vi vet det ikke med 100% sikkerhet. Syptomene tilsa magesår og behandligen har gitt stor positiv effekt så vi satser på at det var grunnen...

Symptomene var at han var tynn, spiste lite grovfor, dårlig pels, ett par tilfeller av kolikklignende symptomer med høy feber, rapte mye, "gikk fort tom" under trening, og så generelt "litt pjusk" ut.

Så ja til spørsmålet om de blir tynne.

Om det er vondt når man berører magen vil jeg tro variere, jeg merket ikke noe til det på min..

Også ja til at de mister matlysten, min var nede i ca 3 kg grovfor pr døgn mot 7-8 nå når han er behandlet.

Når det gjelder kraftfor så fikk min i utgangspunktet så lite, ca 5 dl pr døgn at jeg fortsatte å gi det for å få i han noe næring. Lager nå grøt av pelletsen og blander med alfalfa, det liker han godt.

Eneste sikre måten er å lyse dem i magen, altså ned med ett lite kamera å se etter sår. Dette gjør de på endel hesteklinikker men absolutt ikke alle..

Min hest ble som tidlgere nevnt kun behandlet utifra symptomer og denne behandlingen er ikke farlig om den ikke skulle ha sår. Men, har man mulighet til å få det undersøkt så er selvfølgelig det det beste.

Nå etter behandling så er matlysten økende, han spiser pr i dag 7-8 kg høy, 5dl pellets-grøt som også inneholder multivitaminer og ekstra B vitaminer samt 1,5 dl olje, alt dette blandet med ca 2 l alfalfa. I tillegg får han også litt betfiber.
Han legger nå sakte men sikkert på seg, har så smått begynt å trene igjen og selv om han er totalt ute av form så er gleden ved å bli brukt absolutt bedre enn før! Mye mer energisk og positiv!
Ett tips om du mistenker magesår er å kun gi tørt høy, ikke surfor av noe slag, det gjør bare vondt værre!

CecilieS
16-04-2008, 12:57
Det varierer utrolig mye, noen hester er sunne og fine, spiser godt og du skulle aldri tro de hadde magesår. Det er umulig uten å lyse dem i magen. Enkelte kan du se det på, i den form at de blir noe uvillige og ikke er helt i form. Det er jseldent noe spesifikt du kan sette fingeren på, men allmenntilstanden er svakere enn normalt og humøret litt synkende. Men de aller fleste viser faktisk få eller ingen tegn på magesår i det hele tatt. Har du mistanke, eller har fått lyst, så anbefaler jeg å gi Gastrogard. Det er dyrt, men fungerer helt supert! Har pleid å følge opp en Gastrogard kur (7dager) med Pronutrin som de får i foret i 1mnd etterpå, og ved behov etter det igjen. Pronutrin har jeg også gode erfaringer med, virker godt forebyggende.

Det beste er å sirke god tilgang til grovfor, og se etter om det er noe i stallmiljø/trening som kan virke stressende og redusere dette. Forebygging er viktig.

Ragnhild
16-04-2008, 20:08
Hesten min merka jeg det på ved at han lagde baller av siloen han fikk. Merka ikke så veldig mye annet egentlig. Du kan lese en ganske detaljert beskrivelse av forløpet til Jankos magesår i denne bloggen. (http://hest.no/blogg/?bid=5605&blid=87094)

Isadora
16-04-2008, 23:17
Tusen takk for svar allesammen.:)

Er ikke min hest som har, men en hest på stallen som misstenkes for magesår.

Hege
16-04-2008, 23:31
Magesår er visstnok mer utbredt enn hva man tror. Her er endel info: http://www.netdyredoktor.dk/sw13102.asp

anettenor
17-04-2008, 01:29
Hei!

Har selv hatt hest som hadde magesaar, og sett atskillige andre som burde ha vaert behandlet.

Har mest kjennskap til humanfysiologi og anatomi, men det er forbloeffende likt hvordan hesten fungerer i forhold til menneske, fysiologisk sett. Min fikk det etter flere kolikkanfall, noe som er svaert vanlig, siden kolikk er svaert stressende og forstyrrer det naturlige miljoet i fordoeyelseskanalen. Ogsa medisin gitt som behandling av kolikk paavirker balansen (steroider, NSAIDS).

Men det som er kanskje litt viktig aa huske er at hos mennesker er opptil 90 % av magesaar foraarsaket av Helicobacter Pylori (H. pylori), ekkel bakterie som trives med aa oedelegge magesekkens slimhinne naar "verten" har noe nedsatt immunrespons, har vaert syk, etter matforgiftning, for lite fiber/daarlig kosthold, medikasjoner etc. I noen tilfeller saa responderer hesten svaert bra bare paa aa faa en lengre kur med en saaklat syredempende medisin, men hvis deter et tilbakevendende problem saa ville jeg ha spurt veterinaer om det kan vaere et "eket" magesaar foraarsaket ev nevnte bakterie (vet ikke helt hvor mye dette er tema innen hest, siste forskningsnytt). En enkel antibiotikakur gjoer som regel susen hvis det er tilfelle!

Ellers er jo forebygging viktig, for ja, hesten er som oss mennesker naar magen ikke er i orden; slapp. nedsatt matlyst, legger ikke paa seg/blir tynnere, mangler guffe, kan bli irritert hvis du proever aa palpere den under magen/flankene, matt pels, moerk avfoering, lyse slimhinner. Regelmessig mosjon, riktig forplan hvor godt, fiberrikt grovfor utgjoer hovedandelen er viktig, det synes jeg ihvertfall virket. Gi den kefir/cultura/biola iblandet litt melasse er ogsaa noe jeg ble anbefalt og sonm virket kanonbra paa endel (inkludert undertegnede, helt til jeg ble laktoseintolerant, lol). Jeg ble sterkt anbefal aa kutte ut rundball/ensilage/silo, ikke fordi det er daarlig for, men fordi pH-verdien er lavere (surere) og kan paavirke tilhelingsprosessen. Kan evt. venne den forsiktig til det naar ting er i orden igjen. Har alltid vaert fascinert av ernaering baade hos menneske og hest, saa se om det finnes nyttig info paa nettsider tilhoerende landbrukshoegskolen paa Aas, vet.hoegskolen, landbruksforlaget etc. Bare noen tips og raad dette, skulle saa gjerne visst masse mye mer om saant, men haaper at noe kan hjelpe.

God bedring, haaper hesten blir superfrisk ;)

Mvh Anette

Natalie_s
17-04-2008, 10:15
Jeg leste litt om magesår hos hest versus menneske i forbindelse med en annen tråd her, og fant ut at H.pylori er sjelden årsak til magesår hos hest (bortsett fra i enkelte kroniske tilfeller), men Lactobaciller kan ha betydning (de trives i surt miljø, og skiller ut biprodukter som skader slimhinnen). Hvordan er det da å gi biola ol for magesår? *Natalie ble litt forvirra av dette*;)

Her er en av artiklene jeg fant; http://jas.fass.org/cgi/reprint/83/13_suppl/E18.pdf
(men jeg vet ingenting om interessekonfliktene i denne studien altså, så som med alle andre studier, så skal det vel tas med en klype salt).

Ragnhild
17-04-2008, 11:48
Det eneste jeg veit om biola er at det funka på Janko i en halvannen ukes tid, også blei han resistent mot det, og da funka det ikke mer.

trollungen
17-04-2008, 11:53
Ville bare si at også min hest tygde og spyttet ut grovforet, spesielt surfor men også høy da han var på det dårligste... Nå har han spist høy som normalt i flere uker men får han tak i en dott rundball, ja da spytter han ut... Kan dette være fordi han husker ubehaget med å svelge slikt for fra tidligere?

anettenor
17-04-2008, 12:32
Som sagt, vet ikke helt hvilken rolle spesifikke bakterier (som f.eks H. pylori) har hos hest compared to menneske, lurte paa om det er noen mikrobiologer der ute som kan mer om det. Ja, for mye av det ene eller andre (L. casei, acidophilus, e.coli) som uansett er en del av den naturlige tarmfloraen, skaper troebbel. Det som jeg ble fortalt av veterinaer den gangen var at poenget er aa gjenopprette balansen, og da kunne tiskudd av biola e.l. hjelpe. Da jeg begynte med hest tilsatte vi ogsaa bakepulver (bikarbonat) til kefir, som skulle hjelpe til aa rette opp ting, men det tror jeg er mer kjerringraad av ymse kvalitet. Fordi hester er herbivorer, og vi omnivorer, og deres blindtarm er et aktivt organ i fordoeyelsesprosessen, saa regner jeg med at endel forskjeller finnes. Skulle gjerne ha visst mer om dette selv, var forferdelig aa se hvor daarlig min siste hest ble av magesaar. Jeg bestilte forresten bakteriekultur (frysetoerret) far vet.medisinsk laboratorium i Oslo, dette hjalp ogsaa, men husker ikke hva den inneholdt. Sorry, litt OT.

Jorryt
17-04-2008, 13:43
H pylori spiller svært sjelden noen rolle på magesår hos hest.
På denne siden kan dere lese litt mer om EGUS (amerikanere elsker forkortelser:))
http://www.southwestequinemedical.com/ulcers.html