PDA

Se full versjon : Mugg i ansikt\ører

lil_julie
12-04-2008, 16:33
Er det normalt at en hest har mugg i ører eller ansikt? Og at dette ikke går vekk? Spessielt i ørene, men litt i ansikt også...

Hva kan "skje" dersom hesten har mye mugg i ansikt\ører? Er det farlig?

Anne-Lise
12-04-2008, 17:21
Hmm, i mine ører høres egentlig ikke dette ut som mugg. Sikker på at det ikke er våteksem eller noe lignende?

lil_julie
12-04-2008, 17:32
Er ikke sikker, godt mulig... Hva kan man gjøre med det da? Er det vanlig og få våteksem i ørene av alle ting?

Anne-Lise
12-04-2008, 17:40
Kan egentlig ikke noe om våteksem, har bare hørt litt om det her inne. Du kan jo prøve å søke litt, se om du kommer frem til noe :)
Men cluet er vel å prøve å holde det så tørt som mulig vil jeg tro.

lil_julie
12-04-2008, 17:57
ark, jeg bor i bergen:p tørt ja, da blir det nok en stakkars hest som blir stående inne sånn ca 300 dager i året:p Neida, det funker seff ikke, men arh! Irriterende

*trykke agressivt på tastaturet og søke seg frem*

Anniken B
12-04-2008, 18:16
Våteksem og mugg er egentlig samme greia, bare at man kaller det mugg når det er på beina og våteksem når det er på kroppen. Bakterien som forårsaker det er den samme. ;)

Dersom hesten har mye pels i området utslettet er bør man barbere slik at den ikke blir fuktig over lengre tid om den blir våt, noe jeg regner med den blir dersom du bor i Bergen? ;) Når den først har fått det bør du vaske området med en antibakteriell såpe, som f.eks hibiscrub (fås kjøpt på apotek) eller en jodløsning. Prøv å få vekk så mye av skorpene som mulig, da bakteriene lever livets glade dager mellom skorpene og huden der det er fuktig og varmt og nok "mat". Deretter smører du på en antibakteriell salve, brulidine f.eks er fin, denne får du også kjøpt på apoteket. Bacimycinsalve er vel også reseptfri.

Prøv å holde hesten tørr, men skjønner at det er vanskelig om du bor i Bergen..

~Anniken

Pathfinder
12-04-2008, 18:23
Hvis det bare er i fjeset og ørene så kan du jo sette på sånn fluemaske? Hvis det regner, holder seg sikkert litt tørrere under den:D
http://horze.no/product_info.php?cPath=41_22&products_id=22824

lil_julie
12-04-2008, 18:25
Våteksem og mugg er egentlig samme greia, bare at man kaller det mugg når det er på beina og våteksem når det er på kroppen. Bakterien som forårsaker det er den samme. ;)

Dersom hesten har mye pels i området utslettet er bør man barbere slik at den ikke blir fuktig over lengre tid om den blir våt, noe jeg regner med den blir dersom du bor i Bergen? ;) Når den først har fått det bør du vaske området med en antibakteriell såpe, som f.eks hibiscrub (fås kjøpt på apotek) eller en jodløsning. Prøv å få vekk så mye av skorpene som mulig, da bakteriene lever livets glade dager mellom skorpene og huden der det er fuktig og varmt og nok "mat". Deretter smører du på en antibakteriell salve, brulidine f.eks er fin, denne får du også kjøpt på apoteket. Bacimycinsalve er vel også reseptfri.

Prøv å holde hesten tørr, men skjønner at det er vanskelig om du bor i Bergen..

~Anniken

Takk! Holde hesten tørr, *klø seg i hode* jeg får pakke den inn i plas eller noe da:p Da kan det fort bli rene apoteket her ser jeg! Sånn går det!

lil_julie
12-04-2008, 18:27
Hvis det bare er i fjeset og ørene så kan du jo sette på sånn fluemaske? Hvis det regner, holder seg sikkert litt tørrere under den:D
http://horze.no/product_info.php?cPath=41_22&products_id=22824

Stakkars hest, da må jeg sette han et sted så han ikke blir sett, hester kan bli flau de og...:p Men det var kanskje ikke så dumt nei, holder vell vekke det meste av skit, om de ikke er helt vanntett..

Anniken B
12-04-2008, 18:31
Monter paraply på grima! :D

~Anniken

Klara og Trico
12-04-2008, 19:16
Hesten kan få sopp i ørene. Det kan enkelt bli behandlet med lactacy vask og canasten krem..

Kan det være det? Det blir sånn litt "muggaktig".

lil_julie
12-04-2008, 19:29
Hesten kan få sopp i ørene. Det kan enkelt bli behandlet med lactacy vask og canasten krem..

Kan det være det? Det blir sånn litt "muggaktig".

Kan den få det under øye og? Den har nemmelig littegran der og, men ikke mye

Marte+Quicky
12-04-2008, 21:06
Ta bilder?

Tviler sterkt på at en fluemaske hjelper altså... De er jo ikke vanntette, tvert i mot. Men en ørehette (ikke sånn "ridesak", men travørehette) kan jo hjelpe for ørene hvertfall.

Sånn: http://travutstyr.no/index.php?action=display_info&id=800&search=0

Fåes i de fleste farger;)

lil_julie
12-04-2008, 21:49
Ta bilder?

Tviler sterkt på at en fluemaske hjelper altså... De er jo ikke vanntette, tvert i mot. Men en ørehette (ikke sånn "ridesak", men travørehette) kan jo hjelpe for ørene hvertfall.

Sånn: http://travutstyr.no/index.php?action=display_info&id=800&search=0

Fåes i de fleste farger;)

Den var ikke dum!!!

Skal se om jeg får tatt noen gode bilder...

Linoo
12-04-2008, 23:06
Det kan være sopp, det er mitt ensete tips her..

Klara og Trico
12-04-2008, 23:14
Vet ikke om de kan få det videre utover i ansiktet. Hør med en dyrlege.

Linoo
12-04-2008, 23:30
Nei men i ørene kan det være sopp ;)

Pseudonym
13-04-2008, 02:34
Magic har hatt mugg i ansiktet, jeg bare peller det vekk.
Hun har også oppå ørene, men bare peller det vekk.

Gamle hester får fortere mugg etc i ansiktet.

lil_julie
13-04-2008, 12:19
Hmm, oki takk for svar! Skal høre med dyrlege!

Golden Vix
13-04-2008, 14:17
Høres veldig ut som våteksem. Min hest hadde det over hele ryggen i sommer. Det kommer av at hesten er veldig mye våt, og får dårlig tid til å bli skikkelig tørr, rett og slett!

lil_julie
13-04-2008, 14:21
Høres veldig ut som våteksem. Min hest hadde det over hele ryggen i sommer. Det kommer av at hesten er veldig mye våt, og får dårlig tid til å bli skikkelig tørr, rett og slett!

Ikke usansynlig, hestene som står her i bergen har vell ikke vært ordentlig tørr siden i fjor sommer:p, og det er bare de som står på stall om natten:p

Men får se, tror kanskje jeg håper det er sopp, gjerne enklere å bli kvitt...?

Edit: Er det noe "helsefare" med noe av dette? bortsett fra at det kanskje klør og irriterer?

Golden Vix
13-04-2008, 16:50
Er ikke farlig, men kan bli vondt og ubehagelig for hesten. Forsvinner greit med lactacyd såpe, som en får på apoteket. DU må da vaske hesten=)

lil_julie
14-04-2008, 10:19
Oki! Takke takk:D

CatogEinir
17-04-2008, 17:51
Hmm, i mine ører høres egentlig ikke dette ut som mugg. Sikker på at det ikke er våteksem eller noe lignende?

Våteksem er en type mugg. Høres ut som det ja.