PDA

Se full versjon : Sette hest på utegang nå?

Ragnhild
11-04-2008, 17:29
Pga. uenigheter (og nå munnbind) fra stalleier ser jeg meg om etter alternative stalløsninger i nærområdet. En av de løsningene jeg tenker meg er utegang for en liten periode fram til han skal på sommerbeite. Men hvordan funker det å sette ut hesten på utegang nå? Det har vært stabilt og okei vær her den siste tiden, og temperaturen holder seg fra -2 om natta til oppi 10-12 grader om dagen. Såklart, vi bor på sunnmøre, og det kommer sikkert regn og dritvær også. Dekken vil jeg kjøpe litt fler av, i og med at han har stått deler av vinteren med dekken både inne og ute (lengesiden han hadde på seg dekken inne nå, og han går kun med regndekken uten fôr ute dersom det er styggevær).

Så, vil hesten min dø av og bli satt på utegang nå? Er det ting jeg bør tenke over før jeg evt. tar valget? En ting er iallefall sikkert, jeg vil bort fra stallen jeg nå står på...! *sukk*

Embliss
11-04-2008, 17:31
Jeg tror det vil gå fint. Bare kle på litt mer, så overlever han nok. :)
Er jo ikke så veldig lenge til de kan settes ut på sommerbeite.

Har han stått på utegang før, forresten?

Tonje
11-04-2008, 17:33
Tror ikke det er noe problem. Hadde iallefall ikke hatt problemer med å puttet hestene mine på utegang nå.

Ragnhild
11-04-2008, 17:43
Jeg tror det vil gå fint. Bare kle på litt mer, så overlever han nok. :)
Er jo ikke så veldig lenge til de kan settes ut på sommerbeite.

Har han stått på utegang før, forresten?

Ikke utegangshest fra før nei, tror jeg iallefall. Er ikke helt sikker på hvordan de gjorde det på Geilo, men, mener å ha fått med meg at han ikke var utegangshest der. Men han står jo ute døgnet rundt om sommern og utover høsten ogsånn, så det er jo ikke noe nytt for han det sånnsett.

Harneshaug
11-04-2008, 17:44
Det går helt sikkert fint. Kle på han litt i dårlig vær, ellers ser jeg ikke noe problem :)
Han har nok ikke vært spesielt bortskjemt på Geilo kan jeg tenke meg så kan ikke forestille meg det skal være dumt i det hele tatt...

Sara&Korak
11-04-2008, 19:20
Gjorde det med Proffen. Satt han ut i midten av mars. Aldri stått ute ei nordnorsk vinternatt før.. Han lever enda;)

RenateSJ
11-04-2008, 19:23
Tror nok han skal takle det. Er jo tross alt ekte norske jo ;)

Sara&Korak
11-04-2008, 19:36
Tror nok han skal takle det. Er jo tross alt ekte norske jo ;)

Proffen er tysker og han tålte det:lol:

Ingvild
11-04-2008, 19:38
Det er jo april og snart vår no! Karisma vart sett på utegong i mai i fjor, det var ikkje noko problem.

Btw; Rigmor har ei ledig boks.

Astrid
11-04-2008, 19:40
Det er jo april og snart vår no! Karisma vart sett på utegong i mai i fjor, det var ikkje noko problem.

Btw; Rigmor har ei ledig boks.

Det er vår nå ;)
Men jeg tror ikke det er noe problem, flere setter jo hestene sine på beite i begynnelsen av mai, og det er jo bare to uker til :)

Ingvild
11-04-2008, 19:47
Ikkje i Volda, eg vert ikkje overraska om det snør her i morgon ;p

Sol
11-04-2008, 20:06
Det går helt sikkert fint altså. Satte Svarten ut i mars i fjor. Passet litt ekstra godt på han i begynnelsen, men oppdaget fort at det ikke var nødvendig med noe krimskrams..

Astrid
11-04-2008, 22:13
Ikkje i Volda, eg vert ikkje overraska om det snør her i morgon ;p

April er vår, uansett hvilket vær det er :p Men ja, det snødde her i forgårs..

Mari
11-04-2008, 22:15
Utegang no er null problem, dekken om det blir kaldt gjer susen :) Masse lykke til med den noko kinkige situasjonen Ragnhild.... "det ordner seg for snille jenter!"

Tinka
11-04-2008, 22:58
Det blir nok ikke noe problem i det hele tatt;) Lykke til med det hele, har lest bloggen din, ingen morsom situasjon, nei..

Marte+Quicky
11-04-2008, 22:59
Det går nok fint ja.

Asbjørg
12-04-2008, 19:15
Jeg satte varmblodsen min på utegang i januar for noen år siden, og han klarte seg utmerket:) Bare å ha på dekken hvis det skulle være behov.

Ragnhild
12-04-2008, 23:31
Ingvild: Veit at Rigmor har ledig boks, har snakka med henne.

Takk for mange svar! Skal og se på utegangen i løpet av morradagen, så får se da hvordan det ser ut der og ta en avgjørelse etter det.