PDA

Se full versjon : Sorraia til DK

Lopke
08-04-2008, 20:41
Den første Sorraia er landet
Kamilla Kuld har lige importeret en Sorraia, og det er hun indtil videre ganske ene om, da der ikke findes andre i landet. Racen består nemlig af ganske få individer, højst 200 på verdensplan og de er derfor uhyre svære at få fingre i. Men Sorraia'en er en af de få nulevende urhestetyper, hvilket fascinerede Kamilla Kuld. Hun måtte eje en af slagsen og har ventet i ca. 20 år på at få drømmehesten, fortæller hun til heste-nettet.

"Det hele startede egentlig for en del år siden, hvor jeg så et billede af en Sorraia i en bog om hesteracer. Jeg forelskede mig helt og aldeles i det billede. Udtrykket, væsenet, den kækhed der lå i øjnene, proportionerne, ja hele hesten var bare lækker."

Mange år senere, uden at Sorraia'en var glemt, blev Kamilla Kuld bidt af den klassiske dressur og kom i den forbindelse i kontakt med andre "hestegale" mennesker, som hun tog til Lusitano-festival sammen med i Portugal. Det var således her at beslutningen blev truffet efter hun prøvede en ægte Sorraia. Hun faldt pladask for den ca. 153 cm musegrå Sorraiahingst Temudo, avlet på Coudelaria Nacional. Ejeren indvilgede i at sælge hingsten, da de omkringliggende Sorraia-stutterier ikke ville benytte hingsten, paradoksalt nok for at holde deres stamme ren, selvom racen åbenlyst er truet af indavl. Så hingsten kunne derfor købes, fortæller Kamilla Kuld.

"Det måtte prøves og nu er det lykkedes: Efter en smule papirarbejde, som ved enhver anden import af heste fra EU og en 6 dages lang transport, står smukke Temudo nu i stalden og hygger sig på ægte dansk manér. Masser af mad, frihed og ikke så hårdt arbejde - jeg tror han nyder det, selvom vejret er lidt mere fugtigt her", fortæller hun.

Sorraia er en lille ædel hest, de er ikke særlig store hverken i højde eller drøjde, typisk 140 -155 cm. Enten sortblak (musegrå) eller gulblak (gul) - og altid med ål, halefjer, benstriber, skulderstriber og mørk maske. Hovedet er konveks og meget ædelt og halsen er højt sat, halen lavt sat. Racen er prototypen på den Iberiske hest og har levet i området siden før sidste istid. De mentes at være uddøde men i 1920 blev en lille isoleret gruppe fundet og der har siden været avlet intensivt på efterkommere af disse for at redde racen. I dag findes der flere mindre grupper i Portugal og ca 25 dyr i Tyskland, forklarer Kamilla Kuld.

"Generelt er Sorraiaer en smule reserveret og rolige. De er helt bevidste om hvor du er, hvordan verden ser ud, hvad der forventes af dem. De har denne stoiske ro og overblikket der tager pusten fra en. Uden at give dem for mange menneskelige karaktertræk, så er det nogle af de mest majestætiske og høflige heste jeg har mødt. Karaktertræk de formodentlig har givet videre til Lusitanoen - som ofte bærer stærkt præg af Sorraiablod, også fysisk."

Hun fortæller at deres anvendelse er meget alsidig. "Det var jo ofte Sorraia-typer, der var spændt for de romerske stridsvogne, de har været brugt i krig og nærkamp, til at hyrde de dødsensfarlige kamptyre, hvor der virkelig kræves hurtige adrætte heste, ikke for store og med mod og evne til at holde hovedet koldt, til rideskolebrug og vognkørsel - almen brug i det hele taget. "De seneste 50-70 år har der været set lidt ned på Sorraiaen, men det begynder at vende nu. Der er også Sorraiadeltagelse i Working Equitation i Portugal."

"Mht. til økonomien i det, så ligger en Sorraiahingst på ca. 8000 EURO - alene og uden egentlig uddannelse, hopperne er noget dyrere - hvis man overhovedet er så heldig at få fingre i dem - det er endnu meget vanskeligt", siger Kamilla Kuld. Transporten er helt ligesom med andre heste ca. 12000,-, siger hun.

Selve stambogsføringen sker centralt i Portugal af samme instans som forvalter Lusi-tanoernes. Da racen endnu ikke har opnået officiel racestatus, pga. den lille popu-lationer, er der ingen kåring. Situationen er pt. således at alle stambogsførte sorraiaer pr. defination er avlsgodkendte, siger hun. "Det gælder om at opbygge en arvemasse og derfra begynde at selektere", forklarer Kamilla Kuld, men tilføjer, at det dog ikke gør det til en sart eller svag race - selvom indavl er et stort problem, erkender hun. Blandt andet har mange af hingstene dårlig sædkvalitet pga. indavl, men hun gør også klart, at indavlsproblematikken i høj grad handler om manglende samarbejde avlerne imellem.

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/nyhPics/1207560759-3724-1509424767.jpg

VIDEO: http://www.youtube.com/watch?v=TrkojKyj6pc#GU5U2spHI_4

Torhild
08-04-2008, 20:50
*hihi* Lignet litt på en langhåret grå fjordingblanding.
Men var søt =)

RenateSJ
09-04-2008, 08:11
Syns den var fin jeg :)