PDA

Se full versjon : Bruker dere hjelm når dere kjører?

Chevy&Hedda
08-04-2008, 17:52
Bruker dere hjelm når dere kjører hest?

I dag finn jeg en skikkelig tankevekker når det gjelder kjøring av hest, og heretter er det ALLTID hjelm på når jeg kjører. Jeg har ikke lyst til å legge ut om det som skjedde på et åpent forum, men jeg kan si så mye som at det ikke var langt fra døden til denne personen, men det gikk HELDIGVIS bra!

Jeg for min del kjørte nesten aldri med hjelm før og jeg har jo ''verdens snilleste og roligste'' hest så da går det sikkert bra, skal jo bare kjøre litt:rolleyes:. Dette var grunnen til at jeg nesten aldri kjørte med hjelm før, men etter i dag er det på med hjelm hver gang jeg skal kjøre (og ri selvsagt).

Hva med dere?

RenateSJ
08-04-2008, 17:53
Ja, det gjør jeg

Ingeborg
08-04-2008, 18:05
Har kommet litt an på hvor jeg skulle kjøre og hvilken hest..
Men som regel er den på..

Natalie_s
08-04-2008, 18:06
Er nok litt dårlig på det gitt :oops: Bruker hjelm i maratonkjøring, og har brukt det endel når jeg har kjørt inn lillemor, men ellers er jeg nok for sløv..

Helle
08-04-2008, 18:10
Ja, alltid. :)

Amanthea
08-04-2008, 18:18
Hvis jeg sitter på ei stor prydvogn med to rolige gamper foran, ber jeg ikke om hjelm. Jeg har heller ikke sett spesielt mange brudepar som bruker hjelm på bryllupskjøringa, men hvis jeg selv skulle ha kjørt i sulky, liten vogn eller whatsoever - ja, jeg hadde brukt hjelm.

Mari
08-04-2008, 18:28
Alltid.

Siiilje
08-04-2008, 19:04
Ikke det at jeg kjører så ofte, men de gangene jeg gjør det (1gang i året kanskje) så har jeg på hjelm, føler meg helt tom uten.. :p

Tone Kristin
08-04-2008, 19:07
Ikke alltid, men som regel. Jeg har vært i for mange kjøreulykker til å orke å leke med livet mer. De gangene jeg ikke bruker hjelm er det spesielle omstendigheter.

tone_e
08-04-2008, 19:48
Er nok litt dårlig på det gitt :oops: Bruker hjelm i maratonkjøring, og har brukt det endel når jeg har kjørt inn lillemor, men ellers er jeg nok for sløv..

Jepp, vi burde skjerpe oss på det der egentlig!! ;)

Nina
08-04-2008, 19:51
Eh, nei..Aldri hjelm når jeg er ute med Sandy i hvert fall. Ved innkjøring av unghester har jeg brukt det, men må innrømme jeg er sløv med hjelmen når jeg kjører hest.:oops:

Ingvild
08-04-2008, 20:43
Eg brukar alltid hjelm, og folk får ikkje sitte på med meg i vogna med mindre dei har hjelm på seg.

Elis&Merita
08-04-2008, 22:01
Alltid hjelm ved ridning, å stort sett ved kjøring! Stallen setter ikke noe krav om hjelm ved kjøring, men jeg har selv sett hvordan det kan gå om man ikke har den på. Klubben jeg er medlem i har det sånn at det er påbudt på alle kjørestevner (det er vel egentlig frivillig med hjelm i dressurkjøring og påbudt i maraton?), så man kan like så godt bruke den på trening også!;)

Elis&Merita
Alltid hjelm ved ridning, å stort sett ved kjøring! Stallen setter ikke noe krav om hjelm ved kjøring, men jeg har selv sett hvordan det kan gå om man ikke har den på. Klubben jeg er medlem i har det sånn at det er påbudt på alle kjørestevner (det er vel egentlig frivillig med hjelm i dressurkjøring og påbudt i maraton?), så man kan like så godt bruke den på trening også!;)

Elis&Merita

Astrid
08-04-2008, 22:23
Nå er det jo år og dag siden jeg kjørte sist, men, ja, hjelmen er på.

smargar
08-04-2008, 22:26
bruker alltid hjelm

Kristin
09-04-2008, 02:18
Jeg brukte ikke hjelm da jeg var yngre. Type 13-14 år, alene på kjøretur i svært trafikkert hovedvei og uten hjelm på hodet. No problem. Til mitt forsvar den gang, så hadde jeg aldri sett noen kjøre med hjem annet en travkusker på tv. Ingen i mitt hestemiljø brukte hjelm ved kjøring.

Nå, "noen" år senere bruker jeg alltid hjelm. De (den) eneste gangene er hvis vi starter. Pga påkledningen er det best med annet hodeplagg. Jeg har opplevd for mange kjøreulykker tett på, og stått på stall med flere som har kjørt med blålys til sykehus etter kjøreulykker at jeg rett og slett ikke tør kjøre uten hjelm. Det gikk alltid bra da jeg var yngre, men jeg tør rett og slett ikke å satse på at ulykken ikke skal ramme meg. Så mange skadefrie år gir meg ikke odds til min fordel. Før eller siden blir det min tur. Da ser jeg helst at jeg kommer fra det med livet og det (lille som er av) vettet i behold.

Karen
09-04-2008, 13:44
Nei, nesten aldri..

IngvildK
09-04-2008, 13:58
Ja, bestandig (sett bort fra da jeg satt på med hest og vogn i Namsskogan familiepark for 6 år siden).

Løkki
09-04-2008, 13:58
Bruker det på tur, trening og i maraton. I presisjon og dressur har det hendt eg har hatt caps eller hatt i staden.

Natalie_s
09-04-2008, 15:15
Jepp, vi burde skjerpe oss på det der egentlig!! ;)

Ihvertfall du, er jo du som ramler ut om damene skulle finne på å stikke, jeg holder meg jo fast i tøylene;) Hehe, neida, skjerpings!!

Alice
09-04-2008, 15:58
Skjeldent:/ Var veldig flink med det første, men nå i det siste har jeg slurvet utrolig mye, desverre:(

Hannah
09-04-2008, 19:55
Alltid når jeg kjører selv, eller kjører med veninner. Ellers ikke...

Pernooh
26-05-2008, 19:00
Jeg kjører aldri lenge, gjorde litt før. Brukte aldri hjelm da, falt meg aldri inn :p

Pseudonym
26-05-2008, 19:13
Som oftes ja.
Føler meg ikke så veldig kul og kjøre rundt med en traver uten hjelm :p
Men hvis jeg bare skal sitte på en runde eller to rundt luftegårdene, så er det spontant så da faller det meg ikke inn.

Bruker ikke hjelm når jeg kjører en sånn hestekjerre når jeg er på en besøksgård eller hos andre og ike har med meg hjelmen.

Tvillingmamma
06-02-2009, 10:35
Hesten kjøres i brylluper så nei ;)

Arachnida
06-02-2009, 11:02
Jeg tror faktisk at jeg aldri har kjørt med hjelm jeg...og jeg kjører ganske mye. http://forum.nybaktmamma.com/images/smilies/blush.gif

Klara og Trico
06-02-2009, 16:04
Her er hjelmen stort sett alltid på. Også under tømkjøring og longering. Ikke fordi Trico er vill, men hva hvis noe skjer. Billig forsikring.

Til sommeren skal jeg spandere på meg en ny hjelm. Bytter hjelm annen hvert år ca.

Andrea
06-02-2009, 16:05
Jeg har ikke kjørt så mye, men de få gangene jeg satt på Evita en vogn og skritta/trava bortover en vei brukte jeg ikke hjelm.

Rikke
06-02-2009, 16:38
Ikke alltid.
Er det snakk om hurtigkjøring med traver, så ja. Ellers er det dessverre sjeldent hjelmen er på.

Isadora
06-02-2009, 16:47
Nei, bruker aldri hjelm når jeg kjører vogn.

julnil
06-02-2009, 19:06
Har lurt på det der jeg også, om det er vanlig å bruke hjelm når man kjører. Kjedelig å ikke ha hjelm på når ulykken er ute, men vet ikke helt om jeg ville hatt hjelm hvis jeg skulle drevet oppdragskjøring, er liksom så uvant å se hjelmer i slike settinger...

Finnes det noen fine hjelmer som er rettet mot vognkjøring/oppdragskjøring?

LisaFi
06-02-2009, 19:34
Jeg gjør alltid det, tror nesten ikke jeg har prøvd uten en gang. :)

Svogeren min reddet livet med hjelmen i en kjøreulykke i sommer, så JA til hjelm ved kjøring.

Pseudonym
06-02-2009, 19:39
ja som oftes, blitt mye flinkere på det nå, var veldig sløv før. kjørt ut med utflyver nr 1 uten hjelm, da føler man seg ikke så høy i hatten da nei..

Hadde et uhell da vogna velta og jeg landa med hodet først, hedligvis hadde jeg hjelm - ellers hadde ikkejeg satt meg opp i vogna etterpå for og si det sånn.

steinur__
06-02-2009, 19:44
Bruker alltid hjelm.

Oda
07-02-2009, 20:55
Jeg bruker alltid hjelm under tømmekjøring/-longering, presisjon/dressurkjøring og på travbanen. Ellers, når jeg kjører på tur i f. eks roadcard eller slede, ligger hjelmen som regel igjen hjemme, bortsett fra når jeg kjører med travhestene.

Må legge til at jeg ser an hesten da - er det en hest som ikke er helt trygg i trafikken f. eks, og vi skal kjøre etter trafikkert vei, kan det være at jeg bruker hjelm.

SnippSnapp
07-02-2009, 23:23
Dessverre ikke.. Er bare tull å ikke ha den på! men så var det det med å snu gode, gamle uvaner da.

Julie og Kamy
08-02-2009, 00:07
Kommer an på hvilken hest jeg kjører:p

Mathilde
08-02-2009, 00:08
Bruker ikke hjelm når jeg kjører bare på gøy (det er veldig skjeldent jeg gjør det også), Men alltid når vi trener travhestene.

Issa
08-02-2009, 10:08
Lenge siden jeg har kjørt, men brukte det aldri da jeg kjørte en del. Tanken falt meg ikke inn :) Har aldri vært i nærheten av en kjøreulykke eller visst om noen som har vært i en. Anser det som mye mindre sansynlig å skade hodet i vogn enn på hesteryggen men.. Det er sikkert lurt å bruke hjelm ;)

Bitten&Betty
09-02-2009, 10:04
Bruker i grunn bare hjelm når vi kjører helt ferske hester, og når vi kjører maraton.

Marte+Quicky
12-02-2009, 17:54
Ja, alltid!

Like stor sjanse for å bli skadd når man kjører som når man rir. Vet om tilfeller hvor personer kanskje ikke hadde vært i live i dag om de ikke hadde hatt hjelm på.

Embliss
12-02-2009, 18:13
Ja, alltid. :)

TinaBJ
05-03-2009, 07:24
Ja, bruker hjelm. :)

Ritamora
28-05-2009, 22:28
På tur bruker jeg alltid hjelm. Og som oftes når jeg kjører på ridebanen også, MEN noen få ganger har jeg glemt hjelmen når vi er på ridebanen.
(vi har hjelm-påbud i stallen vår når vi kjører)

Tinee-girl
20-06-2009, 18:21
Jeg bruker nok ikke hjelmen nei, men det er jo bare i vogn bak en Shettis da xD

Hangover
20-06-2009, 18:30
Nei jeg bruker faktisk ikke hjelm når jeg kjører, bortsatt fra om jeg har ridd først og ikke vil ta av hjelmen pga grusom hjelmsveis :p Men kjører bare mine 2 trygge hester, som oftest bare på bane .

Kristine & SiljanGutten
20-06-2009, 18:57
Ser jeg har stemt feil her, stemte sikkert da jeg kjørte sjeldent. Nå kjører jeg endel og bruker ALLTID hjelm:)

HesteHeidi
20-06-2009, 19:00
Ja, jeg bruker alltid hjelm når jeg kjører. Som oftest sikkerhetsvest og.

Mehlis
21-06-2009, 19:38
Ja, de få gangene jeg har kjørt har jeg brukt hjelm.

julnil
05-02-2012, 00:13
Drar opp denne gamle tråden.

Hvordan er hjelm-holdninger der ute nå i 2012?

Jeg kjører mye med Maja-mor og bruker alltid hjelm. Alle som sitter på må også bruke hjelm.
Bruker også hjelm når vi kjører slede, og de som sitter i sleden må også bruke hjelm.

Jeg ser ingen problem med å be folk som sitter på under oppdragskjøring bruke hjelm, så lenge man har hjelmer å tilby disse. Men hva med bryllupskjøring f.eks?
Man kan vel ikke tvinge en brud med brudefrisyre om å ødelegge den med en hjelm...

Ada-Marlene
05-02-2012, 00:24
ALLTID hjelm på hodet her gitt. Men ingen regel uten unntak her i gården, under brudekjøring har jeg ikke hjelmen på. Men for all del, ulykker kan skje der også.

Grovegroven
05-02-2012, 01:22
Det er idiotisk å kjøre uten hjelm, skadene kan bli like fatale av en kræsj der som når man faller av en hest under ridning. Jeg bruker til og med hjelm når jeg tømmekjører, men av en eller annen grunn så har det skjedd at jeg ikke har hatt det på under ridning... går egentlig litt imot meg selv nå, haha. Skjerpings!
Når det gjelder oppdrag som brudekjøring, oppvisninger o.l, så sammenligner jeg det litt med dressur på høyt nivå. Altså, det er jo ingen regler, men man gjør det jo for utseendets skyld og tradisjoner. Man kjører ikke brudepar om man ikke slipper folk inn i vogna med mindre de har på hjelm! :lol:

Batmat
05-02-2012, 03:34
Bruker ALLTID hjelm når jeg kjører, det er en selvfølge her i gården, det er mye krefter involvert når man holder på med hest og jeg orker knapt se for meg hvilke fatale hodeskader man kan pådra seg om man skulle bli slengt ut av vogna. Eller om den skulle velte, noe skulle gå i stykker, om hesten skulle få panikk og løpe ut osv .. Ulykker skjer fort, og å ta på meg hjelmen er det minste jeg kan gjøre for å bedre oddsene mine dersom uhellet først skulle være ute.

Føler meg totalt naken uten hjelm på hodet, synes det er direkte ubehagelig å både ri og kjøre uten, jeg føler meg så utrolig sårbar .. Og det ER man jo også. Definitivt hjelm på, også ved kjøring! Skal ut og starte dressurkjøring med tiden og selvom det blir pent antrekk i stil med den gammeldagse giggen så vil hjelmen definitivt være med.

Kan legge til at jeg heller ikke slipper passasjerer opp i vogna før de har hentet en hjelm og spent den godt fast på hodet.

Lenes Lyn
05-02-2012, 08:30
Når det gjelder hjelmbruk er jeg nok over middels "hysterisk".. selv om jeg personlig ikke mener det er hysterisk men snarere sunn fornuft.

Er jo veldig sjeldent jeg kjører, da.. men hvis jeg skal kjøre mer, så ville jeg nok aldri gjort det uten hjelm. Rir aldri uten hjelm så ser ikke hvorfor det samme ikke gjelder ved kjøring. Vil også si at jeg foretrekker at de rundt meg også rir/kjører med hjelm..

MonaB
05-02-2012, 08:32
Som oppdragskjører må det jo være stilig med pent antrekk og den nye dressurhattehjelmen?

Smileyvero
05-02-2012, 08:59
Kjører hest nesten hver dag-og noen dager flere hester-og jeg bruker ALLTID hjelm.Eller,ja...nå brukte jeg faktisk ikke det i går,fordi det var biiiiitende kaldt på ørene!!(minusgrader og sur nordavind som skar seg gjennom marg og bein).Men det er den eneste gangen på mange år at hjelmen ikke har vært på hodet! Ellers er det en selvfølge,har vært med på ulykker under kjøring og det kan bli temmelig stygt det også.

BenteB
05-02-2012, 09:52
Bruker hjelm når jeg kjører med speedcarten (intervaller), men ikke i roadcarten. Føler at det skal så himla mye mindre til for å falle bakover fra speedcarten, derfor har det blitt en vane å bruke hjelm der. Med Brego (unghest) brukte jeg uansett hjelm de første 6 mnd vi kjørte, men så ble det som sagt bare i speedcarten.

Har jeg med barn i vogna, så må de (og jeg) ha på hjelm. Voksne får velge sjøl, men jeg informerer alltid hestenewbies om at det er smart å ha på hjelmen. Skal de ri, får de derimot ikke noe valg - da skal hjelmen på uansett.

Changlia
05-02-2012, 13:10
Bruker alltid hjelm, både under kjøring og tømmekjøring.

Malene_Fiola
05-02-2012, 13:47
Alltid hjelm :)

Timmyjenta
05-02-2012, 14:05
Bruker kun hjelm når det skal kjøres intervaller. Burde absolutt bli flinkere å slenge den på hodet hver kjøretur jah..

julnil
05-02-2012, 15:06
Bruker alltid hjelm, både under kjøring og tømmekjøring.

Men hvorfor under tømmekjøring?

Bruker du det også når du f.eks går lange tøyler, eller leier hesten?

Når det kommer til oppdragskjøring a la bryllup, bruker dere som kusk selv hjelm selv om brud og brudgom slipper? Blir det for teit å da bruke hjelm selv, slik at den droppes?

Grovegroven
05-02-2012, 15:20
Men hvorfor under tømmekjøring?

Er ikke så kult å gå bak hesten når den plutselig "bestemmer" seg for å slenge ut et bein og tilfeldigvis treffer hodet ditt. Ulykker kan skje når som helst og det finnes folk som går med hjelm hele dagen i stallen for ja, ulykker med hest kan skje når som helst!

julnil
05-02-2012, 15:48
Er ikke så kult å gå bak hesten når den plutselig "bestemmer" seg for å slenge ut et bein og tilfeldigvis treffer hodet ditt. Ulykker kan skje når som helst og det finnes folk som går med hjelm hele dagen i stallen for ja, ulykker med hest kan skje når som helst!

Men hva når du går bak hesten for å gå på den andre siden, da også?
Og hvorfor være så nært når man tømmekjører, at hesten kan nå deg?

Jeg bruker ikke ved tømmekjøring, gjør det jeg, kan jeg like godt bruke den hele tiden, og det orker jeg ikke. Jeg bruker den kun når jeg sitter i vogn eller oppå hesten.

Grovegroven
05-02-2012, 15:56
Men hva når du går bak hesten for å gå på den andre siden, da også?
Og hvorfor være så nært når man tømmekjører, at hesten kan nå deg?

Jeg bruker ikke ved tømmekjøring, gjør det jeg, kan jeg like godt bruke den hele tiden, og det orker jeg ikke. Jeg bruker den kun når jeg sitter i vogn eller oppå hesten.

Mener du under stelling?
Jeg går ikke nær ham, men føler meg rett og slett naken uten hjelm, spesielt når jeg tømmekjører på tur i skogen og langs veien. Hesten kan bråsnu og løpe mot deg, liksom. (Og jada, det kan skje når man leier o.l, men ser ikke helt vitsen ved å legge til spørsmål om hvorfor man bruker hjelm under visse omstendigheter. Spørsmålet er heller hvorfor man ikke gjør det.)

julnil
05-02-2012, 16:13
Mener du under stelling?
Jeg går ikke nær ham, men føler meg rett og slett naken uten hjelm, spesielt når jeg tømmekjører på tur i skogen og langs veien. Hesten kan bråsnu og løpe mot deg, liksom. (Og jada, det kan skje når man leier o.l, men ser ikke helt vitsen ved å legge til spørsmål om hvorfor man bruker hjelm under visse omstendigheter. Spørsmålet er heller hvorfor man ikke gjør det.)

jaja, dropper den nå, siden tråden handler om kjøring :)

Eliseb
05-02-2012, 17:02
Nå kjører ikke jeg så veldig ofte, men gjorde det et par ganger der jeg jobbet i sommer. Det at jeg skulle kjøre hest der var i seg selv helt idiotisk - jeg hadde null erfaring med kjøring, men allikevel mente de at siden jeg hadde drevet med hest i mange år, burde ikke det være noe problem..

Men over til poenget; nei, jeg brukte ikke hjelm. Følte meg skikkelig utrygg, selv om hesten var "verdens snilleste". Uten hjelm i en vogn som egentlig var beregna for ponnier, bak en diger dølahest. Ikke hadde de 2-10 barna som satt i vogna hjelm heller, fantes rett og slett ingen hjelmer på stedet..! Kunne selvfølgelig tatt med meg min egen hjemmefra, men droppa heller å kjøre mer, og fikk de andre som var på jobb til å kjøre. Var ikke så kult å skulle ha ansvaret for så mange barn samtidig som man skulle lære seg å kjøre hest..

TonjeS
06-02-2012, 20:44
Jeg er synder på dette området, bruker kun hjelmen når jeg er på travbanen. Men den er fast inventar under ridning. Ved tømmekjøring har den aldri vært i bruk.

xxAne
06-02-2012, 21:38
Bruker hjelm på travbanen og en sjelden gang hvis det pøsregner for å ikke bli våt på håret, hah.

sjarmtroll
06-02-2012, 22:38
Nei, jeg har aldri brukt hjelm når jeg kjører, har hatt verdens tryggeste kjørehest, så har ikke tenkt på det, fryktelig teit egentlig, for jeg klarer ikke sette meg opp på en hest uten hjelm...

Borkus
08-02-2012, 11:12
Jeg må innrømme at jeg ikke var så flink til å bruke hjelm da jeg kjørte dyret tidligere. Men nå har det bare blitt en vane, som ved ridning, føler meg naken og utsatt uten.
jeg har verdens tryggeste kjørehest som aldri kommer til å få meg opp i noen farlig situasjon mens vi er i vogn. Men han er fortsatt en hest, ting kan skje, og hodet mitt er for viktig for meg til å kunne tulles med ;)

TicoTurid
09-02-2012, 22:15
Svarte "Nei, aldri", bruker det kun på stevner og når jeg kjører maraton.. Burde egetlig skjerpe meg der, vet ikke hvorfor jeg dropper hjelmen, men har sikkert noe med at jeg alltid kjørte turkjøring med fjordhestbolla før, og da var det bare å tusle en runde i skogen ;) Dårlig unnskylding, men har bare blitt en uvane.

Rasken
17-02-2012, 18:58
Svarte ja alltid.

Tror det er en vaneting det der. Brukte i lang tid ikke hjelm under kjøring, men så fikk vi noen tankevekkere med noen ulykker på stallen og etter det begynte alle å bruke hjelm hver gang vi var ute og kjørte hest. (De fleste trente travere, noen kjørte fjordinger men alle brukte).

Shenzi
17-02-2012, 19:19
Svarte "nei, aldri"
Bruker kun hjelm ved kjøring i maraton og steder hvor det er påbudt (har stått på to staller hvor det gjaldt).
Ellers kjører jeg uten. Nå om dagen kjører jeg veldig lite uansett, da jeg ikke har egen kjørehest lenger.

Skal kjøre inn hest om et par års tid dog, DA skal hjelmen på. Og er jeg riktig flink, så forblir den på. Vi får se.

JiviDream
17-02-2012, 22:40
Veldig flink når det kommer til ridning, forferdelig dårlig på det når jeg kjører. Når jeg jobbet på travparken var det påbudt, men når jeg sluttet der og begynte på vanlig stall igjen blei det raskt en uvane å la hjelmen ligge igjen i stallen.

Merkelig at det føles "mer naturlig" å ikke ha hjelm under kjøring, men man føler seg naken uten under ridning. Jaja.. Jeg kjører ikke mye for tiden, så hjelmen er nå på for det meste da...

Ullsokken
10-10-2012, 13:49
Ja, alltid!

jen86
10-10-2012, 14:51
Sjelden. Men rir aldri uten, så skal skjerpe meg, og begynne å ta på hjelm også når jeg kjører! :)

idaoglinndi
10-10-2012, 15:54
Før eg begynte på FFHS så grooma eg mest. Då var hjelmen på i maraton, og dersom kusken hadde hjelm i dressur og presisjon hadde eg også det. Har grooma med hatt og caps også, og eg synest det er greit med tanke på antrekk.
På FFHS er det påbudt med hjelm i all kjøring, og då er den på. Synest det er ei billig forsikring, ulykker kan skje. Held på å kjøre inn den yngste hesten min, og hjelmen er alltid på når eg jobbar med ho, sjølv om ho er kjemperolig. Kjem til å bruke hjelm når eg skal kjøre, unntaket er som sagt i konkurransar, viss det ser betre ut med hatt. Men då er det ei forutsetning at hesten er trygg, og det er lite sannsynlegheit for ulykker.