PDA

Se full versjon : Skaper seg med andre!

Ida_Edel Gutten
08-04-2008, 10:41
Okey, visste ikke helt hva overskrifta skulle være eller hvor jeg skulle legge tråden, men tror jeg har lagt den rett.

Hesten min oppfører seg rett og slett som en dritt med andre, nå for ikke så lenge siden kastet han av stelleren så hun brakk halebenet, eller det var egentlig ikke hans feil det var mer rytteren sin feil, men usansett.
Så for en uke siden kom det en jente som skulle se på han og prøve han, men da bare snudde han rompa til henne og ville absolutt IKKE stå i ro når hun skulle stige på. Men så prøvte jeg da stod han fint, og når vi endelig fikk henne opp så bare tulla han prøvte å springe og bukke. Så det ble ikke noe steller på meg.
Så har jeg en venninne som hjelper meg med han annhver helg siden jeg jobber da, men hun kan ikke ri han på tur for når hun kommer litt ut av gårdsplassen stopper han og bukker, går sidelengs, bakker osv.

Dette gjør han aldri med meg!!... Og det som er problemet er jo at jeg trenger noen som kan ri han når jeg jobber.
Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :S

Noen som har noen meninger/tips om dette?!?

EliFi
08-04-2008, 10:50
Har vedkommende prøvd å sette seg i respekt? Mange som ikke tør å sette på plass hesten de første gangene de rir den, både med tanke på at de ikke kjenner hesten, og med tanke på eieren.

Det er vel også viktig at du forteller den du vil ha til å ta seg av hesten din hvordan du bruker å gjøre ting, slik at den kan beholde samme rutiner som den har med deg, og dermed vet hva som er i vente til en hver tid.

Går ut i fra at det ikke handler om utstyr som er feil tilpasset/festet feil, siden han skjerper seg når du tar over.

Ida_Edel Gutten
08-04-2008, 11:07
Ja men så er det det at hun veninna mi som tar han litt nå, stellte han fast for 1-2 år siden og da var det ikke noe problem. :S

Jeg tror ikke det kan ha noe med utstyret og gjøre siden han ikke er slik med meg, og det var nettop noen som såg og kjente på salen og de syns den kåg kjempe bra på han.

Men for en stund siden hadde vi dyretolk på hestene og da sa viss hesten at han ikke vill ha steller, jeg begynner nesten og ta det litt på alvor nå. :P

tutta
08-04-2008, 11:38
Ja jeg satt akkurat å tenkte det, etter å ha lest det første innlegget:p Høres ut som hesten din sier ganske tydelig at han ikke vil bli ridd av noen andre. Hesten min er også sånn, men det er bare fordi hun er så forbanna bortskjemt:rolleyes: Hun skal teste ut alle som prøver å ri henne, utenom meg. Du blir nok nødt til å "prate" litt med hesten din og fortelle han at du trenger denne stellehjelpen da vet du :p Også hjelper det jo å ha en dyktig rytter som får satt han litt på plass, så skjønner han nok etterhvert at det ikke var så verst å ha en rytter til på ryggen :D Lykke til!

Ida_Edel Gutten
08-04-2008, 11:47
Takk, ja min og er ganske bortskjemt!!
Og liker godt og teste ut folk, men ikke på denne måten ligsom, men vi får se!:D