PDA

Se full versjon : Fôring av ville dyr

EliFi
08-04-2008, 11:10
Her har det vært et hyppig tema i lokalavisene i det siste, at rådyrene nå er helt utsultet og desperat søker mat, gjerne helt opp i husveggene til folk. Geitene går drektige nå, og det er derfor en kritisk tid for dem..

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1055315.ece
Denne linken omtaler rådyrenes kamp i kommunen hvor jeg bor..

I går dukket disse fem opp rett utenfor huset vårt:

http://i120.photobucket.com/albums/o164/elifigen/rdyr.jpg

Samboeren min var ute med begge hundene, og jeg måtte løpe ut for å be ham sette dem i bånd. Rådyrene kom nærmere og nærmere, enda elghunden vår bjeffet vilt på dem, så det var tydelig at maten betød mer enn redselen for en hund der og da.

Som dere ser på bildet, så er det ikke noen mat å snakke om på jordene enda. Snøen har akkurat forsvunnet, og det er i grunnen bare gjørma.
Samboeren min snakket om å kjøre ut en rundball og legge i enden av gjerdet, men jeg er veldig usikker på om dette vil forstyrre den naturlige reguleringen av populasjonen? I tillegg så vil jeg ikke at rådyrene skal bli vant til, og gjøre det til en vane å komme hit for å finne mat. Det passer i grunnen dårlig mtp hundene og det meste. Uansett, så er det nok bare et par uker til det vil begynne å komme litt grønt gress her, så sant det ikke kommer mer snø.

Noen meninger?!

Mari
08-04-2008, 11:13
Naboen gjer dette, noko pappa er sterkt i mot pga. at dei blir veldig vane med dette, og dermed går dei og "sleiker" rundt husveggene her heile året, noko som er utruleg slitsomt når du har ein "gal" elghund med supert jaktinstinkt på andre sida av husveggen...

Det kan jo gå ann å køyre ut litt fôr til dei, men få det langt unna bebyggelse, og ikkje la dei asosiere det med dykk, då kan dykk fort få nye "kjæledyr", sjølv om rådyr er veldig skye. No er likevel den kritiske tida over, det er snøfritt i dei fleste delane av landet, og eg anbefaler heller å vente med fôring til i vinter. Evt. snakk med viltnemda i kommunen din.

EliFi
08-04-2008, 11:22
Naboen gjer dette, noko pappa er sterkt i mot pga. at dei blir veldig vane med dette, og dermed går dei og "sleiker" rundt husveggene her heile året, noko som er utruleg slitsomt når du har ein "gal" elghund med supert jaktinstinkt på andre sida av husveggen...

Det kan jo gå ann å køyre ut litt fôr til dei, men få det langt unna bebyggelse, og ikkje la dei asosiere det med dykk, då kan dykk fort få nye "kjæledyr", sjølv om rådyr er veldig skye. No er likevel den kritiske tida over, det er snøfritt i dei fleste delane av landet, og eg anbefaler heller å vente med fôring til i vinter. Evt. snakk med viltnemda i kommunen din.

Ja, det er dette jeg er redd for. Vil absolutt ikke føle at vi har noe ansvar for dem hvis du skjønner hva jeg mener? Og jeg vil i hvertfall ikke ha dem ruslende rundt husveggene på fast basis. Det er selvfølgelig morsomt at de dukker opp en og annen gang, men jeg vil aldri kunne ha elghunden løs her hvis jeg vet at de tusler rundt her hele tiden. Og jeg er heller ikke sikker på om den ene naboen vi har ville blitt så begeistret for det hvis vi legger ut mat så de blir å finne her stadig vekk.

Du har nok rett. Best å vente til neste vinter, og snakke med viltnemda, men tanken bak akkurat nå var at jeg vet at geitene er høydrektige i disse dager, og sikkert trenger all næring de kan få just nu.

Fomle
08-04-2008, 11:28

Snøfritt er vel en overdrivelse her hvertfall:D Ligger nok igjenn 130cm med snø!

Men er enig med deg i at å fore er greit men da vekk fra bebyggelse, ellers vil man slite med hagen sin resten av sommeren! Veldig lite vegetasjon/blomster:D

Amanthea
08-04-2008, 11:33
Er det kun snakk om én rundball? Sett den på et område de holder til i, så langt unna som overhodet mulig?

fenre
08-04-2008, 12:48
Rådyrene har størst behov for tilleggsfor i snørike vintere, det er da de finner lite mat. De trenger mest mat i den perioden det er dyp snø.
Da bruker de veldig mye energi på å finne mat, og det er lite å finne da det meste er dekket av snø. I vintre med mye snø er det ikke unormalt at det dør mange rådyr.

På denne tiden er det vanlig å se rådyr i flokk på jordene, iallefall her. Det er lettere å finne mat og mindre arbeidskrevende.
Hver eneste vår dukker det opp rådyr der det blir bare flekker på jordet.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye nå, men blir det en hard vinter neste vinter så kjøp gjerne en rundball eller legg ut noe høy ute i skogen.
Hos oss så er det vanlig praksis å legge ut til dyra i harde vintre, de som jakter her er flinke til å ta vare på stammen. Slikkestein om sommeren setter de også som regel pris på, sett den i såfall der du ser det går et tråkk.
Men for all del, snakk med evt grunneier først.

Vanligvis blir slikt lagt ut i skogen, men elgen kommer gjerne å forsyner seg selv til bøndenes fortvilelse, spiser hull på masse rundballer.