PDA

Se full versjon : Folkehøgskole - Foto.

Anne-Lise
06-04-2008, 12:55
Nå har jeg snart bare et år igjen på vgs, og det begynner å bli på tide å tenke videre. Jeg har veldig lyst til å søke på Folkehøgskole, og da med Foto som fag. Det frister ikke så mye med Media, helst vil jeg gå kun foto.

Har sett litt rundt nå, og jeg heller litt mot Lofoten, Øytun, Jæren, Lundheim og Sunnfjord.

Noen erfaringer?

Noen andre her som har gått folkehøgskole med foto som fag?
Andre som tenker det samme?

All informasjon er av interesse :)

Marthe
06-04-2008, 13:10
Jeg har også tenkt til å gå på folkehøyskole med foto, men vurderer å dra til Danmark. Lærerene mine skryter så fælt av medie/foto-skolene der nede og jeg liker danmark :p

Anne-Lise
06-04-2008, 13:15
Aha :D
Tror jeg sliter for mye med dansk til at det hadde vært noe suksess, haha :lol:

Amanthea
06-04-2008, 14:40
Lofoten FHS er vel Norges beste skole med foto. Vi har tre fotolinjer - fotofoto, naturfoto og proffoto. Fotofoto og proffoto er SVÆRT etterspurte, og naturfoto er fotografering, bare litt mer på tur.
Vi har mørkerom, fotostudio, mye utstyr til utlån, flere profesjonelle og varierte fotografer som kommer som gjestelærere for å forelese i løpet av året, utflukter til Lofotens vakreste områder med fuglefjell og det hele osv. Selv går jeg ikke der, men jeg har vokst opp ved siden av den skolen, og den er kjempebra. Til neste år kommer også skolen til å pusses opp, og da blir det bare ENNÅ bedre. :) Kan anbefales på det aller, aller varmeste.

Anne-Lise
06-04-2008, 14:55
Lofoten FHS er vel Norges beste skole med foto. Vi har tre fotolinjer - fotofoto, naturfoto og proffoto. Fotofoto og proffoto er SVÆRT etterspurte, og naturfoto er fotografering, bare litt mer på tur.
Vi har mørkerom, fotostudio, mye utstyr til utlån, flere profesjonelle og varierte fotografer som kommer som gjestelærere for å forelese i løpet av året, utflukter til Lofotens vakreste områder med fuglefjell og det hele osv. Selv går jeg ikke der, men jeg har vokst opp ved siden av den skolen, og den er kjempebra. Til neste år kommer også skolen til å pusses opp, og da blir det bare ENNÅ bedre. :) Kan anbefales på det aller, aller varmeste.

Ååh, det høres utrolig flott ut :)
Tenker på beliggenheten også, det er jo utrolig vakkert der. Jeg satt å sikla når jeg så på bildene, hehe :-D
Så de også hadde påtur-foto. Vet du om det er store forskjeller mellom den linjen og naturfoto? :)

Bente & Etanec
06-04-2008, 14:58
Noen som vet sånn ca. snittkarakteren for å komme inn på slike skoler?
Min datter vurderer sterkt å ta seg fotoutdannelse.

Noen link til skolene( både i DK og Norge )? :)

Anne-Lise
06-04-2008, 15:00
Her er sida til Lofoten iallefall : http://www.lofoten.fhs.no/

Ellers kan du gå inn på www.folkehogskole.no
Der kan du søke på fagfelt, også kommer skolene med den linjen opp :)

Amanthea
06-04-2008, 15:06
Ååh, det høres utrolig flott ut :)
Tenker på beliggenheten også, det er jo utrolig vakkert der. Jeg satt å sikla når jeg så på bildene, hehe :-D
Så de også hadde påtur-foto. Vet du om det er store forskjeller mellom den linjen og naturfoto? :)

Og så er det massevis av FH-ere i området. :D
Nei, jeg vil tro at påtur-foto og naturfoto er det samme?
Og ja, beliggenheten er genial. Jeg bor selv på denne skola, og det er kjempefint her. Og fotolæreren er morsom, og han har det mest trasige navnet i verden (les: Peder Pedersen :lol: ).
Ellers kommer nok gjestelærer Fredrik Ödman (www.fredrikodman.com) innom en tur, han er genial. Mannen som lærte meg Photoshop.

Og Bente: FHS krever ikke snittkarakter, som regel.

MariaR
06-04-2008, 15:11
Veeldig lyst til å joine Anne-Lise, men må bli etter lærlingetiden :)

Bente & Etanec
06-04-2008, 15:13
Veeldig lyst til å joine Anne-Lise, men må bli etter lærlingetiden :)

Ta med Michelle også :lol:

Amanthea
06-04-2008, 15:13
Så kan jeg plage dere hveeer dag. :D

Bente & Etanec
06-04-2008, 15:14
Noen som har link til slike skoler i DK?

MariaR
06-04-2008, 15:15
Ta med Michelle også :lol:

Jaaa :D

Bente & Etanec
06-04-2008, 15:15
Jaaa :D

Deal!! :digger:
Hun har faktisk pratet om dette, skjønner du. Og ville prate mer med deg om det.

MariaR
06-04-2008, 15:16
Deal!! :digger:

Jeg og Michelle har prata litt om det tidligere også, men da var det Norges Kreative fagskole som sto på tapaten, og det er dyrt :p

Renate
06-04-2008, 15:16
Sånn jeg leser det, vil jeg tro at påtur-foto er reisefotografering

"Ei linje for deg med eventyrlyst og reisefeber, med mange spørsmål og brennende fortellerglede! Påturfoto er for deg som liker å bruke tid på de stedene og menneskene du møter, tid til å kjenne på og forstå omgivelsene, stemningene og sammenhengene.

(..)

Du kan arbeide med alt fra reiseopplevelser til naturskildringer og beinhard dokumentar. Kanskje drømmer du om å lage spennende reportasjer med tekst og bilder, forførende bildespill eller et eget galleri på internett?"

Påtur-foto (http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/foto/paturfoto/intro_paturfoto.htm)

Virker som noen veldig spennende linjer.

Renate
06-04-2008, 15:21
Noen som vet sånn ca. snittkarakteren for å komme inn på slike skoler?
Min datter vurderer sterkt å ta seg fotoutdannelse.

Noen link til skolene( både i DK og Norge )? :)

Folkehøyskoler krever ikke karakterer, men på enkelte linjer som kunstneriske fag kan man bli bedt om å legge ved noen arbeider :)

Folkehøgskolene i Norge (https://www.folkehogskole.no/)
Folkehøjskolerne i Danmark (http://www.ffd.dk/)

Bente & Etanec
06-04-2008, 15:25
Folkehøyskoler krever ikke karakterer, men på enkelte linjer som kunstneriske fag kan man bli bedt om å legge ved noen arbeider :)

Folkehøgskolene i Norge (https://www.folkehogskole.no/)
Folkehøjskolerne i Danmark (http://www.ffd.dk/)

Oki, det høres flott ut for min datters del :)
Hun har dysleksi ( + ADHD ) og sliter med enkelte fag. Men prestasjonene i de praktiske fagene er der ingen som helst problemer med.

Anne-Lise
06-04-2008, 15:28
Jeg vil til Lofoteeen!
Amanthea; Er det hester i området? Vet ikke om jeg overlever et år uten å få sniffet hester :)

Tror jeg kunne trivdes veldig godt på naturfoto. :) Kanskje, kanskje..
Hadde vært moro om Maria og Michelle ble med da :-D

Amanthea
06-04-2008, 15:38
Jeg vil til Lofoteeen!
Amanthea; Er det hester i området? Vet ikke om jeg overlever et år uten å få sniffet hester :)

Tror jeg kunne trivdes veldig godt på naturfoto. :) Kanskje, kanskje..
Hadde vært moro om Maria og Michelle ble med da :-D

Jepp, er hester her. Jeg er på tur til stallen nå. Er massevis av privatstaller i området, og den jeg har hest på halvfôr på er det 10 hester på. Og du kan selvfølgelig bli med meg innimellom. :D

Anne-Lise
06-04-2008, 15:40
Jepp, er hester her. Jeg er på tur til stallen nå. Er massevis av privatstaller i området, og den jeg har hest på halvfôr på er det 10 hester på. Og du kan selvfølgelig bli med meg innimellom. :D

Høres bra ut :-D
Et spm til: Hvordan kommer man seg til skolen? :roll:

Amanthea
06-04-2008, 16:01
Man svømmer, vel.. Lofoten eier jo verken flyplasser eller båthavner. :rolleyes:
( :lol: )

Anne-Lise
06-04-2008, 17:27
Man svømmer, vel.. Lofoten eier jo verken flyplasser eller båthavner. :rolleyes:
( :lol: )

Var det jeg trodde skjønner du :-D
Håper at sjansen for at jeg blir spist av en fisk er veldig liten da, hvis ikke blir det ikke besøk på deg :p

Oda
06-04-2008, 17:40
Lofoten så helt herlig ut! :D

Ingeborg
13-10-2008, 11:33
Kom til jæren folkehøgskole dere! :D:D
Masse staller og fine strender!

Anne-Lise
13-10-2008, 16:08
Hvilke fag har de på Jæren da? :)

Amanthea
13-10-2008, 16:10
Øyh, ikke tenk på noe annet enn Lofoten her nå! Nydeligste plassen på jord, OG vi blir naboer. XD

Anne-Lise
13-10-2008, 16:14
Hehehe :D
Selvfølgelig står Lofoten øverst på ønskelista! Men jeg vil jo vite om andre også daa :D