PDA

Se full versjon : Hva legger du i en premieplukker?

Hege
05-04-2008, 10:05
Ser at enkelte som annonserer hest, sier at hesten er "premieplukker". Men hvordan skal man definere det? 100% med premier? Plassert på hvert stevne? Plassert i 50% av klassene?
Hva mener dere?

IngvildK
05-04-2008, 10:07
Plassering på stort sett hvert eneste stevne den deltar på (og at den deltar på en god del stevner), er hva jeg legger i ordet premieplukker.

Hege
05-04-2008, 10:09
Enig der. Det hjelper ikke om hesten har startet 3 stevner i sitt liv, og kanskje vært "heldig" og fått plassering på alle 3.

Wilisia
05-04-2008, 10:10
Plassering på stort sett hvert eneste stevne den deltar på (og at den deltar på en god del stevner), er hva jeg legger i ordet premieplukker.

Sier meg enig med den :)

Et godt spørsmål kan jo være om det er hest eller rytter som er premieplukker da :p

MariaR
05-04-2008, 11:07
Enig med de andre, plasseringer i stort sett det meste den startet. Det er jo også vesentlig i HVIKLE klasser den er premieplukker. En hest som starter opptil 110 og er premieplukker i 80 blir liksom ikke like bra enn om den hadde vært premieplukker i 100/110 :)

Hege
05-04-2008, 15:10
Enig med de andre, plasseringer i stort sett det meste den startet. Det er jo også vesentlig i HVIKLE klasser den er premieplukker. En hest som starter opptil 110 og er premieplukker i 80 blir liksom ikke like bra enn om den hadde vært premieplukker i 100/110 :)

Ja ikke sant! Man kan starte feks 110/120, men de gangene man har startet/starter 80, er den en premieplukker..

Nina
05-04-2008, 15:33
Er det bare jeg som ikke synes at slike annonser er noe særlig. Hater at order "premieplukker" i det hele tatt blir brukt. Synes det blir å selge eller kjøpe hest på helt feil grunnlag..

IngvildK
05-04-2008, 16:15
Hvorfor det? Om man er interessert i konkurransehest vil man nok gjerne starte for å vinne, og da er det jo bare "praktisk" om den gjør det godt på sprangbanen. :) Men selvsagt, det bør ikke være en avgjørende faktor.

DraupnirKarro
05-04-2008, 18:42
Hvorfor det? Om man er interessert i konkurransehest vil man nok gjerne starte for å vinne, og da er det jo bare "praktisk" om den gjør det godt på sprangbanen. :) Men selvsagt, det bør ikke være en avgjørende faktor.

Så kommer du jo an på hesten også da. Er ikke sikkert den går like bra med den nye eieren, feks.

Nina
05-04-2008, 18:47
Jeg synes bare det blir feil å kjøpe en hest bare fordi den plukker premier. Og det er nok mange ungjenter som vl kjøpe hest nettopp pga det..

IngvildK
05-04-2008, 19:35
Så kommer du jo an på hesten også da. Er ikke sikkert den går like bra med den nye eieren, feks.

Selvsagt, men slik er det jo innen alt med hest. En hest som går som en engel på tur med én, kan være stressa og superheit med en annen.

Jeg synes bare det blir feil å kjøpe en hest bare fordi den plukker premier. Og det er nok mange ungjenter som vl kjøpe hest nettopp pga det..

Men ambisiøse ryttere med ønske om å satse vil nok gjerne ha en hest som har gode muligheter for plasseringer. Hver sitt ønske til hver sitt bruk. :) (Men jeg er enig med deg i å ikke kjøpe en hest KUN fordi den er en såkalt premieplukker, altså.)

Wilisia
05-04-2008, 20:33
Syns premieplukker er ett dumt utrykk jeg.. Syns ikke man kan si en hest er det :p Kan si at den er en bra omhoppingshest f.eks, men premieplukker blir helt feil bare.

mallilen
05-04-2008, 20:47
En "premieplukker" er i mine øyne en hest som kan jobben sin, er selvgående og villig, lett å kontrollere og i form nok til å delta i de klasser den deltar i.

En premieplukker er noe annet enn en lærehest i mine øyne, da en lærehest for meg er en hest som man må "trykke på de rette knappene" for å lykkes med ettersom den er meget godt opplært.

et eksempel på en premieplukker for meg (etter mitt syn) var absolutt South Supreme, som gjorde jobben slik han mente den skulle gjøres, selv om rytteren gjorde sitt beste for å gjøre det på sin måte :lol:

nano
25-04-2008, 12:12
jeg mener ikke at en hest trenger å være plassert på hver stevne for å kalles premieplukker... men det at den jevnt og trutt plukker premier..

er litt enig i at premieplukker er et dumt ord i forbindelse med salg siden hvorvidt en hest plukker premier ofte avhenger mer av piloten enn egentlig hesten:)

likevel, skulle jeg kjøpt en ferdig konkurransehest ville jeg sett mer på hvor stabil den er etc. enn hvor mange klasser den har vunnet. Altså heller en hest som går stabilt feilfritt eller 4 feil hver gang enn en hest som vinner eller blir eliminert...:)

nano
25-04-2008, 12:14
En premieplukker er noe annet enn en lærehest i mine øyne, da en lærehest for meg er en hest som man må "trykke på de rette knappene" for å lykkes med ettersom den er meget godt opplært.

såå enig..

Marthe
25-04-2008, 12:33
En som er enkel å ri generelt og som "hvemsomhelst" kan ri å få med seg premie hjem.