PDA

Se full versjon : Moms til Norge eller Danmark- eller begge?

Birthe og Pricilla
04-04-2008, 22:06
Hei

Har ei hoppe som står i Danmark i trening, skal også sannsynligvis bedekkes/insemineres.

Betaler jo 25% moms på alle utgifter der nede- HVIS det kreves moms av beløpet jeg har brukt der nede når jeg tar henne hjem igjen(vet de har mulighet til å kreve det, men ikke om det praktiseres)- kan jeg da kreve å få refundert momsen jeg har betalt til Danmark? For kan vel ikke være sånn at man skal betale moms to ganger, både til Norge og Danmark?

Og sæden som er kjøpt(er ikke sikkert jeg skal bruke den i år, muligens bedekke med en som står i Danmark) kommer fra Østerrike- moms til Danmark?

Dere som har tatt inn igjen Norsk hest som har stått utenlands har dere måtte vise dokumentasjon på faktiske utgifter? Eller kan man evt bare si en sum?
Tviler på at de står klar med ultralyden for å se om hoppa er drektig :D

Burde vel bare sende en mail til tollvesenet- men tenkte jeg skulle høre her først!

Birthe

Lude
05-04-2008, 00:20
Tror jeg ville hørt med Tollvesenet her ja. Litt jobb å holde tunga rett i munnen og gjøre det riktig.

Lyke til :lol:

Lopke
05-04-2008, 02:30
Om vedkommende du har kjøpt tjenesten av i DK er momsregistrert så kan du få den danske momsen retur. Ellers ikke. Så da må du momse dobbelt.

Merete & Perlene
29-04-2008, 00:52
Vi har kjøpt et hoppeføll nå av en dansk oppdretter som er mva pliktig. I og med at vi også er mva registrert, slipper vi å betale den danske momsen. Og den norske får vi jo også igjen siden vi skal beholde føllet selv :)

mymee
29-04-2008, 10:45
Merethe & Perlene: Henger meg på den jeg. Er ganske sikker på at du får igjen den norsk momsen i det du returnerer Norge. Man skal ikke betale dobbel moms...

Lopke
29-04-2008, 10:58
Det er kun hvis du kjøper av bmomsreg i DK du kan trekke fra den danske momsen.

Og du kan kun trekke fra den norske om du selv er momsreg.

Slik i tilfellet med merete som kan trekke fra dobbelt, men dette er ikke "normalen". Privatpersoner kan ikke det og man må momse dobbelt hvir man kjøper av privatperson i DK.

Jorryt
29-04-2008, 16:56
Hvis den man kjøper hest av i DK ikke er momsregistrert i DK, så betaler man jo heller ikke moms på hesten. Kan du dokumentere moms på utgifter i forbindelse med bedekning burde du kunne få momsen refundert, men jeg er ikke 100% sikker på dette. Og, være forberedt på at Tollvesenet ikke alltid vet det heller..... Jeg sto på Svinesund i timesvis for å fortolle inn en hest, det var ikke noen på jobb som kunne det, sa de..... JIPPI!!!

Lopke
29-04-2008, 17:00
Hvis den man kjøper hest av i DK ikke er momsregistrert i DK, så betaler man jo heller ikke moms på hesten.
jo norsk moms når den ankommer norge.

Og prisforskjellen på hos private og forhandlere er ikke det store. Ergo er det mer å få igjen ved kjøp hos momsregistrerte forhandlere.

Jorryt
29-04-2008, 19:22
jo norsk moms når den ankommer norge.

Og prisforskjellen på hos private og forhandlere er ikke det store. Ergo er det mer å få igjen ved kjøp hos momsregistrerte forhandlere.

Ja, det var det jeg mente:) Man betaler ikke mva i DK, og får den derfor heller ikke tilbake. Man må selvfølgelig betale mva til Norge

Lopke
29-04-2008, 19:41
La oss si man kjøper en bruktbil i DK er det faktisk inkl moms på denne og det kan ikke trekkes fra. Når den momses inn i landet betaler man derfor dobbelt moms.
Når en dansk privatperson kjøper en hest av en forhandler i DK er denne inkl moms som privatpersonen ikke kan få igjen. Når hesten da videreselges er denne inkl moms og momses igjen i Norge. Det var det jeg mente med dobbelt moms. Alle varer en privatperson kjøper er inkl moms.

Jorryt
29-04-2008, 21:16
La oss si man kjøper en bruktbil i DK er det faktisk inkl moms på denne og det kan ikke trekkes fra. Når den momses inn i landet betaler man derfor dobbelt moms.
Når en dansk privatperson kjøper en hest av en forhandler i DK er denne inkl moms som privatpersonen ikke kan få igjen. Når hesten da videreselges er denne inkl moms og momses igjen i Norge. Det var det jeg mente med dobbelt moms. Alle varer en privatperson kjøper er inkl moms.

Nå er det ikke mva på bruktbiler da, men det spiller jo ingen rolle:)
Hvis jeg kjøper en hest av min venninne i Danmark, så ilegges det ikke moms på den hesten. Handel mellom privatpersoner er fritatt for moms. Hvis jeg derimot kjøper et hest av Hestehandleren AS, som er et momspliktig foretak, så plikter han å legge moms på kjøpesummen. Denne får jeg da en kvittering på, og får mva tilbake når jeg fortoller hesten inn i Norge. Men, må da betale moms til Norge. Når jeg kjøper hesten av en privatperson uten moms foreligger det heller ingen mva-spesifiert kvittering, og jeg får heller ingen mva tilbake. Men, jeg må selvfølgelig betale moms til Norge. Det er det samme som Tax Free:)

Lopke
29-04-2008, 22:06
Nå er det ikke mva på bruktbiler da, men det spiller jo ingen rolle:)
Hvis jeg kjøper en hest av min venninne i Danmark, så ilegges det ikke moms på den hesten. Handel mellom privatpersoner er fritatt for moms. Hvis jeg derimot kjøper et hest av Hestehandleren AS, som er et momspliktig foretak, så plikter han å legge moms på kjøpesummen. Denne får jeg da en kvittering på, og får mva tilbake når jeg fortoller hesten inn i Norge. Men, må da betale moms til Norge. Når jeg kjøper hesten av en privatperson uten moms foreligger det heller ingen mva-spesifiert kvittering, og jeg får heller ingen mva tilbake. Men, jeg må selvfølgelig betale moms til Norge. Det er det samme som Tax Free:)

Du kan jo lese denne så ser du hva jeg mener ;)
http://www.dinside.no/php/art.php?id=31849
http://www.dinside.no/php/art.php?id=32997&versjon=utskrift

Den artikkelen jeg egentlig skulle referert til finner jeg ikke nå, typisk.

Lopke
29-04-2008, 22:08
Slik beregnes moms på brukte importbiler
Når du kjøper en bruktbil som har vært eiet av en privatperson i utlandet, må du betale norsk moms på hele kjøpesummen inkludert utenlandsk moms. Men hvis du kjøper en bil som har vært eiet av et firma, kan du få refundert den utenlandske momsen som legges på kjøpesummen. Dette gjelder i praksis leasingbiler og utleiebiler.