PDA

Se full versjon : Vil ikke stå stille

Elisabeth&Caisy
02-04-2008, 14:36
Min kaldblodstraver vil ikke stå stille når jeg skal stige på, med en gang jeg tar foten i stigbølen begynner hun å gå rudt i ring, men når jeg skal gå på utforbi stallen så må hun bare gå litt først så står hun stille.. Men viss jeg må gå av og strame salen, da er det umuligt å komme seg oppå i gjenn. Så jeg må nesten ri hjem til stallen å så gå av å stamme.
Så spørsmåle er hva kan jeg gjøre for at hun skal stå stille? Det er veldig irriteranes når hun ikke står stille..

LisaFi
02-04-2008, 14:48
Jobb med saken. Først må du lære den å stå stille på kommando i andre sammenhenger enn påstigning.

Etter det må du bruke tid på å lære den å stå stille når du skal opp.

Punkt en er å være sikker på at påstigningen ikke er ubehagelig for hesten, dvs; bruk helst noe å stå på, unngå å stikk tåa inn i hestens side når du hopper opp etc.

Om hesten går uten lov, rygg den tilbake og begynn på nytt. Og gjenta HELT til hesten står. Går den i det du kommer ned i salen, rygg tilbake til der du ba den stå. Kanskje må du i starten droppe en ridetur eller to, og BARE trene på å få den til å stå, det er viktig at du er konsekvent med hva du krever, nemlig.... ;)

Hesten skal IKKE begynne å gå før du gir den lov.

Lar du den få lov en gang i blant lærer den ALDRI å stå stille, så det gjelder å være konsekvent.

Dette kan ALLE hester lære, så det er bare å sette i gang.

(Forutsetter normalt hestehold, fôring etc, slik at hesten ikke er eksplosjonsfarlig av ubrukt energi etc...).

LineLovise
02-04-2008, 17:05
Prøv heller å stiger opp fra den andre siden hvis det er virkelig ille. å la hesten stå stille en stund etter du er oppe fra nå av, før du begynner å bevege den framover.

det er jo også mulig å stramme salgjorten mens du sitter oppå hesten med mindre den har festene langt nede.

fenre
02-04-2008, 17:23
Jobb med saken. Først må du lære den å stå stille på kommando i andre sammenhenger enn påstigning.

Etter det må du bruke tid på å lære den å stå stille når du skal opp.

Punkt en er å være sikker på at påstigningen ikke er ubehagelig for hesten, dvs; bruk helst noe å stå på, unngå å stikk tåa inn i hestens side når du hopper opp etc.

Om hesten går uten lov, rygg den tilbake og begynn på nytt. Og gjenta HELT til hesten står. Går den i det du kommer ned i salen, rygg tilbake til der du ba den stå. Kanskje må du i starten droppe en ridetur eller to, og BARE trene på å få den til å stå, det er viktig at du er konsekvent med hva du krever, nemlig.... ;)

Hesten skal IKKE begynne å gå før du gir den lov.

Lar du den få lov en gang i blant lærer den ALDRI å stå stille, så det gjelder å være konsekvent.

Dette kan ALLE hester lære, så det er bare å sette i gang.

(Forutsetter normalt hestehold, fôring etc, slik at hesten ikke er eksplosjonsfarlig av ubrukt energi etc...).

Synes det var gode råd Lisa kommer med her, du må bare bruke tiden å få bukt med det en gang for alle. Hester er i utgangspunktet late så finner den ut at det er enklest å stå stille så gjør den det :)

Elisabeth&Caisy
02-04-2008, 22:27
Prøv heller å stiger opp fra den andre siden hvis det er virkelig ille. å la hesten stå stille en stund etter du er oppe fra nå av, før du begynner å bevege den framover.

det er jo også mulig å stramme salgjorten mens du sitter oppå hesten med mindre den har festene langt nede.

Det går ikke an å strame salgjorden mens jeg sitter i salen på henne, med en gang jeg tar under salgjorden for å sjekke om den er stam nok så vil hun springe, så det går ikke å ta på magen hennes en gang, for da trur hun at jeg gir henne skjenkel;) Hun er under omskulering da...

LineLovise
03-04-2008, 17:29
Ja du har jo et lite prosjekt på gang da, må ta det litt om gangen, prøve å få hesten til å stå stille mens du lener deg forover, tar armene ut til siden og bare gjør forskellige øvelser, mens dere står stille, len deg forover å kos hesten, ta bak på hesten osv. så kan du prøve å ta på salen bena inn og ut av stigbøylene osv. alt dette tar jo litt tid men det er en fin måte å lære hesten å bli roligere på også. :)