PDA

Se full versjon : Jog. Hvordan lærer man hesten dette?

Guest
02-04-2008, 12:44
Noen som vet hvordan man lærer hesten jog?
Syns det er en helt utrolig herlig gangart!

Lovise_Felex
02-04-2008, 12:49
Er ikke det bare rolig trav da ? har altid jeg trodd!
Er det en spesiell gangart du lærer hesten altså?

Guest
02-04-2008, 12:53
Nei, det er vel ikke gangart kanskje....
Men uansett vil jeg vite hvordan man lærer hesten denne behagelige rytmen :)

mallilen
02-04-2008, 13:52
Jeg har benyttet meg av følgende for å lære hester jog:
Steg-kontroll. Begynner i skritt med å gjøre holdt for f.eks hvert 10.steg, deretter hvert 5. Når hesten begynner å "smyge" seg frem setter jeg i trav, og går ned i skritt, evt gjør holdt, etter et visst antall steg, eks 25. Etterhvert kan man senke antallet steg også i trav.
Overgangene skal gjøres smidige, dvs at man ikke bare røsker tak i tøylen og ber om holdt, men bruker mye halvparader for sete. Etterhvert vil hesten bli meget regulerbar ikke bare fordi den venter på at "noe skal skje", men fordi du som rytter også vil gjøre riktig med sete/sjenkel for å finne rett tempo/ønsket gangart.
Dette har jeg kun gjort med travhester, altså. Det skal sies, og har faktisk lyktes med samtlige på meget kort tid - slik at de går med lav(vannrett) nakke på løse tøyler i et behagelig tempo med god rytme.

Denne "metoden" gjør deg bevisst på at du rir hvert steg, og er utrolig fin å bruke til f.eks rideskoleelever slik at de får gode overganger begge veier uten å bli sittende og dra hestene i munnen, ettersom samspillet mellom hjelperne blir mer bevisst.

Jeg vil tro det holder med å gjøre gode halvparader i begynnelsen på en hest med mindre "driv"..

Sigrid
02-04-2008, 16:43
Hvordan ser det ut? Noen som har filmer av det eller? :p

RenateSJ
02-04-2008, 16:46
Ved tømmekjøringa vil du komme ganske nært, når hun traver i ditt gåtempo mener jeg. Viktig at dere kommer dithen at du kan gi henne tømmer nok til å strekke seg ned og fram. Og vips, du har en jog hest før du har begynt å ri ;)

Guest
02-04-2008, 16:51
Så først burde jeg da lære henne å gå uten særlig kontakt på tøylene, men i mitt tempo? hm

Sigrid
02-04-2008, 16:52
Det så jo veldig behagelig ut! :D
http://www.youtube.com/watch?v=5dfNapMZ9rM

Guest
02-04-2008, 16:53
Det så jo veldig behagelig ut! :D
http://www.youtube.com/watch?v=5dfNapMZ9rM

det ER behagelig :D

RenateSJ
02-04-2008, 17:06
Så først burde jeg da lære henne å gå uten særlig kontakt på tøylene, men i mitt tempo? hm

Jepp, altså få inn at hun holder et gitt tempo uten at du holder henne igjen. Matilda gjorde en fin jog før i tiden også, litt mye energi som bobler i henne nå til dags hehe.
Og ja, det ER behagelig

Tone Kristin
02-04-2008, 17:33
Er det noe hokus pokus da? Kanskje bare jeg med ekstremdau hest til tider som trodde det var helt normalt. Jeg bare ba Lita om å trave på slakke tøyler uten å drive henne særlig frem, så kom det automatisk:lol:

Mocca84
02-04-2008, 19:12
Nå skal ikke jeg skryte, men ingenhester bortsett fra Quarter og paint kan jog. De bærer seg helt aneledes en va en vanlig hest ville gjort..
jog er egentli trav på engelsk..
Man kan øve på så mye man ønseker med lange tøyler men en hest vill alle kunne lære flyte som dette..

Men en hest kan bli roligere og mykere i gangen sin ved å øve..
eks slik som mallilen sa. og trene ved å få hesten til å gå mer runt seg selv, løfte opp innsiden sin, slik at de ikke faller over.. først i skritt så i trav.. det er viktig at hesten stoler på deg til å støtte den opp..

India hadde en ekstremt stygg trav.. jeg satt der å håppet og hun gjørde sitt ''trav nr'' der nede... men med mye trening kommer det seg.. nå kan jeg legge til sjenkel og støtte opp henne uten at hun øker farten...
men jeg hadde aldrig klart dette alene.. jeg hadde/har kurs å gå til... :D Anbegales.

Lykke till :D Det er værd det når du får det till;)

RenateSJ
02-04-2008, 19:17
Det får da være grenser for hvor forskjellig de skal være bygget?
Har sett quartere som ser ut som ridehest, og ridehester med overlinje og bygning som en quarter.

Kan du gi en forklaring på hva ekte jog er da? Siden jeg tydeligvis har misforstått helt siden jeg trodde anglo araberen jeg rir kan det

Ragnhild
02-04-2008, 19:25
Det der kan nå Janko og! Dassetempo kaller jeg det!

:D

Frida&Jameel
02-04-2008, 19:29
Så rart at Jameel klarer det også da, hvis bare quarter og paint kan jog. Jog er jo selve måten de går på, en slags mellomting mellom skritt og trav.

Guest
02-04-2008, 19:32
Nå har jeg startet på å trene "jog" :p
Og jeg ser ærlig talt ikke forskjell på jog og sakte trav? Eller er det ikke noe forskjell? Vanskelig å vite kanskje når man faktisk ikke sitter oppå og kan kjenne?

RenateSJ
02-04-2008, 19:34
Det er jo sakte trav, bare et fancy navn.
Eller kanskje Mocca mener noe annet og?
Grunnen til at du synes det ser ut som sakte trav Lene, er at Milla ikke er paint eller quarter ;)

Guest
02-04-2008, 19:35
Det er jo sakte trav, bare et fancy navn.
Eller kanskje Mocca mener noe annet og?
Grunnen til at du synes det ser ut som sakte trav Lene, er at Milla ikke er paint eller quarter ;)

Hun er appy, så mulig hun har quarter i seg :lol:
Så det er ikke mer hokus pokus enn trav i sakte film? Hm... må trene masse på dette fremover! hesten min skal lære trav i sakte film :D

RenateSJ
02-04-2008, 19:37
De løfter jo mindre på beina da. Derfor det blir veldig behagelig å sitte på. Men såvidt jeg har forstått skal det være travtakt. Akkurat som "lope" er galopp, men i samme stil som jog er den veldig sakte og ser energiløs ut

lisa_skj
02-04-2008, 20:22
jog er egentli trav på engelsk..

Eh... mulig jeg misforstår deg her, men dette stemmer ikke helt.
Trav = trot... også på engelsk skiller man mellom "jog" og "trot" (trav)

Nikita
02-04-2008, 21:19
I western har du skritt, jog, trav, lope og galopp.

Jeg har ikke noe peiling på om quarter eller paint er bygd bedre til å få til dette enn andre hesteraser, så jeg kan ikke uttale meg om det.

Jeg må gi en del "gass" på hesten å få han til å trave ordentlig. I reining er det ikke nødvendigvis så ønskelig med jog, man bruker da mellomtrav og lope og galopp. Jog er ikke med i grenen liksom. (Jog er mer i pleasure). Hesten min har jog når han går fra skritt til trav og jeg ikke ber om så mye fart :) Jeg har ikke lært han det, men etterhvert som han har roet seg litt med ridningen så har han fått den tilsynelatende "energiløse" gangarten :)

Det jeg kanskje tenker er at for disse rasene kommer det mer naturlig, mens man kan trene det til en viss grad i andre hesteraser.

Guest
02-04-2008, 21:21
hva er lope? den var ny.

mallilen
02-04-2008, 21:24
Jog er vel trav uten svevmoment, lope er galopp uten svevmoment? om ikke jeg tar helt feil...

Gangartene i disse tempo blir gjerne noe markbundne, krever lite energi fra hesten og er meget behagelig for rytteren, hvilket innebærer at man kan ri slik i "timesvis".

Nikita
02-04-2008, 21:56
Jog er vel trav uten svevmoment, lope er galopp uten svevmoment? om ikke jeg tar helt feil...

Det blir vel slik ja :) Lope er i alle fall en sakte, som oftest firtaktig galopp. I reining er det mest arbeid i lope, men det er også sirkler med øka galopp (jo fortere jo bedre, under kontroll selvsagt og runde og fine sirkler).

Guest
02-04-2008, 21:58
så nettopp en film på youtube om lope nå :)

Nikita
03-04-2008, 00:33
så nettopp en film på youtube om lope nå :)

Den er også behagelig for rytter :) Hesten min er litt ung enda, så han trenger å lange ut litt i galoppen, men håper å få styrket han slik at han klarer en god lope :)

trineck
03-04-2008, 11:26
Det jeg kanskje tenker er at for disse rasene kommer det mer naturlig, mens man kan trene det til en viss grad i andre hesteraser.

Jeg skal ikke uttale meg så mye om forskjellen på rasene her for jeg har ikke mye peiling, men har ridd og kjenner godt westerntrent kaldblodstraver som går en veldig balansert og taktfast jog.. så at andre raser kan få det til er det ingen tvil om :)

Lopke
03-04-2008, 12:07
Det så nesten ut som den travet på bakparten og skrittet på forparten??

Mocca84
03-04-2008, 12:12
nå vet jeg ikke lengere hvordan jeg skal skrive for at folk ikke skal missforstå..:(
men NEI en vanlig ridehest vill aldrig få til jog. hvis du som har araber (eks) tar deg tur til stevne og viser fram hesten din i plasure vil du aldrig ha slått igjennom i jog... du kunne ha vunnet på mange kriterier men sjeldent/aldrig i jog. jeg skal være forsiktig med å si aldrig.. :P

Jog er brukt mye i plesure, man har open og faste paint eller quarter klasser. når det er open kan alle delta, å somregel er du ikke den eneste med kaldblods, araber, ovs og da er det som regel andre kriterier og om du klarer å ha en jevn fart, eks.

mallilen
03-04-2008, 12:26
nå vet jeg ikke lengere hvordan jeg skal skrive for at folk ikke skal missforstå..:(
men NEI en vanlig ridehest vill aldrig få til jog. hvis du som har araber (eks) tar deg tur til stevne og viser fram hesten din i plasure vil du aldrig ha slått igjennom i jog... du kunne ha vunnet på mange kriterier men sjeldent/aldrig i jog. jeg skal være forsiktig med å si aldrig.. :P

Jog er brukt mye i plesure, man har open og faste paint eller quarter klasser. når det er open kan alle delta, å somregel er du ikke den eneste med kaldblods, araber, ovs og da er det som regel andre kriterier og om du klarer å ha en jevn fart, eks.

Hvordan kan det da forklares at både arabere, kaldblodstravere og sågar tinkere deltar, og vinner, i pleasuregrener i Sverige? Dette gjelder både Pleasure og Walk&trot. Og ja, Quartere, paints og andre "typiske" wersternhester deltar i samme klasse.

En "vanlig ridehest" som er avlet rem mtp flashy beinføring vil nok muligens få problemer med jog, ja, det skal jeg være enig i. Men hvorfor skal ikke en fjording, døl, traver, araber kunne få til? Det er faktisk bare snakk om et svært sakte trav uten svevmoment her....

RenateSJ
03-04-2008, 14:18
Men Mocca. Kan du beskrive for oss uinnvidde hva kriteriene for en god jog er da? Siden vi alle tror det ikke er mer enn trav uten svevemoment, gjerne i en lang form med rund overlinje

trineck
03-04-2008, 14:46
Jeg skal se om jeg får tatt en filmsnutt av kaldblods i jog :)

RenateSJ
03-04-2008, 14:48
Ikke noe vits, den kan det jo ikke uansett ;)
Har den flekker? Kanskje den gjør det bedre da?

sorry, klarer bare ikke å la være ;)

trineck
03-04-2008, 14:57
Ikke noe vits, den kan det jo ikke uansett ;)
Har den flekker? Kanskje den gjør det bedre da?

sorry, klarer bare ikke å la være ;)

:D jeg får spraye på noen flekker så kanskje!

Mocca84
03-04-2008, 15:49
Kjære vene hvor høy på hattendere har blitt... bevis meg feil da... Jeg sier bare at jeg har hørt og lært at det er slikt... men om det er 100% rett vet jeg ikke... men uansett hvilken annen hest du har så er det en grunn til at de ikke blir go kjent i rene klasser...

jeg sa også at det gikk på andre kriterier i OPEN klasser... og der er quartern og painten enten for ung eller uærfaren (gjelder også for rytteren) til å stille i større klasser. og ja.. jeg har vunnet over en ren raset quarter, men jeg ble nr 6..

Men tar jeg feil så bevis det..
bruker de jog eks i dressur...?? jeg inrømmer at jeg er grønn når det kommer til denne grenen.. :D

Men jeg har ikke noe i mot å bli bevist feil...
Men jeg svarte bare på det som ble spurt om...

En ridehest kan klare slide stopp... men aldrig en på 10-16 meter... mener dere at jeg tar feil der å...
jeg bare spørr, så ikke missforstå:)

mallilen
03-04-2008, 15:58
Kjære vene hvor høy på hattendere har blitt... bevis meg feil da... Jeg sier bare at jeg har hørt og lært at det er slikt... men om det er 100% rett vet jeg ikke... men uansett hvilken annen hest du har så er det en grunn til at de ikke blir go kjent i rene klasser...

Jeg kjenner jeg blir litt provosert jeg, altså.. Hvorfor er VI "blitt høy i hatten" når det er DU som sier at du har HØRT at det er slik?
Flere her har jo SETT at det ikke er slik du har HØRT ;)

Det sier seg vel selv at en fjording ikke vil bli godkjent i "ren" klasse, vel? Da disse jo gjerne er for paint eller QH.. :roll:

jeg sa også at det gikk på andre kriterier i OPEN klasser... og der er quartern og painten enten for ung eller uærfaren (gjelder også for rytteren) til å stille i større klasser. og ja.. jeg har vunnet over en ren raset quarter, men jeg ble nr 6..
Disse kiteriene vil jeg gjerne høre mer om. Er ikke lydighet/tempo/gangartskvalitet/form det viktigste i både åpne og lukkede?

Men tar jeg feil så bevis det..
bruker de jog eks i dressur...?? jeg inrømmer at jeg er grønn når det kommer til denne grenen.. :D

Nei, jog brukes ikke i engelsk dressur, ei heller lope, men jeg kan vitterlig ikke fatte hva det har med saken å gjøre.

Men jeg har ikke noe i mot å bli bevist feil...
Men jeg svarte bare på det som ble spurt om...

En ridehest kan klare slide stopp... men aldrig en på 10-16 meter... mener dere at jeg tar feil der å...
jeg bare spørr, så ikke missforstå:)

Og hva anser du som bevis, da? Videoer? resultatlister?

En annen rase enn QH kan klare slidestops like langt som en QH, men det er lite trolig at en "ridehestridd" hest vil klare dette. Det er også tonnevis av quartere som aldri kommer over 6 meter. Dette har like mye med eksteriør som ridbarhet og trening å gjøre, selv om det nok for quarteren i mange tilfeller kan komme lettere. Akkurat som samling og bærighet gjør det hos enkelte andre typer hester, mens andre må jobbes steinhardt med for å oppnå det samme.

Mocca84
03-04-2008, 16:16
Beklager jeg tok feil :tilber: :oops:
:valse: jeg legger meg flat.. og beklager.. jeg hvar så sikker på at det var bare quarter og paint som klarte og utføre jog (i sin perfekte form)

Beklager. Ingen sure miner håper jeg :(

marcello
05-04-2008, 22:30
Bare en litensak her.
Jeg har en Appaloosa av moderne modell.Dvs mye Quarter.Dette er "bare" en avlshoppe som aldri har vert satt i gang ordentlig.Den kan jog uten problem.Du kjenner det når du sitter på den at den går balansert på løse tøyler uten å gå på framparten.

Har hatt flere hester som er til en viss grad trent til å gå i jog,men man sitter bare å rir av dem deres naturlige gangarter.
Har Welsh cob også og kommer aldri til å sitte å ødelegge gangartene til disse hestene i jog.

Guest
05-04-2008, 22:33
Bare en litensak her.
Jeg har en Appaloosa av moderne modell.Dvs mye Quarter.Dette er "bare" en avlshoppe som aldri har vert satt i gang ordentlig.Den kan jog uten problem.Du kjenner det når du sitter på den at den går balansert på løse tøyler uten å gå på framparten.

Har hatt flere hester som er til en viss grad trent til å gå i jog,men man sitter bare å rir av dem deres naturlige gangarter.
Har Welsh cob også og kommer aldri til å sitte å ødelegge gangartene til disse hestene i jog.

Men er det ikke mulig om man trener og terper nok å lære hesten forskjellene på jog og f.eks trav og dette vil gå OK?

EDIT for å legge til....jeg VET jo ikke eksakt hva som er inni Milla av blod, annet enn far som er fullpapirert appy, dog jeg har ikke stamtavle og vet ikke hva som er inni han. Moren er såvidt jeg vet bare appy av farge.
Vil det si at jeg kan gjøre en risk ved å trene på jog om jeg så finner ut av hvordan det fungerer?

marcello
05-04-2008, 22:56
Siden jeg driver oppdrett av disse to rasene(appy og cob)kan jeg velge av de egenskapene jeg vil ha frem.

Ikke alle Quartere eller painter har heller en medfødt god jog.Men dette er da på disse hestene lettere å trene frem enn på foreksempel en Welsh cob.

Om du rir hesten din i jog skal du likevel ri den i ettergift og ikke bare på slengendes løse tøyler.

Tar det på en PM med deg jeg Lene.

Kristin og What
08-04-2008, 21:48
Man ser innimellom at f.eks. en araber vinner over quartere i pleasure-klasser. Jeg tror neppe det er fordi den har en bedre jog (selv om den selvfølgelig kan ha det der og da, ikke alle quartere som går i en bra jog heller), men heller det at den kanskje går mer stabilt og jevnt, har bedre overganger etc. enn de andre hestene. Det er så mye mer enn bare en god jog som teller i pleasure!