PDA

Se full versjon : Hvorfor er det ikke påbudt med sikkerhetsvest i sprang?

Hegepii
01-04-2008, 08:39
Eller, det er jo det, opp til 16 år. Men er det da sånn at de over 16 skader seg mindre da, siden det ikke er påbudt for alle? Synes det er helt idiotisk. Burde vært påbudt for alle som hopper.

Hva mener dere? Hvorfor/hvorfor ikke?

Og ja, jeg forstår at noen får klaus av vesten, det gjør jeg og, men jeg risikerer ikke livet mitt for å hoppe over noen pinner uten vesten uansett hvor snill hesten er!

Siiilje
01-04-2008, 08:50
Jeg liker vesten min jeg, og jeg rir med den selvom jeg er over 16, og vet om mange som gjør det også.
Det er en billig forsikring ;) :)

Martee
01-04-2008, 08:54
Jeg er snart 17, bruker alikevell sikkerhetsvesten. Alltid når jeg skal på tur eller bare skal ri på en inngjerda område.

Men det er opp til hver enkelt.

Hegepii
01-04-2008, 09:00
jeg og rir med den når jeg hopper, og jeg er straks 20... :rolleyes:
kommer nok alltid til å ri med sikkerhetsvesten i sprang og for det meste på tur. (hender den bli avglemt til tider...:/)

fikk faktisk et ønske fra kjæresten om å ri med sikkerhetsvest når jeg hopper og rir tur også.. han syntes hest så skummelt ut, men vil jo ikke nekte meg å ri heller.. søting.. :ilu:

jeg synes egentlig ikke det skal være et fritt valg i sprangen jeg. tenk så mange ungjenter som hadde brukt vesten oftere hvis Tony Andre og Geir og Stein og gjengen hadde brukt vest!

Akvinn4ever
01-04-2008, 18:47
Helt enig. Uansett om du misliker å ri med sikkerhetsvest, er du glad for at du har den på den dagen uhellet skjer.

Selv rir jeg alltid med sikkerhetsvest på ridekursene. Rir ikke med på fôrhesten min da... Men hopper ikke med henne.

DonPånnis
01-04-2008, 18:58
Synes det ikke burde akkurat vært påbudt med vest, når man er over 18. Jeg trodde det forresten var at etter fylte 18 man ikke trengte?

Det er opp til en hver. Det at etter 18 man ikke trenger er nok at da er man voksen og er mer ansvarlig for sine handlinger, mye under 18 er man bare barnet og tar ikke fornuftige valg, hehe, og aaalt er jo påbudt da :p Man får heller ta konsekvensene og ansvaret - når man vet at man kan dø eller skadet seg hardere uten hjelm/sikkerhets vest så må man få lov til det. Idiotisk å kunne miste livet sitt bare for at man ikke tok på hjelmen/sikkerhetsvesten ikke sant!

Selv rir jeg ikke for øyeblikket, men de gangene bruker jeg alltid hjelm - og jeg skal bruke vest når jeg starter min unghest. Ved stevne - treninger synes jeg man burde virkelig tatt på en vest, har sett veldig stygge fall, men rolige små treninger hjemme synes JEG er ok å ri uten med, men selvsagt kan man dø da også ;)

Akvinn4ever
01-04-2008, 19:01
Neida, er 16 års grense... Men det burde vel vert minst 18..

Tone Kristin
01-04-2008, 19:06
16 års grensen er vel dratt ut fra ponnirytter grensen regner jeg med.

Guro
02-04-2008, 16:35
Jeg syns dette er en god "snikinnføring" jeg. Å snu skuta totalrundt for alle voksne ville bare bidratt til massive klager tror jeg. Men når man gjør foreldre oppmerksom på fordelene så har man straks mange barn som rir med vest. Å gjøre det påbudt i konkurranse betyr at de fleste rir med vest, ikke bare da, men også ellers (som vi venner hestene våre på ting blir også vi vendt til dem).

Hvor mange syklet med sykkelhjelm før? Ca ingen...jeg har syklet med hjelm siden jeg var 6 år (det var da de kom, de første årene av min sykkelkarriere var det ikke slikt ;)). Og vi fortsetter jo å bruke den. Slik tror jeg det blir med vest også, barna begynner, også holder flere og flere fast ved det. Jeg syns jeg stadig ser flere voksne som har sikkerhetsvest på daglig basis, og også i konkurranser :) Og det er i mine øyne en mye bedre løsning enn å skulle bråtvinge alle til å skaffe seg og ri med sikkerhetsvest. Mennesker har nemlig lettest for å gjøre ting vi tror er vår egen ide :)

Så får heller påbudet komme om noen år, når det likevel er en del som har den på allerede :)

G

cozardo
16-04-2008, 17:20
Ridning med godkjent vest i spring er lovpålagt t.o.m. fylt 16 år.

Star-Carro
16-04-2008, 18:14
jeg starter kun med vest, ellers så ligger vesten å samler støv, hater vesten

Hanna
16-04-2008, 19:06
skjønner forsåvidt aldersgrensa; når man er over 16 er man i større grad i stand til å ta ansvar for egen sikkerhet.

Hannah
16-04-2008, 19:08
Jeg ser ikke helt poenget med at det skal være påbudt med sikkerhetsvest i sprang, når man ikke skal bruke hjelm engang i dressur:rolleyes:

Rikke
16-04-2008, 20:40
skjønner forsåvidt aldersgrensa; når man er over 16 er man i større grad i stand til å ta ansvar for egen sikkerhet. Det har vel også noe med at man ikke er myndig ennå, og fortsatt foreldrenes ansvar.

Men synes også den kunne vært flytta opp til 18, så hadde ingen andre en du selv fått svi for det hvis du starta sprang uten vest og skada deg.

Hannah
16-04-2008, 20:42
Det har vel også noe med at man ikke er myndig ennå, og fortsatt foreldrenes ansvar.

Men synes også den kunne vært flytta opp til 18, så hadde ingen andre en du selv fått svi for det hvis du starta sprang uten vest og skada deg.

Nåja, tror foreldrene hadde blitt like lei seg om barnet deres var 18.

Elizabeth
16-04-2008, 20:52
Jeg har faktisk bare brukt sikkerhetsvest 1 gang i mitt liv på hesteryggen..
Men så driver jeg ikke stort med konkurranser da:)
Jeg liker ikke vesten, men det er nok fordi jeg aldri "ble lært opp" til det.. Personlig så synes jeg man skal bruke vest under sprangridning og spesielt (!) feltritt! Men om den skal bli påbudt eller tvinges på folk vet jeg ikke helt om blir rette tiltaket..

Elis&Merita
16-04-2008, 20:59
Synes det skulle vært påbudt med sikkerhetsvest i sprangstevner uansett alder, det er jo ikke sånn at vi over 16 år holder oss bedre på hesten! Hva en gjør hjemme er opp til en selv, jeg er sløv og lar den ligge litt for ofte.. Men nå når jeg ikke skal ha thermodress når jeg rir kommer den nok fram igjen;)

Geronimo
16-04-2008, 21:10
Det er påbudt i feltritt, uansett klasser.
Jeg rir alltid med vest, men noen ganger dropper jeg den når jeg rir dressur, rett og slett for at den ikke skal påvirke sitsen min til konkurranser. Føler meg naken uten den. De nyeste vestene er jo så lette at man ikke merker dem.

Ellers synes jeg også det burde være påbudt i sprang også. Det er jo en grunn til at det heter sikkerhetsvest, og skader kunne kanskje vært unngått i store klasser også, ikke bare for barn.

Star-Carro
16-04-2008, 21:11
jeg syns den grensen som er nå er grei, og hvis de setter opp grensen så blir jeg sur.. Jeg kan godt forstå det med feltritt liksom, men ikke i sprang, man får jo starte dressur uten hjelm liksom, og det syns jeg er verre!

Hannah
16-04-2008, 21:13
Jeg syns ikke det burde vært påbudt med sikkerhetsvest i det hele tatt i sprang jeg da. Isåfall grense på 10 år eller noe. Og det burde IALLEFALL ikke påvirke feil og stil karakteren når du er over 16!!

Elis&Merita
16-04-2008, 21:15
Jeg syns ikke det burde vært påbudt med sikkerhetsvest i det hele tatt i sprang jeg da. Isåfall grense på 10 år eller noe. Og det burde IALLEFALL ikke påvirke feil og stil karakteren når du er over 16!!

Det påvirker da ikke feil og stil karakteren?? Her jeg bor ser de bare på det som positivt!;)

Hannah
16-04-2008, 21:17
Det påvirker da ikke feil og stil karakteren?? Her jeg bor ser de bare på det som positivt!;)

Jo, hvis du er over 16 får du fortsatt trekk for å droppe vesten..

Elis&Merita
16-04-2008, 21:21
Jo, hvis du er over 16 får du fortsatt trekk for å droppe vesten..

Tror du missforstod meg nå!;) Selv om man er over 16 her jeg bor og bruker sikkerhetsvest, så blir man bare sett på som fornuftig. Det skal ikke ha noe å si på karakterene om man bruker vest eller ikke når man er over 16;)

Hannah
16-04-2008, 21:27
Tror du missforstod meg nå!;) Selv om man er over 16 her jeg bor og bruker sikkerhetsvest, så blir man bare sett på som fornuftig. Det skal ikke ha noe å si på karakterene om man bruker vest eller ikke når man er over 16;)

Missforstod ja. Men her får man trekk for å la være å bruke det når man er over 16 og, og det blir feil i mine ører.

Elis&Merita
16-04-2008, 21:38
Missforstod ja. Men her får man trekk for å la være å bruke det når man er over 16 og, og det blir feil i mine ører.

Det høres litt feil ut for meg også, når reglene er slik som de er nå er det jo opp til hver enkelt..

Hanna
16-04-2008, 23:22
joda, men når det er et eget punkt i feil & stil som heter "sikkerhet", skal du da IKKE få pluss for å bruke sikkerhetsvest?? som sagt, hva skal de gi deg pluss for da hvis de ikke skal plusse deg for å ha ekstra sikkerhetsutstyr?

Hegepii
16-04-2008, 23:46
Synes det skulle vært påbudt med sikkerhetsvest i sprangstevner uansett alder, det er jo ikke sånn at vi over 16 år holder oss bedre på hesten! Hva en gjør hjemme er opp til en selv, jeg er sløv og lar den ligge litt for ofte.. Men nå når jeg ikke skal ha thermodress når jeg rir kommer den nok fram igjen;)

Jaa, endelig flere som er enige med meg :D Kommer nok bestandig til å starte med vest jeg, tørr ikke ri med livet som innsats gitt..

Hallo?? Så når du er over 10 så er du i stand til å ta slike avgjørelser selv da? Synes det er helt på sin plass at det er minimum 16, for da kan foreldre "tvinge" barn til å ha på vesten, og dermed kanskje redde en god del flere fra skader.. Og når man er over 16 har man (forhåpentligvis) fått litt vett i skallen, og skjønner at vest faktisk er supert og at man reduserer mange skader med den.. Som sagt, jeg vil iallefall ikke ri med livet mitt som innsats!

Hegepii
16-04-2008, 23:49
joda, men når det er et eget punkt i feil & stil som heter "sikkerhet", skal du da IKKE få pluss for å bruke sikkerhetsvest?? som sagt, hva skal de gi deg pluss for da hvis de ikke skal plusse deg for å ha ekstra sikkerhetsutstyr?

Hadde jeg skulle dømt, så hadde nok ikke de uten sikkerhetsvest fått mer enn 9 / 9,5 på sikkerhet hos meg nei..
10 på sikkerhet er 10, noe som betyr at da har du på alt av sikkerhetsutstyr. Du får ikke plutselig 10 for å ri uten vest fordi om du fyller 16.. De større får like store skader som de små!

Hannah
17-04-2008, 08:36
Ok, jeg er visst nedstemt:)

Selv bruker jeg ofte vest, og syns det er flott at så mange gjør det. Men jeg vet ikke helt om det er riktig å tvinge folk til å bruke det på stevner. Syns det blir litt sånn "Nå er jeg 16, ENDELIG kan jeg slutte med vesten!"

Kan bare inrømme med en gang at jeg hadde glemt "sikkerhet" i feil og stil. Selvfølgelig må man dømme sånn da, men syns fortsatt det er dobeltmoral.

Igår var jeg litt sur pga. at det ikke engang er påbudt med hjelm i dressur. Dumt å la det gå utover denne tråden å legge ut useriøse innlegg syns jeg nå.

MEN; hvis det er påbudt med sikkerhetsvest u sprang syns jeg det burde være det i dressur også!

Martee
17-04-2008, 09:11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Elis&Merita
Synes det skulle vært påbudt med sikkerhetsvest i sprangstevner uansett alder, det er jo ikke sånn at vi over 16 år holder oss bedre på hesten! Hva en gjør hjemme er opp til en selv, jeg er sløv og lar den ligge litt for ofte.. Men nå når jeg ikke skal ha thermodress når jeg rir kommer den nok fram igjen

Jaa, endelig flere som er enige med meg Kommer nok bestandig til å starte med vest jeg, tørr ikke ri med livet som innsats gitt..

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hannah

Hallo?? Så når du er over 10 så er du i stand til å ta slike avgjørelser selv da? Synes det er helt på sin plass at det er minimum 16, for da kan foreldre "tvinge" barn til å ha på vesten, og dermed kanskje redde en god del flere fra skader.. Og når man er over 16 har man (forhåpentligvis) fått litt vett i skallen, og skjønner at vest faktisk er supert og at man reduserer mange skader med den.. Som sagt, jeg vil iallefall ikke ri med livet mitt som innsats!

Som sagt, jeg vil iallefall ikke ri med livet mitt som innsats!
Enig med deg!

Elis&Merita
17-04-2008, 09:35

Jo, du får jo pluss for å på ha sikkerhetsvest! Har du alt av sikkerhetsutstyr (vest, hjelm, sikkerhetsstigbøyler ol.) skal det ikke mye til å få 10 poeng, dropper du sikkerhetsvesten derimot går du fort ned et par poeng, da den er en vesentlig del av sikkerheten.

Hegepii
17-04-2008, 09:42
Ok, jeg er visst nedstemt:)

Selv bruker jeg ofte vest, og syns det er flott at så mange gjør det. Men jeg vet ikke helt om det er riktig å tvinge folk til å bruke det på stevner. Syns det blir litt sånn "Nå er jeg 16, ENDELIG kan jeg slutte med vesten!"

Kan bare inrømme med en gang at jeg hadde glemt "sikkerhet" i feil og stil. Selvfølgelig må man dømme sånn da, men syns fortsatt det er dobeltmoral.

Igår var jeg litt sur pga. at det ikke engang er påbudt med hjelm i dressur. Dumt å la det gå utover denne tråden å legge ut useriøse innlegg syns jeg nå.

MEN; hvis det er påbudt med sikkerhetsvest u sprang syns jeg det burde være det i dressur også!

Det er jo ikke lov til det i dressur :p dommeren skal se hvordan man sitter, og sikkerhetsvesten støtter jo ryggen sånn at den blir rett.. Og da får ikke dommerne sett hvordan man virkelig sitter :p

Synes det skulle vært noe hjelmgreier under hattene i dressur jeg da, men jeg synes nesten det er viktigere i sprang, for der kan man jo falle på hinder og alt sånt :s (og man kan vel lett knekke rygg eller noe hvis man lander litt feil på et stativ/bom? )

(beklager hvis jeg skrev ting på en måte at du tok det inn på deg altså, jeg har bare utrolig sterke meninger, for jeg har en god del skader selv og vil ikke se andre skadet.. :s)

Elis&Merita
17-04-2008, 09:54
[QUOTE=Hegepii;898061]Det er jo ikke lov til det i dressur :p dommeren skal se hvordan man sitter, og sikkerhetsvesten støtter jo ryggen sånn at den blir rett.. Og da får ikke dommerne sett hvordan man virkelig sitter :p

Synes det skulle vært noe hjelmgreier under hattene i dressur jeg da, men jeg synes nesten det er viktigere i sprang, for der kan man jo falle på hinder og alt sånt :s (og man kan vel lett knekke rygg eller noe hvis man lander litt feil på et stativ/bom? )
QUOTE]

Nå kan det hende dette er blir litt "of topic" siden tråden ligger på sprang.. Men vi tar det allikevel:
Det står vel ingen steder att det ikke er lov til å ri med sikkerhetsvest i dressur?? Ei jeg kjenner har en veldig skvetten hest som kun hadde vært i ridehus en gang før hun skulle starte dressurstevne i et ridehus. For sikkerhetsskyld spurte hun dommer før klassen om det gjorde hun red med vest slik i tilfelle.. "For all del, det er bedre det enn at du skal falle av og skade deg skikkelig. Dessuten står det ikke skrevet noe sted at det ikke er lov" skrevet helt ordrett slik som dommeren sa det.

Hjelm i høyere klasser i dressur er jeg også for, men det tar vel litt tid før det kommer noe regel om det.. Har selv sett en person som landet oppå en bom og knakk ryggen, det så IKKE godt ut! Men må legge til at hun har kommet bra fra det i ettertid, og er helt frisk igjen:)

Hegepii
17-04-2008, 10:14
Nå kan det hende dette er blir litt "of topic" siden tråden ligger på sprang.. Men vi tar det allikevel:
Det står vel ingen steder att det ikke er lov til å ri med sikkerhetsvest i dressur?? Ei jeg kjenner har en veldig skvetten hest som kun hadde vært i ridehus en gang før hun skulle starte dressurstevne i et ridehus. For sikkerhetsskyld spurte hun dommer før klassen om det gjorde hun red med vest slik i tilfelle.. "For all del, det er bedre det enn at du skal falle av og skade deg skikkelig. Dessuten står det ikke skrevet noe sted at det ikke er lov" skrevet helt ordrett slik som dommeren sa det.

Hjelm i høyere klasser i dressur er jeg også for, men det tar vel litt tid før det kommer noe regel om det.. Har selv sett en person som landet oppå en bom og knakk ryggen, det så IKKE godt ut! Men må legge til at hun har kommet bra fra det i ettertid, og er helt frisk igjen:)

Det er bare det jeg har fått høre da, at man ikke skal starte med vest. Men det er sikkert best for dem med skvetten hest da.. :) tror jeg skal lese litt reglement igjen jeg, å se om jeg finner noe om det..

Synes det skal være hjelm under hatt, for hatten synes jeg skal være der! Pen tradisjon, som kan gjøres sikker med å lage en beskyttelse under.
Hadde jeg knekt ryggen under riding hadde jeg aldri satt meg på en hest igjen tror jeg.. får være måte på hvor mye man risikerer, uansett hvor høyt man elsker hestene.

Desuten, så ser det ut som om små barn synes det er mote å ri uten vest, fordi de som er større rir uten.. DET synes jeg er fælt!

Elis&Merita
17-04-2008, 10:25
http://www.rytter.no/files/{56D2F9EA-3A5E-49F9-AA7B-F5A88D3E87BF}.pdf

Paragraf 425;)

Hegepii
17-04-2008, 10:49
jepp, fant den :D

Rozette
17-04-2008, 12:07
Jeg er 18 år og bruker sikkerhetsvesten min enda, billig forsikring =)
Jeg synes at det skulle vært påbudt med vest uansett alder. Fall skadene kan bli ganske graftige etter vært som man kommer høyere og høyere opp i klassene.

Lovise_Felex
17-04-2008, 12:14
Jeg reiser årlig på et amatør gallop løp meg ponnien min på gyland.
Det synst jeg det er veldig bra at sikkerhetsvest er påbudt UANETT nå du skal i løp, ingen untak og de sjekker om du har på deg vist ikke har de mange låne vester i forsjellinge str. :)
i både monte og gallop. (det er heller okke låv meg pisk eller sporer)

Ellers så bruker jeg vesten min på sprang stevner uansett, den er myk og herlig og ingen ubehag, så hvorfor ikke når de kan redde så mye?
har ikke starte så mye dressur men bruker ikke vesten i dressur..

Sirkusprinsessa
17-04-2008, 14:09
Mange forskjellige meninger rundt dette temaet, men jeg personlig mener det burde vært påbudt spesielt i sprang, feltritt, og andre mer "farlige" hestesporter. Selvfølgelig, det kan også skje ulykker innen dressur, men det er mindre risiko. Er det slik at det er en påbudt aldersgrense på 16 år for å bruke vest innen sprang? Slik er det iallefall her på senteret og dette syns jeg er en utrolig god regel. Men uansett syns jeg det er smart å bruke sikkerhetsvest når du konkurrerer. Det redder jo liv...

Hannah
17-04-2008, 20:09
Først av alt: Jeg tar meg ikke nær av ting som blir skrevet på et forum. Det fins grenser for hvor hårsår man skal være;) Jeg liker kritiske spørsmål og komentarer, for da kan to ting skje:

1) Du tenker bedre gjennom hvorfor du mener det du gjør, og forstår mer hva du står for, og finner flere argumenter for din sak.

2) Du endrer syn eller får vite noe du ikke hadde tenkt på før, som kanskje forandrer hvordan du ser på tingene.
Buddha sa noe sånt engang: "De eneste som ikke er mottakelige for sannheten, er de som sverger å ha funnet den"veldig fritt fortalt altså:p Uansett, det er en regel jeg syns er veldig fin, og den har hjulpet meg til å være litt mer åpen for andres meninger.

Så jeg ville gjerne tatt en skikkelig diskusjon, dersom jeg hadde hatt et godt gjennomtenkt standpunkt, som jeg virkelig mente. Når jeg derimot bare har en tullete påstand jeg skrev i fullfart i går når jeg var i drittdårlig humør, syns jeg det er best å droppe hele diskusjonen. Ingen vits i å forsvare et standpunkt jeg ikke egentlig står for.

Så, mine damer og herrer, velkommen til den delen av innlegget som ikke er OT!:lol:

Det som irriterer meg, er den ***** dobbeltmoralen. Jadda, påbudt med sikkerhetsvest i sprang, men hjelm i dressur?! Det er bare for nybegynnere skjønner du vel:rolleyes:

Synes også grensen er helt feil. Jeg mener; hvilken 12/13/14 åring vil ikke være 16? De er jo wannabe-16 hele gjengen! (Håper ingen tar seg nær av den:p) Enten må de gå "all the way" å legge inn påbud om vest for alle,eller evt. frem til du er 18 og "voksen". Tror ikke det er såå kult å droppe vesten da, og de som gjør det er da myndige. Folk forstår forskjellen på 16 og 18, men kanskje ikke på 14 og 16. Bare slenger ut noen tanker.

Hvis de ikke kan gjøre det, syns jeg egentlig de kan droppe det. Grensen gjør at mange ungdommer føler som seg behandlet som barn, og tro meg: det er ingenting som er værre enn det!

Lurer på om NRFF har tenkt gjennom budskapet de sender ut, spessielt til dem som ikke kan så mye: "Nei, jeg trenger ikke tenke på sikkerhet. Han er jo DRESSUR hest!"

Hegepii
18-04-2008, 10:22
Synes også grensen er helt feil. Jeg mener; hvilken 12/13/14 åring vil ikke være 16? De er jo wannabe-16 hele gjengen! (Håper ingen tar seg nær av den:p) Enten må de gå "all the way" å legge inn påbud om vest for alle,eller evt. frem til du er 18 og "voksen". Tror ikke det er såå kult å droppe vesten da, og de som gjør det er da myndige. Folk forstår forskjellen på 16 og 18, men kanskje ikke på 14 og 16. Bare slenger ut noen tanker.

Hvis de ikke kan gjøre det, syns jeg egentlig de kan droppe det. Grensen gjør at mange ungdommer føler som seg behandlet som barn, og tro meg: det er ingenting som er værre enn det!

Lurer på om NRFF har tenkt gjennom budskapet de sender ut, spessielt til dem som ikke kan så mye: "Nei, jeg trenger ikke tenke på sikkerhet. Han er jo DRESSUR hest!"

Jaaa! :D Synes de minst skal ha påbud til 18. Da er man jo ansvarlig selv og, for alt man påfører seg av skader og tull. (selv om jeg, uansett hvor gammel jeg blir, kommer til å hoppe med vest :p)

Synes det skal gjøres en forandring i dressur og, at det skal være noe form for beskyttelse i de der hattene. Ja, de er pene å se på, MEN, det bør være hjelm under der igjen. (De har et alternativ i western, en slags bollehjelm, bedre enn ingen beskyttelse ;))

Og ja, det er ganske mange som er 12-14 som er wannabee 16.. (Overaskende få på forumet faktisk, de fleste har mange saklige innlegg og flinke til å debattere og greier.. :))

Men jeg har en liten tanke om at så lenge Tony Andre Hansen og Geir Gulliksen og gjengen rir uten vest, så kommer fansen dems til å droppe vest oftest mulig og :/

Hannah
18-04-2008, 14:27
Jaaa! :D Synes de minst skal ha påbud til 18. Da er man jo ansvarlig selv og, for alt man påfører seg av skader og tull. (selv om jeg, uansett hvor gammel jeg blir, kommer til å hoppe med vest :p)

Synes det skal gjøres en forandring i dressur og, at det skal være noe form for beskyttelse i de der hattene. Ja, de er pene å se på, MEN, det bør være hjelm under der igjen. (De har et alternativ i western, en slags bollehjelm, bedre enn ingen beskyttelse ;))

Og ja, det er ganske mange som er 12-14 som er wannabee 16.. (Overaskende få på forumet faktisk, de fleste har mange saklige innlegg og flinke til å debattere og greier.. :))
Men jeg har en liten tanke om at så lenge Tony Andre Hansen og Geir Gulliksen og gjengen rir uten vest, så kommer fansen dems til å droppe vest oftest mulig og :/

Regner med at du sikter til meg der;)

Hegepii
18-04-2008, 14:36
Regner med at du sikter til meg der;)

hihi, sikta egentlig ikke til noen, bare konstanterte at det var få her.. de som er wannabee 16 er de jeg ser rundt ute på kjøpesenter o.l. med MYE sminke og minimale klær og div.. :rolleyes:

men ja, du er flink til å debattere og skrive for deg, så du er nok ikke en av dem wannabee 16 du ^^ (og det er BRA ;p)

Hannah
18-04-2008, 14:44
Haha, det var bare en spøk. :)

Camilla & Loke
20-04-2008, 23:58
Sikkerhetsvesten min reddet ryggen min da jeg falt av min hest.. Syns absolutt det burde vært påbudt

anexiel
22-04-2008, 10:48
Sikkerhetsvest burde vært påbudt fram til fyllte 18..
Jeg "mista" halve ponnyryttertiden min pga jeg ikke kunne ha på sikkerhetsvest- med knekt kragebein som grodde sjevt så ble det så vondt å ha på vest att det ikke var verd det og det var uten tvil VELDIG kjipt, men men.

anexiel
22-04-2008, 10:58
Først av alt: Jeg tar meg ikke nær av ting som blir skrevet på et forum. Det fins grenser for hvor hårsår man skal være;) Jeg liker kritiske spørsmål og komentarer, for da kan to ting skje:

1) Du tenker bedre gjennom hvorfor du mener det du gjør, og forstår mer hva du står for, og finner flere argumenter for din sak.

2) Du endrer syn eller får vite noe du ikke hadde tenkt på før, som kanskje forandrer hvordan du ser på tingene.
Buddha sa noe sånt engang: "De eneste som ikke er mottakelige for sannheten, er de som sverger å ha funnet den"veldig fritt fortalt altså:p Uansett, det er en regel jeg syns er veldig fin, og den har hjulpet meg til å være litt mer åpen for andres meninger.

Så jeg ville gjerne tatt en skikkelig diskusjon, dersom jeg hadde hatt et godt gjennomtenkt standpunkt, som jeg virkelig mente. Når jeg derimot bare har en tullete påstand jeg skrev i fullfart i går når jeg var i drittdårlig humør, syns jeg det er best å droppe hele diskusjonen. Ingen vits i å forsvare et standpunkt jeg ikke egentlig står for.

Så, mine damer og herrer, velkommen til den delen av innlegget som ikke er OT!:lol:

Det som irriterer meg, er den ***** dobbeltmoralen. Jadda, påbudt med sikkerhetsvest i sprang, men hjelm i dressur?! Det er bare for nybegynnere skjønner du vel:rolleyes:

Vet du, just det får dere bare bite i dere!
Vil dere ri sprang, så får dere jammenta ha på dere vesten til fyllte 16, eller droppe sprangen. Det er mye større sjangs før meget alvorlige skader i sprang enn i dressur, hvor man faktisk hopper over hindre, og ett feil steg fra hesten så er du mye mer most om du havner mellom et par bommer og hesten enn om du "kun" havner mellom bakken og hesten. Tro meg, jeg har prøvd begge delene, både med og uten hjelm og vest.

En fjortenåring er i 98% av tilfellene mye mer uansvarlig enn en 16åring- selv om man tror man er så voksen og kul og forstår seg på allt. Ja, jeg har vært 14 jeg og, 16 har jeg tillogmed og vært.
Og ser en 13-14åring noen på 16 som gjør det bra og bruker vest selv om h*n er fyllt 16, så er det større sjangs for att 14åringen bruker vest!

Og kommer du på ett dressurstevne og "bare" skal ri LB uten hjelm, så tror jeg du kan få fine trekk i poengsummen, og det er ikke så mange 13-14åringer som rir høyere enn LA- Noen er det JA, men de som gidder jobbe seg til et så høyt nivå i så ung alder er nokk såpass ansvarlige att de bruker hjelm til vanlig..

Hegepii
22-04-2008, 12:23
Vil dere ri sprang, så får dere jammenta ha på dere vesten til fyllte 16, eller droppe sprangen. Det er mye større sjangs før meget alvorlige skader i sprang enn i dressur, hvor man faktisk hopper over hindre, og ett feil steg fra hesten så er du mye mer most om du havner mellom et par bommer og hesten enn om du "kun" havner mellom bakken og hesten. Tro meg, jeg har prøvd begge delene, både med og uten hjelm og vest.

En fjortenåring er i 98% av tilfellene mye mer uansvarlig enn en 16åring- selv om man tror man er så voksen og kul og forstår seg på allt. Ja, jeg har vært 14 jeg og, 16 har jeg tillogmed og vært.
Og ser en 13-14åring noen på 16 som gjør det bra og bruker vest selv om h*n er fyllt 16, så er det større sjangs for att 14åringen bruker vest!

Og kommer du på ett dressurstevne og "bare" skal ri LB uten hjelm, så tror jeg du kan få fine trekk i poengsummen, og det er ikke så mange 13-14åringer som rir høyere enn LA- Noen er det JA, men de som gidder jobbe seg til et så høyt nivå i så ung alder er nokk såpass ansvarlige att de bruker hjelm til vanlig..

Så enig så enig :)
Men jeg tipper at rir man en LB uten hjelm blir man stoppet rett og slett, for man skal vel ikke ri med hatt før MB? Det jeg har fått hørt iallefall :)

anexiel
22-04-2008, 18:57
Så enig så enig :)
Men jeg tipper at rir man en LB uten hjelm blir man stoppet rett og slett, for man skal vel ikke ri med hatt før MB? Det jeg har fått hørt iallefall :)

Var det jeg regnet med, men var ikke sikker.

Wilisia
22-04-2008, 19:32
Hehe, skjer noe med ryggen til hestejenter året de fyller 17, mye sterkere blir de :rolleyes:

Måtte bare xD

Siiilje
22-04-2008, 19:37
Det er påbudt i feltritt, uansett klasser.
Jeg rir alltid med vest, men noen ganger dropper jeg den når jeg rir dressur, rett og slett for at den ikke skal påvirke sitsen min til konkurranser. Føler meg naken uten den. De nyeste vestene er jo så lette at man ikke merker dem.

Ellers synes jeg også det burde være påbudt i sprang også. Det er jo en grunn til at det heter sikkerhetsvest, og skader kunne kanskje vært unngått i store klasser også, ikke bare for barn.

:tilber:
Som om jeg sulle sagt det selv ;) Bare at jeg ikke starter dressur konkuranser, men jeg sitter mye bedre i dressur om jeg ikke har vest..

anexiel
22-04-2008, 19:45
Hehe, skjer noe med ryggen til hestejenter året de fyller 17, mye sterkere blir de :rolleyes:

Måtte bare xD

hæ?
Det skjer nokk fint lite med ryggen, men det er større sjangs for att de blir mer ansvarlige i topplokket fra 14 til 16. Og kan man påvirke de til å bruke vest i fritida i tilleg, så er det jo kjempebra.

Wilisia
22-04-2008, 19:48
hæ?
Det skjer nokk fint lite med ryggen, men det er større sjangs for att de blir mer ansvarlige i topplokket fra 14 til 16. Og kan man påvirke de til å bruke vest i fritida i tilleg, så er det jo kjempebra.

Ironi ;)

Hannah
22-04-2008, 19:55

Jeg har ikke tenkt og bite i meg noe av det jeg skrev i det siste innlegget:) Såklart, vil man ri sprangstevne når man er under 16, må man jo starte med vest, sånn er reglene. Mitt svar siktet til reglementet, ikke hver enkelt rytter; "enten bruker du vest til du er minst 18, eller så dropper du det." Jeg syns ikke det er noen vits i å gjøre ting halvveis, aller helst burde man påby sikkerhetsvest frem til man er 18 (minst!!), ellers syns jeg faktisk man kan sette en lavere grense.

Det er faktisk ikke på stevne de fleste skader skjer, men hjemme på trening. Det ligger utrolig mange treninger bak hvert stevne man starter, alle med risiko for å skade seg. MIN mening, er at dagens regler får folk under 16 til å bruke vest, joda. Samtidig vet jeg at veldig mange dropper vesten på trening, nettopp for å være som de eldre rytterene uten vest. Selvfølgelig syns jeg det er idiotisk! Det aller beste ville jo vært å lage påbud for alle, eller opptil 18. Det er som regel 16 åringene som blir sett opp til, snakker av egen erfaring. Når de får lov å droppe vesten på stevne, vil flere wannabeèr droppe den på trening. Derfor, indirekte syns jeg grensen virker mot sin hensikt.

Det med at 14 åringer i 98% av gangene er mer uansvarlig enn en 16 åring, tror jeg ikke noe på. Har du dokumentasjon for det? Jeg kan bare snakke utifra mine egne erfaringer, men jeg er sterkt uenig. 60%, ja kanskje.. Syns det blir litt feil å dømme alle fjortenåringer, for vi KAN faktisk være fornuftige! (Lure på hva slags 14-åringer du har møtt;))

anexiel
22-04-2008, 20:54
Jeg har ikke tenkt og bite i meg noe av det jeg skrev i det siste innlegget:) Såklart, vil man ri sprangstevne når man er under 16, må man jo starte med vest, sånn er reglene. Mitt svar siktet til reglementet, ikke hver enkelt rytter; "enten bruker du vest til du er minst 18, eller så dropper du det." Jeg syns ikke det er noen vits i å gjøre ting halvveis, aller helst burde man påby sikkerhetsvest frem til man er 18 (minst!!), ellers syns jeg faktisk man kan sette en lavere grense.

Det er faktisk ikke på stevne de fleste skader skjer, men hjemme på trening. Det ligger utrolig mange treninger bak hvert stevne man starter, alle med risiko for å skade seg. MIN mening, er at dagens regler får folk under 16 til å bruke vest, joda. Samtidig vet jeg at veldig mange dropper vesten på trening, nettopp for å være som de eldre rytterene uten vest. Selvfølgelig syns jeg det er idiotisk! Det aller beste ville jo vært å lage påbud for alle, eller opptil 18. Det er som regel 16 åringene som blir sett opp til, snakker av egen erfaring. Når de får lov å droppe vesten på stevne, vil flere wannabeèr droppe den på trening. Derfor, indirekte syns jeg grensen virker mot sin hensikt.

Det med at 14 åringer i 98% av gangene er mer uansvarlig enn en 16 åring, tror jeg ikke noe på. Har du dokumentasjon for det? Jeg kan bare snakke utifra mine egne erfaringer, men jeg er sterkt uenig. 60%, ja kanskje.. Syns det blir litt feil å dømme alle fjortenåringer, for vi KAN faktisk være fornuftige! (Lure på hva slags 14-åringer du har møtt;))

Ja, jeg har vært 14 selv! Og jeg ser hva jeg omgås med og hva som skrives både her og div andre steder på internett. Har ikke sagt dere ikke kan oppføre dere, eller att dere ikke tenker i det store å hele, men en fjortenårig er mer uansvarlig enn en 16åring. Bare vennt til du blir litt eldre og ser tilbake til hvordan du oppfører deg nå;)
Når man fyller 16 så blir man ansett som noe mer moden, det er flere ting du har lov til når du er 16 enn når du er fjorten (sex, kjøre moped, øvelseskjøre til bil ect), og det er da du er ferdig som ponnirytter. De fleste blir mer rolige og gjennomtenkte i handlingene sine når de er begynnt å bli nermere voksen enn hva de er når de er så unge som dere er nå.. men om det skjer ved fyllte 16 eller 25, kan avogtil diskuteres..

Og for å legge til, i tillfelle noen ikke har fått det med seg; Jeg har enda IKKE sagt att alle under 16 er umodne,uansvarlige og ubrukelige, det finns unntak i alle aldre.
Men, det beste hadde jo vært att vest ble påbudt til fyllte 18.

Og du må nokk bare bite i det sure epplet, for du kommer ikke over mange hindre uten vest når du er under 16..

Hannah
23-04-2008, 18:27
Ja, jeg har vært 14 selv! Og jeg ser hva jeg omgås med og hva som skrives både her og div andre steder på internett. Har ikke sagt dere ikke kan oppføre dere, eller att dere ikke tenker i det store å hele, men en fjortenårig er mer uansvarlig enn en 16åring. Bare vennt til du blir litt eldre og ser tilbake til hvordan du oppfører deg nå;)
Når man fyller 16 så blir man ansett som noe mer moden, det er flere ting du har lov til når du er 16 enn når du er fjorten (sex, kjøre moped, øvelseskjøre til bil ect), og det er da du er ferdig som ponnirytter. De fleste blir mer rolige og gjennomtenkte i handlingene sine når de er begynnt å bli nermere voksen enn hva de er når de er så unge som dere er nå.. men om det skjer ved fyllte 16 eller 25, kan avogtil diskuteres..

Og for å legge til, i tillfelle noen ikke har fått det med seg; Jeg har enda IKKE sagt att alle under 16 er umodne,uansvarlige og ubrukelige, det finns unntak i alle aldre.
Men, det beste hadde jo vært att vest ble påbudt til fyllte 18.

Og du må nokk bare bite i det sure epplet, for du kommer ikke over mange hindre uten vest når du er under 16..

Ja, jeg er enig i at en 16åring er mer moden enn en 14åring, bare ikke i så stor grad som du skrev i forrige innlegg;) Men jeg syns fortsatt ikke forskjellen er så stor, iallefall ikke når man tenker på i hvilken grad man er istand til å se konsekvensene av dumme handlinger, som foreksempel å la være å bruke sikkerhetsvest. Tror de fleste kjenner seg ganske så "udødelige" i så ung alder, men snakker kun ut fra egen eraring her altså.

Helt enig med deg i at vest burde vært påbudt for alle, eller i det misnste frem til du er 18.

Men jeg tror du missforstår meg på et punkt; Jeg rir ikke sprang uten vest, og har ingen ønsker om å gjøre det heller! Jeg vil heller ikke være en forsvarer for at de under 16 kan ri uten vest. Men jeg er veldig kritisk til den 16års grensen, fordi jeg tror at den får flere unge til å droppe vest på trening, nettopp forde de er wannabe-eldre. Og det er jo utrolig mye flere skader på treninger enn det er på stevner totalt sett.

anexiel
23-04-2008, 20:53
her er det påbudt med vest på trening når du er under 16...

Wilisia
23-04-2008, 21:40
Trener du uten vest under sprang når du er under 16 får du ikke forsikring, i følge pappa.

Marte+Quicky
23-04-2008, 22:28

Dette blir litt OT, men må bare kommentere denne.

Du er rundt 14 selv, eller?

16-åringer er, i de aller, aller fleste tilfeller, mye mer modne enn 14-åringer. Det kan du ikke protestere mot, for sånn er det bare;) Og det betyr ikke at 14-åringer ikke er modne, men at 16-åringer er mer modne. (Finnes såklart unntak)
Når jeg var 14, så syntes jeg også at jeg var såå moden og ansvarlig og kul osvosv. Men når jeg ser tilbake på det samme nå, så føler jeg meg faktisk ganske dum.

Og det vil du selv se når du er 14. Trodde ikke det var mulig å bli så "annerledes" på bare et par år jeg, men der tok jeg grundig feil (overgangen fra us til vgs tror jeg er det som bidrar mest)

Sorry, sorry, dette ble totalt OT.

Ang det tråden egentlig handla om: jeg synes det er flott at det er 16-årsgrense, men kunne godt vært 18!

Hannah
24-04-2008, 15:03
her er det påbudt med vest på trening når du er under 16...

aha:) det er det ikke her, skjønner du. Da blir jo saken en smule annerledes.

Hannah
24-04-2008, 15:04
Trener du uten vest under sprang når du er under 16 får du ikke forsikring, i følge pappa.

Får du det hvis du er over 16 da? Det blir jo ikke noe tryggere å hoppe uten vest selvom.. Bare lurer, altså;)

Ingeborg
24-04-2008, 15:07
Har ikke lest alle innleggene nå, men sprangridning er vel den ridegrenen jeg synes det burde være et absolutt påbud med vest og lignende uansett alder!

Hannah
24-04-2008, 15:09
Dette blir litt OT, men må bare kommentere denne.

Du er rundt 14 selv, eller?

16-åringer er, i de aller, aller fleste tilfeller, mye mer modne enn 14-åringer. Det kan du ikke protestere mot, for sånn er det bare;) Og det betyr ikke at 14-åringer ikke er modne, men at 16-åringer er mer modne. (Finnes såklart unntak)
Når jeg var 14, så syntes jeg også at jeg var såå moden og ansvarlig og kul osvosv. Men når jeg ser tilbake på det samme nå, så føler jeg meg faktisk ganske dum.

Og det vil du selv se når du er 14. Trodde ikke det var mulig å bli så "annerledes" på bare et par år jeg, men der tok jeg grundig feil (overgangen fra us til vgs tror jeg er det som bidrar mest)

Sorry, sorry, dette ble totalt OT.

Ang det tråden egentlig handla om: jeg synes det er flott at det er 16-årsgrense, men kunne godt vært 18!

Jeg er 15, ble det nettopp:)
Vil ikke si jeg ble så mye mer moden akuratt, men det har sikkert skjedd litt i løpet av hele året. Altså, om under 12 måneder blir jeg 16. Tror ikke jeg kommer til å forandre meg så veldig, men sikkert litt. Og ja; i de fleste tilfeller er 16åringer mer modne enn 14åringer, det innrømmer jeg. Men; poinet var, jeg tror ikke de blir sånn utrolig mye mer opptatt av sin egen sikkerhet, enn det 14 åringer er. desverre.

Wilisia
24-04-2008, 15:27
Får du det hvis du er over 16 da? Det blir jo ikke noe tryggere å hoppe uten vest selvom.. Bare lurer, altså;)

Nei, jeg aner ikke, som sagt bare pappa som sa. Og jeg er jo så klart enig, men men...

Curtizan
04-07-2008, 00:49
Nå har heller ikke jeg lest alle innleggene her, men vil bare gjøre dere oppmerksomme på at man er pålagt etter KR å bruke sikkerhetsvest ut kalenderåret man fyller 16 år og at det ikke gjelder når man har bursdag.

Videre så ser jeg at enkelte her sier at man blir trukket i poeng på Feil og Stil bedømming når man rir uten sikkerhetsvest etter fylte 16 år. Det er noe som er helt feil i henhold til "reglene" for FS bedømming. Man skal bare bedømmes utifra lovpålagt utstyr og at utstyret man benytter er i samsvar med generell oppfattning av sikkerhet. Dette er noe jeg har diskutert med personer som er kurslærere i FS og også de som var med på å legge grunnlaget for at vi fikk denne bedømmingen her i Norge.

Pernooh
04-07-2008, 02:32
fikk faktisk et ønske fra kjæresten om å ri med sikkerhetsvest når jeg hopper og rir tur også.. han syntes hest så skummelt ut, men vil jo ikke nekte meg å ri heller.. søting.. :ilu:

Samme her :) Hihi

Modesty
04-07-2008, 03:42
Den dagen de innfører påbud om vest i sprang er vel den dagen jeg slutter og dra på stevner. Alle de gangene jeg har hatt på vest har jeg skadet meg verre enn de gangene jeg ikke har hatt det på da vesten hindrer meg i og krølle meg sammen og bli myk så jeg ikke slår meg. Dessuten hindrer vesten min meg i og puste og jeg har kanskje litt rare ribbein så jeg får sinnsykt vondt i dem også.

Dessuten de som vil ri med vest kan da helt fint ri med vest og la oss som ikke vil ri med vest la være? Hvorfor skal man så absolutt prakke ting på folk?!

-Katta//<3...
07-10-2008, 10:05
Du måjo til du er 18 trur jeg det er nå men du burde forde.
Du er ikke kulere vis du ikke bruker den får og si det sånn.

Hegepii
07-10-2008, 11:01
Du måjo til du er 18 trur jeg det er nå men du burde forde.
Du er ikke kulere vis du ikke bruker den får og si det sånn.

Det er nok 16 som er grensa gitt.. Det står i reglementet :(