PDA

Se full versjon : peiling på hermelin rasen?

emely
30-03-2008, 20:22
Jeg har nettopp kjøpt meg en liten kanin jente, skal hente den i morgen:)
lurer på om det er noen her inne som har peiling på hermelin og avlen av den?

Denne kaninen er 75% hermelin, moren rein og faren 50%, det jeg lurer på er om viss jeg parrer denne kaninen med en reinraset hermelin hann, blir ungene da rein hermelin? eller bare litt høgre i %.

off.....dårlig formulert spørsmål....men har rett å slett ikke peiling på slikt:-)

Elisabeth&Caisy
31-03-2008, 19:53
Jeg har en reinraset hermelin kanin;)

Dette var ikke akkurat så mye hjelp i i da men:/

Torhild
31-03-2008, 21:12
Kommer an på hvilken rase de siste 25% er det. Er det wedder i, så vil jo ørene kunne bli feil på avkommet (eks et opp og et ned). Og er det løvehodehermelin som utgjør de 25% vil ungene bli mer renrasede, men kan få noe for lang pels.... Og er det osv osv...

Altså blir nok ikke ungene 100% renraset, men alt er bedre enn å lage større blandingsprosent. Og om de ikke skal stilles på utstilling, så er de "rene" nok til å ha som kosekanin iallefall!!

emely
01-04-2008, 17:42
okei, blir så forvirret over aller rasene og blandingene:) ganske fersk på kaniner,hehe...
Har nå hentet hjem Lille(som hun heter foreløpig), hun har dvergWedder i seg, og de jeg har snakket med sier hun vil blir litt større enn hermelin men ikke fult så stor som en renraset dverwedder. Men har hørt at blanding mellom disse to rasene ofte egner seg godt som kose kaniner, å det er jo det hun skal bli:D

Elibobben
04-04-2008, 16:33
Jeg har ei kanin som er 50/50 Hermelin/Løvehode. To ganger har jeg prøvd å parre henne med en Hermelinhanne hos en oppdretter. Hun sa, at om der blir unger som ligner en Hermelin, så kan den registreres som Hermelin ;)