PDA

Se full versjon : Sikkerhetsvester som ikke passer

Akvinn4ever
29-03-2008, 21:19
Jeg og foreldrene mine har kranglet en del om dette...
Jeg har to sikkerhetsvester... en gammel i Voksen small (Central Equestiran - Eclipse EventAir fra 1998) som jeg akkurat får på meg...

og en helt ny CRW vest i voksen medium som er alt for stor.. (buler ut i sidene, og går over skuldrene, og tar nedi salen når jeg rir, når alt er HELT innstrammet)...

Mamma mener jeg kan ri med den som er for stor, jeg mener at jeg trenger ny... Det er JEG som skal ri med vesten, og jeg klarer ikke å ri med en vest som bare plager meg... da rir jeg heller uten, eller med den som er for liten...

Hva er best ang sikkerhet?

Akvinn4ever
29-03-2008, 21:44
Tror dere moderator kan slette denne tråden? Har fått "kranglet" meg til ny sikkerhetsvest.

Silje og Tindra
30-03-2008, 08:49
Nei, vi sletter ikke tråder som dette. :-)

Liv&Lilja
30-03-2008, 12:36
Så bra at du fikk "kranglet" deg til en ny vest. Er hverken behagelig eller forsvarlig med en vest som ikke passer, etter min mening.
Dersom den slår ned i salen så vil det ikke bare være ubehagelig, men også forstyrre balansen.
:)

Marianne
30-03-2008, 12:40
Jeg har litt det samme problemet.
Jeg har en vest i str L som er alt for stor. Hvis jeg har på meg en tykk genser eller noe, så er den fortsatt stor selv om den er på det strammeste.
Men jeg kjøpte denne vesten såpass stor på bakgrunn av at den også skulle brukes på vinterstid og sånn over tykke gensere.

Angrer idag på at jeg ikke kjøpte medium!

Akvinn4ever
05-04-2008, 12:01
Tusen takk for svar :)

Embliss
06-05-2008, 10:40
Hvilken skade kan en for stor vest gjøre?

mallilen
06-05-2008, 14:10
Hvilken skade kan en for stor vest gjøre?

Den vil blant annet slå nedi salen bak, heise opp skuldrene på rytteren (rytterens egen vekt gjør dette), lage gnagsår og være ubehagelig, samt at bevegelsesfriheten innskrenkes fordi den or store vesten begrenser rytterens bevegelser.

Dermed vil den for store vesten være til mer bryderi enn hjelp dersom uhellet skulle være ute: fordi rytteren mister sin bevegelsesfrihet vil balansen også påvirkes, samtidig som rytteren vil miste en del av de muligheter h*n har for å f.eks stanse en løpsk hest, eller å kontrollere en hest som bukker.

Men om man faller av? Vil vel ikke gjøre så store skader om den er for stor, dog vil den nok forskyves noe og kanskje ikke beskytte så godt på de steder den skal. Og - man kan få seg en real en på haka, har jeg sett om rytteren detter rett på ræva.. :roll:

Gudhild
25-05-2008, 18:34
Den vil blant annet slå nedi salen bak, heise opp skuldrene på rytteren (rytterens egen vekt gjør dette), lage gnagsår og være ubehagelig, samt at bevegelsesfriheten innskrenkes fordi den or store vesten begrenser rytterens bevegelser.

Dermed vil den for store vesten være til mer bryderi enn hjelp dersom uhellet skulle være ute: fordi rytteren mister sin bevegelsesfrihet vil balansen også påvirkes, samtidig som rytteren vil miste en del av de muligheter h*n har for å f.eks stanse en løpsk hest, eller å kontrollere en hest som bukker.

Men om man faller av? Vil vel ikke gjøre så store skader om den er for stor, dog vil den nok forskyves noe og kanskje ikke beskytte så godt på de steder den skal. Og - man kan få seg en real en på haka, har jeg sett om rytteren detter rett på ræva.. :roll:

Ville bare kommentere det med vester som er for lange,altså bumper borti salen.Man kan faktisk klippe av det som er for langt:)

Elis&Merita
26-05-2008, 20:17
Jeg har 2 vester og ingen av de passer:( Har også klipt av de bak fordi de er for lange til meg, så de passer på den måten. Men den ene får jeg ikke igjen i sidene og den andre buler ut over alt:p

Linoo
27-05-2008, 19:55
Hvis vesten er for stor vil den ikke gi riktig beskytelse ;)

Akvinn4ever
27-05-2008, 22:54
Ville bare kommentere det med vester som er for lange,altså bumper borti salen.Man kan faktisk klippe av det som er for langt:)

Ja, dette vurderte vi også å gjøre, men siden den ikke passet på noen andre måter heller, ville det være dumt å klippe av nede om vi skulle selge den. (Bare svarte selv om komentaren ikke var ment til meg)

Missen
13-06-2008, 16:59

Nice, det visste jeg ikke:p
Kanskje jeg skal gjøre det med den jeg har. Var en nokså dyr vest,
vil ikke kjøpe ny. Samtidig rir jeg mye dressur, er ikke det helt opptimale
med en vest som bumper i salen.
Takk for tipset:D