PDA

Se full versjon : Klikktrening...

LeneHenriksen
26-03-2008, 09:20
Tenkte og lage en tråd ang klikktrening, der vi kan diskutere klikktrening, og gi råd/tips...
Selv har jeg akkurat starta med klikktrening på hesten min, men har ikke kommet langt. Og jeg regner med og tror at det er fler som bruker det på hesten sin. Og tenkte at en slik tråd kunne være til "hjelp" f.eks med andre ting man kan trene på osv..

Annbjørg
26-03-2008, 09:43
Kjempe bra at en sånn tråd er laget:D Har akkurat begynt jeg også. Men er så usikker på hvordan jeg skal gå frem. Hvilke ting skal jeg lære hesten først..?

LeneHenriksen
26-03-2008, 09:51
Det jeg har lært er at man skal lære hesten og forstå klikkeren, og hva den betyr viss du skjønner. Og så jobber man seg ut ifra det... I alle fall slik jeg har lært det..
For en stund siden var det ei på stallen som drev med det og jeg var med og fikk tips osv.. Noe hu starta med var at det f.eks var en hanske eller no annet som hesten skulle berøre eller ta opp og hver gang den gjorde det brukte hu klikkeren. Men som hun sa var at det var viktig og ha beløningen der med en gang..

Annbjørg
26-03-2008, 09:56
Problemet mitt er at hesten min forstår klikkeren veldig godt. Han er blitt klikkertrent siden han var føll. Men det er jeg som må bli flink til å bruke den riktig.

Sirkusprinsessa
26-03-2008, 09:57
Det jeg har lært er at man skal lære hesten og forstå klikkeren, og hva den betyr viss du skjønner. Og så jobber man seg ut ifra det... I alle fall slik jeg har lært det..
For en stund siden var det ei på stallen som drev med det og jeg var med og fikk tips osv.. Noe hu starta med var at det f.eks var en hanske eller no annet som hesten skulle berøre eller ta opp og hver gang den gjorde det brukte hu klikkeren. Men som hun sa var at det var viktig og ha beløningen der med en gang..

Ja, det første man skal lære hesten er å skjønne hva klikkeren betyr og hva som skjer når den hører et klikk. Dette må en hest kunne forstå for at treningen skal virke. Det jeg begynte med var som du sier at hesten skal ta på noe, siden dette er et relativt enkelt "triks". En skal ikke forhaste seg med dette trikset, men vente til hesten virkelig forstår meningen med å gjøre det, før en tar det et skritt videre og lærer den å dytte/plukke den opp. Belønningen er nesten like viktig som klikket i denne typen trening, siden klikket betyr at hesten skal få noe godt. Hvis en klikker og ikke gir hesten belønning, brytes tilliten mellom hesten og deg. Det er også viktig at uansett om du klikker når du ikke skulle eller gjorde det ved en feil så skal hesten få noe godt.

LeneHenriksen
26-03-2008, 10:02
Men også som jeg har forståt skal man ikke gi hesten godt uten om treninga? Er egentlig dette riktig? Noen sier at når dem har lært seg klikkeren og betydning av at det er en beløning/godt så kan det øddelge masse med og gi den uten om.
For det er jo noe jeg har lurt på selv hele tide.. Det er så mange meninger rundt det

Annbjørg
26-03-2008, 10:29
Men også som jeg har forståt skal man ikke gi hesten godt uten om treninga? Er egentlig dette riktig? Noen sier at når dem har lært seg klikkeren og betydning av at det er en beløning/godt så kan det øddelge masse med og gi den uten om.
For det er jo noe jeg har lurt på selv hele tide.. Det er så mange meninger rundt det

Det ligger vel noe i det. Får hesten godbiter ofte blir det jo ikke noe stort å få det under klikkertreningen. Men viktig å finne en godbit hesten liker veldig godt, og bruke akkurat den godbiten bare til trening. Men det er jo ikke helt idielt å gi hesten godbiter hele tiden heller da.

Sirkusprinsessa
26-03-2008, 10:30

Det er jo helt spørs hva det er snakk om da. Jeg bruker godbiter både til vanlig sirkustrening, klikkertrening og til måltidene, og jeg har ikke noe problem med dette. Bruker gulrøtter i alle tilfellene og hesten klarer å skille mellom det. Har ikke noen betydning for meg iallefall :)

Annbjørg
26-03-2008, 10:33
Det er jo helt spørs hva det er snakk om da. Jeg bruker godbiter både til vanlig sirkustrening, klikkertrening og til måltidene, og jeg har ikke noe problem med dette. Bruker gulrøtter i alle tilfellene og hesten klarer å skille mellom det. Har ikke noen betydning for meg iallefall :)

Så er Kapral et matvrak også da Ronja:P haha nei da bare kødder:P Tror ikke Baron eller Bounty har brydd seg om det heller:P

Sirkusprinsessa
26-03-2008, 10:35
Så er Kapral et matvrak også da Ronja:P haha nei da bare kødder:P Tror ikke Baron eller Bounty har brydd seg om det heller:P

Veeet ;D Men derfor skulle det igrunn ødelagt mer for treningen, siden han elsker mat, men det gjør det altså ikke ;p

Annbjørg
26-03-2008, 10:37
Veeet ;D Men derfor skulle det igrunn ødelagt mer for treningen, siden han elsker mat, men det gjør det altså ikke ;p

Det er derfor han holder seg så godt da vettu.. elsker mat men også trening;) så forbrenner all den maten du stapper i han:D:P

Sirkusprinsessa
26-03-2008, 10:38
Det er derfor han holder seg så godt da vettu.. elsker mat men også trening;) så forbrenner all den maten du stapper i han:D:P

Var det klikkertrening eller Kaprals matlyst vi skulle diskutere, Annbjørg ? :D

IngvildK
26-03-2008, 10:41
Drev litt med dette med Geni, men det ble lagt på is da hun dro til inseminering i fjor sommer. Hun skjønte klikket ganske fort, og kom så langt til å bli den nye Beckham (med andre ord, "ta på" ble fort forstått og hun rusla rundt og dytta i en liten ball :D).

Heidi&Chianti&Lauvinia
26-03-2008, 11:32
det er ingen spesiell rekkefølge i seg selv med hva man skal lære hesten. Men så lenge hverken hest eller menneske (spesielt mennesket) ikke har vært borti dette før, er det som nevnt over lurt å begynne med noe helt annet enn hva man pleier å gjøre. Rett ogslett for å få hestens oppmerksomhet fortere, og for selv og finne timingen.

Timingen er alfa og omega, som dere sikkert skjønner. Hvis du synes det er vanskelig og klikke AKKURAT når du skal, kan det være et tips og trene litt hjemme med en tennisball foreksempel :) Kast ballen opp i luften, og prøv og klikke hver gang den treffer gulvet :) Ganske effektivt :)

Pass også på at dere setter dere godt inn i selve treningsfilosofien, og ikke bare tenker *klikk/godbit*

Når dere ser hesten begynner å koble, kan dere begynne å bruke det på litt froskjellig, da kpbler ofte hestene ennå fortere hva som skjer :)

Lykke til !

GranlyRigel
16-05-2008, 09:59
Har lyst til å prøve klikkertrening på hest, men vil ikke prøve det før jeg selv vet hva jeg skal gjøre til en hver tid.
Noen nettsider dere kan anbefale ?

Salka
17-05-2008, 11:17
Til dere som har "klikket" en stund. Hva foretrekker dere å klikke med? Stemme, tradisjonell klikker (som til hund), fløyte, rest av pipeleke til å ha inni munnen e.l? Skal begynne å klikke mine, men tenker mye frem og tilbake her på hva som egentlig er mest praktisk. I og med at hestene skal trikse så er det greit for meg å kunne ha hendene fri til andre ting enn klikkeren, hvis dere skjønner :)
Hva har fungert for dere?

Heidi&Chianti&Lauvinia
17-05-2008, 13:55
Jeg bruker en klikkerboks (til hund) som *innklikkingsmiddel*. Jeg har prøvd litt forskjellig, og funnet ut at det passer meg best. Den er så tydelig og uvant for hesten at de tar den veldig fort. Når hesten er innklikket bruker jeg boksen kun ved enkelte tilfeller, gjerne typer galoppfatning osv som bråker litt, eller ting som er veldig vanskelig for hesten. Ellers bruker jeg et klikk med tunga, og det fungerer veldig bra.