PDA

Se full versjon : NRYF skal slå hardere ned på

Roxira
23-03-2008, 13:26
Hørte at Norges rytter forbund nå skulle slå hardere ned på dette at om man er medlem av en klubb tilsluttet NRYF så har man ikke lov til å delta på stevner som ikke er i regi av dem.

Så det betyr da at Gymkhana og Mounted games er fy fy for oss som er tilsuttet NRYF.

Åssen blir det da med de som driver med trav og galopp? Blir det også fy fy for dem å drive med trav og galopp om de vil starte stevner i regi av NRYF?

Hørte at man mister lisensen om NRYF finner ut at man deltar i stevner som ikke er arrangert i regi av dem.

Ingvild
23-03-2008, 13:28
Dette gjeld kun dei 8 greinene som ligg under NRYF; distanse, dressur, sprang, feltritt, køyring, funksjonshemma, islandshestriding og voltige.

Roxira
23-03-2008, 13:33
Ja det vet jeg, men jeg som starter dressur kan da ikke delta på Mounted Games, gymkhana, trav eller galopp da?

Ingvild
23-03-2008, 13:34
Jo, men dei kan ikkje delta på stemner innan distanse, dressur, sprang, feltritt, køyring, funksjonshemma, islandshestriding og voltige som ikkje er arrangert av NRYF.

Ragnhild
23-03-2008, 17:53
Du kan mao ikke starte stevner arrangert av FDAT, som et eksempel..

Wilisia
23-03-2008, 17:54
Står det noen plass?

Ingvild
23-03-2008, 17:55
Ikkje drep meg om eg tek feil no, men FDAT har vel eigentleg ikkje lov til å arrangere stemner i det heile tatt?

Sånn eg har forstått det er det kun NRYF som har lov til å arrangere stemner innanfor dei 8 nemnte greinene?

Fleur
23-03-2008, 22:37
Noen FDATklubber har nå "startet på ny" og meldt seg inn i NRYF.

mallilen
23-03-2008, 22:48
Det som er greia er at NRYF har "monopol" på de grener de har reglement for.
Ettersom monopolloven i Norge er opphevet (med unntak av vinmonopolet), har FDAT, eller hvem som helst annen , lov til å arrangere stevner akkurat som de vil. Og hvem som helst kan delta hos dem, dog står det i NIF's reglementer at man som medlem i en idrettsklubb ikke har lov å starte stevner eller delta i konkurranser hos arrangører ikke tilsluttet NIF dersom dette er grener som omfattes av NIF's reglementer(i dette tilfellet NRYFs reglementer).

Det vil si at man som medlem av rideklubb kan starte alt av Western, Mounted games, isis-stevner,brukshestridning,trav,galopp osv, så lenge deres reglementer ikke omfattes av NRYF.

Som ikke-medlem i rideklubb tilsluttet NRYF kan man gjøre hva man vil uten å måtte bøte for dette på noe vis.

Tilføyer at det er et tolkningsspørsmål ikke engang NRYF kan svare klart på, da det står i reglementet at man ikke kan konkurrere om premier i de grener som omsluttes av NRYF - altså kan man tolke det dithen at man kan delta på stevner hvor man enn vil i hva man vil så lenge det ikke konkurreres om premier. I allefall VAR det slik.

Synes forøvrig det er veldig synd at NRYF nekter å inngå samarbeid med "uautoriserte" klubber, da NRYF ville fått en enorm rekruttering på denne måten, samtidig som mange usikre ryttere ville kunne føle seg tryggere i begynnelsen.

Filizity
23-03-2008, 22:52
Synes forøvrig det er veldig synd at NRYF nekter å inngå samarbeid med "uautoriserte" klubber, da NRYF ville fått en enorm rekruttering på denne måten, samtidig som mange usikre ryttere ville kunne føle seg tryggere i begynnelsen.

helt enig. det er jo "stall stevnene" som gjerne er folks første stevne erfaring....

mallilen
23-03-2008, 23:01
Altså.. de driter i stallstevner, altså. Det er de uatoriserte klubbene de vil til livs, men det er da heller ikke NRYF som står for evt straffer.
Hver enkelt klubb er det som må finne ut hvem som starter på "bortebane" og iverksette tiltak der. Man blir ikke kastet ut av klubben, og man får heller ikke bøter med mindre man har løst lisens. Og om man har løst lisens er det vel heller ikke spesielt interessant å starte mot 11 år gamle jenter på shetlandsponnier eller mot "avdanka" travere, ettersom man da jo fint kan innrette seg etter NRYFs reglement og ikke har behov for annet utstyr enn hva som nevnes.

Fryktelig synd, men jeg har selv gjennom nesten fire år forsøkt å komme i dialog med dem ang dette uten å komme noen som helst vei..

Vilde
26-03-2008, 15:12
Jeg vil tro at noe av grunne til at NRYF gjør det på denne måten er at de vil være sikre på at ting foregår på en mest mulig sikker på måte og at hesten blir tatt best mulig vare på. Som klubb tilsluttet NRYF forplikter man seg jo til å følge reglementet, andre som arrangerer "stevner" kan jo gjøre hva de vil og farlige situasjoner eller slitasje på hester kan forekomme. Feks står det vel i reglementet at en hest bare kan starte 2 ganger i samme klasse, på sånne små uoffisiselle stevner kan man jo fort bruke samme rideskolehesten til alle rytterne og jeg tror det er en grunn til at NRYF har satt en sånn begrensning. Nei, jeg støtter helt opp om dette, mulig det fører til at antall små og uoffisielle stevner blir begrenset, men det er da ganske mange klubbstevner likevel og jeg synes det er helt riktig at man skal følge reglementet hvis man først vil ut og starte.

LisaFi
26-03-2008, 16:27
"mange" småstevner?

Les proposisjonene for dressurstevner i trøndelagsområdet framover da? Mange?

DraupnirKarro
26-03-2008, 20:34
Jeg skjønner ikke en dritt her. Hva ville NRYF slå hardt ned på? Skjønte ikke det jeg..

Geronimo
26-03-2008, 21:06
Så hvis jeg er med på et treningsstevne som ikke er sagt i fra om til NRYF kan jeg miste lisensen? Eller?

HesteHeidi
26-03-2008, 21:46
Skjønte ikke helt dette. Hvis man er medlem av en klubb som er tilsluttet NRYF, så kan man kun delta i stevner som er i regi av NRYF? Altså ikke brukshestkjøring som er i regi av Arbeidshesten?

Guro
27-03-2008, 15:13
"mange" småstevner?

Det er vel litt enkelt å skylde på NRYF for at dressurinteressen i Trøndelag er heller laber?? (og at det derfor ikke legges ned særlig med jobb i klubbene for å arrangere stevner). En annen ting er at jeg har oppfattet det som at ikke riktig alle klubbstevner etc havner med på terminlisten til NRYF. Om dette kommer av gal innmelding av stevne, dårlig software eller prioriteringer har jeg ingen ide om. Så å surfe en rask tur innom aktuelle klubbers hjemmesider kan være fordelaktig :)

Guro

Lucinda
27-03-2008, 15:27
Skjønte ikke helt dette. Hvis man er medlem av en klubb som er tilsluttet NRYF, så kan man kun delta i stevner som er i regi av NRYF? Altså ikke brukshestkjøring som er i regi av Arbeidshesten?

Jo det kan du da NRYF ikkje har konkurranser innen brukshestkøyring.

Men arrangerer Arbeidshesten maratonkøyrekonkurranse derimot uten att dette vert gjort i regi av NRYF så kan du ikkje delta dersom du er medlem av NRYF.

IngvildK
27-03-2008, 15:29
Hva skjer om man deltar likevel? Blir man kasta ut av NRYF?

Lucinda
27-03-2008, 15:30
Det er vel litt enkelt å skylde på NRYF for at dressurinteressen i Trøndelag er heller laber?? (og at det derfor ikke legges ned særlig med jobb i klubbene for å arrangere stevner). En annen ting er at jeg har oppfattet det som at ikke riktig alle klubbstevner etc havner med på terminlisten til NRYF. Om dette kommer av gal innmelding av stevne, dårlig software eller prioriteringer har jeg ingen ide om. Så å surfe en rask tur innom aktuelle klubbers hjemmesider kan være fordelaktig :)

Guro

Det er vel først og fremst D-stemner og oppover som skal på terminlista til NRYF da klubbstemner ikkje er opne for andre enn medlemmer i den klubben, såleis også med utvida klubbstemner. Men er man meldem av ein klubb så bør man vel klare følge med på om klubben har klubbstemner, ellers er det jo noko galt med informsjonen til medlemmane.

Og det er ganske standard att det vert klaga på att stemner ikkje vert arrangert. Men dei fleste som klager på dette gidd heller ikkje gjere noko med det. Som f.eks være med å dra i land stemner sjølv. Det er ikkje berre berre å arrangere stemner heller. I know..........

Chevaleresse
27-03-2008, 15:54

Vanligvis popper det opp flere stevner i Trøndelag etterhvert som sesongen nærmer seg. De færreste legges inn på terminlista tidlig, og mange kommer heller ikke med på terminlista.

Mvh Torill

HesteHeidi
27-03-2008, 18:47
Jo det kan du da NRYF ikkje har konkurranser innen brukshestkøyring.

Men arrangerer Arbeidshesten maratonkøyrekonkurranse derimot uten att dette vert gjort i regi av NRYF så kan du ikkje delta dersom du er medlem av NRYF.

Oki, takk for svar :) :p