PDA

Se full versjon : Appaloosa/Knabstruper

Guest
20-03-2008, 19:34
Hva er forskjellene på disse to rasene egentlig?

Katrinesf
20-03-2008, 21:31
Hehe.... jeg har lest ett eller annet sted om forskjellen.. uuhm, skal lete ..

Men var noe sånn som at Knabstrupperen er en utvikling fra appaloosa, for å få en .. større ridehest kanskje? Knabstrupperen er vel en appaloosa med innbanding med noe større varmblodsraser?

Appaloosa er hvertfall "grunnrasen" og knabstrupperen er en utvikling. Tror jeg :)

Guest
20-03-2008, 21:33
Åh? interessant!! så de henger faktisk sammen! men det ville jo faktisk være logisk ettersom knubstraperen har de spesielle tegnene appaloosaen har...

jilmavi
20-03-2008, 21:51
Er det virkelig sånn? Dei amerikanske hesterasane er jo nokså unge samanlikna med dei ein finn i Europa og Asia, hesten var jo utdødd i Amerika etter siste istid og vart ikkje innført att før spanjolane kom. Så eg ville trudd at begge rasane hadde same opphave, nemlig iberiske hestar, og at dei har utvikla seg parallellt, på ulike stader. Det einaste dei har til felles i dag er vel fargen?

Edit: I "International Encyclopedia of Horse Breeds" seier Bonnie Hendricks at både knabstruperen og appaloosaen kan spore sine forfedre tilbake til dei små, asiatiske steppehestane som fantes for 3,500 år sidan. Prikkete hestar skal ha vore veldig vanlige i Aust-Asia (og når eg tenkjer meg om, har eg sett fleire døme på det i gamal kinesisk billedkunst). Derfrå spreidde hestane (og leopard-genet) seg til Europa, og til sist til Amerika. Ho skriv òg at det er dokumentert prikkete hestar i Danmark og Noreg så tidlig som for respektive tusen og åtte hundre år sidan, så appaloosaen er ein mykje yngre rase enn knabstrupere. (Ho seier òg at lipizzanarane ofte var flekkete frå 1500-talet til 1700-talet.

Renate
20-03-2008, 21:59
Er ikke akkurat noen ekspert på disse rasene, men knabstrupperen er en prikkete fredriksborger. Det kongelige stutteriet i Fredriksborg ble grunnlagt på 1500-tallet av kong Fredrik II, og målet var å lage en god ridehest til de høyere skolene, samt staselige kjørehester. Han tok inn hester fra de store stutteriene på den tiden, og en del iberiske hester. Prikkete hester har eksistert en god stund (se f.eks disse franske hulemareliene av hest, (http://www.artists-atelier.com/artholidays/img/horsefrieze.jpg) antatt å være 25.000 år gamle), og var populært i Spania på den tiden. (Jilmavi kan sikker mer om dette).

Appaloosaene stammer vel fra hestene som spanjolene tok med seg til Amerika.

Maya
20-03-2008, 22:14
Appaloosaen kommer ivertfall fra Nez Perce indianerne i USA. Om jeg ikke husker helt feil, så var stamfedrene til denne rasen hestene de såkalte conquistadorene brakte med seg. Nez Perce stammen holdt til rundt Oregon, hvor Palouse elva er. Derav navnet appaloosa. Desverre så gikk det heller dårlig med indianerne i USA på den tida, og nez perce stammen var intet unntak. Det endte med tragedie og Chief Joseph måtte overgi seg en dagsreise unna Canada grensa og friheten. Hestene ble skutt eller solgt til de lokale bøndene, og de som unnslapp fikk en pris på hodet...ei flaske whiskey.
Appaloosaforeningen ble started i 1930-something for å bevare rasen, som da hadde lave tall.

Ang Knabstruperen, så har jeg lest at de skal opprinnelig stamme fra en hest: Flæbehoppen. Nå om dagen, så ser ivertfall jeg stor forskjell på den gamle typen knabstruper og den nye-hvor de har blandet inn mye varmblods ridehest om man skal dømme etter utseendet.

Edit for å nevne at Flæbehoppen visstnok var av spansk blod.

Guest
20-03-2008, 22:17
Oj, dette er jo kjempespennende!
Selv har jeg også hørt at appaloosa stammer fra Nez Perce indianerne, og at det også er noe spansk innblanda. Har tom hørt at fransk er innblanda i denne rasen...

Renate
20-03-2008, 22:32
Ang Knabstruperen, så har jeg lest at de skal opprinnelig stamme fra en hest: Flæbehoppen.

Stemmer det, Flæbehoppa kom til stutteriet i Fredriksborg under Napoleonskrigene, og hun skal vel ha reintrodusert prikkene til rasen.

Edit, her er hjemmesiden til knabstrupperforeningen i Danmark (http://www.knabstrupperforeningen.dk/index.htm)

Guest
20-03-2008, 22:34
Men er man enig om at knabstruper faktisk stammer fra appaloosaen? som en videre utvikling av mønsteret/rasen?

Renate
20-03-2008, 22:36
Men er man enig om at knabstruper faktisk stammer fra appaloosaen? som en videre utvikling av mønsteret/rasen?

Begge rasene har delvis samme opphav: spanske hester :)
Mønsteret/fargen har eksistert lenge før begge de to rasene.

Guest
20-03-2008, 22:39
Begge rasene har delvis samme opphav: spanske hester :)
Mønsteret/fargen har eksistert lenge før begge de to rasene.

Det er jo forsåvidt greit, men nå i dag er det vel i bunn og grunn appaloosa og knabstruper som faktisk fører disse mønstrene videre?

Renate
20-03-2008, 22:44
De er vel i allefall kanskje de mest kjente rasene?
Vet at den russiske rasen Altai også er prikket, og sikkert noen flere raser.

Edit for å legge til bilder av Altai (http://www.dkimages.com/discover/previews/993/50115778.JPG) og her er flere bilder og info om rasen: Altai (http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/altai/)

Guest
20-03-2008, 22:45
De er vel i allefall kanskje de mest kjente rasene?
Vet at den russiske rasen Altai også er prikket, og er det ikke noen ponnier også tro?
eneste ponni jeg vet om er minitatyr appy, altså falabella appy eller så.

Maya
20-03-2008, 22:46
Det finnes jo British Spottet Ponies også..og den rasen er fra UK. Man får jo også fargene i POA (Pony of Americas)
POA ble startet i avl på 1950 tallet av en shettis som ble krysset med en araber/appaloosa blanding.

jilmavi
21-03-2008, 00:06

Nei. Les det eg la til i mitt første innlegg.

Guest
21-03-2008, 00:16
Nei. Les det eg la til i mitt første innlegg.

Ja, og slik jeg tyder det du skriver, så deler dem forfedre....

jilmavi
21-03-2008, 00:24
Ja, og slik jeg tyder det du skriver, så deler dem forfedre....

Ja, men knabstruperen stammer jo ikkje frå appaloosaen sjølv om dei deler forfedre. Var det ikkje det du spurde om?

Guest
21-03-2008, 00:24
Ja, men knabstruperen stammer jo ikkje frå appaloosaen sjølv om dei deler forfedre. Var det ikkje det du spurde om?

næh.

jilmavi
21-03-2008, 00:28
Det er jo forsåvidt greit, men nå i dag er det vel i bunn og grunn appaloosa og knabstruper som faktisk fører disse mønstrene videre?

Mange raser har leopardgenet. Det finnest, eller har iallfall eksistert, i gotlandsruss mellom anna. I USA og Tyskland kan shetlandsponniar vere prikkete, og amerikansk shetland og miniatyrhest kan ha prikker. Colorado ranger har anlegget, samt POA og British Spotted Pony som nemnt. Norikeren hadde me oppe her for ei stund sidan, den kjem med og utan prikker. Og aust for Europa finnest anlegget i fleire raser, for dei har jo eksistert der i 20 000 år.

(Likevel, nesten litt trist at det ikkje finst i fleire raser i dag. Du vert aldri lei av å sjå på ein hest med fine prikker :))

Katrinesf
21-03-2008, 00:29
Jeg trodde at Knabstrupperen kom fra appaloosaen, da denne hoppa som er "grunnleggeren" av knabstrupper-rasen stammet fra der appaloosaen stammer fra. Mulig jeg bare misforstod all teksten :)

jilmavi
21-03-2008, 00:29
næh.

Korleis skal eg då tolke dette?

Guest
21-03-2008, 00:30
Enig med deg i siste setning :)
Merkelig det er mindre føring av dette mønsteret iom at det tydelig er flere raser som "har det" ? Kjedelig egentlig. Syns det virkelig gir en piff.
Men igjen, kanskje det ikke hadde vært like spesielt lenger om mange raser faktisk hadde hatt dette mønstergenet....

Guest
21-03-2008, 00:30
Korleis skal eg då tolke dette?

Og så kan man lese innlegget jeg skrev etter det innlegget :)

Guest
21-03-2008, 00:31
*dobbelpost*

jilmavi
21-03-2008, 08:52
Enig med deg i siste setning :)
Merkelig det er mindre føring av dette mønsteret iom at det tydelig er flere raser som "har det" ? Kjedelig egentlig. Syns det virkelig gir en piff.
Men igjen, kanskje det ikke hadde vært like spesielt lenger om mange raser faktisk hadde hatt dette mønstergenet....

Nja... Veit ikkje eg, det er jo eit veldig spesielt kompleks. Du finn jo ikkje to individ som ser like ut, og det er mange gener som speler inn. (Eg gruer meg til å skrive om det i genetikktråden!)