PDA

Se full versjon : Leggje ned hesten

Mari
14-03-2008, 17:48
Kva tykkjer du om å få hesten til å leggje seg ned for å syne at du er øvst i rangen? Dvs. leggje den ned?

RenateSJ
14-03-2008, 18:07
Jeg synes ikke om det for bare dette formålet. Man skal iallefall vite litt om hva det kan gjøre med hesten. De reagerer forskjellig.
Man kan faktisk ende opp med en hest som blir usikker, og som tenker at angrep er beste forsvar.

LisaFi
14-03-2008, 18:11
Tror jeg skal klare å være sjef uten. Og da lar jeg det være, er ikke interessert i å ha en hest som "kryper" for meg. :)

Hönnu
14-03-2008, 18:12
Skeptisk til det. Jeg ville aldri lagt ned hesten som en maktdemonstrasjon.

Harneshaug
14-03-2008, 18:33
Men hva er vitsen? Jeg har aldri sett en lederhest som legger ned en som en lavere i rang?

LisaFi
14-03-2008, 18:39
Men hva er vitsen? Jeg har aldri sett en lederhest som legger ned en som en lavere i rang?

Ikke jeg heller. Tror det er mennesker som sliter med å få være sjef som må bruke dette til sånt.. :)

(Ser bort ifra "trikstrening" akkurat nå, trådstarter spurte om "dominansøvelse".. :) )

Therese
14-03-2008, 18:44
Som øvelse for å "bryte ned hesten" (bli leder) synes jeg det er feil. Man kan ikke tvinge en hest til å gi sin tillit til deg.

Mari
14-03-2008, 18:47
Ja, eg meiner som "eg er sjefen" øvelse, ikkje som triks for artig...

Karoline «3 Silver
14-03-2008, 18:55

Jeg har. Eller ikke hest som legger seg helt ned, men har sett at når hesten som er i høyere rang tar hodet mot den andre, legger den hesten som er lavere i rang seg langt ned på knær.

Ikke noe jeg ville brukt, har ikke noe behov for det i det hele tatt..

Natalie_s
14-03-2008, 19:23

Hehe, det har faktisk jeg, da min forrige hest, Kurt, møtte lederhesten på stallen for første gang, skal sies at han la seg ned mer eller mindre frivillig etter møte med en heller grinete ledermerr;)

Men til saken; Jeg har ikke bruk for slike dominerede øvelser på mine hester, og ser ikke vitsen med det.

Heidi&Chianti&Lauvinia
14-03-2008, 19:52
Absolutt NEI. Å legge ned en hest er faktisk er overgrep mot den, og man risikerer å knekke hesten fullstendig psykisk. Og nødvendig er det overhodet ikke.

Mari
14-03-2008, 20:23
Så det er ingen kjekk måte å oppnå tillit og respekt på?

Kaja
14-03-2008, 21:22
NEI! En hest som legger seg ned ufrivillig, er forberedt på døden. Det er veldig nedverdigende og utrolig tillitbrytende - men for noen funker det sikkert - for å få en hest som frykter dem i såfall. Bare se på hybrid horsemanship-fyren det. Hestene ser ut som de er i ferd med å forberede seg på å daue i det de er på vei ned.. Huff nei, blir nesten på gråten av å tenke på sånne som den fyren jeg. :(

IngvildK
14-03-2008, 21:31
Nei, absolutt ikke.

Isadora
14-03-2008, 22:03
Nei og atter nei....det er ikke sånn man oppnår respekt og tillit, og har man så store problemer med og være en leder at man må legge ned hesten for og være dominant, så bør man faktisk gå tilbake til Start i sin egen hestehåndtering!!!!

KjerstiM
14-03-2008, 22:46
Jeg gjorde det ved et "uhell" en gang..

Hadde en fjordhingst, åring, gående på gården. En dag hadde han kommet seg ut av innhegningen og kom "for å ta meg"- skikkelig ypp hingst. For å forsvare meg fikk jeg tak over nesa hans, han hadde ikke grime, og på ett eller annet vis vred han seg rundt og mistet rett og slett balansen og datt i bakken. Alt gikk veldig fort, og jeg hadde hånda på han hele tiden.

Når han kom seg på beina igjen var han helt merkelig- jeg trodde først han hadde slått seg. Ørene hang ut til siden og mulen subbet nesten i bakken, og han unnvek meg totalt.

Fikk så vondt av han! Det gikk mange uker- om ikke måneder før jeg greide å få skikkelig kontakt med han igjen. Vi fikk etterhvert et fint forhold, men det tror jeg var til tross for hendelsen.

Ville aldri gjort noe sånt "med vilje" nei!

RenateSJ
15-03-2008, 01:29
Så det er ingen kjekk måte å oppnå tillit og respekt på?

Det er nok en effektiv måte å oppnå underkastelse på. Men ikke en kjekk måte å får tillitsbasert respekt på nei

Sofie&Lavageitene
15-03-2008, 13:42
Det er en forferdelig vei til en totalt kuet hest, noe jeg i utgangaspunktet ikke ville hatt.

mina og tara
15-03-2008, 14:09
ser jo ikke vitsen i dette jeg da. Hvis du med dette mener å tvinge en hest til å legge seg. Da er jeg totalt i mot, og du oppnår da ikke noen form for respekt av dette?????
Skal du få en hest til å legge seg for deg, må det vel ligge et ekstremt sterkt tillitsbånd mellom dere fra før, så hesten legger seg fordi den har full tillit til deg, og stoler på deg fullt og fast. Og da som en øvelse/ lek dere har i sammen, ikke for at du skal vise at du er sjef. det ville jeg aldri gjort med noen hest, uannsett hvor dominant den var.

Mayen
15-03-2008, 16:43
Unnskyld at jeg spør, men hvordan i huleste får man lagt ned en hest med makt? Tenker type stor hest, da må man vell ha noe voldsomt med krefter??

Og tilbake til saken.. Syns ikke noe om å legge hesten ned for å være sjef..

Frida&Jameel
15-03-2008, 16:47
Uff nei, det synes jeg ikke noe om. Hesten er på sitt svakeste når den ligger nede, og jeg synes ikke noe om å utsette hesten for det - triks eller dominant øvelse, spiller ingen rolle for meg.

alexax
15-03-2008, 17:04
Synes heller ingenting om å gjøre det.
Ville ikke gjort tillitsforholdet mellom hest og eier noe bra!

Nina
15-03-2008, 17:23
Uff nei, det synes jeg ikke noe om. Hesten er på sitt svakeste når den ligger nede, og jeg synes ikke noe om å utsette hesten for det - triks eller dominant øvelse, spiller ingen rolle for meg.

Så enig med deg! Synes ikke noe om dette som triks heller...

Kaja
15-03-2008, 17:29
Mayen: http://uk.youtube.com/watch?v=M6NUnAoRNLc

Her blir hesten lagt ned med ekstremt press og tvang, og som du ser, kjemper den til siste slutt.. :( *gråte*

Therese
15-03-2008, 18:15
...
Synes ikke noe om dette som triks heller...

Hadde tenkt å skrive "hvorfor ikke?", men tror ikke jeg gidder;)

(Trenger ikke svare på det Nina, blir bare OT.)

IngaSN
15-03-2008, 18:32

Munin knakk sammen og falt pladask på bakkan da Norne ble leid forbi. Norne gjorde ikke noe stort for å markere seg.

IngaSN
15-03-2008, 18:36
NEI! En hest som legger seg ned ufrivillig, er forberedt på døden. Det er veldig nedverdigende og utrolig tillitbrytende - men for noen funker det sikkert - for å få en hest som frykter dem i såfall. Bare se på hybrid horsemanship-fyren det. Hestene ser ut som de er i ferd med å forberede seg på å daue i det de er på vei ned.. Huff nei, blir nesten på gråten av å tenke på sånne som den fyren jeg. :(

tja, jeg kan ikke si meg enig i det. på filminnspillinga måtte Norne spille død, altså han måtte ligge helt nede med lukkede øyne. han klarte det helt fin han, og han var helt rolig, og ikke redd, enda det var fullt av mikrofoner, kamera osv.

MariaR
15-03-2008, 18:54
Huff, nå kom jeg på noe jeg så på Animal Planet for ei stund siden, på et program de hadde før som het Horse Tales. Noen sjeiker (eller noe i den duren) som skulle få respekten og "tilliten" til en araberhingst, hvit husker jeg den var.. De "knakk" den ned i bakken ved å vri hodet på den så den mista balansen og falt. Så festa de beina på den på en eller annen måte, før en av de stilte seg oppå (!!) den og sto med en sånn lang pisk og smelte i bakken rundt den.. Hesten fikk panikk men kom seg ikke opp "Han er ikke redd snart, når han skjønner jeg ikke slår han".. Tenk å vise slike ting på en slik kanal da?! :eek:

Mayen
15-03-2008, 19:13
Mayen: http://uk.youtube.com/watch?v=M6NUnAoRNLc

Her blir hesten lagt ned med ekstremt press og tvang, og som du ser, kjemper den til siste slutt.. :( *gråte*

Huff... Den metoden der var rett og slett grusom !!!
Fikk hjertet helt i halsen her jeg sitter...

Sofie&Lavageitene
15-03-2008, 20:47
tja, jeg kan ikke si meg enig i det. på filminnspillinga måtte Norne spille død, altså han måtte ligge helt nede med lukkede øyne. han klarte det helt fin han, og han var helt rolig, og ikke redd, enda det var fullt av mikrofoner, kamera osv.

Det er forskjell å BE en hest om å legge seg og at den legger seg fordi den blir bedt, enn å TVINGE en hest i bakken. Da vil den miste motstandskraft.

Og Nina og Frida, hehe.. Imot å legge ned å? Trodde det bare var steiling, jeg?

ellbell
15-03-2008, 21:55
Romano har lagt en hest i bakken en gang. Hesten (Carl) hadde gått å plaget ham i flere dager - Carl er type sjefete. Romano overså ham i et par dager før det en dag smalt - han regelrett løftet Carl opp etter manken og slengte ham i bakken...:eek:

Mari
15-03-2008, 22:00
Må berre presisere at eg ikkje gjer dette, eller har tenkt det, men har lest ma. fleire blogger om folk som driv med dette, og lese det nokre stadar, og eg har ikkje peil, difor eg spurde...

Mari
15-03-2008, 22:02
Her (http://hest.no/forum/gren.html?forum_topics.topic_id=3584&forum_topics.forum_id=29&forum_categories.cat_id=11) er forresten same debatt på hest.no.

Sofie&Lavageitene
15-03-2008, 22:20
Men lærer de den å ligge, eller tvinger de dem til å ligge?

Mari
15-03-2008, 22:23
Eg var på ei bane/stall litt utanfor London for 3 år sidan. Vi skulle eigentleg på shopping, men lille meg såg det var stall der! Så då fekk vi omvisning. Der batt dei opp eine foten, og hesten knela, for så å leggje seg ned, var skikkeleg ekkelt, hestane var livredde. Får vondt i magen kvar gong eg ser nokon som driv med dette, kan ikkje noko for det :(

Eg veit ikkje, er vanskeleg å seie når dei sjølv seier hestane gjer det friviljugt. Mi skal iallefall ikkje utsetjast for dette, etter det eg såg i London...

Sofie&Lavageitene
15-03-2008, 22:32
Uff.. Jeg svarte i den tråden du linka til jeg. Og jeg måtte VIRKELIG konsentere meg for å ikke få totalt raserianfall. At folk forsvarer å tvinge en hest til å legge seg er for meg totalt uforstålig

IngaSN
16-03-2008, 10:48
Det er forskjell å BE en hest om å legge seg og at den legger seg fordi den blir bedt, enn å TVINGE en hest i bakken. Da vil den miste motstandskraft.

men var det snakk om å tvinge den da?(i tråden altså)
var det ikke snakk om å legge hesten ned generelt?:confused:

Therese
16-03-2008, 11:13
I denne tråden er det i utgangspunktet snakk om å legge en hest ned i bakken ved makt, altså tvinge den.

Nina
16-03-2008, 13:06

Er nok i mot å legge ned også ja. Enda et totalt unyttig triks, og dette ser jeg på som krenkende for hesten, siden de som Frida sa er på sitt aller svakeste når de ligger nede.

Litt OT her nå, men synes det er litt rart at de samme menneskene som ser på det å korrigere en hest som dyremishandling synes det er greit å legge en hest i bakken.

Sofie&Lavageitene
16-03-2008, 13:12
Hvis den var rettet til meg, så er ikke jeg imot korrigering altså. Korrigerer ofte jeg.

Men hva er det som ikke er unødvenig i hesteverden? Hvorfor er det noe annerledes å lære hesten triks enn å lære de sprang og dressur? Har lissom aldri forstått det helt?

Kaja
16-03-2008, 16:58
HAHA! Så det å ha et bitt i munnen og bli styrt via det svakeste punktet - hodet, er ikke krenkende? Jaja..:lol:

Nina
16-03-2008, 17:15
Hvis den var rettet til meg, så er ikke jeg imot korrigering altså. Korrigerer ofte jeg.

Men hva er det som ikke er unødvenig i hesteverden? Hvorfor er det noe annerledes å lære hesten triks enn å lære de sprang og dressur? Har lissom aldri forstått det helt?

Den var ikke rettet til deg;) Mer generelt hva jeg har erfart når jeg har sett hva folk her inne skriver og når jeg har snakket med folk ellers.

Selvsagt synes noen at dressur og sprang er unyttig også, men hvorfor legge ned en hest og gjøre den så sårbar som den er da? Jeg personlig ser ikke poenget med det, men det er bare meg og mitt synspunkt.:)

(Dette ble jo veldig OT, beklager!)

Mari
16-03-2008, 17:19
Kva er eigentleg skilnaden på å leggje ned for trikset sin del, og leggje den ned "for å byggje tillit"?

Sofie&Lavageitene
16-03-2008, 20:21
Det blir jo en tillitssak. Å spørre og få svar er noe helt annent enn å tvinge med makt. Jeg brukte overhodet ingenting i form av tau, grime eller noe når jeg lærte katla å ligge, og hun kunne stikke av når som helst. Derfor syntes jeg det ikke er å sammenligne med å tvinge en hest i bakken. Som jeg skrev på tråden på hest.no; Makt og tillitt er to ord som overhodet ikke hører sammen!!

Kaja
16-03-2008, 20:52
Altså : Katla og Sofie HADDE tillit når hun lærte henne å ligge. Det er noe annet enn å legge ned for å FÅ tillit.

Da Enya lærte seg å ligge, var det også helt løst, og vi hadde allerede tillit. Og hun har ikke forandra seg det døyt.

Mari
17-03-2008, 11:10
No har debatten på hest.no vorte litt amputert, det er feigt å slette innlegga sine!

Therese
17-03-2008, 14:07
Deeer klarte jeg ikke holde fingrene vekk lengre :lol:

Kva er eigentleg skilnaden på å leggje ned for trikset sin del, og leggje den ned "for å byggje tillit"?

Forskjellen er at man må ha hestens tillit for at den skal være trygg nok til å legge seg rundt deg (uansett om det er snakk om triks eller at hesten ligger av seg selv), og at man vil aldri FÅ tillit ved å legge en hest i bakken. Du vil bare gjøre det enda vanskeligere for deg selv å oppnå denne tilliten i ettertid.

Nina: Jeg regner med du aldri går bort til din(e) hest(er) når dem ligger ute på beite på sommeren, for det vil jo være like ille.

Nei, jeg synes faktisk det finnes mange dressur/sprang/you name it øvelser som er minst like unødvendig som triks. Jeg synes faktisk treningen, motivasjonen og det man får ut av å lære hesten noe (styrke selvbilde, trene hesten psykisk og fysisk osv.) er mer viktig enn hvor "nyttig" og "nødvendig" øvelsen er.

Og vil bare poengtere at en hest som ikke er trygg på at man er rundt den når den ligger av egen fri vilje absolutt ikke er i nærheten av å være trygg nok til å kunne legge seg ned på kommando. En selvfølge. Jeg sier heller ikke at hvem som helst skal (prøve å) lære hesten å legge seg, for det er desverre ikke alle som er like flink å lese hesten = fiasko i en sammenheng der hesten faktisk er så sårbar og må stole 100% på deg. Er man ikke sikker på seg selv eller klarer å fange opp det minste tegn av ubehag fra hesten kan man ødelegge masse.

Men vi kan godt være enig om at vi er uenig Nina, for det er vi :)

Sofie&Lavageitene
17-03-2008, 14:16
Forskjellen er at man må ha hestens tillit for at den skal være trygg nok til å legge seg rundt deg (uansett om det er snakk om triks eller at hesten ligger av seg selv), og at man vil aldri FÅ tillit ved å legge en hest i bakken. Du vil bare gjøre det enda vanskeligere for deg selv å oppnå denne tilliten i ettertid.

Nina: Jeg regner med du aldri går bort til din(e) hest(er) når dem ligger ute på beite på sommeren, for det vil jo være like ille.

Nei, jeg synes faktisk det finnes mange dressur/sprang/you name it øvelser som er minst like unødvendig som triks. Jeg synes faktisk treningen, motivasjonen og det man får ut av å lære hesten noe (styrke selvbilde, trene hesten psykisk og fysisk osv.) er mer viktig enn hvor "nyttig" og "nødvendig" øvelsen er.

Og vil bare poengtere at en hest som ikke er trygg på at man er rundt den når den ligger av egen fri vilje absolutt ikke er i nærheten av å være trygg nok til å kunne legge seg ned på kommando. En selvfølge. Jeg sier heller ikke at hvem som helst skal (prøve å) lære hesten å legge seg, for det er desverre ikke alle som er like flink å lese hesten = fiasko i en sammenheng der hesten faktisk er så sårbar og må stole 100% på deg. Er man ikke sikker på seg selv eller klarer å fange opp det minste tegn av ubehag fra hesten kan man ødelegge masse.

Men vi kan godt være enig om at vi er uenig Nina, for det er vi :)

:tilber: :tilber: :tilber: :tilber: