PDA

Se full versjon : Reise med EF.

Fancypants
12-03-2008, 11:48
Som mange her inne vet, så elsker jeg andre kulturer, språk og reise - det er derfor jeg atter en gang tar opp igjen dette, første gang online though. Allerede i 10. klasse var det klart for både mine foreldre og venner at jeg ville ta videregående i et annet land. Dette skjedde ikke, da jeg ikke turde å reise vekk fra mine foreldre bare 15 år gammel.

Så endte jeg jo på media da, og er snart ferdig med VG2 - derfor er også andre året i utlandet utelukket. Jeg reiste ikke VG2 pga. personlige årsaker. Nå skal jeg ta VG3 i Norge også, å få alle kompetanser ferdig (media+studiekompetanse).

Skole er veldig viktig for meg egentlig, selv om jeg ikke aner hva jeg skal bli. Jeg er fremdeles i den drømmende fasen om å reise verden rundt, å ikke trenge å tenke på penger og ansvar - dette er en drøm, som jeg vet ikke er realistisk.

FHS er noe jeg vet jeg kommer til å lære mye av, og noe jeg sikkert kommer til å fokusere på å gjennomføre, men fremdeles faller jeg tilbake på de *banneord* utenlandreisene, det er her EF kommer frem - fordi jeg liker hva de gjør veldig godt. I det fulle og det hele lurer jeg på om noen har erfaringer fra dem? Isåfall, hvilke programmer? Jeg ser selv litt på ME-ART (EF Master English for Media & Art).

Ronja
12-03-2008, 12:46
Hva er det du vil med utenlandsreise? EF er en av mange organisasjoner som sender folk til utlandet, men jeg forstår slik som at du vil dra etter vgs?

Lillesøstra mi er nå i India med kulturstudier, der tar hun 30 studiepoeng og har 10 ukers intensiv undervisning og avlegger eksamen på NTNU. Det koster henne 33000 og hun får studielån og stipend. Hun har også reist rundt i en mnd først. Hun trives supergodt, det er høy kvalitet og jeg kjenner mange som har reist med dem både til India og Vietnam.

Det går også med andre an å ta ex. phil og ex.fac på f.eks Bali. Har venninner som har gjort det.

Ellers har også Kilroy og andre selskaper work and travel.

De to første vil du være med noeske folk, men har jo mulighet til å reise rundt og se kulturen. Lillesøstra mi har i hvertfall fått reise i bryllup i india med dørvakten på hotellet osv. På Kilroys opplegg er det folk fra hele verden, men det er ikke skole, men arbeid som du betaler for og lånekassen ikke gir støtte til.

Ble litt langt svar dette, håper ikke det var helt på viddene. Jeg kan ikke svare noe om EF annet enn at jeg kjenner for som har reist på språkreise og ikke vært veldig fornøyde.

Fancypants
12-03-2008, 14:04
30(!) studiepoeng? Er du sikker på at det ikke bare var 3?

For å være helt ærlig er jeg egentlig ikke helt sikker hva jeg vil med det.. Men jeg tror ikke jeg vil reise til Asia iallefall, det blir for langt.. Iallefall i første omgang :p Jeg har jo gått media i 3 år da, og det virker veldig interessant med det media and art som de har..

Tusen takk for svar da! :D

Renate
12-03-2008, 14:14
30 studiepoeng regnes som et fulltidsstudie i Norge, så det stemmer nok :)
Det er det man må ta for å få full støtte fra Lånekassen.
Har også venner som har vært i India og på Cuba og som virkelig har stortrives!
Det er samme opplegg som Ronja forteller om, og de har tatt språkfak, exphil, statsvitenskap, idehistorie og kulturfag, og fått full støtte fra lånekassen.

Fancypants
12-03-2008, 14:27
Det er samme opplegg som Ronja forteller om, og de har tatt språkfak, exphil, statsvitenskap, idehistorie og kulturfag, og fått full støtte fra lånekassen.

Ah.. Da så, men ta f. eks. det jeg snakker om da - for jeg er forvirret til tusen. ME-ART (http://www.ef.no/master/ly/programs/career/media/) hva regnes dette om da?
Edit: Fullstudie, hva vil det si? VGS?

Ronja
12-03-2008, 14:42
Så litt på dette EF kurset du vil på, står ingenting om at du får studiepoeng for det og dermed er det vel lite stipend å hente og dessuten ikke mulig å bruke som en ofisiell del av en grad ved et universitet og det er jo litt dumt. For flytende engelsk og media kan man få på mange andre måter!

Hvis det absolutt er media du vil på så anbefaler jeg deg heller å ta en titt på gateway college. Der får du i hvertfall studiepoeng for de pengene du bruker på studiet.

Altså sjekk:
1) Lånekassen støtte
2) Får man studiepoeng godkjent ved norske universiteter og høyskoler.

Fancypants
12-03-2008, 14:44
Tusen takk Ronja! Du er en knupp! Skal se mer på den skolen når jeg kommer hjem fra stallen.

Det er liksom så mye å velge mellom, og jeg aner ikke hva jeg skal velge... Media er jo det jeg "kan".. Så, ja..

Ronja
12-03-2008, 14:51
Du skal selvsagt velge noe du vil studere :)

Jeg har venninner som har reist til Bali med Gateway og som har vært fornøyde og som bruker det som en del av bacheloren sin på UiO.

Lykke til med valget! Du kommer sikkert til å få et helt supert år uansett hvor du reiser og hvaq du studerer :)

Renate
12-03-2008, 15:45
Ja, har egentlig ikke så mye å føye til Ronjas utmerkede innlegg. Men Studiepoeng er noe man snakker om når man tar fag på universitets- og høyskolenivå, alle fag er verdt en viss mengde studiepoeng, etter hvor omfattende faget er. Et fag på 20 studiepoeng er større og mer omfattende enn ett på f.eks 10. (de aller fleste fagene er 10 studiepoeng). For å regnes som fulltid/heltidsstudent må man ta minst 30 studiepoeng i semesteret. Tar man færre er man deltidsstudent.

Men jeg vil nok anbefale deg å gjøre som Ronja sier, å velge noe som du kan få inn i en universitets/høyskolegrad senere. Da får du støtte fra Lånekassen også. Gateway har jeg hørt mye positivt om.
Her er hjemmesiden: http://www.gatewaycollege.no/

Edit: Tror Gateway samarbeider med Høyskolen iTelemark, slik at det går ganske greit å få studiene deres inn i norsk utdanningssystem senere, om du skulle begynne å studere på høyskole eller universitet.

Renate
12-03-2008, 15:50
Sjekk ut disse også, de tilbyr tydligvis mye interessant! http://www.kulturstudier.no/

Alle studiene gir full uttelling i studiepoeng fra norske universiteter og høyskoler, og kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.

Så da er den biten grei også!

CamillaB
12-03-2008, 17:44

EF sine studier får kun støtte fra lånekassen om det er ett IKKE ENGELSKTALENDE land du ska studere i..

har vært på info møte og diverse med EF..
skulle egentlig reise til perth dette året men det ble kluss med bestilling å sånt..

Fancypants
12-03-2008, 20:58
Tusen takk for mange svar! Nå har jeg lesestoff i kveld også :D

Kine&Bones
13-03-2008, 16:04
Jeg har ikke hørt ETT bra ord om EF av vennene mine som har hatt erfaringer med dem tidligere.
Til høsten tar jeg 2. året mitt i utlandet, og valget mitt falt på aspect foundation. Aspect har LANG erfaring med ungdom og utlandet, og jeg har bare hørt gode opplevelser fra dem. Speak er også noe jeg ville stolt på:)

Jeg hadde aldri reist med ef.

Fancypants
13-03-2008, 18:31
Jeg har ikke hørt ETT bra ord om EF av vennene mine som har hatt erfaringer med dem tidligere.
Til høsten tar jeg 2. året mitt i utlandet, og valget mitt falt på aspect foundation. Aspect har LANG erfaring med ungdom og utlandet, og jeg har bare hørt gode opplevelser fra dem. Speak er også noe jeg ville stolt på:)

Jeg hadde aldri reist med ef.

Hvorfor?