PDA

Se full versjon : Redd hest!

Ida_Edel Gutten
12-03-2008, 10:29
Hesten min er veldig redd alt og veldig lettskremt.
Dette begyner virkelig å bli et problem.

Igår var stelleren ute og rei på tur, da skvatt hesten til og kastet henne av.
Han galloperte ned til stallen og ble stående der.
Sykebilen, politi og alt var på stedet. Jeg fikk en telefon at jeg måtte komme til stallen for stelleren hadde fallt av og at sykebilen var på vei.
Når jeg kor frem var hun på vei inn i sykebile, jeg fikk snakket litt med henne før de reiste.
Fikk senere på kvelden vite at hun hadde brukket halebenet.

Men problemet er jo at han kan bli skremt av en gren som knekker eller en dør som lukkes igjen.
Men det som og er, er at han gjør eller er ikke slik med meg.
Kan ha noe med at han har problemer med og stolepå folk?
Kom gjerne med tips til hva jeg kan gjøre?
Vill gjerne hjelpe hesten min!<3

Hangover
12-03-2008, 10:39
Om hesten har veldig overskudd av energi kan den fort blir veldig skvetten &#229; tulle en del, merket jeg ivertfall med mi. s&#229; det kan jo v&#230;re det. Har hesten v&#230;rt slik f&#248;r?

Ida_Edel Gutten
12-03-2008, 10:41
Han har alltid v&#230;rt slik. F&#248;r var han v&#230;rre.
Men s&#229; byttet jeg f&#242;r, fordi han ble s&#229; heit og han fikk s&#229; mye energi!
Men n&#229; er han mye roligere p&#229; den fronten, men ikke n&#229;r det gjelder &#229; v&#230;re redd og skvetten.

Torhild Hamre
12-03-2008, 10:56
Noe av den største utfordringen vi har med hest er nettopp det som mange kaller å "bare ri på tur" Alle hester kan bli skremt og de er som vi vet kloke dyr. Nå vet ikke jeg hva slags rase du har, men jeg har en god del erfaring på vettskremt hest, siden jeg selv kjøpte en som man ikke en gang kunne ta på, men som i dag er en helt annen hest. Nå har nok min mer traumatisk bakgrunn enn din og det er et bra utgangspunkt for deg. Er det det samme som skjer hver gang han blir redd? Du sier at hesten din ikke gjør slik med deg, det kan tyde på at han kanskje følte seg usikker på denne andre rytteren. Det er viktig å jobbe mye mentalt fra bakken også, med slike hester, men husk at de bør vurderes individuelt. Har du gått tur med han noen ganger i terreng og forsøkt å se om han er like skvetten da? Husk å gå tilbake til det nivået hesten er på og ikke der du ønsker at han skal være. Er han like skvetten om han rir på tur sammen med en annen mer tryggere hest f. eks? Et sted har toget sporet av og man må noen ganger ta 10 steg tilbake og begynne der for å komme et trinn frem. Gå noen turer og roe hesten ned skryt masse når han er rolig. Husk at det hesten din ikke kan fra bakken kan du glemme fra salen. For å vite eksakt hva du bør gjøre, bør noen som virkelig kan nat. horsemanship se på hesten din og vurdere individuelt, jeg kan bare gi deg disse rådene siden jeg ikke har opplevd hesten. Husk at det ER håp. Jeg hadde en gang en hest til mental behandling hos meg og vi fikset mye fra bakken, men det er like viktig at den som har med hesten til daglig kan dette, hesten kan dette fra før. Så jeg hadde mer jobb med eieren enn med hesten faktisk, selv om hesten var redd for beina sine og redd startvogna og reklameskiltene på travbanen. DA HAR MAN ET PROBLEM !!!:) siden dette var en løpshest. Jobb med han fra bakken først er mitt råd og søk hjelp og kunnskap
-Mvh. Torhild Hamre
mvh

Ida_Edel Gutten
12-03-2008, 11:11
Ja jeg har leid tur med han og da var han ikke redd i det hele tatt.
N&#229;r jeg rir med andre hester er han helt rolig.
Det som skjer n&#229;r han blir redd er at han stopper og ikke vill g&#229;, han viker unna og noen ganger l&#248;per han ut.

Sol
12-03-2008, 11:19
Det som har kurert mine best er &#229; sitte der &#229; fokusere p&#229; &#229; slappe av, sitte riktig, ri fram. N&#229;r de har blitt redde har jeg bestandig tatt tak i det og sagt "jaha.. hva var det n&#229;? den der stubben der? den er jo ikke farlig. kom s&#229; g&#229;r vi &#229; sjekker ut den der" Noen ganger har jeg kunnet ri hesten dit, noen ganger har jeg m&#229;ttet hoppe av &#229; leie. etterhvert l&#230;rer hestene seg at de faktisk alltid M&#197; unders&#248;ke den skumle tingen. Og for hver gang de m&#229; gj&#248;re det, og finner ut at "oi, det var jo bare en helt ufarlig hestespisende postkasse jo" s&#229; blir de litt mer sikre.

Dersom han er rolig &#229; leie med skvetten &#229; ri, ville jeg ogs&#229; tenkt litt p&#229; hvordan rytter forholder seg til hesten. er man anspent, f&#229;r man anspente hester. er man rolig, f&#229;r man rolige hester.

Heidi&Chianti&Lauvinia
12-03-2008, 18:12
Jeg har ingen r&#229;d &#229; komme med, jeg synes det er veldig vanskelig n&#229;r man ikke ser hva som faktisk skjer ... men vil anbefale deg p&#229; det sterkeste, sidne du sier han ikke gj&#248;r s&#229;nn med deg, og ikke la andre ri han alene p&#229; tur.

Lovise_Felex
07-04-2008, 21:05
OK, vi fant jo ut hvorfor det ble s&#229; brutalt ogs&#229; d&#229;....
og det er ihvertfall IKKE stelleren sin feil.
ida har sikkert glent tr&#229;den og ikke oppdatert hva vi fant ut etterhvert :)

Radon05
08-04-2008, 16:29
Hva fant dere ut?*nysjerrig*

SafiraogMarthe
08-04-2008, 17:58
Kan ikke komme med noe r&#229;d anna enn at dere kan pr&#248;ve urter - beroligende urter f&#229;es kj&#248;pt p&#229; sunnhest.no