PDA

Se full versjon : Kva gjer ein om hesten spring ut?

Mari
11-03-2008, 18:59
Har alltid lurt på kva ein bør gjere om hesten flyg ut på tur? Om ein rekk tenke då.. Hoppe av, prøve stoppe, styre...? Har aldri opplevd dette sjølv..

Edit: Gjeld køyring!

Ingvild
11-03-2008, 19:01
Eg køyrer med stangbitt, slik at om hesten spring kan eg faktisk ta eit jævlig hardt tak og då skal det nok litt til at ho ikkje stoppar. Er det i ein oppoverbakke der eg er sikker på å ikkje møte folk/hestar kan det funke å jage på hesten til den stoppar av seg sjølv dersom ein ikkje får stoppa, men eg er litt skeptisk til det når ein har med vogn (har gjort det utan vogn).

HannaC
11-03-2008, 19:02
Vet ikke om det er så mye man kan gjøre, da det er store krefter man sitter på. Noen drar hesten ut på små volter for å roe den ned, men noen biter seg jo fast så vet ikke hvor mye det hjelper. Andre tar nødbrems - altså hendene i kryss for å få strammet ekstra godt og kanskje få stoppet hesten. Tror ivertall at nødbrems gikk ut på det, eller så var det voltene:p

Ingvild
11-03-2008, 19:04
Vet ikke om det er så mye man kan gjøre, da det er store krefter man sitter på. Noen drar hesten ut på små volter for å roe den ned, men noen biter seg jo fast så vet ikke hvor mye det hjelper. Andre tar nødbrems - altså hendene i kryss for å få strammet ekstra godt og kanskje få stoppet hesten. Tror ivertall at nødbrems gikk ut på det, eller så var det voltene:p

Det er jo snakk om når ein køyrer, då er dette litt vanskeleg ;)

LisaFi
11-03-2008, 19:05
1. Prøve å stoppe.
2. Om plass, vurdere å ta inn på volte, men skummelt siden vogner KAN velte.
3. Vurdere om man skal/kan sitte på til den roer seg av seg selv (ikke trafikk/hindringer som gjør dette farlig).
4. OM trafikk eller hindringer som gjør det farlig å "være med", for guds skyld HOPP AV og la hest være hest, og doning være doning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HannaC
11-03-2008, 19:06
Det er jo snakk om når ein køyrer, då er dette litt vanskeleg ;)

Har ikke lest at det handler om kjøring??

Edit: Åja, leste nå at den lå under kjøring:p

Ingvild
11-03-2008, 19:06
Denne tråden ligg i underforumet køyring så det er vel ganske opplagt? ;)

Mari
11-03-2008, 19:07
Har ikke lest at det handler om kjøring??

Du er på køyreforumet ;)

Mari
11-03-2008, 19:07
Så eit sterkare bitt kan vera smart altså, just in case..?

Sagitaria
11-03-2008, 19:10
Har alltid lurt på kva ein bør gjere om hesten flyg ut på tur? Om ein rekk tenke då.. Hoppe av, prøve stoppe, styre...? Har aldri opplevd dette sjølv..

Edit: Gjeld køyring!

Det "verste" som fins er løs hest med vogn. Den kan skade seg stygt, og ikke minst kan den skade folk på sin vei. Man bør jo prøve å stoppe så godt man kan ja. Meeeeeen. Om man kjenner at dette går til h***** uansett, så bør man kanskje vurdere å hoppe av. Ha ALLTID med mobil sånn at man kan ringe til noen å få hjelp.

edit: ja og så kan man skade seg selv da. såklart. LisaFi har forklart det bra forresten.

Ingvild
11-03-2008, 19:11

Eg kan fint køyre Karisma på trinse, men brukar stangbitt "just in case".

LisaFi
11-03-2008, 19:34

*Lisa like sterke bitt i visse sammenhenger*

Bittet blir jo uansett ikke sterkere enn hånda som fører det. Og skjer ingenting er det jo ikke noe problem uansett. :)

Helle
11-03-2008, 20:43
Jeg kjører også med stangbitt for ekstra sikkerhet. Hesten min er ganske følsom på det, så hun bremser stort sett hvis jeg tar i litt ekstra, selv om hun skvetter eller blir stressa. Jeg har brems på vogna mi også, som jeg kan bruke hvis det er nødvendig.

Tone
11-03-2008, 22:43
OM hesten stikker og man har tid så bruker jeg tiden på å roe ned! Dårlig tid så blir det stygg tømmeføring...:lol:

Puselusa
11-03-2008, 23:18
Dersom det har gått så langt at hesten ikke tar en tøm (altså ignorerer kuskens forsøk på å lede til høyre eller venstre) så kan man hale og dra alt man orker i begge uten at den stanser.
På dette tidspunktet hopper jeg av. Man kan ikke gamble på at hesten tar til fornuft rundt neste sving.

Dette har skjedd meg to ganger i løpet av de 15 årene jeg har kjørt hest.

Gulponnis
11-03-2008, 23:33
Hadde ei merr som løp ut med meg i vinter. Selvfølgelig med læreren min på som aldri hadde sittet på vogn før. Jeg var på en smal liten vei hvor nedoverbakke var forut. Da kjørte jeg merra utfor jordet hvor det var umulig for vogna å kjøre. Dermed klarte hun ikke å dra den, for vogna ble stående fast.. ! Da fikk jeg tid på meg til å snu henne og kjørt henne oppover bakken i full fres sånn at hun forsto at løping bare ble lik mere løping.

anexiel
12-03-2008, 09:46
Ha ALLTID med mobil sånn at man kan ringe til noen å få hjelp.
.

Og kniv, så man får skjært løs hesten om den tipper og blir sittende fast..

MonaB
12-03-2008, 09:49
jeg kjører kun hester jeg kjenner, og da merker jeg somregel hvis de prøver seg på noe sprell, og jeg vet hvilke situasjoner som skremmer dem osv, så har til nå alltid rukket å ta et skikkelig tak i tømmene. prøver hesten å stikke, ja da drar jeg hardt!

kjører på stangbitt jeg og, synes det er greiest selv om hesten fint kan gå på trinse....

Therese
12-03-2008, 09:59
Har hest som er "verdens snilleste og lydigste", men kjører alltid på postkandar i tilfelle noe skulle skje. For det er nesten garantert at det skjer selv med "den beste".

Siiilje
12-03-2008, 10:07
Jeg har en gang møtt en løs hest, som hadde stukket av fra kusken (den ble skremt av en liten kattunge). Hesten var løs, med vogna hengde på siden bak hesten (det var serriøst skummelt, men heldigvis kom vogna nedi en homp og kom i ordentlig posisjon når jeg ikke så den mer..). Den hesten var virkelig en FARE for alt og alle, den var løpsk, og den hadde løpt langs veien, og stoppet når den fant en annen hest. (heldigvis var det ikke mange bilder på veien da, ikke en eneste en faktisk..) Så her "valgte" eieren å dette av, for så å la hestene løpe. Jeg satt på hesten min da (barbakk), og han fløy etter, helt til jeg fikk stoppet, fy fader for el jævleig opplevelse..
Jeg var redd lenge etter det (fikk panikk bare jeg hørte en vogn komme bak, men siden Rønner er travkjørt, skjedde med den andre hesten min denne hendelsen, så bryr han seg ikke) Men etter å ha kjørt med Rønner og det gikk fint, har jeg blitt kurert.
Litt OT, men litt om temaet også .. :p

Tone Kristin
12-03-2008, 12:22
Be til de hoyere makter om at det ikke er noen hindringer i veien...

Jeg har sittet paa min del av lopske hester i med vogn. Tror aldri jeg har vaert saa redd i hele mitt liv som da fjordingen til ei venninne av meg stakk med slede og krasjet inn i et lite barn (Barnet fikk bare en blaaveis, heldigvis!!). Naa kjorer jeg alltid med stangbitt, ikke pokker om jeg tor aa kjore uten. Greit, hesten kan fremdeles stikke, og er den ordentlig skremt saa svarer den ikke paa det sterkeste bitt. Men om det skjer, saa hopper jeg av og haper paa det beste. Og en hest som har stikket en gang kjorer jeg ikke igjen. Det er ikke verdt det.

Natalie_s
12-03-2008, 14:36
Det er nok lite man kan gjøre hvis hesten virkelig har blitt skremt og løper, desverre. Derfor bruker jeg myyyyye tid på forebygging, mine hester skal være trygge i enhver situasjon, så en god del av treningen er miljøtrening. Dessuten lærer jeg dem entøm-stopp, og jeg kjører på stang. Jeg har aldri opplevd at hestene mine har løpt ut med vogn (aldri antydning til å ville gjøre det heller), men jeg kjører ikke hvilken som helst hest, de skal ha et godt og kaldt hode, og de skal være skikkelig innkjørt (og da mener jeg være vandt med ting som kan skje i vogn - humping, skramling, sjeker som trykker i siden, sjeker som ramler ned ol). Jeg og Holter har vel igrunn opplevd alt som kan gå galt med vogn, og fortsatt har jeg verdens beste kjørehest, hun tar alle situasjoner med knusende ro (selv om ikke alltid kusken gjør det;)).