PDA

Se full versjon : Hvordan...?

thröstur
11-03-2008, 14:50
Jeg trenger å lære mer så jeg kan lære Frøya ting. Hun er ung og skikkelig fjortis for tiden.

Hvordan lærer jeg henne at hun skal gå bak meg og holde mitt tempo og ikke gå ved siden av og plutselig gå foran og plutselig vimse seg helt fremfor meg?

Ser dere skriver mye om å "sende" hesten vekk og "invitere" den inn, hvordan gjør dere dette?

Tar også i mot andre tips og råd til hvordan jeg skal trene opp Frøya til å bli en fin og rolig og lydig frøken :)

Isadora
11-03-2008, 15:48
Bli med på ett hestehåndterings kurs:)

Meeen..kan jo si litt om hva jeg gjør med mine hester:):)

Jeg danner meg en "buffersone" på en armlengdes avstand fra hesten, til det bruker jeg tau, ikke i den forstand at jeg slår hesten, for det gjør jeg ikke, jeg bare får hesten til og vike unna når jeg snurrer på tauet.
hesten min er ikke så dum at den går rett på ett surrende tau:)for jeg surrer ikke tauet PÅ hesten...å det er superviktig og slutte påvirkning MEENGANG hesten viser tegn til og gjøre det du ber den om.

jeg vil ikke at min hest skal være helt nært meg før jeg ber om det, derfor er "buffersonen" god og ha:) når du har lært hesten "buffersonen" så kan den det, og da er det veldig enkelt og trene vidre uten en hest som "knør" eller klør seg på deg:)
Så kan jeg heller invitere den inn når jeg evt vil ha nærkontakt.

ellers så annbefaler jeg deg og leietrene masse, trene henne på og stå i ro, longere, tømmekjøre...Du skal få hesten til og ha lyst og jobbe sammen med deg fordi den vil det, ikke fordi den nødvendigvis må det.

Du bør trene hesten på og være løs under børsting og div stell, for og sette en hest i en midtgang med kjettinger så lager du ikke akkurat noe tillitsforhold mellom deg og hesten din..for gjennsidig tillit og respekt er viktig.

Jeg annbefaler deg ikke nødvendigvis og sende hesten bort for så og invitere den inn, men du kan leie, stoppe, rygge masse...f.eks når hesten din vimser forbi deg så stopper du den, rygger den og ber den om og stå..så fortsetter du...tilslutt så går den fint og rolig bak/vedsiden av deg:)

MEST av alt anbefaler jeg deg og bli med på kurs med f.eks Thor Harald Seljevoll...han er utrolig dyktig mann som jeg annbefaler på det varmeste.

Det er veeeldig vanskelig og forklare over tastaturet hva som funker, så det beste er jo og oppleve det i real life:):)

Birre
11-03-2008, 15:48
Leietrening: Ta med deg en dressurpisk med en plastpose festet i enden. Så går dere "på tur". Hun skal holde seg bak deg på ca 2 meters avstand. Når du synes hun kommer for nærme, så snur du deg og vifter henne bak med pisken. Så går du videre.

Veldig enkelt å trene på:)

Isadora
11-03-2008, 15:56
Hvorfor skal man "skremme" hesten til og gå bak?

Heidi&Chianti&Lauvinia
11-03-2008, 16:20
Jeg lurer på, hvorfor skal hesten gå to meter bak ? HVorfor skal den ikke gå akkurat der du selv synes det er behagelig ?

Guest
11-03-2008, 16:24
Jeg har lært hesten min dette ved at om hun går forbi min skulder, så tar jeg henne på en volte, og går igjen så hun automatisk blir plassert bak meg igjen. Kommer hun forbi skulderen igjen, så er det ny volte osv.
Nå holder det vanligvis med at jeg gjør meg litt større, vifter med armen eller så foran ansiktet hennes til jeg ser hun sakker ned så hun kommer på plassen jeg vil ha henne.

Natalie_s
11-03-2008, 16:28
Regner med den 2metringen var et eksempel, man lærer hesten å gå der man selv synes det er greit å ha den, personlig vil jeg ikke ha en hest rett bak meg (ei heller 2 m rett bak meg), for en hest som blir skremt løper som regel dit nesa peker, og der vil ikke jeg stå, så jeg har hesten bak, men ved siden av meg, kommer hun for nært, snur jeg, stopper og rygger henne tilbake der jeg vil ha henne, og roser. Repeterer dette helt til hun skjønner tegninga, men må nok gjøres i starten av hver eneste økt i starten. Å være konsekvent er alfa omega, det er det hesten lærer av:)

Santia Cheyenne
11-03-2008, 17:37
Hvis hesten blir skremt av en pisk med plastpose så er det bare å venne den til at pisken ikke er farlig. Til slutt vil den se på pisken som en blokkering på lik linje som for eksempel et snurrende tau.

LisaFi
11-03-2008, 17:43
Hvorfor skal man "skremme" hesten til og gå bak?

Er det så stor forskjell på å snurre et tau og å vifte på en pisk med en plastpose på? Samme sak for meg. :)

lil_julie
11-03-2008, 19:33
En ting jeg har begynt med med Looke i dag, og som jeg kommer til å fortsette med, er å "leie'" når han går løs. Altså, ikke bare at han skal gå etter meg, men og at han skal følge meg, stå i ro når jeg ber om det. Bli når jeg ber om det, og gå når jeg ber om det. Til dette trenger du bare en hest, og en dressurpisk, og en hånd til å rose med.

Når jeg skal få han til å gå står jeg med skulderen hans. Så legger jeg dressurpisken inntil rompa, og om han ikke begynner å gå, "dunker" jeg den på rompa, til han beveger seg fremmover, så stopper jeg, om han stopper igjen, bare gjentar jeg. Looke kjenner igjen dette fra ridingen, da dressurpisk som pirker på rompa er et hint om at jeg ønsker litt, om ikke mye mer fremdrift, (hesten er treig som få av og til). Med han tok det to ganger, jeg dunket, han gikk, og stoppet igjen etter noen skritt, jeg gjennotok, og han forstor greien.

Så er det stopping. Når eg skal stoppe Looke sier jeg "stå" og legger pisken intill brystet hans. Dette sliter han litt med å forstå, men han kommer seg der også. Når hesten stopper, fjerner du pisken.

Også svinge. Når du går "vekk" fra hestens skulder, så skal hesten følge etter. Jeg trener Looke opp til at han da skal holde seg bak meg, mens jeg svinger, og at jeg selv plaserer meg ved skulderen igjen når vi er på rett kurs.

En annen del av dette, er at ivertfall med oss, så kom avstanden litt av seg selv. Jeg gikk et stykke unna han, og han tenkte ikke over det, og lyet pent. Han kan også finne på og gå i deg når du leier han etc.

Jeg bruker dette fordi han overhode ikke respekterer tau. Han sliter seg om man prøver å binde, drar avgårde om han ser mat osv. Derfor, og fordi det er fryktelig morsomt, lærer jeg han å gjøre mye det samme som han kan med grime og leietau, når han går helt løs.

thröstur
11-03-2008, 21:18
Det morsomme er at om jeg går rundt ute med hestene så følger Frøya meg perfekt der jeg vil ha henne. Altså når hun er løs og kan gjøre akkurat hva hun vil. Da går hun perfekt ved min høyre skulder som er det stedet jeg vil ha henne. Men med en gang jeg tar på grime og leietau, da MÅ vi liksom gå litt fortere og virre litt og kikke alle andre steder... hehe...

lil_julie
11-03-2008, 21:21
Det morsomme er at om jeg går rundt ute med hestene så følger Frøya meg perfekt der jeg vil ha henne. Altså når hun er løs og kan gjøre akkurat hva hun vil. Da går hun perfekt ved min høyre skulder som er det stedet jeg vil ha henne. Men med en gang jeg tar på grime og leietau, da MÅ vi liksom gå litt fortere og virre litt og kikke alle andre steder... hehe...

Prøv og leie henne med helt løst leietau, eller begynn med og bare la det henge over nakken hennes. Få mest mulig fukus på deg, og minimalt på hesten.

thröstur
11-03-2008, 21:41
Prøv og leie henne med helt løst leietau, eller begynn med og bare la det henge over nakken hennes. Få mest mulig fukus på deg, og minimalt på hesten.

Takk, det skal jeg prøve :)