PDA

Se full versjon : Tips til skvetten/små redd hest?

Hege
10-03-2008, 22:10
Hesten min er vant til å gå på tur i rolige omgivelser i Danmark, og var litt småskvetten da han kom til Norge i juli. Det gikk helt greit, men kunne være noe slitsomt.
Når vinteren kom ble han bare verre.. Og spesielt etter at han kom hjem fra et to måneders treningsopphold (jeg var skadet) har han blitt verre (stallen der han sto ligger veldig stille til).
Av og til kan han skvette eller løpe ut uten grunn, andre ganger hopper han i grøfta eller løper ut pga en trailer eller snømåkker..
Jeg tør ikke ri på tur selv, så det er forrytterene som sliter med dette. Og siden stallen ligger i et boligstrøk, og man må langs/over veier for å komme seg til skogen, er det ikke så veldig sikkert. Han er roligere sammen med andre, men det er sjeldent at det er andre som skal på tur når han skal. Jeg har også bedt dem om å bruke pelham på tur, for han hører overhode ikke på trinsa. Ellers er det tøffe/strenge ryttere, men jeg tror til og med de begynner å bli litt redd nå..

Dette er jo skumelt for alle parter. Hva skal jeg/vi gjøre? Han må jo få sine to turer i uka..

Sofie & Suzett
10-03-2008, 23:07
Jeg ville begynt med å venne han til ting hjemme på banen. Legg ut forskjellig skumle ting og la han lære at det ikke er farlig. Er har redd biler så få noen til å hjelpe deg å kjøre sakte forbi han. Stoppe når det passer osv.

Pass på at han skal ha en positiv opplevelse, ikke krangle og skrem han, men la han lære at det ikke er farlig. Ta han vekk litt fra det skumle når han har vært flink. Begynn med å leie, så fra ryggen etterpå.

Hege
10-03-2008, 23:48
Jeg vet egentlig ikke hvor redd han er. For jeg har leid han bak den lille traktoren på stallen, og da reagerte han ingenting. Busser og biler går helt fint, er trailere og traktorer som er "værst", men det kommer mye an på, er ikke bestandig de er "farlige". Men andre ganger trenger det ikke være noe spesielt, han får bare en "ide"..
Han kunne sikkert hoppet over en traktor, men den kan ikke kjøre forbi, hehe!

thröstur
11-03-2008, 15:20
Har du muligheter til å bare stå ved en vei en god stund? Uten å sitte på han eller noe mener jeg? Skritte litt frem og tilbake og bare kose og snakke og roe han om han blir redd?

Hege
11-03-2008, 15:52
Han ble satt på beite i dag med en hest som ikke bryr seg om trafikk og lyder. Beitet er ved en ganske trafikert vei, så får håpe det hjelper litt... Så ikke ut som han brydde seg så mye om bilene, men mest om å leke!
Før har han stått i luftegård, og det kjører stadig både biler, traktor eller lastebil forbi eller nede på gårdsplassen. Lurer nemlig derfor på om det er litt kødd..

Hegepii
12-03-2008, 12:04
har en som er lik din Hege, men han gjør det mest på kødd. Trailere og traktorer er dødsskumle så lenge de kjører, men så har vi vært så heldige at de fleste har stoppa frem til nå og skrudd av motoren.. (Tror det har noe med at de ser at han ikke vil forbi, og da tenker de vel at bråket skremmer han..) Da haster han seg forbi, og får mye kos.. :rolleyes:

Men! I det siste har jeg begynt å rose han for hver eneste bil/sykkel/moped/traktor o.l. som har kjørt forbi oss, og han er mye tryggere! Traktorer trenger ikke stoppe lengre, og han kan gå nesten på lange tøyler.. :D Det er et lite tips å prøve iallefall ;)

Kristin93
23-03-2008, 17:04
Kanskje du kan leie han på noen turer et par ganger forbi de omgivelsene han er mest redd for. :)

Hege
23-03-2008, 20:37
Kanskje du kan leie han på noen turer et par ganger forbi de omgivelsene han er mest redd for. :)

Tingen er at det er ingen spesielle "omgivelser" han bryr seg om.. Det er alltid ulike ting, og på ulike steder. Nå i det siste har han vært super snill og ikke gjort noe tull. Men jeg red han selv her en dag på tur, og jeg meker at han tenker på det.. Kikket til han og ba han gå sidelengs med en gang jeg kjente at kanskje noe skulle skje, og da slappet han av og glemte alt.
I skogen er han alltid super, kan galoppere, øke og gjøre holdt akkurat som man ønsker:)

Filizity
23-03-2008, 20:45
den ene min kan være litt på samme måte. han kan være en skikkelig drittsekk og være "livredd" alt mulig uten at han egentlig er det. jeg tror han kjeder seg, og når jeg da rir på plasser som kan være potensielt "farlige" så jobber jeg han/gir han oppgaver hele tiden. da glemmer han nemlig at han skal være drittsekk;) hehe... verdt et forsøk:)

Kristin93
24-03-2008, 21:19
Tingen er at det er ingen spesielle "omgivelser" han bryr seg om.. Det er alltid ulike ting, og på ulike steder. Nå i det siste har han vært super snill og ikke gjort noe tull. Men jeg red han selv her en dag på tur, og jeg meker at han tenker på det.. Kikket til han og ba han gå sidelengs med en gang jeg kjente at kanskje noe skulle skje, og da slappet han av og glemte alt.
I skogen er han alltid super, kan galoppere, øke og gjøre holdt akkurat som man ønsker:)

Kanskje det hjelper å gi han "oppgaver" (f.eks. som å gå sidelengst) når du kjenner at han begynner å stresse seg opp.
Håper du finner en løsning på det.
Lykke til videre. :)

tutta23
20-09-2008, 15:05

Dette har jeg merket godt selv at hestene er mye roligere i skogen.Det tror jeg kan ha noe med at du som rytter slapper mye mer av i skogen.Der er det ikke skumle ting som du tror hesten blir redd,og dermed slapper du av selv.I skogen rir jeg på lange tøyler og sitter i min egen lille verden,mens i tettbebygde strøk rir jeg med korte tøyler og tenker ofte at det og det blir hesten redd..

IngriJ
20-09-2008, 17:16
Var på kurs i stallen i dag. Der er det ei hoppe, litt skvetten. Innstruktøren begynte å leie ho, og dra føttene gjennom grusen, altså sånn som gamle folk, drar føttene under seg.. Sånn at det lager lyd i grusen. Det funket bedre etterhvert, og det gikk kjempe fort til ho ble vant til det.

Anne&gneistene
20-09-2008, 17:27
Du skulle sett meg når jeg jobber med å gjøre slike hester trygge.. Det ser helt idiotisk rundt når jeg hopper rundt og bråker med alt jeg har! har ei loppe selv, som begynner å bli noe mindre loppe nå..

Nøkkelen er miljøtrening og atter miljøtrening, og som nevnt over her; gi han noe annet å tenke på dersom han begynner å bli usikker, i form av sideførende bevegelser o.l.

Er han såpass grei utenom tur, at du kan herje på med alt mulig rundt han? kaste bøtter rundt beina hans, pakke han inn i presenninger og bråke med de uten at han reagerer? Mine er blitt så bombesikre generelt, at man kan herje med alt mulig rundt de, og derfor er de ikke noe skvettne på tur heller.

Hege
20-09-2008, 22:58
Er en liten stund siden denne tråden nå, og han er ikke så ille lengere. Men redd er han iallefall ikke, heller leken.. Jeg kan gjøre alt mulig, som holde på med presenning, bråke og styre, og han bryr seg ingenting. Men så plutselig er det litt kjedelig eller noe, og da er en stubbe farlig.. :)

lil_julie
21-09-2008, 23:44
Min er også sånn, og det er til og bli gal av! Jeg har prøvd alt. Setter han bevist i situasjoner hvor ting er skummelt. Han løper aldri ut, eller gjør noe "farlig" bare stresser seg opp.

Hegepii
23-09-2008, 16:06
Er en liten stund siden denne tråden nå, og han er ikke så ille lengere. Men redd er han iallefall ikke, heller leken.. Jeg kan gjøre alt mulig, som holde på med presenning, bråke og styre, og han bryr seg ingenting. Men så plutselig er det litt kjedelig eller noe, og da er en stubbe farlig.. :)

Han skulle virkelig vært med på beite hos oss i sommer.. Chaval er DØNN trygg på alt av biler, traktorer, mopeder, sykler og trailere av alle slag :D og han gikk jo i skogen hver dag, så nå er det liiite problemer med å skvette :) bare gledessprang til tider :D

Yvona
29-09-2008, 13:31
mener også at du starter på banen. Ta med alt av bosspann, presseninger, flagrende tøystykker.
Lei han på tur en del, så kan du vise at det ikke er noe å være redd for. Om han ikke pleier å være engstelig for f.eks traktor, men plutselig synes det er skommelt, så er det sikkert bare å ignorere, for da er det nok bare tull:)

Hege
29-09-2008, 13:45
Som sagt, er nok bare tull:) En dag er traktor yndlingsbila, mens neste dag er den råskummel! Samme med andre ting. Han har gått over presenning, jeg har dratt den etter meg osv, og det finnes ikke skummelt, bare cult.
Han er nok bare en "morromann" :)

zeldis
31-12-2008, 20:30
Det kan også være det er litt for mye energi i hestekroppen. For mye/feil type kraftfor kan gjøre hvemsomhelst klin krokus, særlig hvis hesten ikke har mye tid ute på store områder og kan rase fra seg etter behov.
Men er jo noen som bare syns det er gøy å bli ''redd'' og da, har en slik en som er rimelig godt kontrollert mesteparten av tiden. Men på en vindfull dag kan hun fortsatt bli skremt av en fluesopp i veikanten og få fnatt :)

Hege
01-01-2009, 14:58
Ja han burde nok fått stått på et større område sammen med andre hester, men det har jeg ikke mulighet til desverre. Kraftfor får han nesten ikke, han har nok av energi:)
Men som sagt er han ikke så ille som da jeg skrev første innlegg, han trengte nok bare litt tid på å finne seg til rette, og i tilegg er han er gla gutt:)