PDA

Se full versjon : Stå stille

Mari
10-03-2008, 08:46
Korleis lære hesten å stå stille under oppstilling?

Pelsdotten er kjempeflink til å fylgje med i skritt og trav, men oppstilling tykkjer ho er teit... Tips?

Liv&Lilja
10-03-2008, 19:45
Øve, øve, øve!!

Sikkert noen som har litt bedre forslag, men:p

Ingvild
10-03-2008, 19:46
Klikkertrening?

Guest
10-03-2008, 19:52
Jepp, øve masse! Lære henne at stå betyr nettopp det. Korriger henne hver gang hun flytter seg. Når hun hører roser du masse.
Veldig kjekt å øve inn kommando ord på akkurat dette. Har holdt på med det i måneder med Milla, når jeg forer henne. Før jeg legger i stand foret (foran henne), sier jeg "stå". Så går jeg og begynner på foret. Om hun rører seg, så korrigerer jeg med en gang. Ved å rygge henne tilbake på plassen sin, og si igjen, "stå". Og hun får ikke komme til bøtta å spise før jeg har sagt fra.
Hun har lært ganske fint hva stå betyr nå og at hun ikke skal flytte seg før jeg har sagt noe annet.
I starten så kan du jo kun be henne om å stå, og når du ser at hun faktisk skjønner det, så kan du begynne å trene på at hun skal stå helt i ro, altså ikke røre hodet, flytte ben og slike ting.
Masse korrigering, og masse ros!

Dette var bare eksempel, men kanskje du skjønner hvordan du kan lære henne det?

Elis&Merita
11-03-2008, 09:35
Karjo har samme problem, men nå har Elisabeth funnet ut at dette skal gjøres noe med! Når jeg (f.eks) skal hjelpe jentene med å stramme gjorter o.l, "setter" jeg han fra meg ved siden av de andre hestene, sier bestemt "Stå" til han, og går å hjelper de andre. Om han ikke står stille går jeg tilbake til han, rygger han på plass, og sier "Stå" igjen. Dette gjør vi hver gang helt til han står stille. Om han står stille når jeg kommer tilbake får han massevis av ros:)

Han lærer utrolig fort av denne metoden, å nå begynner han å bli riktig så flink:D

Mari
11-03-2008, 09:36
Altså, ho er veldig flink ved handtering elles, men når stashovudlag og leiekjetting kjem på, då får frøkna mark med ein gong...

Guest
11-03-2008, 09:39
Altså, ho er veldig flink ved handtering elles, men når stashovudlag og leiekjetting kjem på, då får frøkna mark med ein gong...

Øv masse med det utstyret da :) Om det er utstyret som gjør at hun får mark.

Liv&Lilja
11-03-2008, 09:40
Da må du på med stathodelaget og leiekjettingen oftere, og øve, øve, øve:p
Er jo kjekt med den uoffisielle utstillinga som skal være i Garmo (varder den var ja?), så får du jo prøvd litt ute i felten før du skal på "skikkelig" utstilling..!