PDA

Se full versjon : Tips.

Bobbibrown
09-03-2008, 16:39
Jeg har lyst til å begynne med litt NH med ponnien min, Robin. Han har absolutt ikke mangel på respekt og han oppfører seg eksemplarisk, men tipper at NH bygger på mer enn det(?) så jeg har lyst til å prøve noen NM-metoder.

Hvilke øvelser kan jeg begynne med? Hvilke forventninger kan jeg ha i forhold til oppførsel, osv.?
Håper noen tar seg tid til å forklare meg litt hva det får ut på og hvordan jeg gjennomfører øvelsene riktig.

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig her nå, men forstå det den som kan;)

Tone Kristin
09-03-2008, 19:41
Vel, tillitsøvelser er morro å holde på med. F.eks. gå over og under presenning.

Jeg la et dekken oppå noen hinderstativ (Dvs, jeg satte to par hinderstativ med ca en meters mellomrom, la en bom på hvert par i sånn høyde at Lita akkurat kom seg under og la et dekken oppå). Lolita slo nemlig opp hodet når hun kjente press på nakken, noe som gjorde at hun ofte slo hodet sitt i lastingsprosessen. Denne øvelsen lærte henne å senke hodet istede, og at det ikke var noe farlig å komme under et lavt tak. Først var det nok at hun løp under, etterhvert senket vi farten mer og mer, helt til jeg fikk stanset henne fullstendig under der, og kunne gå unna (For å ta bilde;)).

Jeg har også dekket til hodet hennes med forskjellige gjenstander. En gang hang jeg en oppslått paraply på henne. En annen gang knøt jeg jakken min rundt hodet hennes, og leide henne rundt. Det var digg å se henne følge meg uten å nøle, selv om hun var totalt blendet:tilber: .

Løfte bein med tau er også fint. Da legger du bare tauet rundt koden og ber hesten om å løfte. Denne øvelsen kan være veldig grei om hesten setter seg fast et sted!

Ida_Edel Gutten
09-03-2008, 22:48
Ikke for å stjele tråden men jeg har bare noen spørsmål.
Jeg har en hest som er redd nesten ALT, og da mener jeg neste alt og.
Er det noen NH metoder som kan hjelpe mot dette?
Han er også veldig skvetten og også litt redd for bakbena.

lil_julie
10-03-2008, 18:56
Ikke for å stjele tråden men jeg har bare noen spørsmål.
Jeg har en hest som er redd nesten ALT, og da mener jeg neste alt og.
Er det noen NH metoder som kan hjelpe mot dette?
Han er også veldig skvetten og også litt redd for bakbena.

Pressening og slike ting. Trene på ting som er skummelt, slik at hesten får bedre selvtillit. Mye tillitsøvelser.

Randi M
05-08-2008, 22:10
Vel, tillitsøvelser er morro å holde på med. F.eks. gå over og under presenning.

Jeg la et dekken oppå noen hinderstativ (Dvs, jeg satte to par hinderstativ med ca en meters mellomrom, la en bom på hvert par i sånn høyde at Lita akkurat kom seg under og la et dekken oppå). Lolita slo nemlig opp hodet når hun kjente press på nakken, noe som gjorde at hun ofte slo hodet sitt i lastingsprosessen. Denne øvelsen lærte henne å senke hodet istede, og at det ikke var noe farlig å komme under et lavt tak. Først var det nok at hun løp under, etterhvert senket vi farten mer og mer, helt til jeg fikk stanset henne fullstendig under der, og kunne gå unna (For å ta bilde;)).

Jeg har også dekket til hodet hennes med forskjellige gjenstander. En gang hang jeg en oppslått paraply på henne. En annen gang knøt jeg jakken min rundt hodet hennes, og leide henne rundt. Det var digg å se henne følge meg uten å nøle, selv om hun var totalt blendet:tilber: .

Løfte bein med tau er også fint. Da legger du bare tauet rundt koden og ber hesten om å løfte. Denne øvelsen kan være veldig grei om hesten setter seg fast et sted!

Det er lurt ja! Har gjort det med gampen. En dag stakk han med lang slean for mellom låvebrua og plog gjennom tregalen og satte seg fast i saugale ala netting. Sto med forhoven fast i galen og stirra etter meg "Hjelp Randi!! Jeg sitter fast uæææ!!!" sånn reagerer han når han setter seg fast i taug eller noe også. Står og venter til jeg kommer og hjelper han (hvis jeg da ikke sier han må årdne det selv ;) da ordner han det selv. Sett mange hester klikke bare de tråkker på tauet. Uansett lurt å øve på. Kan komme til nytte en dag om ikke flere ganger. ;)

missy_
05-08-2008, 22:47
Mange fine forslag her. Jeg liker personlig seven games godt. Det er godt forklart her: http://www.angelfire.com/ct2/klikk/leker.html

Forventninger du kan ha, kan jeg ikke si deg, da jeg ikke har møtt hesten din. Men det du kan se etter, er om hesten senker hodet, slikker seg rundt munnen, leppa henger osv. Bruk godt fasearbeid, og vær obs på kroppsspråket ditt og husk å vær positiv, og slutt økten med suksses. Altså om du står fast, gå tilbake til det du mesterer og avslutt der. Du kan bare sende meg en pm hvis du står fast;)