PDA

Se full versjon : Sjekrene sklir bakover

Ingvild
05-03-2008, 21:00
Såg på bilete frå når me køyrde i dag, og merka at sjekrene sklir bakover når vi køyrer... Slik skal det vel ikkje vere?? Men springgjorda er jo så stram/slakk som den skal vere..

Har ikkje lagt merke til det før. Kan det vere fordi det var sinnsjukt tungt føre på bana i dag?

http://i173.photobucket.com/albums/w51/ingvildrh/0503008.jpg

JanneogTanha
05-03-2008, 21:25
ser ut til at du har glemt å feste den nederste reima(til jorten) til suriingen rundt sjekene:p

fort gjort:D men kunne blitt farlig:s

Julie og Kamy
05-03-2008, 21:26
ser ut til at du har glemt å feste den nederste reima(til jorten) til suriingen rundt sjekene

Ser ut som noe der ja

Ingvild
05-03-2008, 21:29
ser ut til at du har glemt å feste den nederste reima(til jorten) til suriingen rundt sjekene:p

fort gjort:D men kunne blitt farlig:s

Hæ? :p

JanneogTanha
05-03-2008, 21:31
mente du hæ, forde du ikke forstod hva jeg mente, eller noe i en annen du?!?:p

Mandarinhest
05-03-2008, 21:34
Det henger ned en del bak sjekene ved midten av magen på hesten som skal være festa i gjorten.. Det har du glemt.

Ingvild
05-03-2008, 21:36
mente du hæ, forde du ikke forstod hva jeg mente, eller noe i en annen du?!?:p

Forsto ikkje kva du meinte :p

Det henger ned en del bak sjekene ved midten av magen på hesten som skal være festa i gjorten.. Det har du glemt.

Springgjorda? Den skal vel ikkje festast i den vanlege gjorda? :confused: Det er den i alle fall for brei til...

JanneogTanha
05-03-2008, 21:38
her ser du feilen: de to med rundinger skal festes: http://i191.photobucket.com/albums/z174/Tanha_86/05030081.jpg

(sorry for at jeg tok bildet, men ville bare forklare enklest mulig..)

Mandarinhest
05-03-2008, 21:38
Men hvorfor skal den dingsen henge ned og slenge på siden da? I mine øyne ser det ut som den skal festes.. slik at hun drar jevn med sjekene rundt magen, og ikke bare fra toppen av selettet. Kan sikkert vende seg den hvis det blir for mye belastet.

Jepp, det Janne kom med, mente jeg.

Ingvild
05-03-2008, 21:43
her ser du feilen: de to med rundinger skal festes: http://i191.photobucket.com/albums/z174/Tanha_86/05030081.jpg

Korleis i alle dager skal eg klare det? :S

JanneogTanha
05-03-2008, 21:45
detn reima som henger å slenger skal også surres rundt sjekene. så fester du den til spenna på jorten..dette bør igrunnen en som kan dette vise deg, slik det blir riktig!

Mandarinhest
05-03-2008, 21:45
Er det en lik slik ting som henger ned på andre sida?? Mulig den reima skal under magen og på andre siden av hesten som en ekstra/sikkerhets gjort?

Embliss
05-03-2008, 21:46
Men er ikke den løkka bare refleksen som er rundt gjorden? Oo

Ingvild
05-03-2008, 21:48
detn reima som henger å slenger skal også surres rundt sjekene. så fester du den til spenna på jorten..dette bør igrunnen en som kan dette vise deg, slik det blir riktig!

Forstår ikkje kva du meiner... Springgjorda du tenkjer på? For den er jo festa i sjekrene?? :confused:

Er det en lik slik ting som henger ned på andre sida?? Mulig den reima skal under magen og på andre siden av hesten som en ekstra/sikkerhets gjort?

Lik som kva? Springgjorda du også tenkjer på? Den er jo festa i begge ender, så stramt som eg har lært den skal vere..

Mandarinhest
05-03-2008, 21:51
Det skal iallefall ikke være sånn.. Jeg ser for meg at det blir for mye belastning på salettet som kan få det til å snu/vri seg rundt om det blir for tungt.

Ingvild
05-03-2008, 21:54
Min første tanke var for slakke trekkliner, men dei var absolutt stramme nok når me køyrde...

JanneogTanha
05-03-2008, 21:56
noe er værtfall skammelig feil. finn ei/en som kan vise deg. dette er vanskelig å forklare. særlig da jeg suger i å forklare selv:D haha

Alice
05-03-2008, 21:57
He du bilde av selen din litt nærmare?

JanneogTanha
05-03-2008, 21:59
reima til venstre som henger å slenger skal festes til ei spenne på gjorta....
reima som henger i høyre ring er jo refleksen tipper jeg, den skal dere ikke bry dere om. ringen forteller hvor slengreima skal festes...:)

Ann Lajla
05-03-2008, 22:00
Det skal vel vere noko ala denne (http://i87.photobucket.com/albums/k124/Annlajla/DSC_8747.jpg)? Ser ut til at din sele skal festast på same måten, om det ikkje er annleis på lær og syntet då..

JanneogTanha
05-03-2008, 22:01
for å si noe jeg trodde: trodde igrunnen den brystreima også skal surres til sjekene..så festes på en rar måte der bak.da blir læret sterkere av å bli brukt slikt..mulig jeg tar helt feil nå..hehe

JanneogTanha
05-03-2008, 22:03
Det skal vel vere noko ala denne (http://i87.photobucket.com/albums/k124/Annlajla/DSC_8747.jpg)? Ser ut til at din sele skal festast på same måten, om det ikkje er annleis på lær og syntet då..

men her sitter sjekene der det skal. forde reima som slenger er festet den også til sjekene

Ann Lajla
05-03-2008, 22:07
men her sitter sjekene der det skal. forde reima som slenger er festet den også til sjekene
Ja? Det var det eg meinte :p

JanneogTanha
05-03-2008, 22:14
her fant jeg noen bilder(tok de fra ei veninne på hestemarked)

her er brystselen surret rundt sjekene. og helhetsbilde..
http://i191.photobucket.com/albums/z174/Tanha_86/HPIM00191-Kopi.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z174/Tanha_86/HPIM00191.jpg

uff, de ble små.men jeg har ikke noe andre eksempler. da jeg gjør dette så skjeldent til å ta bilder av. her er jeg pappalært:p hihi

om dere kopierer bildene, så zomer inn så ser dere litt bedre hva jeg skal frem till...

Ann Lajla
05-03-2008, 22:17
Men er det igrunnen så lurt med tanke på sikkerheit, om ulykka først er ute?

JanneogTanha
05-03-2008, 22:20
sant det igrunnen..men slik travfolka gjør det:Dhihi. dette er jo en type gammel sele. tosurring eller hva det enn nå kalles. (den er ikke vanskelig å løste det, for å sei det altså):)

Tone
05-03-2008, 22:36
Men nå er det vel forskjell på travsurresele med bredt og langt bryst og brystsele med trekkliner/svingel?

Ser jo ut som reima som henger skal festes en plass slik at sjekerne henger og holder seg på plass! Enten rundt sjekerne og festes i gjorden som er i bruk eller i sjekerne og rundt magen som en ekstra gjord.

Ingvild
05-03-2008, 22:39
Æsj, slit med nettet no så får jo knapt åpna tråden...

Eg har alltid festa selen slik som dette, men har ikkje opplevd dette problemet før (eg har i alle fall ikkje lagt merke til det). Sjekrene er festa til ei reim som går frå toppen av saletten og ned, med ei reim som træs inn på sjekrene. Enden på denne vert festa i springgjorda (på begge sider så klart).

Janne: kva slags reim meiner du heng og sleng?

Nina
05-03-2008, 22:40
Den reima som henger og dingler skal festes på andre siden. Nå er jeg elendig til å forklare, men har slik sele selv. Ser ut som INgvild kun har festet springgjorden, ikke den "ekstra" gjorden som er utenpå. Ja, veldig bra forklart..:roll:

JanneogTanha
05-03-2008, 22:42
jeg skjønte det nina:) da er vi to som er elendige til å forklare:p hoho

Ingvild
05-03-2008, 22:43
Tone: "reima som heng og sleng" - kva meiner du??

Vert forvirra av "den der" og "den dingsen" og sånn :p

Nina: Eg har festa både gjorda og springgjorda. Kva slags gjord pratar du om? :S

Ingvild
05-03-2008, 22:49
Ser på biletet at det kan sjå ut som at eg ikkje har festa spriggjorda, men det HAR eg gjort. Litt mykje pels i vegen berre :)

Ingvild
05-03-2008, 23:01
Og her er nærare bilete av selen for den som spurte om det (trippelpost!):

http://i173.photobucket.com/albums/w51/ingvildrh/0503030-1.jpg

Nina
06-03-2008, 01:34
På det siste bildet ser man jo at begge gjordene er festet da. Men på min sele sitter de to gjordene sammen på en måte slik at skjekene ikke får sklidd bakover, noe din sele tydeligvis ikke forhindrer.

Nå er jeg for trøtt til å prøve å forklare ting merker jeg..

anitab
06-03-2008, 08:35
På det siste bildet ser man jo at begge gjordene er festet da. Men på min sele sitter de to gjordene sammen på en måte slik at skjekene ikke får sklidd bakover, noe din sele tydeligvis ikke forhindrer.

Nå er jeg for trøtt til å prøve å forklare ting merker jeg..

Sånn er det på min også. Springgjorda er festa i hop med bukgjorda slik at festet for sjekrene er fast både oppe og nede og glir ikkje bak. Men elles syns eg kanskje du hadde litt lange trekkliner.

Tone
06-03-2008, 11:31
Ja ser på nærbildet at det ikke henger noe å slenger:D Men enig med nina og anita at det så noe rart ut med den gjorden som ligger nesten midt på magen(i motbakker), skal vel ikke være slik? Da skal man ha en veldig stødig kjørehest som tåler at sjekerne flytter MYE på seg...

Ingvild
06-03-2008, 15:07
Sånn er det på min også. Springgjorda er festa i hop med bukgjorda slik at festet for sjekrene er fast både oppe og nede og glir ikkje bak. Men elles syns eg kanskje du hadde litt lange trekkliner.

Det går ikkje an på min sele desverre.. Spennene på springgjorda er for store til å gå gjennom ringane på bukgjorda. Er det noko eg kan gjere for å unngå at dette skjer?

Har merka at hesten vert litt irritert når me svinger mykje, og når eg tenkjer meg om kan det godt vere at det er fordi ho får sjekrene inn i sida.

MonaB
06-03-2008, 15:21
på selen jeg bruker er springgjorten festet i samme greia som gjorten...enkelt og greit...

anitab
06-03-2008, 17:18
Først ville eg prøvd å stramma trekklinene meir, slik at vogna også kjem litt nærare hesten. Skal vel vere ca seksti cm frå vogna sin fremste del og fram. Så kjem også sjekrene lenger fram. Du kan stramme springgjorda litt, såg kanskje litt laus ut. På min maratonsele er den ganske stram, så vert det minst mulig forstyrrande bevegelsar på sjekrefestet.

Du er heilt sikker på det ikkje går an? Eller at der er noke som skal halde springgjorda framme, som t.d martingal mellom beina eller lignande? Har ikkje sett selen din på nært hald så det er litt vanskelig.

Du kan sjå nærbilde av selen din på www.zilco.com.au
Kanskje du får festetips der.

Men elles om du syns vogna er smal framme så kan du bende den litt utover. Det er enkelt, viss du har mekkefolk på skulen så berre spør om dei kan kutte lite hakk på utsida, bende ut og sveise igjen holet. Det var det vi gjorde for å tilpasse.

Ragnhild
06-03-2008, 17:40
Så rart. Jeg prøver og forklare gjennom et dårlig bilde.. Gjorden min festes i en slags dobbelt spenne hvor gjordtspenna til saletten skal innerst, og det som vogna festes i skal gjennom den andre delen i den dobbelte spenna, også festes.

Du ser ikke den doble spenna jeg snakker om på dette bildet, for den er rett under trekklina, men du ser her at reima som sjekrene er festa i også er festa i noe. På selen min er springgjorden også festa fast i gjorden under magen.

Litt mer forståelig kanskje muligens?

Ingvild
06-03-2008, 18:02
Først ville eg prøvd å stramma trekklinene meir, slik at vogna også kjem litt nærare hesten. Skal vel vere ca seksti cm frå vogna sin fremste del og fram. Så kjem også sjekrene lenger fram. Du kan stramme springgjorda litt, såg kanskje litt laus ut. På min maratonsele er den ganske stram, så vert det minst mulig forstyrrande bevegelsar på sjekrefestet.

Skal stramme trekklinene eit ekstra hakk neste gong. Dei var sjølvsagt alt for korte til selen, så måtte lage ein teit patent - skal høyre med pappa om han kan hjelpe meg med å lage ein skøyt e.l.

Du er heilt sikker på det ikkje går an? Eller at der er noke som skal halde springgjorda framme, som t.d martingal mellom beina eller lignande? Har ikkje sett selen din på nært hald så det er litt vanskelig.

Du kan sjå nærbilde av selen din på www.zilco.com.au
Kanskje du får festetips der.

Litt vanskeleg å sjå på bileta, men det ser ut som at den vert festa på same måte som eg gjer det. Det er to ringar på bukgjorda, men dei er så små at eg ikkje får springgjorda gjennom..

Men elles om du syns vogna er smal framme så kan du bende den litt utover. Det er enkelt, viss du har mekkefolk på skulen så berre spør om dei kan kutte lite hakk på utsida, bende ut og sveise igjen holet. Det var det vi gjorde for å tilpasse.

Nei, syns ikje den er for smal. :)

Så rart. Jeg prøver og forklare gjennom et dårlig bilde.. Gjorden min festes i en slags dobbelt spenne hvor gjordtspenna til saletten skal innerst, og det som vogna festes i skal gjennom den andre delen i den dobbelte spenna, også festes.

Du ser ikke den doble spenna jeg snakker om på dette bildet, for den er rett under trekklina, men du ser her at reima som sjekrene er festa i også er festa i noe. På selen min er springgjorden også festa fast i gjorden under magen.

Litt mer forståelig kanskje muligens?

Ja, ser korleis din er, men det er ingenting sånn på min sele. Legg ved eit nærbilete av selen, vogna er ikkje festa men dykk ser kvar den skal festast..
Det kan godt hende eg gjer noko riv ruskande gale, men skjønner i alle fall ikkje kva det er..

Ingvild
25-04-2008, 11:49
No er eg sikker på at eg har festa ting rett, springgjorda gjennom løkke på bukgjorda -og stramme til alt eg har.

Likevel legg sjekrene seg bak saletten - kvifor?? Merkar at hesten vert mektig irritert av dette.

http://i173.photobucket.com/albums/w51/ingvildrh/2104005.jpg

flaana
25-04-2008, 12:20
Får du lagt saletten litt lenger bak? Ser ut som om den blir liggende litt på skrå framover på en måte, kanskje er det det som gjør at den sklir bak saletten? Har (men bruker ikke) samme selen tror jeg? Ligner veldig på Tedman tedex selen?

Ellers ville jeg gjerne hatt svingelen litt lenger opp, det blir litt knekk i linja der.

Sier jeg, som sliter med å tilpasse min egen sele :p

anitab
25-04-2008, 14:12
Kan det vere bakselen som er med på å halde vogna for langt bak?

Ingvild
25-04-2008, 14:41
Får du lagt saletten litt lenger bak? Ser ut som om den blir liggende litt på skrå framover på en måte, kanskje er det det som gjør at den sklir bak saletten? Har (men bruker ikke) samme selen tror jeg? Ligner veldig på Tedman tedex selen?

Ellers ville jeg gjerne hatt svingelen litt lenger opp, det blir litt knekk i linja der.

Sier jeg, som sliter med å tilpasse min egen sele :p

Jepp, det er den selen... Saletten legg seg slik av seg sjølv når eg strammar til bukgjorda. Svingelen er det ikkje mykje eg får gjort med akkurat no.

Kan det vere bakselen som er med på å halde vogna for langt bak?

Det er mogleg. Den er ganske stram.

Marte+Quicky
25-04-2008, 22:18
Synes også selen lå litt langt fram. Men du får kanskje ikke gjort så mye med det, eller?

Ingvild
25-04-2008, 22:30
Den ligg der eg har salen.. Legg eg den lengre bak sklir den fram..

anneks
25-04-2008, 22:42
Kort inn trekklinene. Saletten skal egentlig bare holde dragene oppe og hindre dem i å tippe for langt opp, ikke holde igjen noe forover eller bakover. Så at dragene kan skli så langt tilbake tyder på at trekklinene er litt for slakke.