PDA

Se full versjon : Veving

*Jane*
05-03-2008, 14:42
Er det noen som har noe erfaring med veving? Hvordan den har oppstått? Hva man har gjort for å begrense den mest mulig? Å få en hest til å slutte å veve er vel nesten helt umulig. Det vil alltid ligge i den. Men å begrense det mest mulig. Veving oppstår jo gjerne av kjedsomhet, lite aktivisering, lite grovfor, utegang, magesår, stress++.

Noen som har noen erfaringer med hvordan boksinnredningen påvirker? Mere eller mindre veving med helt åpen eller lukket boks...?

Fullblodsgampen vår er jo en vever. Han har dog blitt bedre. Nå vever han mest i stresset situasjoner. Som når han blir stående inne alene, venter på mat, venter på å få komme ut, mye bråk/folk i stallen ++. Han står ute mer eller mindre hele dagen. Får masse grovfor. Minimalt med kraftfor (ikke havre). Merker også forskjell når han blir trent sikkerlig og når han har hatt fri. Men lurer på om stallinnredningen er et problem. Han står i en hjørneboks. En tett vegg, en vegg med vindu som han kan titte ut av, en vegg som er åpen inn til kompis, og veggen ut mot stallgangen er åpen. Hele stallen er bygget med like lave vegger så han ser jo alt som skjer i hele stallen...
I forrige stallen sto han med hele vegger hele veien, og følte at han hvertfall ikke vevet like kraftig når han ikke hadde hodet over noe. Vevingen går jo ut over beina også da han bruker disse ganske aktivt.

Noen som har noe mer erfarninger med å begrense vevingen mest mulig?

Hönnu
05-03-2008, 14:54
Har hørt at speil i boksen skal begrense veving... :)

Falo
05-03-2008, 16:15
Hva om det knuser?

Oliverrags
05-03-2008, 16:23
Vi hadde en veiver her på stallen, han sto bare med hode ut over boksdøra å veivet.. så vi var inne på tanken med å henge opp flasker i åpningen, for da fikk han ikke til å veive uten at han kom bort i noe.. Men han ble solgt før vi fikk prøvd det.

*Jane*
05-03-2008, 16:49
Å henge opp noe funker nok ikke fordi boksene er helt åpne uten noe å feste i...

Her ser man stalløsningen. Gampen står i hjørnet øverst til høyre.
http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=17976

LineLovise
05-03-2008, 16:51
Det er ikke normale speil som blir brukt, spesial speil som ikke kan knuse

Chevaleresse
05-03-2008, 18:04
Jeg hadde flyttet hesten til et sted med en god utegang hadde det vært min hest... Selv om hesten står ute hele dagen så er det fortsatt en del timer inne... Har hørt om mange oppfinnsomme ting for å få hesten til å slutte å veve, men ikke noe som har hjulpet noe særlig. Forskning viser vel at om man tar fra hesten stereotypien så gjør man ofte vondt verre. Å stenge hesten helt inne hadde ikke jeg gjort.

Vever han når han har for i boksen?

Er det forsket noe på om veving medfører mer slitasje i beina eller er det noe vi bare er opplært med at kommer til å skje?

Mvh Torill

_Mee_
05-03-2008, 18:11
Leste en gang i wendy (for leenge siden) at de malte svarte striper i boksen. Så ble hesten redd når det vevet. Om det funker er jeg ikke sikker på:p

Marita
05-03-2008, 18:12
Har lest at om man maler veggene med nedoverstriper(svart og hvitt f.eks) så skal det gjøre hesten "uvel" om den vever, så den stopper`? men er kanskje ike så populært om du setter igang å male kanskje...

edit; jeg var litt treg:p

*Jane*
05-03-2008, 18:22
Her står han ute fra ca 9.30 til 21. Mulig jeg finner en stall med enda mere utegang, men tror ikke det fjerner problemet. Å ha han på full utegang er ikke aktuelt. Mener ikke vevingen er så problematisk. Han står ikke å vever om natten eller når det er helt rolig i stallen. Har spionert i vinduene. Det er mest ved utslipp/innslipp/foring osv. Føler ikke at det hjelper noe om han står mere ute. Hvis jeg tar han inn sist står han ute å vever (dog ikke alltid).

Jeg vil ikke stenge han inne, men hvis han ikke så så mye av det som skjer i stallen, så ville han kanskje ikke stresse seg så opp. For i forrige stallen vevet han bare når han kjedet seg for da sto han mye mere inne med mye mindre grovfor.

Han vever når han er stresset uannsett om det er for eller ikke.

Det med slitasje er jeg ikke sikekr på. Er jo det jeg alltid har hørt. Men siden han vever mindre nå, og fortsatt ikke har fått noe problemer av det, så vet jeg ikke.

Har hørt om sånne trisk med å male striper ol, men det er nok ikke aktuelt i den stallen har står nå....

LisaFi
06-03-2008, 08:19
Er det noen mulighet for å bytte boks da? Kanskje han ville følt seg mer "midt i flkokken" om han ikke sto i et hjørne?

Har du sjekket den for andre stressreaksjoner som magevondt etc? Om det er utelukket (ofte blir de bedre av stereotypiene sine også, om sånne ting fjernes) ville jeg nok tenkt som Torill.

Det var forresten en GYSELIG flott stall! :)

Shadowfax
06-03-2008, 09:00
Hva gjør man feks hvis man ikke har mulighet til å ha hesten mye ute og den vever? Kjenner ei som sliter med det.
(hingst, mange hingster og få hingsteluftegårder..)

MonaB
06-03-2008, 13:02
OT, men dritfin stall da!!!

*Jane*
06-03-2008, 19:10
Hva gjør man feks hvis man ikke har mulighet til å ha hesten mye ute og den vever? Kjenner ei som sliter med det.
(hingst, mange hingster og få hingsteluftegårder..)

Har hun feks vudert å bytte stallplass hvor det er mere utegang? Mere grovfor, evt mindre kraftfor? Mindre energirikt kraftfor? Min vever hvertfall mere når han får havre. Mere aktivisering/ridning? Eller andre ting som å male stripe på veggen ol.

Shadowfax
06-03-2008, 23:14
Har hun feks vudert å bytte stallplass hvor det er mere utegang? Mere grovfor, evt mindre kraftfor? Mindre energirikt kraftfor? Min vever hvertfall mere når han får havre. Mere aktivisering/ridning? Eller andre ting som å male stripe på veggen ol.

Tror nok ikke det vil bli noe stallbytte i hvertfall. Vi får prøve å finne på et eller annet. Han er for øyeblikket blitt flyttet over i en del av stallen der han kan stå med hodet ut av boksen og kikke ut på gårdsplassen. Så veldig fornøyd ut i dag, visst.
Kraftfor får han lite av i utgangspunktet, og han får også temmelig mye grovfor. Blir trent daglig også.
Virker som om han bare gjør det når det er få hester i stallen. Veldig skjelden man ser at han gjør det..

Isadora
13-03-2008, 20:54
Mange gode råd her i den retning av mere utegang:)

men hva med og ta den først ut på morran og først inn på kvelden, ungå at hesten blir stående i stallen alene.

om du er der sammen med den så kan du jo gjøre små øvelser (snu rundt, leie, flytte hesten over osv) når du ser tegn til at hesten skal veve, sånn at den får noe annet og tenke på.

Det beste er og unngå situasjonene der hesten vever:)

Harneshaug
21-10-2008, 04:09
Måtte ta opp denne da jeg egentlig aldri har hatt hest med stalluvaner.
Nå kom jeg akkurat inn fra stallen 04 om natta :lol: men det er full storm her så ville sjekke at de har det bra.

Don Pascal, den nye hesten, står altså å vever... Jeg ble så fasinert at jeg ble bare stående å glo, ikke sett det før jeg. Han gjorde det ikke i går da han stod inne.
Han virker urolig for været så jeg hadde en sinnsyk jobb med å få stengt dørene, tenkte kanskje det ble roligre til han?
Kan det være fordi han er redd, på ny plass og været? Han har selvfølgelig godt med grovfor i boksen sin og han spiste, men vevet samtidig...

Når jeg stod og klødde han i manken gav det seg etterhvert, men når jeg gikk begynte han på igjen...
Får så vondt av slikt, men jeg kan jo ikke sitte der å klø han hele natten :(
De andre hestene er dønn rolige, 2 av dem snorksov, så jeg håper det at de er rolige gir han litt trøst. Han virket rett og slett vær-redd.
Det ER storm da og blåser forferdelig. Ikke sett han har gjort det ute, men jeg mener.. kan ikke akkurat sette han ut heller :lol:

MeretheHa
21-10-2008, 07:31
Min gamp veivet i stallen ved alle foringstider, og når det var litt uro i stallen. Han står nå på full utegang med åpen stall, og veivingen er borte. Tror de legger til seg uvaner ganske lett når de får noen minutter på å kjede seg! Hesten din står jo lenge ute, så det er vanskelig å vite hvorfor han driver med det.

Og forresten hadde jeg glemt å lese en hel side med svar.... surre, svirre!

Harneshaug
21-10-2008, 11:36
:lol: Ikke er det min heller, han kom for 2 dager siden, så han kan jo ha en god grunn. Er ikke sikkert han har stått så mye ute alltid ..
Vil de legge det av seg, er vel det jeg lurer mest på?

Noen som har erfaringer med det?

MeretheHa
21-10-2008, 14:58
Har ingen erfaring med det... tror man skal snakke med tidligere eiere og høre hvordan han har vært tidligere. Sikkert noe å gjøre med det dersom man vet årsaken.