PDA

Se full versjon : Hest og allmenn?

Solan
29-02-2008, 10:24
Nå går jeg allmenn med planer om å bli politi. Problemet er at jeg har lyst til å drive med hest også : p
Se på dette:

http://www.vallevgs.no/infokategori.asp?language=1&id=234&lsid=0&lmid=34

Betyr dette at jeg kan både drive med hest og ta ordentlig studiekompetanse? Så når jeg har fullført dette så kan jeg søke på politihøgskolen?

Amanthea
29-02-2008, 10:28
I mine øyne ser det der ut som om du må begynne på nytt igjen på naturbruk?

Solan
29-02-2008, 10:45
I mine øyne ser det der ut som om du må begynne på nytt igjen på naturbruk?

Begynne på nytt med første klasse? Uææh, har ikke lyst :(
Men hvis det er hest & studiekompetanse i ett så tror jeg det er verdt det :)

Sikker på at jeg ikke kan begynne rett på vg2 så lenge jeg har gått allmenn da?

Ingvild
29-02-2008, 10:47
Du kan jo alltids ta påbygging etter hestelinja :)

Mari
29-02-2008, 10:50
Du må byrje på nytt på VG1, men du slepp da eindel fellesfag, som kanskje nokre timar norsk, engelsk mm. om du har dette frå før. Kva som krevst for opptak for å bli politi veit eg ikkje, men det krevst iallefall visse norskkunnskapar og god fysisk helse. Du kan få generell studkomp. ved å gå allmennfagleg påbyggjing etter Vg1 og Vg2 på naturbruk.

Amanthea
Jeg har valgt å gjøre det slik: Jeg fullfører det treårige løpet (biter det i meg, selv om jeg hater det), og sååå får jeg meg hest. :D

Mari
Begynne på nytt med første klasse? Uææh, har ikke lyst :(
Men hvis det er hest & studiekompetanse i ett så tror jeg det er verdt det :)

Sikker på at jeg ikke kan begynne rett på vg2 så lenge jeg har gått allmenn da?

Nei, fordi du må ha grunnkurset i naturbruk fyrst, før du kan starte på Vg2 hest og hovslagarfag. Iallefall sånn generelt, kan kanskje gjerast unntak.

Solan
29-02-2008, 11:21
Du må byrje på nytt på VG1, men du slepp da eindel fellesfag, som kanskje nokre timar norsk, engelsk mm. om du har dette frå før. Kva som krevst for opptak for å bli politi veit eg ikkje, men det krevst iallefall visse norskkunnskapar og god fysisk helse. Du kan få generell studkomp. ved å gå allmennfagleg påbyggjing etter Vg1 og Vg2 på naturbruk.

Så hvis jeg fullfører vg1 allmenn og starter på vg1 hest m/studiespesialisering så slipper jeg de fagene jeg har tatt? Eller mesteparten?
Det er ikkenoe problem for meg å søke politi. Jeg kommer egentlig inn lett, men det som avgjør er hvor mange og hvem som søker.

Sånn er det på Valle:

1 året: VG1 naturbruk med fordjuping i hest på Norsk Hestefagskole
2 året: VG2 hest (hestefaget blir gitt i samarbeid med Norsk Hestefagskole)
3 året: VG3 studieforberedende naturbruk

Mari
29-02-2008, 12:42
Så hvis jeg fullfører vg1 allmenn og starter på vg1 hest m/studiespesialisering så slipper jeg de fagene jeg har tatt? Eller mesteparten?
Det er ikkenoe problem for meg å søke politi. Jeg kommer egentlig inn lett, men det som avgjør er hvor mange og hvem som søker.

Sånn er det på Valle:

1 året: VG1 naturbruk med fordjuping i hest på Norsk Hestefagskole
2 året: VG2 hest (hestefaget blir gitt i samarbeid med Norsk Hestefagskole)
3 året: VG3 studieforberedende naturbruk

Ok, da slepp du fag som norsk, matte.... tenkjer eg, men du må ha andre fag, typiske naturbruksfag ;) Altså td. hest.

(Wow, skal du bli politi er du sikkert sprek :p Beundrer dei som består det opptaket ja)

Tonje
29-02-2008, 12:49
Du må starte på VG1 først. Da er du innom masse forskjellig og har hest som fordypning. Om du har faga fra før, så får du nesten ikke fag på skolen.

Deretter vg2hest og hovslager og 3året som er studieforbredende.
Da har du studiekompetanse.

Iallefall på Øya er det slik at du kan fordype deg i matematikk og naturfag på vg1, husker ikke hva det er på VG2 og da får du spesiell studiekompetasne om du vil ha det.
Så er det samme om du går almenn linje eller naturbruk ;)

Mari
29-02-2008, 12:51
For å få spesiell må ein fordjupe seg i minst to realfag, og ha desse over to år, iallefall på stdiespes.

Solan
29-02-2008, 14:08
Ok, da slepp du fag som norsk, matte.... tenkjer eg, men du må ha andre fag, typiske naturbruksfag ;) Altså td. hest.

(Wow, skal du bli politi er du sikkert sprek :p Beundrer dei som består det opptaket ja)

Akkurat nå er jeg ute av form, men skal starte å hardtrene igjen. Opptaket er ikke så vanskelig egentlig, bare man er i god form. Man trenger ikke å omtrent ha superkrefter for å klare det :lol:

Fleur
29-02-2008, 15:04
Akkurat nå er jeg ute av form, men skal starte å hardtrene igjen. Opptaket er ikke så vanskelig egentlig, bare man er i god form. Man trenger ikke å omtrent ha superkrefter for å klare det :lol:

Nå er ikke opptaket kun basert på fysiske tester. De som klarer de fysiske testene kommer videre til de psykologiske testene. Man kan trene seg opp til de fysiske testene, men når de kommer til intervjuene, så er det her de luker ut en god del av søkerne. Man tror kanskje man vet hva de ser etter på intervjuene, men det ikke alltid så opplagt som det ser ut til.

Solan
29-02-2008, 17:36
Nå er ikke opptaket kun basert på fysiske tester. De som klarer de fysiske testene kommer videre til de psykologiske testene. Man kan trene seg opp til de fysiske testene, men når de kommer til intervjuene, så er det her de luker ut en god del av søkerne. Man tror kanskje man vet hva de ser etter på intervjuene, men det ikke alltid så opplagt som det ser ut til.

Å tenke før man skriver er kanskje lurt :lol:
Jeg mente de fysiske testene :p

Mari
29-02-2008, 22:42
Masse lukke til med å nå målet. Eg kjenner ei som driv med uttak og opptrening av nye politistudentar i Oslo. Fy søren ein må vera sprek, eg vart sliten berre av å sjå på at dei trena, enda eg klassifiserer meg sjølv som ein person som likar trim! :)