PDA

Se full versjon : Hva i huleste skal jeg velge?

Marthe
28-02-2008, 20:27
Jeg er sinnsykt usikker ang. skolevalg. Det blir enten MK ink. allmenn påbygning eller bare helt ren allmenn påbygning (APA).

Før var jeg helt sikker på at jeg ville gå MK siste året også, men når vi har noen medielærere som jeg overhode ikke liker (eller, hele klassen liker vel dem ikke) vurderer jeg sterkt å gå apa istedenfor. Det frister liksom så mye mer!

Hvordan er det egentlig å gå på vgs med bare allmennfag?

Fristen går ut imorgen også.. DAMN.

Solan
28-02-2008, 20:53
Jeg går vanlig allmenn, og det er egentlig som å gå ungdomskolen oppat med mer å gjøre og høyere tempo :p
Så hvis man har vanskeligheter med å henge med så er ikke almenn et smart valg. Ellers så er ikke vanskelighetsnivået så mye ennvanskeligere en u.skolen, men det spørs jo på hvilke fag man velger. Jeg valgte lett matte og synes det var enklere enn den vi hadde på ungdomskolen! Og den vanskelige er visst supervanskelig.
Man må holde seg oppdatert HELE tiden. Er mange prøver og innleveringer skal jeg si deg.
Takler du høyt tempo, så takler du allmenn :)

Vi fikk forresten beskjed om at det ikke var lurt å søke allmenn med en standpunktkarakter lavere enn 4.

Og det kommer noen kompliserte prosjekter. Som eks. nå driver vi med ett der vi skal starte en egen bedrift som om det skulle vært ekte.

Mari
28-02-2008, 21:38
Eg går VG2 no, allmenn. Greitt nok det, men vi har ein goood del å gjere. Og du bør vera forberedt på mykje jobbing.

Martee
28-02-2008, 22:50
Jeg synes at almen er et bra valg! Da får du den generelle studiekompetansen, du får liksom noe å "falle" tilbake på. Om du skulle ha valgt et feil yrke.

For siden du har den generelle studiekompetansen kan du jo studere på høyskoler, almen er et fint valg det.
Lykke til! :)

Amanthea
28-02-2008, 22:51
Du skal søke deg inn på fotolinja her, du. ;)
Ellers synes jeg allmennfagene er helt okeie, men jeg har en drittklasse..

Nina & Flight
28-02-2008, 23:49
Jeg har søkt på allmenn, VG1... Gruer meg, men skal nok forhåpentligvis klare meg..
Men fristen er jo utsatt til 3 mars? ialefall hos oss.. pga 1 mars er på en lørdag.

Helle
28-02-2008, 23:54
Men fristen er jo utsatt til 3 mars? ialefall hos oss.. pga 1 mars er på en lørdag.

Ja, det stod i hvert fall det på vigo da jeg la inn søknaden min i stad.

Jeg syns allmenn er helt greit, men det er en del og gjøre, og lærerne min er veldig flinke til å "samkjøre" slik at vi har 3 eller flere prøver en uke, og ingen uka etter. Det er slitsomt!

Saphire
28-02-2008, 23:56
Jeg går almennfaglig påbygning 4året. Egentlig et vanskelig år, men det går ann å klare. Jeg lå på standpunkt under 3 i almennfag før, nå har jeg 4 i alle fag. Bare heng med hele tia, ikke skulk så skal man kunne klare det!

Karoline «3 Silver
29-02-2008, 00:12
åå. sliter med akkuratt det samme!! kan ikke bestemme meg for om jeg skal ta almen påbygg eller MK et år til med påbygg inkludert:S må finne det ut NÅ

Ronja
29-02-2008, 00:12
Hvis du er lei media synes jeg du skal ta vanlig allmenn påbygging jeg. Var i akkurat samme situasjon som deg for noen år siden og er superglad jeg ikke fortsatte på media. Var så fryktelig lei.

Går du allmenn har du jo akkurat de samme allmennfagene som media har, men du slipper mediafagene. i stedet får du 8 timer valgfag. Det er litt deilig :-) Velge noe helt annet liksom. Jeg var litt heldig for jeg er ganske god i samfunnsfag og tok derfor 2 og 3sk som privatist og slapp unna med 22 timer i uken i stedet for 35 som er media 3. året.

Allemenn påbygning er altså 30 timers kurs mens media er 35 timers kurs. Får du det på samme skole og kan være russ med de du kjenner er det jo enda bedre :wav:

Lykke til :-)

Helle
29-02-2008, 00:16
Allemenn påbygning er altså 30 timers kurs mens media er 35 timers kurs.

Det er en utrolig deilig fordel med allmenn:D

Karoline «3 Silver
29-02-2008, 00:45
der sendte jeg inn min søknad, og valget ble almen påbygg framfor media. 5 timer mindre i uken er grunn nok syns jeg, hehe..

Marthe
29-02-2008, 01:13
Tusentusen takk for svar :) Tror jeg setter apa på første og mk på andre.. problemet er at alle vil gå apa her på skolen, så er endel som søker x) men vi prøver! tar en snakk med rådgiveren imorgen også tror jeg.. han er tøff.

Marthe
29-02-2008, 01:14
Du skal søke deg inn på fotolinja her, du. ;)
Ellers synes jeg allmennfagene er helt okeie, men jeg har en drittklasse..

haha. jeg skal ikke gå noen fotolinje nei x) hadde du spurt meg om et år hadde jeg kommet med en gang :p

Martine
03-03-2008, 20:15
Huff, jeg synes dette er fæle greier! Selv har jeg slitt utrolig med å finne ut hva jeg vil gå, og bli! Har hatt Medier og Kommunikasjon på første, men "ALLE" her i Gjøvik hvor jeg bor har tenkt å søke det, så snittet for å komme inn blir høyt!.

Så jeg tenkte å søke Naturbruk, og drive med hest, også da påbygging tredje året, eller utdanne med til hovslager, men i siste liten søkte jeg til Allmenn!
Men dere sier det ikke er smart om man sliter med å henge med på skolen ? Da sliter jeg!!