PDA

Se full versjon : Frieser som førstegangshest

Silja
26-02-2008, 22:30
Hvorfor egner den seg/hvorfor egner den seg ikke?

R.Aina
26-02-2008, 22:35
Det spørs mye hvor mye erfaring du har med hest ville nå jeg si...

Lopke
26-02-2008, 22:36
Det kommer da helt an på den som kjøper og hesten.. ikke noe generell fasit på dette..

Er man grønn kjøper man ikke en hingst med masse pepp.. vil man hoppe er dette ikke hesten. Vil man satse på avl må man sette seg godt inn i sakene, det gjelder ved kjøp og forresten. Det mye rart ute å går for tiden.

Så det finnes nok like mange forskjellige friesere som det finnes ryttere, men kjemi må jo passe, og så må man jo vite litt om hvorfor man velger den type hest da og hva man vil bruke den til.. ikke sikkert det er det lureste valget da..
Eller kanskje man finner drømmehesten og så er den piano!

Men kjøp av en seriøs forhandler. Det er mitt beste råd!

Marte+Quicky
26-02-2008, 22:37
Enig med Aina. Kommer jo helt an på hvor mye erfaring man har. Har du hatt hest på fôr før, har du bare ridd på rideskole, eller hva? (Dette gjelder forsåvidt alle raser)

Silja
26-02-2008, 22:39
Bare et hypotetisk spørsmål sånn egentlig. :)

Det er jo dyre hester, såvidt jeg kan se. Hva bruker man en frieser til da? Hvis det går an å stille et slikt spørsmål.

Lopke
26-02-2008, 22:40
Bare et hypotetisk spørsmål sånn egentlig. :)

Det er jo dyre hester, såvidt jeg kan se. Hva bruker man en frieser til da? Hvis det går an å stille et slikt spørsmål.

rir på..

Marte+Quicky
26-02-2008, 22:40
Kjøring er de jo fine til hvertfall.

Julie og Kamy
26-02-2008, 22:41
rir på..

:rofl:

Silja
26-02-2008, 22:44
rir på..

Hehe, næh? Nå tuller du vel. ;)

Kanskje et dårlig formulert spørsmål. Men hvis man ønsker seg en hest man kan "ri på" som du sier, er frieser et okei valg da? RIdeturer i hovedsak feks?

R.Aina
26-02-2008, 22:47
Godt eksempel er mine to. Hoppa er ganske bastant og ikke redd for mye (faktisk litt slitsomt nå når hun skal drive å teste meg ut).
Mens han andre er overfølsom og der kan man fort bryte tilliten.
Det fins jo masse mellom-faser her!
Begge to er unge og vil vokse psykisk. Så hvis man er litt uerfaren ville jeg kanskje valgt en litt eldre hest?!

Men som Lopke nevner er det store inviduelle forskjeller, det har jeg to bevis på!

Julie og Kamy
26-02-2008, 22:47
De er vel like god som andre turhester:) Men de er jo flotte dressur hester også da:)

Lopke
26-02-2008, 22:48
Hehe, næh? Nå tuller du vel. ;)

Kanskje et dårlig formulert spørsmål. Men hvis man ønsker seg en hest man kan "ri på" som du sier, er frieser et okei valg da? RIdeturer i hovedsak feks?

JAmen det kommer da helt an på hesten og deg som rytter..
Hva vil du ha? vil du betale 100.000,- for en voksen frieser til å ri skogsturer på? Vil du avle? Vil du hoppe? Rir du dressur?
Skal den gå som plenklipper??

Alt er relativt.. Man kan finne mye god hest for samme pris som en utrent frieser. Så finn ut hvorfor du vil ha denne typen hest først.
Den kan brukes til det meste, men det er ikke noen spranghest og det er ikke en hest jeg ville brukt i distanse. Og ikke kjøp unghest om du er nybegynner. Men dette gjelder jo alle typer hest egentlig..

Så finn heller ut hva du vil.. hva vil du bruke hesten til?

Silja
26-02-2008, 22:52
Nei, JEG vil ikke betale 100 000 for en plenklipper, ei heller for en turhest. Var som sagt bare hypotetisk og nysgjerrig ment, dette spørsmålet.

Lopke
26-02-2008, 22:55
Finnes ingen fasit.. ryttere er forskjellige og hester er forskjellige, og innen rasen. Så kan ikke si hverken eller om noe annet enn det jeg allerede har skrevet..

Julie og Kamy
26-02-2008, 22:57
Nei, JEG vil ikke betale 100 000 for en plenklipper, ei heller for en turhest. Var som sagt bare hypotetisk og nysgjerrig ment, dette spørsmålet.

Er bra å spørre en gang for mye enn en gang for lite:)

Silja
26-02-2008, 23:02
Finnes ingen fasit.. ryttere er forskjellige og hester er forskjellige, og innen rasen. Så kan ikke si hverken eller om noe annet enn det jeg allerede har skrevet..

Det skjønner jeg. Takk for svar da. :)

Silja
26-02-2008, 23:02
Er bra å spørre en gang for mye enn en gang for lite:)

Ja, ikke sant.

Lopke
27-02-2008, 20:34
joda men vi er vel enige om at det er forskjell på en frieser og en araber.. det samme gjelder sprang. Det vil alltid være noen som kan helt klart, men "type" hest er det ikke.

Birre
27-02-2008, 20:39
Hvorfor ikke? Kjenner en som blir brukt i distanse, og hun ser ut til å trives godt.

Passat er en fin bil, men stiller du i formel 1 med den? Nei, du gjør ikke det om målet ditt er å vinne:)

Sombiejenta
27-02-2008, 21:32
Passat er en fin bil, men stiller du i formel 1 med den? Nei, du gjør ikke det om målet ditt er å vinne:)

Hehe, det var et godt svar! Ok, nå skjønner jeg hva Lopke mener ;)

Lude
28-02-2008, 23:41
Frieseren er en mer allsidig hest en hva man tror. Hvem ville tro at en dølahest kunne nå langt i barokk ridning ? Jo helt sant det går an.
Frieserhesten er kjent til kjøring og arbeidshest fra gammelt av, men den er edlet frem og da kom barokk hesten og dressur hesten. Frieseren elsker å hoppe også. Har en vallak som hopper meteren hos oss. Utrolig gøy.
Tror mye av problemet ligger i at vi ikke vet så mye om denne hesten pga at den er såpass ny i Norge, og ikke så mange som har vært på stevner i de forskjellige grenene.

Det er helt klart at frieseren er ingen nybegynner hest, og heller ikke en barnehest. Det er store kraftfulle dyr.

Men helt klart alt er mulig med en frieser på lik linje som med alle andre hesteraser.
:wav:

Stall Nakkim
29-02-2008, 16:21
Det som er viktig å tenke på i forhold til dette med frieser som førstegangshest, er at den er veldig følsom, og den knytter seg mye mer til sin eier enn andre hesteraser, det er derfor ekstra viktig å være sikker, på at dette er noe man ønsker og kan håndtere. Det man ofte ser på friesere er at de er mer knyttet til sin eier enn resten av flokken, og da sier det seg selv at en frieser som må bytte hjem gjentatte ganger, ikke har det så lett. DET er viktig å tenke på syns jeg. ellers gode poenger tidligere her.

Batmat
09-06-2012, 03:03
Kan jo trekke opp denne tråden, selvom den er gammel er den nok like aktuell den dag i dag :) Jeg kjøpte frieser som førstegangshest. Det store spørsmålet i mine øyne er nok egentlig om du har erfaring med frieser fra før. INGENTING kan måle seg med en frieser på mange måter. Det er enormt mye hest, og selvom det er store forskjeller på individene kommer du ikke unna at dette er en høyreist og "stor" kraftfull hest, som krever en trygg person å forholde seg til. De er ofte svært følsomme og kjærlige hester, men de trenger en selvsikker og rolig, trygg person å forholde seg til. Jeg hadde holdt på med hest i en del år og hadde ganske mye erfaring, men ikke med denne rasen. Det å stå der med tidenes mest høyreiste hest var faktisk noe ganske annet. De er mye hest på mange måter rett og slett, som jeg vet at mange ikke er klar over. De ser ikke så store ut i filmene, men jeg har vært borti mang et erfarent hestefolk som rett og slett ikke tør å håndtere hesten min bare fordi han er svart, stor og høyreist, mange får for mye respekt for dem og blir nervøse, og det merker jo hesten .. Det er noe veldig annet om en frieser blir skremt og trippete enn når en fjording eller døl blir det .. De er stort sett veldig kalde og trygge hester, men de kan bli skremt de også, og de er sterke.

Noe mange også gjør feil er å være for streng. Det er klart man må sette grenser, men det skal ofte lite til før du knekker hesten og ødelegger selvtilitten dens. Jeg har sett mange gå inn for å ta en alt for streng tone mot hesten min ved å rykke i tauet og slikt uten grunn, slikt ødelegger hesten totalt. De er store, kraftige og høyreiste - men uhyre følsomme. Det er viktig å tenke på og være klar over, det er absolutt ingen hest som tåler "bank" ..

De blir ekstremt knyttet til menneskene sine og klarer du jobbe med dem og ikke mot dem på en mild og rolig måte og være rettferdig mot hesten har du en venn for livet, de setter enormt stor pris på menneskene sine og er verdens mest menneskeglade hester! De er store, snille bamser med kloke øyne og fire bein :) Vakrere vesner finnes ikke!

Lopke
09-06-2012, 08:46
Det er min erfaring og. Like store de er, like myke er de. Tror fort man kan ødelegge en frieser med hard behandling.
De er utrolig tillitsfulle og menneskekjære.

Jorryt
09-06-2012, 09:55
Det er min erfaring og. Like store de er, like myke er de. Tror fort man kan ødelegge en frieser med hard behandling.
De er utrolig tillitsfulle og menneskekjære.

Det er jeg enig i! Jorryten gårgjennom ild for meg, og jeg for han. Jeg har hatt han i seks år nå, og når han kikker på meg med de vakre øynene sine, og legger hodet på skuldra mi, ja da kommer tåren i øyekroken min fremdeles. Frieseren har et helt unikt vesen, kommer man inn under huden på en frieser, da er man solgt

Shenzi
09-06-2012, 10:50
Men alt dere nevner i disse siste innleggene: Er ikke det slikt som gjelder for alle hester?

Jorryt
09-06-2012, 11:10
Men alt dere nevner i disse siste innleggene: Er ikke det slikt som gjelder for alle hester?

Vi har både kaldblodstravere,shettis, gotlandsruss, varmblodstraver, og jeg har aldri møtt en hest som er så følsom som en frieser. De er helt spesielle i lynnet, vel og merke hvis de blir behandlet skikkelig. Min erfaring er iallfall at de er ganske forskjellig fra andre raser

Bea
09-06-2012, 11:20
Hadde en frieser paa stallen jeg jobbet og synes ikke den var noe annerledes enn de andre hestene men naa kjente ikke jeg hesten saa godt, gjorde bare daglige stellet med den.