PDA

Se full versjon : Tanke-og bilde-spam..

LisaFi
25-02-2008, 19:58
Jaja, da kaster vi oss ut i det. Har litt tid når man er syk..

Alle disse bildene er fra ei økt i høst en gang. Kameraet ble tomt for batteri før vi hadde skrittet varm, så det ble bare skrittebilder. Jeg hadde nettopp hentet hesten hjem fra flotte forverter som hadde brukt den mest på tur, og vi behøvde å bli enige om hva som betydde hva, hvor rammene var etc igjen.

I denne økta lånte vi Sigrids Sprenger dynamic RS i håp om å finne noe som kan passe hestedamen. Hun har en vanskelig munn å finne bitt til, veldig veldig følsom, men alikevel lett for å legge seg på. Mange som rir henne for første gang tror hun er en hest man må bruke mye krefter på, men det er hun slett ikke. Tror nok hun kan ris med silketråder egentlig.
Dessverre var hun ikke mer fornøyd med RS`en enn med andre bitt, så etter hvert havnet vi tilbake på gode gamle trinsebittet i gullmetall, det er spesielt mykt i stoffet, og i prinsipp det bittet hun har fungert best på. Om dere ser godt etter, så ser dere at jeg rir uten nesereim her, nettopp for virkelig å se om hun liker bittet eller ikke. Den anstrengte leppa hennes har ikke så mye med tøyletak å gjøre, hun vrir og vrenger like mye om hun får full ettergift..
Når hun er ordentlig gjennomridd, myk og god og varm, så lukkes munnen som oftest helt, så det er også et spørsmål om generelle spenninger i kroppen.

Dette var som sagt en økt med mye korrigering, start og stopp, prøve å finne fram og ned søkning, få på plass skuldre og bakbein inn under hjelperene mine. Litt sånn "long time no see, mutter`n".. :) Jeg troor også jeg ser sterkere ut i hendene enn jeg egentlig er, albuene er nokså fikserte, men håndledd og fingre fjærer mer enn det som synes på bilder. Selv legger jeg også merke til at jeg er fæl til å knekke av i min øverste del av ryggen, og lute forover med nakke og hode (ikke resten av ryggen).

Og så.. maassse bilder. Prøver å kommentere litt hva som foregår, vil gjerne ha mer kommentarer. Har ikke hesten tilgjengelig til daglig for øyeblikket, så nå passer det godt å gå i tenkeboksen for hvordan man skal gjøre ting i framtiden.. Enjoy.. (eller.. :lol: ).

"Kom så, ledende tøyletak for å få ønsket svar fra sjenkelen".
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0172-2.jpg

"Sånn jaaa; fått svar og roser".
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0175-2.jpg

Rir fram mot et hjørne
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0176-2.jpg

Kommer ut av samme hjørne.
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0177-2.jpg

Fortsettelse følger...

LisaFi
25-02-2008, 20:05
Ond sirkel.. Hesten er ikke igjennom for innvendig sjenkel/tøyle, jeg og hesten henger like mye i innvendig tøyle, mitt innvendige sittebein kommer opp av salen.. og there we go... :roll:
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0179-2.jpg

Rir ny halv parade..
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0180-2.jpg

Her er vi akkurat i ferd med å "ramle inn" på sporet etter endt sjenkelvikning. Roser for at hun er lett og fin å stille, sjenkelen er fremdeles "på", ser jeg..
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0184-2.jpg

Her har vi en vending som faller litt i fisk fordi rytter sitter i ubalanse; vekten tydelig på utvendig sittebein.. Burde forberedt en slik vending mye bedre før jeg prøvde å gjennomføre den..
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0185-2.jpg

Vending for motsatt sjenkel. Hva skjedde med utvendig tøyle, lage ramme for hestene etc, Lisa???
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0186-2.jpg

Mer følger, må bare få pizzaen ut av ovnen.. :p

Hanna&Brá
25-02-2008, 20:07
Bildene ble veldig små... Ville gjerne hatt klikkbare eller større for å se ordentlig jeg:D
Ikke at jeg har så mye å si, men er gøy å se! Dere er fine:)

Sol
25-02-2008, 20:09
jeg vil og ha større bilder.. dette er nyttig nemlig, og da må man få med seg ALT:D

LisaFi
25-02-2008, 20:11
Dette er en hjørnepassering.
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0189-1.jpg

Volte/bøyd spor.
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0192-1.jpg

Noen steg i travers ut av hjørne. Sjekk tøyleføringa.. :roll:
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0196-1.jpg

Akkurat rettet ut på sporet etter hjørnepassering. Hesten går bak bittet.
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0204-1.jpg

LisaFi
25-02-2008, 20:12
Ånei! De så jo store ut når jeg la dem ut? Banne på fotobøtta.

Bente & Etanec
25-02-2008, 20:14
Synd bildene ble så små?...
Hadde vært en nyttig og lærerik bildetråd dette...

LisaFi
25-02-2008, 20:19
No SKA Æ ha pause Lisa! Slepp for s***tan!:lol: (Blivira KASTER seg på tøylen i det jeg gir etter.. )
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0206-1.jpg

Parade igjen..
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0207-1.jpg

Ooog - Ri fram...
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0208-1.jpg

Ber om noen traverssteg på volte, og får det. Kan noen be den rytteren slippe taket i innvendig tøyle???
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0209-1.jpg

Etter hvert begynner hun å svare som jeg vil... :)
http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0213-1.jpg

Og da er det på tide med "dyyyktig pike" og laange tøyler igjen. See, den søker fram og ned og bruker ryggen sin jo! :)

http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0224-1.jpg

.. Det verste er at jeg troor jeg må laste opp de andre på nytt for å få dem store igjen.. Banna.. :(

LisaFi
25-02-2008, 20:22
Skal sette meg ned og laste opp på nytt jeg. Have patience in me... :(

Azze
25-02-2008, 20:31
For et nydelig par!!

Dere er kjempefine sammen:D

Sol
25-02-2008, 20:34
Hun er bra fin hun der altså... og det er tydelig at dere to vet hvordan og hva. ser nesten ut som om hun lærer deg like mye som du gjør med henne på en måte.. "jadda, klart jeg kan, om du bare kunne gitt ut litt på de pokkers tøylene her og der"

Chevaleresse
25-02-2008, 20:39
Bildene ble litt små ja... Men sitter med en liten magefølelse om at hvis det hadde vært min hest,så ville jeg jobbet den en del for hånd i sideveisøvelser for å få den lettere for sideførende hjelpere, samt tatt mer hyppige pauser med frem og ned. Sånn som den går på de fleste bildene, så er den ikke helt ærlig gjennom og slipper ikke opp ryggen sin. For å få til det, så må du muligens være neo mer dynamisk i din egen kropp, samt variere formen med frem og ned ofte. I begynnelsen rir jeg hele økter ( 20-30 min med bare frem og ned) avvekslet med arbeide for hånd. Ville også jobbet korterepetisjoner og masse overganger til og fa trav, med fokus på kvalitet i overgangene og ikke "etterhvert som voltene går" hvis du skjønner?

Ellers har jeg noen teknikker som også kan brukes, men ville ikke skrive det på nettet da de lett kan misforstås og misbrukes...

Er du i trøndelag siste helgen i Mars? Da skal det være kurs med Sara Silvferberg på Vaadan, og der kan du nok snappe opp noen tips;)

Mvh Torill

LisaFi
25-02-2008, 20:49
Hun er bra fin hun der altså... og det er tydelig at dere to vet hvordan og hva. ser nesten ut som om hun lærer deg like mye som du gjør med henne på en måte.. "jadda, klart jeg kan, om du bare kunne gitt ut litt på de pokkers tøylene her og der"

Ja, det er jo akkurat sånn det er.. Jeg hadde ikke kunnet noen ting uten henne, og hun hadde ikke kunnet noen ting uten meg. Fordelen med temperamentsfulle damer er at de sier da alltids i fra i alle fall.. ;)

Bildene ble litt små ja... Men sitter med en liten magefølelse om at hvis det hadde vært min hest,så ville jeg jobbet den en del for hånd i sideveisøvelser for å få den lettere for sideførende hjelpere, samt tatt mer hyppige pauser med frem og ned. Sånn som den går på de fleste bildene, så er den ikke helt ærlig gjennom og slipper ikke opp ryggen sin. For å få til det, så må du muligens være neo mer dynamisk i din egen kropp, samt variere formen med frem og ned ofte. I begynnelsen rir jeg hele økter ( 20-30 min med bare frem og ned) avvekslet med arbeide for hånd. Ville også jobbet korterepetisjoner og masse overganger til og fa trav, med fokus på kvalitet i overgangene og ikke "etterhvert som voltene går" hvis du skjønner?

Ellers har jeg noen teknikker som også kan brukes, men ville ikke skrive det på nettet da de lett kan misforstås og misbrukes...

Er du i trøndelag siste helgen i Mars? Da skal det være kurs med Sara Silvferberg på Vaadan, og der kan du nok snappe opp noen tips;)

Mvh Torill

Ja det vil jeg gjerne om det passer seg sånn! :)

Poenget med økta var vel i grunnen å finne tilbake til knappene hvor det går an i det hele tatt å ri den ned og fram. Ja, den ser veldig fornøyd ut når den får strekke på seg og gå fram, men det krever mye arbeid å komme dit med henne, i alle fall for meg. Jeg selv hadde ikke ridd noe som lignet dressur på et halvt års tid, mens for hestens del aner jeg ikke hva som hadde vært krevet av henne det siste året før jeg tok henne hjem.

Men aller helst ville ponnien LØPE nemlig. Og da med hodet i været, sjenkel betydde akkurat der og da BARE løp, sideførende sjenkel, hva er det?

Når brems og gass er på plass så "husker" hun plutselig mye bedre hva sideførende sjenkel er også, det er faktisk noe hun er veldig bra på. Og det har vært mitt fremste middel for å få bremset henne opp igjennom tida, det å kunne be henne om å jobbe inn på sjenkelvikninger, versader og traverser, slik at energien har gått i retning samling i stedet for "full fart fram", uten at jeg har startet noen drakamp.

Etter et par økter med sånn "rammesetting" som det som foregår på bildende her, er hun straks mer på plass under hjelperene, og da går det an å ri "ned og fram" helt fra starten av økta, heldigvis.

Selv er jeg for urutinert på arbeide fra jorden, til at jeg føler at jeg får nytte av det, det blir mest knoting, timingen min er tross alt bedre fra salen. Kanskje får jeg lurt deg til Selbu for å undervise oss litt i sånt en gang i framtiden! :)

*vente på ny upload*..

LisaFi
25-02-2008, 22:08
Jaja, spammer ned med dobbeltposter i min egen tråd mens jeg venter på å forstørre alle bildene jeg, så alle ser alt.. ;)

Tenkte på det Torill sa om dynamisk i egen kropp, det er jeg definitivt ikke når jeg rir slike økter, ser jeg. Spesielt når hesten blir "løpete" for signalene mine (som jeg forresten vet at hun ikke bør misforstå, da jeg selv en gang i tiden har ridd henne til og gjort de samme tingene tusen ganger før..) så blir jeg sittende ganske fast og tungt for IKKE å "bli med" i hennes trave forsøk. Så jeg prøver altså å "sitte imot" i stedet for å bli tung på hånda (det er liksom første "testen" når man rir Blivira det, blir du tung på hånda har du nesten tapt med en gang.. ). Når hesten svarer lydig i stedet for å legge seg på, er det mer aktuellt (og lettere.. :roll:) å mykne opp i sitsen og "bli med" mer. Når hun er HELT igjennom er det som å sitte på en gummiball med telepatistyring, fantastisk følelse!

Ellers er det jo målet å ri ned og fram, og mye av det framover, og det er de signalene vi prøver å få på plass igjen, slik at hun ikke skal bruke for masse tid på å trippe rundt og gjøre seg til, men begynne å jobbe godt igjennom med en gang.
Det at så ikke skjer på den økta her (andre eller tredje gangen jeg sitter på henne etter over et år fra hverandre) gjør at det blir lite travoverganger, i alle fall i oppvarmingen.
Såvidt jeg husker red jeg noen få overganger etter denne skrittinga som vi ser på bildene, og avsluttet..

Hesten får fram og ned hver gang den tilbyr det på dette tidspunktet, men den MÅ tilby seg det ordentlig, "over ryggen", og ikke bare hive hodet ned og dra tøylene med seg bakfra og fram med underhals og svai rygg.

Det er mange triks som må prøves før "rammene" er på plass igjen etter langt opphold.. ;)

Astrid
25-02-2008, 22:38
Hvis du tilfeldigvis skulle være her i området, så er det bare å komme å ri min altså! :D

Asa Garsy
25-02-2008, 22:39
Ta ned stigbøylene et hakk til lisa! BTW nå er jeg ikke så godt på sits men synes du sitter bra jeg da. Å hesten er bare helskjønn.

LisaFi
25-02-2008, 22:41
Ja, Lillian, det så jeg også etterpå! Har jo dressursal, bør jo se sånn ut også da.. *ned med stigbøyler*:lol:

Var nok mest frykten for å bli sittende og sprelle på oversprek hest, sikkert..

Astrid: takk takk, ser ikke bort ifra det.. :)

RenateSJ
25-02-2008, 22:49
Fine dere er :)
Kan jeg spørre hvorfor du har henda så langt ned? Ofte nesten under mankenivå og ganske bredt mellom henda. Sjønner jo at du leder innimellom, men...

Og så synes jeg liksom det ser ut til at du tipper litt fram allerede i hoften jeg. Hvis du får henda liiitt opp så kanskje overkroppen kommer tilbake og? Og husk å puuuuste, ser ut som du blir litt vel konsentrert om ridninga innimellom ;)

Og enig i litt lendre bøyler

LisaFi
25-02-2008, 22:57
Henda langt ned er nok en vane fordi ponnisen (og stort sett alle andre travponniser jeg driver og rir) har for vane å løøøøfte hodet. Så lave hender har glidd inn som en vane tror jeg. Som en slags oppmuntring til å "møt meg her nede".

En gang i tiden, når vi red på trening to-tre ganger i uka, gikk ponnis så stødig og fint hele tida at jeg kunne cruise rundt i tre forskjellige gangarter og flikke på sitsen. Men det klarer jeg rett og slett ikke når hesten er "sånn".
("av og på").. Da blir det gamle vaner.

Hehe. Og angående pust: er nok samme sak som jeg tenkte på tidligere her, er så konsentert om å IKKE ta i munnen til hesten for å bremse, at jeg er helt stram i torsoen hele tida. Etter ei sånn økt med mye bremsing er jeg ofte mer enn LITT støl i magemusklene. Hest som er veldig FRAM og var i munnen er... funny å ri. Men moro når de "virker"... :)

RenateSJ
25-02-2008, 23:27
Synes du skal ta deg tida til å huske på sitsen og jeg ;) selv om det blir mye på en gang. Hvis du sitter feil og anspent kan du jo ikek forvente noe av hesten heller vel? Jeg kan iallefall knote fælt helt til jeg setter meg riktig og da går det seg til. Nå var jo tilfellet her litt spesielt da, ikke bare en vanskelig dag men oppstart etter en periode hvor du ikke har ridd henne i det hele tatt.

Den der med henda ned når hodet går opp er jo ganske vanlig ja, men leste en gang at man skal heller følge hodet til hesten,( iallefall ikke gjøre motsatt av den, ) fordi den ville ta hodet høyere om man presser ned.
Men jeg har ikke ridd travere så det skal jeg ikke legge meg så mye borti ;)

LisaFi
25-02-2008, 23:34
Hun blir ikke presset så mye, skjønner du, det er mer snakk om å "gi henne et sted å møte meg". Hvis jeg møter henne "der oppe" har vi ikke de andre viktige tingene som brems og styring etc. Hvis hun strekker nesa fram der oppe (som hun da gjør om hun får lov til å gå sånn), kommer bittet til å virke mot munnvikene i stedet for mot ladene, det blir feil.

Anspent er vel kanskje ordet ja. Men man MÅ bruke sitsen for å påvirke denne når den har tenkt å legge seg på og løpe, ellers ...løper den avgårde, og da får man slett ikke ridd, bare "hengt på". Ikke at hun løper ut, men hun finner sitt eget tempo (som er riiiimelig høyt.. :lol:) og gjør det som passer seg. Som oftest er det å løpe ganske så mye.. Og lenge.. :lol:

Hvis du ser et par av bildene som viser en parade (som forøvrig ikke går helt igjennom til bakbeina, men den virker på tempoet) - og en ny framridning etterpå ser du at sitsen varieres. Jeg kniper ikke med rumpa eller lårene, det gjelder å være "plugged in" når man rir denne, det er kun underste del av overkroppen som strammes samtidig som jeg blir tung.. :)

Haha, var fast bestemt på ikke å sitte å "forsvare meg" når jeg laget denne tråden, men nå gjør jeg det jaggu alikevel.. *håpløs*

Men det er vanskelig å forklare denne hesten, man må nesten bare sitte på henne for å skjønne tror jeg. Stri og var på samme tid, og så mye energi at det nesten bobler over.. :) Og alltid klar til å ta kommandoen i løpet av et hundredels sekund, om du "glipper" litt... :roll:

Den blir litt.. sånn om den får løfte hodet og "møte meg der DEN vil". Det vil stort sett si at da blir ingenting som JEG vil, halvparader og parader finnes ikke. Hundre-og-h***ete er stikkordet... :lol: Har til og med gjort noe så "fy" som å sette henne "på ræva" før hinder, selv om man aldri skal gjøre det. Men jeg synes slettes ikke noe om at den løper avgårde med meg heller. Hvor mange her har UFRIVILLIG hoppet trippelbar på 130, liksom? *huff*

http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0279-1.jpg

Chevaleresse
26-02-2008, 00:18
Først: Det er ikke vanskelig å jobbe hesten fra bakken når man kan å ri. Det er bare å tørre å prøve litt;) , Står endel om det i baken til Bent bl a. Jeg tror at du hadde sluppet unna endel av dette om du hadde begynnt fra bakken.

Og en viktig ting: Ikke sammenlign hvordan hesten er nå med hvordan den var før. Da låser alt seg ofte. Vær i nuet og ikke forvent noe som helst, da er du mer klar og kjappere til å reagere på det som skjer, og blir ikke destrahert av tanekr om hva som var. Etter at jeg sluttet å forvente at hesten skulle være slik eller så, så har det blitt så mye bedre alt vi prøver oss på. Både jeg og hesten er mer fornøyd, og de gode øktene er flere enn de dårlige. Før var det omvent nesten...

Ang sits: Det er lett å falle i den fella å sitte å bremse med sitsen for å unngå å bli hengende i hånda ja. Det som skjer da er at man rir vekk ryggsvingen til hesten, og takten blir mer og mer hastig. Heller brems skikkelig med tøylen ved behov og løsne når du får svar slik at du ikke blir sittende å holde igjen med hele deg. Eller jobb hesten i bøyning på små spor til den roer seg for da slipper du begge deler.

Om du vil ha tips i forhold til spesielle kaldblodshopper så snakk litt med Nathalie S her. Den hesten er den mest spesielle hesten jeg underviser. Men etter endel prøving og feiling, så har vi da funnet ut hva som fungerer og hva som IKKE fungerer...

Men siden du har arbeidsvilje og fremdrift i hesten din, så har du jo et veldig godt utgangspunkt, også ift. hvordan den er bygget. Det motsatte er mye vanskeligere...

Tror det kan bli riktig så bra jeg, og jeg "kommenterer alt det som ikke er på plass enda siden jeg tror du tar det for det det er...;)

Mvh Torill

LisaFi
26-02-2008, 00:36
Tusen takk for gode råd!

Jeg må nok bare ta meg på tak og sørge for å bli bedre på det bakkearbeidet, skjønner jeg.. ;) Men jeg klarer ikke annet enn i skritt, å få henne til å gå i en travtakt som funker for meg å jobbe i fra bakken er ikke lett.. Får vel studere "baken til Bent" litt mer.. tjihi.

Som jeg føler det når jeg rir, er der ikke noen ryggsving å sitte på, før hesten kan gå i normalt tempo. Om hesten begynner å takte (ikke småtrave, men nesten) straks den får "ettergift" fra bremsen, vel, så må bremsen på igjen. Ny ettergift; ikke det nei? Bremsen på igjen. Så da gjør man vel som med alt annet, man tar brems av og på helt til ting begynner å virke igjen.

For at hun ikke skal "låse seg helt" har det virket med denne "sitsbremsen" før i alle fall, gjerne kombinert med lette "løsne foran" bevegelser i bittet. (Har alltid jobbet mest på volte fordi jeg da kan lage bøy og stilling på hesten for å unngå at den legger seg på, evt legge inn sidevegs bevegelser i volten også).Sterk i sitsen, lokkende med bittet. Når den svarer, kan jeg ri fram med mer "svikt" og ettergivenhet i min egen kropp, når hesten altså holder det tempoet JEG har satt og ikke stadig prøver å øke. Rir ofte "intervaller" på denne måten, inn å jobbe på sirkelen, sidebevegelser, og fram og ned i rolig takt som belønning etter noen steg med tyngre sideveisbegvegelser. Har funket bra, egentlig, det tar bare litt tid å komme dit, ingenting ramler ned i hodet på en over natta.. :)

Når det er sagt, var det ikke mange øktene jeg brukte for å komme "på nett" med damen igjen, og da er ting mer komfortabelt etterpå. Men for å komme "igjennom dit" at hun hører på de lett-lette hjelperene som hun egentlig gjør bruker vi noen økter, i alle fall etter lange opphold. Men alt LIGGER der, det handler mest om for både MEG og henne tror jeg, å finne tilbake til "følelsen" av hvordan det skal være.

Gleder meg til å få ridd såpass mye igjen, at jeg klarer å tenke på sits og ri samtidig, hehe.. :lol:

Anita&Svarten
26-02-2008, 00:49
Gøy å se ridebilder av fruen:)
Husker når jeg og red henne. Selv om jeg omtrent ikke hadde kontakt med munnen så det ut som jeg satt og halte og dro. Når vi fant ut av hverandre gikk det seg til, og guri så gøy det var når jeg kom gjennom hos henne!
Sideførende gikk hun som en drøm! Så enten hadde du fått det veldig fint gjennom hos henne før jeg red henne, ellers hadde jeg utrolig flaks:lol:

LisaFi
26-02-2008, 00:56
Gøy å se ridebilder av fruen:)
Husker når jeg og red henne. Selv om jeg omtrent ikke hadde kontakt med munnen så det ut som jeg satt og halte og dro. Når vi fant ut av hverandre gikk det seg til, og guri så gøy det var når jeg kom gjennom hos henne!
Sideførende gikk hun som en drøm! Så enten hadde du fått det veldig fint gjennom hos henne før jeg red henne, ellers hadde jeg utrolig flaks:lol:

Hih, det er en veldig morsom hest å ri ja, selv om jeg ser veldig skummel ut på alle sånne bilder. (Det er ikke ridninga, folkens, men fotografen... :D).

Kanskje du rett og slett bare er flinkere, Anita? Ser ikke bort ifra det altså... ;)

Anita&Svarten
26-02-2008, 01:00
Hih, det er en veldig morsom hest å ri ja, selv om jeg ser veldig skummel ut på alle sånne bilder. (Det er ikke ridninga, folkens, men fotografen... :D).

Kanskje du rett og slett bare er flinkere, Anita? Ser ikke bort ifra det altså... ;)

Nja.. ikke helt sikker på det:p Hadde vel mest sannsynlig flaks hvis ikke du hadde vært veldig flink med henne før jeg red henne.
Hun var absolutt en morsom hest ja:) *huske å ta med ekstra stor koffert neste gang*

RenateSJ
26-02-2008, 01:03
Men Lisa. Man skal du kunne ha sterk bremseeffekt uten å bli sittende anspent eller fremoverlent? Sånt teoretisk sett mener jeg ;)

Men det blir jo litt "besserwisser" å sitte her og si at du må gjøre ditt og datt for det funker for meg. Har jo aldri ridd bærta di :)

LisaFi
26-02-2008, 01:18
Men Lisa. Man skal du kunne ha sterk bremseeffekt uten å bli sittende anspent eller fremoverlent? Sånt teoretisk sett mener jeg ;)

Men det blir jo litt "besserwisser" å sitte her og si at du må gjøre ditt og datt for det funker for meg. Har jo aldri ridd bærta di :)

Selvfølgelig er jeg "spent" under bremsinga. Men det er nokså kontrollert spent, ikke ukontrollert anspent *kverulere* Type "stramme torso, bli tung, krumme hånda lett om tøylen, vente på svar". "Få svar, lette på tøylen, slakke på musklene i torso". "Hest legger seg på på nytt, stramme torso, bli tung, krumme hånda lett om tøylen". OSv osv.. :D

Dessuten bruker jeg sits-bremsen like konsekvent som andre bruker håndbremsen, jeg sLIPPER opp med en gang jeg får svar. Og så må dere huske at dette er bare noen av bildene da, og mange av dem er tatt i øyeblikk der det "skjer noe", dvs hesten blir forberedt eller bedt om noe ekstra. Og da MÅ man igjennom med bremsen først, spesielt når hesten kanskje ikke har vært "igjennom" på den måten på lang lang tid.. Det er ikke noen vits i å sitte å ri på noe som "løper fra deg". ;)

Her for eksempel, er er det som kan skje om man bremser bare med hånd/ begge tøyler samtidig. Skjønner at det ser stygt ut, men det er IKKE mange grammene på de tøylene sammenlignet med det som hun selv LEGGER seg på bittet når hun vil noe. (ref "sprangbildet" over..) Hvorfor det er sånn? aner ikke. Men det ER sånn.. :confused:

http://i180.photobucket.com/albums/x319/LisaFi/DSC_0346.jpg

EliFi
28-02-2009, 22:25
Unnskyld at jeg drar opp en eldgammel tråd, men føler bare for å kommentere at vi sitter ganske likt?? Må være noe med hestene :D Haha.. Og det der med munnen, jeg innser bare mer og mer at hestene våre er veldig like... (Så rart...) Blivira er fiiin!!

Sol
01-03-2009, 14:34
Nå som bildene har blitt store og jeg har lest igjennom tråden her en gang til så skjønner jeg hvorfor du sikler bittelitt på han min.. hehe.. litt samme oppskrifta ja;) Jeg har en god del igjen før min svarer like godt for signalene.. ikke fordi han ikke er klar, men fordi jeg ikke er det. Får litt skrekken av å sjenkle en hest som har krutt i ræva jeg altså, sjøl om jeg kjenner jo at det hjelper hver gang.. pinglesol!