PDA

Se full versjon : Stallen SOM utdanning?

LisaFi
25-02-2008, 12:44
Refererer til artikkel i siste Ridehesten, hvor overskriften lyder:

"Stalljentene er framtidens ledere"

Lena Forsberg fra Luleå tekniske universitet har forsket på dette over lengre tid, og finner at stalljenter skiller seg ut fra andre jenter.

Stalljenter betrakter seg selv som "utbrytere", går i mot tradisjonelle oppfatninger og forventninger om hvordan jenter skal være, oppføre seg etc.

Stalljenter lærer gjennom livet i stallen og med hestene mye om viktigheten av å være en konsekvent leder for hesten, siden hester kan være uberegnelige. I tillegg er ansvaret for levende dyr noe som fører med seg hardt og mye arbeid rent praktisk, man må være i stand til å inngå og fullføre forpliktende avtaler.

Sammenlignet med samfunnet forøvrig er det i stallen høyere under taket jentene i mellom, og de hevder SIN plass lettere i stallmiljøet enn ellers, det ser ut til at hestelivet er identitetsbyggende. Hester er ikke ufarlige, og jentenes omgang med dem gjør at de utvikler et syn på seg selv som handlekraftige, modige og tydelige personer. I stallen har ikke det ytre og utseendet noen stor betydning, det handler mer om å arbeide ordentlig.

Hva tror dere?

(Noen som fikk et par ekstra argumenter ovenfor mor og far nå?? :D
Mine foreldre har alltid vært (svært) negativt innstilte til min altoppslukende hesteinteresse, både tidsmessig og økonomisk. Litt fordi de aldri har forstått det der med båndet til hesten, ei heller hva det GJØR for meg, både fysisk og sosialt. Nå, etter at jeg har passert godt og vel ti år som hesteeier sier faktisk de samme at om de hadde visst hvor mye hestehold lærer en om ansvar, pliktoppfyllendehet etc, hadde de nok IKKE vært så negative den gangen for mange år siden.. Dyrt, ja, men veldig karakterbyggende! ).

Reaper
25-02-2008, 12:48
OI! Gjett om jeg skal vise denne til bestefar:D Han har alltid undervurdert meg siden jeg driver med hest, men nå skal han jammen få høre!

Dette er jo kjempespennende, og jeg tror det ligger noe i det!

lillekira
25-02-2008, 12:52
Dette tror jeg virkelig det ligger noe i ja:)

For tenk hvor mange jenter som driver i stallen,nettopp fordi de er "mobbeoffere" ute i dne store verden? Men i stallen blir de godtatt for den de er.Utseende spiller ikke så stor rolle,bare du "kan" jobben din....Ser bare på min egen sønn,hans tid i diverse staller og hva det har gjort med ham.

Uten stallen og hestene tror jeg vi ville hatt det adskillig tøffere på mange punkter.Så for vår del har stallen vært en "reddende faktor" iallefall ;)

LisaFi
25-02-2008, 12:54
Ja, Laila, det var litt dumt å skrive om stall"jentene" kankskje, det gjelder selvsagt like mye for gutter!

lil_julie
25-02-2008, 13:05
Tror det er mye i dette ja! Men det som jeg tenker litt på er at det krever på mange områder mer om man skal satse aktivt på ridesport en på annet, både av penger og slikt, og at de som når opp derfor faktisk vil det? Er jeg helt på jorde?

Da er det jo naturlig at de vil opp og frem andre steder og tenker jeg.

LisaFi
25-02-2008, 13:07
Det kan det godt være noe i, Julie! Men det handlet ikke om toppryttere som ledere, det handlet faktisk om "stalljenter", sånne som går i bakgrunnen og har ansvar for ting og tang i rideskolene etc! :)

lil_julie
25-02-2008, 13:15
Det kan det godt være noe i, Julie! Men det handlet ikke om toppryttere som ledere, det handlet faktisk om "stalljenter", sånne som går i bakgrunnen og har ansvar for ting og tang i rideskolene etc! :)

Ja, men uansett nivå, så har man vell en mer opp og frem tankegang med riding? Ivertfall jeg, skal forbedre meg og hesten, hele tiden alltid. Samtidig som det skal gjøres på hestens premisser.

Hmm, ja, jeg bare lar tankene fly litt jeg. Nå har jeg et skikkelig triumfkort på hånden, det er ivertfall sikkert!

Ronja
25-02-2008, 22:01
Ikke noe veldig nytt dette, men husk også at en god del som driver med hest kommer fra ressursterke familier også. Ressursterk familie øker sjansen for utdanning og dermed sjansen for å bli leder.

Men ja, jeg mener det ligger noe i personlighet og hest også. Men jeg ser veldig mange faktorer her som påvirker undersøkelsen som ikke har noe med selve hesten å gjøre, men heller hva slags jenter som tiltrekkes av stallmiljøet i tillegg til at de kommer med familier med ressurser

LisaFi
25-02-2008, 22:06
Tja.. Ser vi på det store flertallet her inne er det vel ikke sånn at hovedmengden kommer fra familier med mer ressurser enn andre, tror du?

Sagitaria
25-02-2008, 22:16
Veldig enig i det som står i hovedinnlegget.

Vi blir litt..herda av dette her tror jeg.. :)

Harneshaug
25-02-2008, 22:16
Det kan nok være mulig, da jeg ikke har frekventert all verdens ridesenter, MEN ... det jeg har sett av stalljenter er jenter med tyggis slafsende nedpå haka, med mobilen klistret i øret mens de leier rundt på gampen i en liten sirkel på den asfalterte gårdsplassen eller i hysterisk fnisende baksnakking på hjørnet av en boks fremdeles med tyggisen snurret rundt en finger og mobilen innen rekkevidde, mens de sender deg stygge blikk fordi du "forstyrrer" dem med ditt nærvær ...
Med andre ord er jeg ikke imponert, men jeg har helt sikkert vært uheldig!!

Ellers tror jeg nok teorien bak artikkelen skulle stemme bra og for de som legger ned en insats og som virkelig vil lære, har de nok mye igjen både i lederskap, organisering og det å ta ansvar :)

lil_julie
25-02-2008, 22:24
Det kan nok være mulig, da jeg ikke har frekventert all verdens ridesenter, MEN ... det jeg har sett av stalljenter er jenter med tyggis slafsende nedpå haka, med mobilen klistret i øret mens de leier rundt på gampen i en liten sirkel på den asfalterte gårdsplassen eller i hysterisk fnisende baksnakking på hjørnet av en boks fremdeles med tyggisen snurret rundt en finger og mobilen innen rekkevidde, mens de sender deg stygge blikk fordi du "forstyrrer" dem med ditt nærvær ...
Med andre ord er jeg ikke imponert, men jeg har helt sikkert vært uheldig!!

Ellers tror jeg nok teorien bak artikkelen skulle stemme bra og for de som legger ned en insats og som virkelig vil lære, har de nok mye igjen både i lederskap, organisering og det å ta ansvar :)

Det tenker jeg også. Vil si at bruk av røyk alkohol og tildels dop er større i ryttermiljøet en mange andre steder. Ivertfall fyllefester har jeg opplevd at stalljenter liker!

LisaFi
25-02-2008, 22:46
Det er vel nokså likt overalt, kanskje.. Uansett, det er ikke ALLE menn som blir ledere heller..

Ronja
29-02-2008, 00:03
Tja.. Ser vi på det store flertallet her inne er det vel ikke sånn at hovedmengden kommer fra familier med mer ressurser enn andre, tror du?

Nei det tror jeg ikke, men jeg tror heller ikke hovedmengden her inne kommer til å bli ledere heller. :-) Jeg bare sier at man alltid kan finne sammenhenger om man vil så lenge man velger riktige personer. Men: ressurser er ikke nødvendigvis penger heller.

RenateSJ
29-02-2008, 00:20
Vet ikke om jeg ville gått så langt som å si det fører til lederspirer.
Men å lære å ta ansvar og å ta i et tak DET lærer man. Iallefall slik jeg har hatt det i min "hesteoppvekst"