PDA

Se full versjon : Litt begynnerhjelp

lil_julie
23-02-2008, 23:38
Hei

Jeg har lyst å "leke meg" litt med Looke gutten.

Kan si litt. Han er smart som få, og da mener jeg i form av at han gjør ting som ingen fatter og begriper hvordan han gjør, som og åpne dører som skulle være umulig og åpne. Og binde den hesten er også dødt prosjekt om han finner ut at han vil gå noen steder.

Han lærer fort, men han er litt lat, og ikke altid han gidder og prøve.

Noen "nybegynner" ting jeg kan lære han, eller gjøre, som jeg kan klare selv med litt veiledning herifra liksom? Snakker ikke om noe monty roberts greier altså, litt mer i retning det kaia og sofie driver med.?:D

Julie og Kamy
23-02-2008, 23:53
Lære han å gi suss?:) hehe:p

Guest
23-02-2008, 23:58
Vil bare si at iom hesten din er smart, tenk NØYE igjennom hva du vil lære den, og hvordan du vil lære den, og tenke fremover sånn at du ikke lærer den noe som kan være "farlig" for nye mennesker som kan ha med han å gjøre.
Med tanke på at hesten kan bli vanskelig å håndtere.

lil_julie
24-02-2008, 00:25
Vil bare si at iom hesten din er smart, tenk NØYE igjennom hva du vil lære den, og hvordan du vil lære den, og tenke fremover sånn at du ikke lærer den noe som kan være "farlig" for nye mennesker som kan ha med han å gjøre.

Ja, kommer til å være veldig nøye med dette, tenker på lette ting som er gøyt, uten å være farlig. Men føler han trenger litt "hjernetrimm" og variasjon.

Guest
24-02-2008, 00:28
Ja, kommer til å være veldig nøye med dette, tenker på lette ting som er gøyt, uten å være farlig. Men føler han trenger litt "hjernetrimm" og variasjon.
Selv lette ting som er gøy kan bli en fare senere :) Bare for å minne deg på å tenke nøye igjennom hva du lærer han og hvilke tegn han skal lære osv osv :)

lil_julie
24-02-2008, 00:30
Japp! Mn noen tips om hva jeg kan lære han? Og hvordan få han til å forstå?

Julie og Kamy
24-02-2008, 00:30
Kan jo fortsatt lære han å gi suss da, hehe

Camilla
24-02-2008, 00:32
Er det din hest? :)
Hvis ikke bør du tenke på hva eier syns om det du vil lære han..:)
Og som sagt av andre her, vær forsiktig med hva du lærer han..;)

lil_julie
24-02-2008, 01:05
Skal seff snakke med hun og, men tenkte liksom og ha noe å komme med, "duuuh, at er det greit at jeg lærer looke noe, vet ikke helt hva, men det finner jeg ut av"

Og han kan faktisk gi suss, sånn halvveis ivertfall

RenateSJ
24-02-2008, 01:15
Å gi suss er en av de tinga jeg ser på som noe som kan bli en fare. Man skal tenke seg om før man sier til hesten at det er ok at den stikker nesa inntil ansiktet ditt.

Utenom det, NH er ikke en lek, så sjønner ikke helt hva dette har med NH å gjøre?

Lære ham å stå i ro kanskje? Så ikke han finner ut at han skal gå noe sted?

Chem
24-02-2008, 01:24
Hva med å lære ham å strekke halsen til hver side og mellom beina (begynnelsen på å bukke)? Det er jo en øvelse som er sunt for hesten og veldig greit å kunne.

lil_julie
24-02-2008, 01:51
han kan strekke halsen. Mest fordi han tror jeg har mat, selv om jeg ikke bruker snop:p

Renate har et poeng når det gjelder og gi suss. Veninnen min sin hest er verdens søteste snilleste, men den og er "all over the place" og skal kose, og vist ikke du er klar over det, så går du i bakken:p

Julie og Kamy
24-02-2008, 08:37
Å gi suss er en av de tinga jeg ser på som noe som kan bli en fare. Man skal tenke seg om før man sier til hesten at det er ok at den stikker nesa inntil ansiktet ditt.

Utenom det, NH er ikke en lek, så sjønner ikke helt hva dette har med NH å gjøre?

Tenkte slik med min, jeg ville ikke lære henne det pga en venninne sin hest knakk nesen på gamle eieren da hun skulle gi suss til henne uten at hun var klar over det. Men jeg tok til pg lærte henne det, har aldri misbrukt det:)

LineLovise
24-02-2008, 10:54
Jeg ville lært hesten å bevege seg på stemme kommando.
skritt, trav, galopp, prooo, stop osv uten å måtte bruke hjelpere.

kan også lære den å gå gjennom en hinder løype som ikke består av å hoppe over noe. men heller slalom, falske bruer, under hindringer osv...

det er også kjekt å lære hesten å løfte bena selv når du skal rense høvene, slik at du ikke behøver å dra de opp men at de løfter dem opp ca 10 cm over bakken når du sier "opp" mens du holder hånda på nedsiden av skulderen eller på innsiden av bakbena, men ikke lær dem noe som gjør at de slår bena framover eller til siden slik som å hilse osv det kan føre til masse problemer senere....

Julie og Kamy
24-02-2008, 10:55
Hesten min løfter beina bare jeg henter hovskrapen, hehe:)

LineLovise
24-02-2008, 14:09
du kan jo gjøre øvelser som er bra for deg også mens du får hesten til å skritte rolig, eller trave rolig rundt på banen (det er nå det er godt å kunne gi stemme komandoer i steden for å måtte holde i tølene, eller bruke sjenkler), kan også lære hesten å snu til høre eller venstre bare med stemmen osv...

Ingvild
24-02-2008, 14:28
Begynn med øvelsar som er underkastande for hesten, dvs øvelser som går nedover.

mina og tara
24-02-2008, 14:38

Hmm nå er jo jeg av den oppfatningen at det er nettop det som er poenget med NH, at du skal leke med hesten din. Dette for å gjøre at begge synes det er gøy. og igjennom lek finne et felles språk så dere kan komunisere og gjøre ting sammen som begge forstår.
Når jeg er med hesten min, er det leking vi holder på med.
Vi står på ting med frambeina går i 8 tall rundt 2 tønner skifter gangarter når vi går/løper sammen. Vi går sideslengs forover og bakover. over og under hindringer. Gå på siden av han og få han til og sette mula si på ting som du fokuserer på. Få han til å rygge inn mellom to gjerdepåler, gå sidelengs over de osv, osv Bare fantasien setter grenser. Dette er ting som får hesten til å bruke hjernen sin, uten at det er "triks" som kan missbrukes. og kjempegøy:lol:

Sofie&Lavageitene
24-02-2008, 15:08

Ah, jo dummere, jo bedre;) Hehe.. Nei da. Eller, egentlig.
IHVERTFALL, om du skal lære hesten triks, ha MINST et underkastende triks inne, før du bnegynner med noen dominante.

Jeg ville startet med ting som å følge etter, stå når du ber om det, bli. Evt komme når du plystrer. Kan ha mye gøy med det;)

lil_julie
25-02-2008, 09:07
Ah, jo dummere, jo bedre;) Hehe.. Nei da. Eller, egentlig.
IHVERTFALL, om du skal lære hesten triks, ha MINST et underkastende triks inne, før du bnegynner med noen dominante.

Jeg ville startet med ting som å følge etter, stå når du ber om det, bli. Evt komme når du plystrer. Kan ha mye gøy med det;)

Men hvordan kan jeg lære han og komme når jeg plystrer? Bonita har jeg gjort det litt med, men hun er litt mer arbeidsvillig, (dog ikke fult så smart!) Hun kan komme når jeg plystrer, (somregel, om ikke hun er veldig travelt opptatt) og hun kan stå iro, og har lært seg og stoppe litt unna meg i alle situasjoner, når hun følger etter, eller jeg plystrer og hun løper, fordi at hun ikke skal løpe på meg eller andre.

Alt dette har egentlig gått ganske greit, og falt naturlig, men Looke gir fint F. Han har lite respekt, kunn når jeg sitter oppå eller er i nærheten, så han vet at jeg kan korigere han.

lil_julie
25-02-2008, 09:08
Hmm nå er jo jeg av den oppfatningen at det er nettop det som er poenget med NH, at du skal leke med hesten din. Dette for å gjøre at begge synes det er gøy. og igjennom lek finne et felles språk så dere kan komunisere og gjøre ting sammen som begge forstår.
Når jeg er med hesten min, er det leking vi holder på med.
Vi står på ting med frambeina går i 8 tall rundt 2 tønner skifter gangarter når vi går/løper sammen. Vi går sideslengs forover og bakover. over og under hindringer. Gå på siden av han og få han til og sette mula si på ting som du fokuserer på. Få han til å rygge inn mellom to gjerdepåler, gå sidelengs over de osv, osv Bare fantasien setter grenser. Dette er ting som får hesten til å bruke hjernen sin, uten at det er "triks" som kan missbrukes. og kjempegøy:lol:

Haha, nå er det slutt på latskap og tull! Her har han fått litt å tenke på!:D

Sol
25-02-2008, 10:47
Å lære hesten å skifte gangarter løs er nyttig. å lære den å parkere, sånn som Milla til lene kan er enda mer nyttig, siden din tydeligvis ikke respekterer tau;) Å lære hesten å stretche seg selv(opp ned, til sidene) er også både sunt og nyttig. å lære den å komme på kommando når dere skal ut å jobbe er nyttig, men krever at hesten ser fram til å være sammen med deg. det vil nok komme etterhvert som andre ting er innlært og forstått.

Min erfaring er at hester som er oppfinnsomme, er det fordi de har lett for å kjede seg. Disse tenker en god del, og mister fort konsentrasjonen. små leksjoner, hyppig belønning er derfor nøkkelen til å lære dem ting og tang. ofte trenger man ikke bruke godbit på de her, for da blir de lett litt for overentusiastiske av seg. lærer de at en stemmekommando betyr "flink hest" så tipper de omtrent av stolthet uten vidre forsterkinger:)

Med sånne smarte dyr er det VIKTIG å tenke seg VELDIG nøye om når man skal lære de noe.. for de kan godt finne på å vidreutvikle litt på egenhånd, lære seg selv egne triks osv. jeg ville aldri lært en smart, energisk hest å feks gi labb eller steile.. for jeg kan ikke nok til å forhindre at de "øver på egenhånd"

LisaFi
25-02-2008, 10:53
Og så er det innmari irriterende om de hele tiden skal "løfte bein av seg selv" når man skal stelle bein, bandasjere etc.. Mine trenger ikke løfte noe som helst før jeg tar tak i hovskjegg (for dem som har det) eller ei håndt lett rundt koden..
Kan ikke få sagt hvor irriterende det er med sånne som skal opp med beinet med en gang jeg kommer nær! :p

lil_julie
25-02-2008, 11:55
mm, men hvordan skal jeg lære han dette da? Skifte gangart løs? Jeg har sånn halvveit kontroll på tempo, men han veksler gangarter etter ønske. Han kan parkeres, stort sett, men bare når han selv vil. Det er litt det som er greien, han har ikke helt viljen. Jeg tror han forstår hva jeg mener veldig ofte, men bare gidder ikke gjennomføre.

Steiling og slikt kommer ikke på tale med den hesten der. Han er snill å grei, men er en hest som kan bli farlig i slike situasjoner, om ikke med meg og eieren, så med andre, i og med at han har lite respekt, og null respekt for fremmede.

Sol
25-02-2008, 12:20
jeg pleier å begynne i "feil" ende jeg, for det er ofte lettest.

Når jeg jobber lydighet i rp, gjør jeg alltid sånn her:

1. slipper hesten løs, er passiv og ser hva den gjør. gir den litt tid til feks bukking og spretting. blir den for heit, går jeg på utsiden til den er litt tammere.

2. ber om fart. Full guffe. Jeg kontrollerer retning og fart, resten bryr jeg meg ikke om.

3. jeg ber om vending, altså at hesten snur fra høyre til venstre på volten.

4. gjentar vendinger, men ber fortsatt om stor fart.

5. ser at hesten begynner å bli "moden" og ber om "prrrro", blir passiv, trekker meg gjerne vekk litt fra midten, eller snur meg vekk fra hesten og ser ned. med en gang hesten går ned i trav sier jeg "bra", lar den trave litt, før jeg ber om galopp igjen. denne gangen ber jeg den fort om nytt trav. gjør den dette, sier jeg "bra", vender og gjør det samme andre veien.

Når jeg har fått en overgang fra galopp til trav eller to hver vei, ser jeg an situasjonen. for en stressa hest vil det beste da være å gi den fri til å finne roen, for så å kose litt, tusle litt rundt sammen. noen kan man jobbe mer med. Poenget er uansett begynt å feste seg.. Hesten vet at du vil ha kontroll på farten og retningen, selv om du ikke fysisk stopper den.

Linnea elsker dette arbeidet, hun går fra sritt til galopp, og fra galopp til holdt feks, uten at man må jobbe veldig hardt for det. en hevet arm, og hun vender.. veldig, veldig moro faktisk, både for henne og for meg(og nå den nye eieren). masse ros, mye bevegelse men uten å bli holdt fast.

Når dette er godt etablert, og hesten kan skifte tempo etter dine anvisninger, syns jeg det er gøy å "hekte de på" meg, altså få de til å følge meg rundt, og skifte gangart. Nanga til filizity her inne er konge på dette. han galopperer ved siden av deg med ekstremt høy samling og syns han er helt sjef:D(og det syns jeg og Aina også.. hehe). Bajas sliter med galoppen, men gjør det perfekt i skritt og trav. han gjør det også på leieturer i skogen, og jeg må aldri korrigere han ved å ta i leietauet når vi er på tur sammen. når jeg får til åoverføre dettetil ridningen er arbeidet komplett for min del;)

Jeg vet ikke om andre er enig i mine måter, men dette er nå sånn jeg gjør det da!

lil_julie
25-02-2008, 12:28
hmm, skal prøve med dette. Eneste jeg da må være litt forsiktig med når jeg har Looke løs er flyvende bakbei, han er nemmelig ikke så glad i og måtte jobbe:p *mumle noe om tømmerkjøringen i går*

Sol
25-02-2008, 12:34
Ha lang nok pisk;) ikke bruk den på han, men mellom deg og han om han blir for høy bak. hadde du sett b i action, så hadde du nok kjent igjen faktene:lol: (gubbens sitat: øh.. kan en hest gå på bare frambeina altså??)

lafutura
25-02-2008, 14:41
Med sånne smarte dyr er det VIKTIG å tenke seg VELDIG nøye om når man skal lære de noe.. for de kan godt finne på å vidreutvikle litt på egenhånd, lære seg selv egne triks osv. jeg ville aldri lært en smart, energisk hest å feks gi labb eller steile.. for jeg kan ikke nok til å forhindre at de "øver på egenhånd"

HELT enig. Min hest er SMART. Jeg skulle lære han gulrotstretching; men han ble så fokusert av dette at han til slutt overfalt meg. Jeg ga gulrot mellom forbeina, noe som førte til at han knelte hver gang jeg skulle legge på bandasjer *hrmf* Så nå er det KUN mat i krybba.

lil_julie
25-02-2008, 16:47
Ha lang nok pisk;) ikke bruk den på han, men mellom deg og han om han blir for høy bak. hadde du sett b i action, så hadde du nok kjent igjen faktene:lol: (gubbens sitat: øh.. kan en hest gå på bare frambeina altså??)

Haha, tviler ikke. Ja, longepisk tror jeg må til. Men en annen ting er at han reagerer helt rart på pisken. Noen ganger kan jeg fyre den i bakken uten respons, og noen ganger bestemmer han seg for å gå helt rabiat! Heldigvis har han såpass respekt at han ikke sparker mot meg, men jeg mistenker at han ikke har heelt kontroll alltid:p

Sol
25-02-2008, 19:29
Hva om du setter han inn der og lar han få et par minutter til egentrim før du selv går inn da? stå på utsiden og oppmuntre han til å løpe litt, ved å vifte litt med pisk og lag lekestemme. jeg pleier å si "jah" til b med litt høy lys tullete stemme.. han vet akkurat hva DET betyr og fyrer seg sjøl opp:) Når han liksom blir litt mer firbeint, går jeg inn der og jobber med han.

lil_julie
25-02-2008, 20:38
Hva om du setter han inn der og lar han få et par minutter til egentrim før du selv går inn da? stå på utsiden og oppmuntre han til å løpe litt, ved å vifte litt med pisk og lag lekestemme. jeg pleier å si "jah" til b med litt høy lys tullete stemme.. han vet akkurat hva DET betyr og fyrer seg sjøl opp:) Når han liksom blir litt mer firbeint, går jeg inn der og jobber med han.

Det skal jeg gjøre!

Sofie&Lavageitene
02-03-2008, 15:05
Men hvordan kan jeg lære han og komme når jeg plystrer? Bonita har jeg gjort det litt med, men hun er litt mer arbeidsvillig, (dog ikke fult så smart!) Hun kan komme når jeg plystrer, (somregel, om ikke hun er veldig travelt opptatt) og hun kan stå iro, og har lært seg og stoppe litt unna meg i alle situasjoner, når hun følger etter, eller jeg plystrer og hun løper, fordi at hun ikke skal løpe på meg eller andre.

Alt dette har egentlig gått ganske greit, og falt naturlig, men Looke gir fint F. Han har lite respekt, kunn når jeg sitter oppå eller er i nærheten, så han vet at jeg kan korigere han.

Hver gang du inviterer den inn, plystrer du. Da vil den etterhvert skjønne at ¨når du plystrer er det en invitasjon. Er ikke stort verre enn det;)

lil_julie
02-03-2008, 23:26
hmm, har øvd endel på det nå. Men han kommer bare når han vil. Har også trent mer på at han skal vike for press, da han var veldig lat på det, og det går bedre, selv om han noen ganger må bes flere ganger. Men han er veldig glad i og være sammen med meg, og andre han kjenner godt. Er litt enmannshest, men liker og være men folk, og derfor pleier han og komme når han får muligheten, men føler liksom at det er han som gjør det på egent initativ, Det er liksom ikke sånn at jeg plystrer, og han "roper" "jeeg koommeeeer" også kommer han liksom. Mer sånn, "halloooo, noe godt eller? En kooos ivertfall da? Og ha var den rare lyden? Rare menneske"

Jeg er veldig flink å beskrive med hestereplikker:P Men ja, hva mener dere?

Sofie&Lavageitene
02-03-2008, 23:36
Bare fortsett med det. Du kan jo gi han en lite gullisbit eller noe når han kommer, eller når du plystrer. Så han vil assiosere den med lyden. Ellers ville jeg prøvd å funnet ut av hva hesten VIRKELIG liker(Kløsted o.l) og gjøre det SUPERKULT å væremed deg. Vær overentusiastisk, men rolig og gjerne oppfør deg litt unormalt:p Ikkke skremme den eller noe, men bare fang oppmerksomheten hans