PDA

Se full versjon : Fisk, mating og stell

lil_julie
19-02-2008, 21:13
Altså, moren min har skaffet seg en gullfisk på kontoret sitt. Hvor mye mat skal den ha, noen som sa at den bare skulle ha "to tre flak" med mat, og ellers, hva må man vite om?

smulemor
19-02-2008, 22:37
bolle eller akvarium ?

Amanthea
19-02-2008, 22:40
1) Gi den en kompis!
2) For all del ikke ha den i bolle.
3) Husk at de griser. MYE.
4) Verdens eldste gullfisk ble 43 år, så vær beredt. :p
5) Jeg aner ikke hvor mye mat de skal ha, spør i dyrebutikken. :lol:

Filizity
19-02-2008, 22:41
43år?????????????? :eek:

smulemor
19-02-2008, 22:42
43år?????????????? :eek:

stemmer det, under optimale forhold så blir de STOOOOORE og gamle

Filizity
19-02-2008, 22:44
stemmer det, under optimale forhold så blir de STOOOOORE og gamle

viste de ble gigantiske, men 43år da!!! haha

anexiel
19-02-2008, 22:48
2-3-4 flak/kuler alt etter om du forer på flak eller granulat:) Kan godt få litt agurk innimella og:p

lil_julie
19-02-2008, 22:52
Den er i bolle, er ikke så begeistret for det, men ikke jeg som bestemmer, det er to foresten:p

smulemor
19-02-2008, 22:54
Den er i bolle, er ikke så begeistret for det, men ikke jeg som bestemmer, det er to foresten:p

20 % vannbytte hver dag er viktig, de griser som nevnt MYE. er bollen på ti liter så bytter dere en liter vann daglig.

Filizity
19-02-2008, 23:28
kommer ikke over 43år jeg..... det skal jeg nevne for neste kunde i butikken som vil ha et "lettvindt" dyr til ungen.... :p

vannbytte er veldig viktig ja. gullfisken er ekstremt rotete av seg.

Filizity
19-02-2008, 23:29
husk foresten å ikke sette bollen i direkte sol-lys for da er bollen oversvømt av alger iløpet av kort tid.

smulemor
19-02-2008, 23:31
kommer ikke over 43år jeg..... det skal jeg nevne for neste kunde i butikken som vil ha et "lettvindt" dyr til ungen.... :p

vannbytte er veldig viktig ja. gullfisken er ekstremt rotete av seg.

he he, jeg tviler på at disse ødelagte "kulefiskene" blir så gamle, gjennomsnittslig der er vel 2 år eller noe.

Amanthea
20-02-2008, 00:07
20%? Jeg har lest alt i mellom 40 og 60%..
Skal hun ha de i bolle, må det i alle fall være en gigantisk bolle, det må være pumpeanlegg slik at fiskene får oksygen (ellers kveles de) og de må også ha gjemmesteder.

smulemor
20-02-2008, 00:28
20%? Jeg har lest alt i mellom 40 og 60%..
Skal hun ha de i bolle, må det i alle fall være en gigantisk bolle, det må være pumpeanlegg slik at fiskene får oksygen (ellers kveles de) og de må også ha gjemmesteder.

njæ, ikke daglig men såklart, jo mer jo bedre bare man ikke bytter alt.

filter etc er jo såklart det beste men nå er nå fisken i en bolle så da er det like greit å gjøre det beste ut av situasjonen som den er nå og heller prøve å omvende eieren til å kjøpe et skikkelig akvarium etterhvert :)

lil_julie
20-02-2008, 01:50
Altså, moren min er litt sånn at hun skal ha en fisk i en bolle, ferdig med det, men men hun fikk beskjed i dyrebutikken om at hun ikke trengte noe pumpe eller noe? Vi spurte, og fikk med en bolle to fisker, en plante, sand, håv og mat, og noe til å ha oppi vannet.

Og hun skal ikke ha akvarium, hun skal ha bolle, der står hun på sitt:p

anexiel
20-02-2008, 12:06
Vell, gullfisken kan vell klare seg en stund uten pumpe, men det er stort sett bare kampfisker som klarer seg spesielt bra uten pumpe da de lagrer oksygen i hjernen.. Nå finns det og bittesmå Micra pumper, ca 5x5cm i størrelse som man kan ha i, og man børr iallefall ha ei luftpumpe om man ikke vill ha vanlig pumpe..

smulemor
20-02-2008, 12:17
Vell, gullfisken kan vell klare seg en stund uten pumpe, men det er stort sett bare kampfisker som klarer seg spesielt bra uten pumpe da de lagrer oksygen i hjernen.. Nå finns det og bittesmå Micra pumper, ca 5x5cm i størrelse som man kan ha i, og man børr iallefall ha ei luftpumpe om man ikke vill ha vanlig pumpe..

luftpumper har ingen effekt da de kun lager luftbobler. det et vanlig filter gjør er å bryte ned de guffne bakteriene som oppstår av fiskens avfallsstoffer... dvs nitrit.
en gullfisk klarer i en viss grad å hente oksygen fra overflaten den og men problemet blir ofte at den sluker luft og får trøbbel med svømmeblæra siden den allerede er temmelig deformert (tenker på de kuleformede her).

bytter man 20-30 % vann daglig så skal i prinsippet oksygennivået være tålelig (og nitriten fjernes) men såklart, en bolle vil aldri kunne gi tilfredsstillende leveforhold i lengden.

lil_julie
20-02-2008, 22:06
Hun hadde skiftet litt vann sa hun, men i dyrebutikken sa de en gang i uken, men hun skiftet litt i dag fordi de andre hadde sagt hun skulle gjøre det... Stakkars fisken, litt glad den ikke har hukomelse

smulemor
20-02-2008, 22:53
Hun hadde skiftet litt vann sa hun, men i dyrebutikken sa de en gang i uken, men hun skiftet litt i dag fordi de andre hadde sagt hun skulle gjøre det... Stakkars fisken, litt glad den ikke har hukomelse

synd og si det men dyrebutikker har IKKE peiling på fisk og akvaristikk. sammenlign det med at noen putter deg i et lufttett rom og kun gir deg litt oksygen en gang i uken... uten et rensefilter så vil luften bli ekstremt dårlig på kort tid.

det at gullfisk ikke har hukommelse er forresten bare en myte ;)

Asa Garsy
20-02-2008, 23:09
vi har en gedigen gullfisk i akvariet nå, ikke sett så stor gullfisk før jeg men men. Fiskene vokser i alle fal raskt som fy bare så det er sagt

lil_julie
21-02-2008, 03:03
vi har en gedigen gullfisk i akvariet nå, ikke sett så stor gullfisk før jeg men men. Fiskene vokser i alle fal raskt som fy bare så det er sagt

Bra, da må den flytte i akvarie tilslutt, så da får jeg det som jeg vil:p

MonaB
21-02-2008, 11:31
fisken tilpasser seg vel området den har, den vil neppe vokse ut av bollen?

smulemor
21-02-2008, 11:34
fisken tilpasser seg vel området den har, den vil neppe vokse ut av bollen?

akkurat det er en myte som dessverre burde vært avlivet forlengst. scalarer er et godt eksempel på fisk som ofte lever for trangt med deformerte finner som resultat.
et annet er den såkalte paroonhaien som ofte selges i butikker... den blir godt over meteren og slutter definitivt ikke å vokse selv om den puttes i et 60 liters akvarium.

TicoTurid
21-02-2008, 11:47
Leste at den eldste fisken gullfisken bl 43 år! Shit! Tanta til Muttern hadde en slørhale som ble 9 år og jeg trodde det var mye! Min kampfisk ble 1 1/2 og jeg var utrolig stolt over det( den lever alene i bolle, men snart for den to hunnkampfisker til selskap da og kanskje akvarium) :lol:

smulemor
21-02-2008, 11:50
Min kampfisk ble 1 1/2 og jeg var utrolig stolt over det( den lever alene i bolle, men snart for den to hunnkampfisker til selskap da og kanskje akvarium) :lol:

ville ikke puttet to damer oppi til han med mindre du har minimum 60 liter med godt beplantet akvarium å tilby.... kan fort bli et lite massemord ellers.

berit_kristine
10-04-2008, 20:02
Jeg er helt imot hold av alle typer fisk i bolle! Det er dyremishandling... Har aldri sett gullfisk i bolle bli mer enn 5 år, av den grunn at veksten blir hemmet pga den lille plassen og fordi det er vanskelig å holde like gode hygieniske forhold i en bolle som det er i et akvarium.

Selv om fisken lever og spiser, trenger ikke det bety at den har det godt!

Gullfiskboller burde vært forbudt å ha, men dessverre er det så populært at dyrebutikkene velger å fortsette å selge dem...