PDA

Se full versjon : To forskjellige groomer

Ragnhild
18-02-2008, 21:39
Jeg skal jo som kanskje noen har fått med seg, starte kjørestevne. Ida (idaoglinndi) skal groome maraton, men finnes det noen regler for at den som groomer i en klasse må groome alle klassene jeg starter (skal starte DMP)? Det var en liten fugl som hviska noe om det, nemlig, og om det er sånn, så sliter jeg jo litt. Såå, finnes det noen regler for dette?

Ingvild
18-02-2008, 21:40
*Lille fugl seier hei*

Eg meiner det kan ha noko å seie når du skal starte sammenlagt, men fann ingenting om det i KR (anna enn at ein person kun kan groome til ein person i maraton).

Renate
18-02-2008, 21:48
Da jeg var med på kjørestevner (frem til 2004) var det helt vanlig å bruke to forskjellige groomer. Den ene groomet i dressur og presisjon, og en annen groomet maraton. Tror det er en regel om at det må være samme groom i dressur og presisjon, og denne groomen får ikke være med å gå presisjonsbanen (OBS!).
Dressur og presisjonsgroomen kan godt groome for flere, i allefall gikk det greit når jeg gjorde det.

MonaB
18-02-2008, 21:50
det jeg og har hørt...at det er samme i D&P, mens man kan ha en andre i M...

Helle
18-02-2008, 21:51
Fra KR:

5. Personer på vognen
a) A-konkurranse: Kusk og én medhjelper (firspann to). Passasjerer er ikke tillatt.
b) B-konkurranse: Kusk og minimum en medhjelper (firspann to) pluss eventuell
vogndommer for tospann, tandem og firspann. Passasjerer er ikke tillatt.
c) C-konkurranse: Kusken og en medhjelper (firspann to). Passasjerer er ikke tillatt.
d) Ingen person (vogndommer unntatt) kan delta i B-konkurranse på mer enn én vogn.
Enhver kusk som tar med en medhjelper eller passasjer som allerede har kjørt rundt
banen med en tidligere ekvipasje, blir eliminert. Dersom det arrangeres Utdanning- eller
Lett-klasse som siste klasse, kan arrangør tillate at kusk og / eller medhjelper(e) kan delta
med en annen hest i denne klassen, uavhengig av om de har startet før.
I A- og C-konkurranse er det ingen slike krav.

Løkki
19-02-2008, 00:31
Du må vel ha samme groomen i D og P, men kan ha anna groom i maraton. Det har eg gjort, uten problem :)

Lucinda
19-02-2008, 01:10
Eg trur (men er langt frå sikker) att det med samme groom i Dressur og presisjon vart tatt vekk da nytt reglement kom i 2006. Men som sagt er eg ikkje 100% sikker. Må lese meir i KR for køyring da. Orker ikkje det no. (Ser på klokka uff)

Men det som er heilt sikkert er att du kan ha anna groom i maraton i forhold til dressur og presisjon. (Også om du startar samanlagt) Men denne groomen kan ikkje groome maraton for fleire. Sjå sitatet Helle kom med anngåande det. (er visse unntak frå dette også)

Ragnhild
19-02-2008, 08:11
Jopp, men da er det ikke noe problem! Tusen hjertelig takk for svar :)

Anna
20-02-2008, 17:04
Eg har hatt forskjellig groom i DP og maraton på nesten alle stemna eg har starta. Det skal eg også no på stemnet på Eid i mars, så det er ingen problem.

Ingvild
07-03-2008, 14:33
Enda eit groomespørsmål. Kan ein person groome til to forskjellige ekvipager i dressur og presisjon?

MonaB
07-03-2008, 14:38
det mener jeg du kan ingvild...men må sjekke i KR...

Ingvild
07-03-2008, 14:40
Sånn eg tolkar KR er det lov, og det har vorte gjort på dei to køyrestemna eg har sett på...

Lucinda
07-03-2008, 15:04
Det er lov ja. I dressur og presisjon. Pga der har ikkje groomen lov å snakke. I maraton blir det noko anna. Da kan man ha fordel av å ha med ein groom som alt har vore gjennom bana.

Ingvild
07-03-2008, 15:07
Ja men då er ikkje det noko stress!:)

Ragnhild
24-03-2008, 22:56
Er det noen som er litt stødigere i KR enn meg som kan sjekke ut dette om man må ha samme groom i dressur og presisjon?

Ingvild
24-03-2008, 22:57
Eg er nesten 100% sikker på at det må du. skal sjekke.

Ragnhild
24-03-2008, 22:58
Tenker da på den kommentaren Lucinda kom med tidligere i tråden her..

Ingvild
24-03-2008, 23:02
Ho har sikkert rett. Eg trur eg blanda med samme vogn :p Finn ingenting i KR.

Ragnhild
24-03-2008, 23:04
Jeg har iallefall søkt igjennom KRIX på ordet "medhjelper" og fant ingen ting om det. Luciiiindaa?

Ingvild
24-03-2008, 23:05
Det bør i såfall stå under "Vogn og personer på vognen" men der fann eg ingenting....

Lucinda
24-03-2008, 23:21
Uhhhh eg er trøtt no, men meiner eg og Atle diskuterte dette her tidlegare og fant ut att dette må være tatt vekk da nytt reglement for køyring kom i 2006. Skal høyre litt med Atle om det. han er jo i grenutvalget i køyring no så da veit vi det sikkert. Men som sagt trur eg det er fjerna. Kan ikkje finne noko om det eg heller lenger

Ragnhild
24-03-2008, 23:47
Hehe, ja, det var noe med disse kjørespørsmåla seint på natta. Kjempefint om du finner ut av det Lucinda! :)