PDA

Se full versjon : Join up? eller kvelning..? stygg film!

Sol
16-02-2008, 15:23
Denne mannen her er vel et eksempel til skrekk og advarsel:

http://uk.youtube.com/watch?v=Ge9cxMdemZ4

merkelig nok håper jeg på et lite fall her..

http://uk.youtube.com/watch?v=e21XDYa65pM&feature=related

"kos" dere:)

RenateSJ
16-02-2008, 15:26
Øh, jaha. Ville ikke kalt denne mannen NH kar. Mer gammedags cowboy

LineLovise
16-02-2008, 15:29
jupp han går alt for fort fram bedre å la hesten få litt tid på seg

IngvildK
16-02-2008, 15:31
Øøøøh..

Sol
16-02-2008, 15:32
Men hvordan kan man, selv med meget god fantasi kalle dette for en Join-up? dette har da ingenting med join-up å gjøre.... Ikke sånne jeg har forstått at M.Roberts mener uttrykket skal brukes hvertfall.. og han har jo på en måte "ophavsretten" på uttrykket sånn jeg ser det.

RenateSJ
16-02-2008, 15:33
Like mye som jeg skyr NH utrykket nå, synes jeg Joun Up har en negativ klang...

LineLovise
16-02-2008, 15:35
Hvis det skal være join-up i mine øyne så skal ikke hesten være bundet til ham med et tau... han skremmer jo bare hesten for å vise at den får fred når den ikke prøver å komme unna, men det er nå litt vel drastisk da, syns jeg.

RenateSJ
16-02-2008, 15:36
Her kan dere jo se hvor misforstått Join Up kan bli
http://youtube.com/watch?v=T2NwrLUpR5I&feature=related

Chocolate
16-02-2008, 15:41
Stakkars hest...

lil_julie
16-02-2008, 15:52
Altså, jeg skjønner ikke helt logikken i det han gjør, og frykter ikke hesten gjør det heller...

RenateSJ
16-02-2008, 15:56
Altså, jeg skjønner ikke helt logikken i det han gjør, og frykter ikke hesten gjør det heller...

Der sa du det!
Problemet er jo at man kan få en hest til å gi seg på veldig mange måter. Derfor må man tenke seg om slik at man gjør det på en måte hesten er komfortabel med, at den ikke bare "gir opp og underkaster seg".

Se bare på han med "The Tap" han får også hester til å gi seg og legge seg ned, meneeeh... Med Sol sin tilltalelse kan jeg legge ut her, eller så kan jeg lage en tråd om han (tror muligens det fins en fra før og)

IngvildK
16-02-2008, 15:58
Like mye som jeg skyr NH utrykket nå, synes jeg Joun Up har en negativ klang...

Signerer. Jeg skal på såkalt horsemanshipkurs i april, gjett om jeg ble glad da jeg så det stod "kurs i hestekjennskap" på påmeldingsskjemaet! (Beklager litt OT.)

LineLovise
16-02-2008, 15:58
Han skremmer hesten med vilje, for at den skal forstå at det ikke er noe å være redd for, man ser jo at når hesten slapper av (slutter å prøve å komme seg unna), så gir han seg.

Jeg bare syns han går for fort å hardt fram på den måten.

ToveIr
16-02-2008, 16:00

Farlig likt det som ble gjort når jeg var på kurs, den øverste filmen. det er da du mister trua på alt som har med Natural Horsemanship å gjøre. Men lurer på om det er noen som kan gi meg forslag på hvem det er som driver med det på den "normale måten"

LineLovise
16-02-2008, 16:03
Jeg gjør det på samme måte som Monty Roberts

RenateSJ
16-02-2008, 16:04
Han skremmer hesten med vilje, for at den skal forstå at det ikke er noe å være redd for, man ser jo at når hesten slapper av (slutter å prøve å komme seg unna), så gir han seg.

Jeg bare syns han går for fort å hardt fram på den måten.

Joda, han gjør jo det. På en måte hva jeg ville gjort for å venne hesten til pisk for eksempel, at den ikke er farlig. men heller ikke da så fort frem.

Men som jeg sa. Det er veldig mange måter å gjøre det på, om så slik som "endospink/the Tap" mannen gjør det. Men betyr ikke at det er noe å anbefale liksom

lil_julie
16-02-2008, 16:06
Jo, altså jeg tenker at det jeg gjør skal hele tiden lære hesten noe. Om jeg korigerer, så skal hesten forstå at okey, her er det noe som ikke ble riktig, neste gang skal den forstå hva som ikke var riktig. Jeg ser ikke noen tegn på at hesten faktisk aner hva som foregår her...

RenateSJ
16-02-2008, 16:06
Jeg gjør det på samme måte som Monty Roberts

Jeg er nærmere MR enn denne fyren iallefall.. Selv om jeg ikke gjør det helt som MR heller, alt kommer jo an på hesten da. Men det er en annen diskusjon

RenateSJ
16-02-2008, 16:10
Jo, altså jeg tenker at det jeg gjør skal hele tiden lære hesten noe. Om jeg korigerer, så skal hesten forstå at okey, her er det noe som ikke ble riktig, neste gang skal den forstå hva som ikke var riktig. Jeg ser ikke noen tegn på at hesten faktisk aner hva som foregår her...

Den finner nok etterhvert ut at hvis den står i ro, så gjør skumle mannen og det. Så ja, han får hesten til å stoppe med å vike unna ham.. Men sjønner ikke helt hvordan det blir "join up" ut av det

Sol
bare legg ut her du, så får vi sammenligningsgrunnlag;)

LineLovise
Han prøver ikke å lære hesten noe som helst her borsett fra at den ikke behøver å være redd for ham og hans rare lyder/brå bevegelser. slik at han kan komme ut etterpå med sal å hodelag å forsette med å skremme hesten med det til den gir seg å han kan putte det på slik at han kan ri den som i det siste film klippet.

jeg foretrekker nå heller en saktere metode hvor man får hesten til å stole mer på at det vi gjør ikke er farlig enn å tvinge det på dem i løpet av en time...

RenateSJ
16-02-2008, 16:12
Han kaller det "Hyprid Horsemanship"

Denne er litt lang, men etter 1 minutt ser dere metoden han bruker for å få respekten tilbake:

http://www.youtube.com/watch?v=M6NUnAoRNLc

insolita
16-02-2008, 16:17
Synes det der så unødvendig ut...

Sol
16-02-2008, 16:17
Farlig likt det som ble gjort når jeg var på kurs, den øverste filmen. det er da du mister trua på alt som har med Natural Horsemanship å gjøre. Men lurer på om det er noen som kan gi meg forslag på hvem det er som driver med det på den "normale måten"

Jeg vrei hodet mitt litt før i dag på den tråden din her inne om det.. men jeg kommer ikke fram med noen jeg føler at jeg kan gå god for... om du skjønner.

Jeg har lest mye bra fra mange, jeg har sett lite bra fra de som skriver bra.. så jeg aner ikke.

Jeg liker filosofiene til P.W.Vogel feks.. men det jeg har hørt av mennesker som har vært på kurs gjør meg skeptisk

Jeg liker Monty Roberts forståelser, og syns demoen hans i BBC-hallen i 06 var facinerende.. men han er ikke lett tilgjengelig akkurat

Jeg liker Ellen Ofstad sine metoder til en viss grad, men ikke hennes måte å undervise mennesker på. (har sikkert med min personlighet kontra hennes å gjøre.. men igjen er det MIn anbeafling det skal være)

Josh Lyons har jeg sett jobbe, og jeg var meget imponert.. gift deg med han, importer han til Norge, og jeg flytter inn i nabohuset:D

Pat parelli har jeg lest noe av, sett litt på, men han får jeg rett og slett ikke tak på. skjønner ikke helt greia.. om du skjønner;)

Så egentlig sitter jeg igjen med et ønske om å få Ellen Ofstad, Monty Roberts, Josh Lyons og et par andre mer lokale hestemennesker klonet sammen..

IngvildK
16-02-2008, 16:19

Denne er litt lang, men etter 1 minutt ser dere metoden han bruker for å få respekten tilbake:

Vet ikke om du mente at denne filmen viste noe bra eller ikke, så dermed veit jeg ikke om jeg kanskje er litt "penny" når jeg ikke likte dette i det hele tatt..?

Sol
16-02-2008, 16:23

jeg kunne aldri i min villeste fantasi klart å gjort det der mot en hest!

Renate
16-02-2008, 16:23

Den der var stygg... :(
Men hva gjør han egentlig for å få hesten ned? Sitter på en gammel laptop med tilsvarende skjermkvalitet, så jeg får ikke sett ordentlig.

Sol
16-02-2008, 16:24
Den der var stygg... :(
Men hva gjør han egentlig for å få hesten ned? Sitter på en gammel laptop med tilsvarende skjermkvalitet, så jeg får ikke sett ordentlig.

klarte heller ikke å se det.

LineLovise
16-02-2008, 16:26
Renate, den videoen....

alt jeg kan si er hmmm har aldri sett noe lignende, men det var jo ganske interesangt så ut som det han gjorde roet hesten ned betraktelig, uten å måtte bruke kraft eller visse andre "mannfolk metoder" som jeg trodde det skulle bli i begynnelsen, ganske imponert da, uten å egentlig skjønne helt hvorfor selv :)

akkurat som om han treffer en nerve i hesten som gjør den rolig "rolighets nerven" he he

RenateSJ
16-02-2008, 16:28
Han drar i tøylene, hesten kveles. Man ser etterpå at den er veldig anpusten. Har sett flust av filmer hvor han gjør samme greia.

Og Ingvild: Det var ikke en video jeg støtter nei. Var for å vise noe enda verre...

RenateSJ
16-02-2008, 16:30
Renate, den videoen....

alt jeg kan si er hmmm har aldri sett noe lignende, men det var jo ganske interesangt så ut som det han gjorde roet hesten ned betraktelig, uten å måtte bruke kraft eller visse andre "mannfolk metoder" som jeg trodde det skulle bli i begynnelsen, ganske imponert da, uten å egentlig skjønne helt hvorfor selv :)

akkurat som om han treffer en nerve i hesten som gjør den rolig "rolighets nerven" he he

mmm, nei. Han bruker kraft. Kraften han får fra bittet hesten har i munnen. Skal prøve å finne en hvor man ser bedre hva hesten gjør.

LineLovise
16-02-2008, 16:30
vel hvis det var det han gjorde, fy skamme seg :p

men det var jo ganske effektivt kan godt forstå at mannfolk ville bruke den metoden i steden for å være cowboys i disse dager...

LineLovise
16-02-2008, 16:32
i steden for å bruke tid til å gjøre det riktig da altså, var det jeg mente...

EliFi
16-02-2008, 16:38
Fy faen RenateSJ, jeg ble skikkelig uvel, nesten kvalm av å se den filmen der. Kan ikke forstå at det er nødvendig å dominere og kue hesten SÅ ille.. Faderrullan.

RenateSJ
16-02-2008, 16:38
Her kan man se litt mer av det han gjør. Han har fjernet en del videoer han hadde ute før. Bl.a. en som var "bruksanvisning" på metoden hans.

http://www.youtube.com/watch?v=Ti7CL9f1UFQ&feature=related

EliFi
16-02-2008, 16:42
Hehe, Renate, det der var en video med petter solberg det :D

Renate
16-02-2008, 16:43
Eh, det var visst Petter Solberg :D
Antar han bruker litt andre metoder for å styre hestekreftene "sine"

mallilen
16-02-2008, 16:46
Her kan man se litt mer av det han gjør. Han har fjernet en del videoer han hadde ute før. Bl.a. en som var "bruksanvisning" på metoden hans.

http://www.youtube.com/watch?v=Kaeh8FRPANs

Tja..Det der var jo Petter Solberg ;)

RenateSJ
16-02-2008, 16:47
:oops: Fikset nå

mallilen
16-02-2008, 17:06
Er ikke det som faktisk skjer at han klarer å få tak i noen nerver, klemme på disse og dermed utløse endorfiner som gjør at hesten rett og slett går i bakken? Noe ala å bruke brems på mulen, bare i større grad?

RenateSJ
16-02-2008, 17:09
Det er nok noe av det som skjer ja, når den blir liggende bortimot livløs til slutt. Men den første videoen jeg la ut viste en veldig anpusten hest når den slapp opp, og derfor tror jeg det er mer som skjer enn bare endorfiner.

Sofie&Lavageitene
16-02-2008, 17:10
Fy faen, Renate. Sett de filmene før og må sette meg på fingrene hver gang. Jeg blir så sint..

EliFi
16-02-2008, 17:22
Malillen, det du sier hører logisk ut i mine ører i hvertfall. Ser jo rett og slett ut som hesten svimer av. La merke til at han pustet veldig fort ei stund, men han lå helt stille ellers..?!

RenateSJ
16-02-2008, 17:23
Men er det måten å gå fram på?

EliFi
16-02-2008, 17:29
Unødvendig maktbruk synes jeg. Hadde jeg vært hest, hadde jeg ikke følt annet en redsel for en slik person, og ekstremt underdanighet. Det er ikke slik jeg vil at mine hester skal føle for meg. Ja, jeg vil være sjefen, og ha respekt fra hesten, men er ikke enig i at det der er beste måte å gjøre det på.

Tyne og tyne og tyne :S

Sofie&Lavageitene
16-02-2008, 17:31
Minner meg litt om noe som ble beskrevet for meg med et føll som ble preget en gang; Den gav rett og slett opp. For meg ser det ut som om,spessiellt den hesten i den siste filmen til renate(Legg merke til hvor mye han må sjenkle for å få hesten til å reise seg) rett og slett bare gir opp. Det orker ikke mer. Og jeg har migrene nå og orker ikke skrive så mye:p Kan utdype det senere. Vet ihvertfall at om jeg hadde sett dette i real life, hadde ikke jeg bare ståt å sett på, for å si det sånn.

Reaper
16-02-2008, 17:33

"communication with the horse" my ass!:rolleyes:

Reaper
16-02-2008, 17:35
Her kan dere jo se hvor misforstått Join Up kan bli
http://youtube.com/watch?v=T2NwrLUpR5I&feature=related

Haha, av den der fikk jeg faktisk litt sånn "kom her hesten, nå skal vi leke en lek, KOM HER!"

mallilen
16-02-2008, 17:41
At hesten blir anpusten er forståelig - hester som dopes ned f.eks blir gjerne anpustne når dopet begynner å gå ut fordi de blir kraftig stresset av å ikke ha kontroll over sin egen kropp.

Det er vel også slik at hesten stresses under prosedyren med å få den i bakken ved nerveklem - den blir redd fordi den begynner å miste kontrollen og respirasjon og blodtrykk stiger, akkurat som på enhver annen hest som ikke forstår hva som forventes og pålegges et hardt press.

Er min teori, i allefall..

Renate
16-02-2008, 17:50
Men å tvinge en hest til å legge seg på den måten må da være den ultimate dominans? Det strider jo mot alt som er naturlig for en hest å gjøre, og som Sofie skriver synes jeg også at hestene her rett og slett gir opp og underkaster seg helt. Å knekke en hest vil jeg kalle det.

Henry Blake observerte vel noe lignende en gang, husker ikke historien helt (mange år siden jeg leste bøkene) men det var vel en hest han holdt på med en gang som var litt i overkant stri. En gang så gled eller falt hesten (?), i hvertfall satte Blake seg oppå halsen dens og tente en røyk. På den måten var hesten nødt til å ligge stille helt til han reiste seg i gjen. Blake observerte vel at hesten ble mye mer føyelig etterpå.

mallilen
16-02-2008, 17:54
Det er nok en grunn til at det heter "to break a horse" vel... :roll:

Ingvild
16-02-2008, 17:59
Har berre skumma gjennom her.

Ridefilmen (i startinnlegget) likte eg ikkje, det er tydeleg at hesten ikkje er komfortabel med situasjonen. Den første filmen såg eg i grunnen ikkje så mykje gale i? Men det er etter mi meining ingen join-up.

thröstur
16-02-2008, 20:38
Fy og fy!!! Hva er vitsen med å legge ned en hest på den måten? Etter min mening er det ydmykende og nedverdigende for hesten og hva er vitsen med det? Må innrømme at jeg får tårer i øynene av sånt. Grrrrr.... Ingen dyr skal ydmykes!

Må innrømme litt at når jeg ser sånne temme hester osv så blir jeg lei meg og tenker litt på at det i egentlig er synd at vi skal ha disse flotte dyrene i vår kontroll og at de egentlig burde løpe fritt rundt uten å bli kontrollert av oss :(

lil_julie
16-02-2008, 21:15
Og plutselig så virker ikke mine forsøk på og ri inn en ung ponni så fæl og på jorde ut alikavell, jeg får det riktig nok ikke helt til, men jeg holder ivertfall ikke på sånn som den mannen!

Geronimo
16-02-2008, 21:39
Herregud for en komplett idiot!

Filizity
16-02-2008, 21:43
hva er det han fyren PRØVER på??

sier som mallilen... er vel en grunn til at det heter breaking a horse...

Camilla & Loke
17-02-2008, 23:18
http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Hest&h=d&id=223

En jeg trente hest for før.. VELDIG fornuftig dame

Team Spot
19-02-2008, 14:24
Dette var jo fiiine eksempler på rå maktbruk dette...
Ingen ting av dette som står for meg som NH eller normal hestetrening i det hele tatt!

Skjønte ikke hva han fyren som legger de ned gjorde i første filmen jeg så,men lurte grundig på hvorfor hesten pusta og pesa så fælt.Åpen munn faktisk.La også merke til at han fyren "retter" på tunga til hesten.Skummelt!

Bobbibrown
09-03-2008, 17:40
"Kommunikasjon med hesten du liksom!" Haha. Dum fyr.
Stakkars hest.

Bobbibrown
09-03-2008, 17:43
http://uk.youtube.com/watch?v=dEZdry2FUfo

Denne var bedre!:)

Nikita
09-03-2008, 20:33
Hvis hesten hopper rundt som det var rodeo (video nr 2 i innlegg nr 1), så har man ikke gjort forarbeidet sitt godt nok! Det der kan unngås.

Til de andre videoene: ingen kommentar, bortsett fra at det er ikke noe rart folk har mange oppfatninger om NH, det kan jo tydeligvis være så mangt!

SafiraogMarthe
09-03-2008, 20:35
Har ikke ord rett og slett ...

Harneshaug
09-03-2008, 20:38

Synes slett ikke den første videoen er noe ille. Har sett fler ting av samme mann og synes han er dyktig.
Hadde jeg hatt en hest med problemer hadde jeg MYE heller sent den til han enn til en "dilledant"...
Han er slett ikke stygg, han bruker ettergift og å ikke slippe tauet og "fttttt" på hesten for å jage den bort jeg ikke på som noe ille i det hele tatt :lol:

Stoler mye mer på slike som har vært gjennom et par tusen hester enn de som skal bruke 4 mnd på å lære en hest å gå i bånd, men hver sin smak :)
Hva er det han gjør som er ille?

Bobbibrown
09-03-2008, 20:56
Synes bare metoden, eller helheten av greia virket voldsom, - så ut som tvang, ikke kommunikasjon. Jeg er ikke noen mester på slikt selv, men vet hvordan det ser ut når hesten stritter i mot når folk bruker makt på den..

Kaja
09-03-2008, 21:13
Stoler mye mer på slike som har vært gjennom et par tusen hester enn de som skal bruke 4 mnd på å lære en hest å gå i bånd, men hver sin smak :)
Hva er det han gjør som er ille?

Hehe.. si meg - hvor mange har du sett som bruker hele 4 måneder på å lære hesten å gå i bånd, som du så fint kaller det?:rolleyes: Sikkert noen, men ikke mange som bruker så lang tid.

Mandarinhest
09-03-2008, 21:21
Jeg synes ikke det så så ille ut jeg heller. Har sett mye verre. Sånn med pisking og mye mer tvang og ubehag.

insolita
09-03-2008, 21:23
Hehe.. si meg - hvor mange har du sett som bruker hele 4 måneder på å lære hesten å gå i bånd, som du så fint kaller det?:rolleyes: Sikkert noen, men ikke mange som bruker så lang tid.

:D Velkommen tilbake!

Det er faktisk mange som bruker lang tid på å få hesten til å gå pent, og noen klarer det jo aldri. Harneshaug har nok formulert seg for å sette ting på spissen og da;)

Bobbibrown
09-03-2008, 21:48
Uansett, tror han kunne klart det på mer forståelsesfulle måter også.
Å drive med hest krever tålmodighet, ikke 1 minutts løsning på alt!
Mulig han gjør noe rett oppi det hele, men i fra mine øyne ligner han mer på en voldsom showman enn en forståelsesfull hestetrener.

Kaja
09-03-2008, 21:50
Takk takk. :D Men jeg har glemt at på forum kan man også sette ting på spissen. Sorry. Forøvrig er videoen helt idiotisk.

Bobbibrown
09-03-2008, 21:53
Jepp, komplett.

Lisa C.
09-03-2008, 22:20
Oh, han hadde ikke mye peiling!!

Harneshaug
09-03-2008, 22:43
Alt hva dere kan? Imponert jeg... Å temme hingster var ikke akkurat min spesialitet da jeg var 14 men for all del, verden går fremover...

Bobbibrown
09-03-2008, 22:46
For å ta det på den måten ser det ikke ut som han derre "mestern" er så mye bedre heller. Hingster og ikke hingster, - dyr har følelser de å. Liker du å bli tvingt til noe du ikke vil? Gjør i allefall ikke jeg.;)

Harneshaug
09-03-2008, 22:48
:lol:

Bobbibrown
09-03-2008, 22:49
Det er stygt å le, Helen. Jeg bare tuller, men alle har faktisk forskjellige meninger. Du er mye eldre enn meg, så da kan du vel tenke deg at jeg i dine øyne har litt "teitere" syn på ting;-)

Harneshaug
09-03-2008, 22:53
Ja men det var jo derfor jeg bare lo :lol: Var ikke stygt ment, man er bare ikke helt på samme "plass" men det er da ikke din skyld ...
Ikke ta det ille opp Mia, jeg kunne bare ikke annet enn le da du skrev alle dyr har følelser for ja... det har de og JEG hadde ikke hatt lyst og stått og dikket med følelsene til en hingst på 600 kg :lol:
Det var det jeg lo av... de følelsene den har holder jeg meg langt unna for å si det slik :D

Bobbibrown
09-03-2008, 22:54
He he, var litt teit formulert ja, men shit. Måtte le litt selv:D

Harneshaug
09-03-2008, 22:55
http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/c020.gif *klemmepå*

RenateSJ
09-03-2008, 22:57
Hvis hesten er snill og grei i utgangspunktet, hvorfor skal man drive på slik? Synes det var for tøft press med lite omveier jeg.
Og tør ikke tenke tanken på folk som skal prøve det samme og ender opp med en hest som tenker at angrep er beste forsvar. Det gjelder selvfølgelig over alt, men her var det så "intenst".

Ridningen synes jeg rett og slett var unødvendig. Det finnes en mellomting, nei han er ikke den slemmeste jeg har sett. Men ville ikke sendt min hest til ham

Bobbibrown
09-03-2008, 22:57
http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/c020.gif *klemmepå*

:klemme:

Siiilje
09-03-2008, 22:59
Jeg syns det ser litt horribelt ut jeg da.. Ville aldri funnet på noe slikt med hesten min. Klart man må vise hestene hva som er riktig og galt, men det er da måter på hva man skal gjøre med disse flotte dyrene, som faktisk seg ha oss på ryggen sin! Jeg har så lyst til bare å "gjøre noe" mot den mannen som gjør slik mot sine hester. De blir jo dratt i munnen og hele pakka jo, nei huff!

Harneshaug
09-03-2008, 23:02
Hvis hesten er snill og grei i utgangspunktet, hvorfor skal man drive på slik? Synes det var for tøft press med lite omveier jeg.
Og tør ikke tenke tanken på folk som skal prøve det samme og ender opp med en hest som tenker at angrep er beste forsvar. Det gjelder selvfølgelig over alt, men her var det så "intenst".

Ridningen synes jeg rett og slett var unødvendig. Det finnes en mellomting, nei han er ikke den slemmeste jeg har sett. Men ville ikke sendt min hest til ham

Ut fra de klippene jeg har sett er dette en utemt hingst, ikke innridd eller trent.
Hvordan vet man hvordan hesten var i utgangspunktet? Er da ikke omskolering han holder på med??
Ikke har jeg oppfattet det slik at han oppfordrer andre til å kopiere han, men det kan være noe jeg ikke har fått med meg?
Det ligger i alle fall flere klipp av han og den hesten, som forøvrig er særdeles vakker sukk.... Hesten er IKKE redd han, men respekterer han og følger han med godmodig mine så fort presset kommer av.
Selvfølgelig er det jo ikke noe de uten kunnskap skal hive seg ut på, men jeg synes han er dyktig med holdningen sin, kroppspråket, pres ettergift og stemme... han roser også og hesten er glad og fornøyd...

Siiilje
09-03-2008, 23:03
Ut fra de klippene jeg har sett er dette en utemt hingst, ikke innridd eller trent.
Hvordan vet man hvordan hesten var i utgangspunktet? Er da ikke omskolering han holder på med??
Ikke har jeg oppfattet det slik at han oppfordrer andre til å kopiere han, men det kan være noe jeg ikke har fått med meg?
Det ligger i alle fall flere klipp av han og den hesten, som forøvrig er særdeles vakker sukk.... Hesten er IKKE redd han, men respekterer han og følger han med godmodig mine så fort presset kommer av.
Selvfølgelig er det jo ikke noe de uten kunnskap skal hive seg ut på, men jeg synes han er dyktig med holdningen sin, kroppspråket, pres ettergift og stemme... han roser også og hesten er glad og fornøyd...

ettergiften var vel ikke hel 100% når han skulle legge den hesten i bakken? Mener å se at han holdt ganske så mye i bittet..

Harneshaug
09-03-2008, 23:04
Jeg syns det ser litt horribelt ut jeg da.. Ville aldri funnet på noe slikt med hesten min. Klart man må vise hestene hva som er riktig og galt, men det er da måter på hva man skal gjøre med disse flotte dyrene, som faktisk seg ha oss på ryggen sin! Jeg har så lyst til bare å "gjøre noe" mot den mannen som gjør slik mot sine hester. De blir jo dratt i munnen og hele pakka jo, nei huff!

Du mener han som legger de? Ikke han i den første videoen?
Er så vanskelig når man diskuterer forskjellige ting...

Bare for å presisere så gjelder mine innlegg video nr 1 i trådstarters innlegg.
Den "underkuingen" i de andre liker jeg ikke... men jeg har aldri sett vitsen med å legge ned hesten for å demonstrere makt, man kan godt være sjef uten å håne...

Harneshaug
09-03-2008, 23:04
ettergiften var vel ikke hel 100% når han skulle legge den hesten i bakken? Mener å se at han holdt ganske så mye i bittet..

Nei nei nei... feil video!!!!! Jeg snakker ikke om den...

Harneshaug
09-03-2008, 23:06
Mente du også den Renate? :lol: Den med han som legger ned?

Siiilje
09-03-2008, 23:08
Du mener han som legger de? Ikke han i den første videoen?
Er så vanskelig når man diskuterer forskjellige ting...

Bare for å presisere så gjelder mine innlegg video nr 1 i trådstarters innlegg.
Den "underkuingen" i de andre liker jeg ikke... men jeg har aldri sett vitsen med å legge ned hesten for å demonstrere makt, man kan godt være sjef uten å håne...

Jeg ville heller ikke drevet på slikt som han gjør i første filmen heller jeg da..
Beklager virkelig for at jeg ikke har fått meg meg at det er første filmen du snakker om *legge seg flat*

CatharinaB
09-03-2008, 23:11

Håper ballene hans fikk skikkelig bank når hesten bukket slik!!

Harneshaug
09-03-2008, 23:13
Helt greit, gikk rett i kaoset her med meg også :lol:

Nei, man har hver sine oppfatninger, men han lever av det han gjør, temming og innridning...
Har nok sikkert ikke all verdens med tid til hver hest og av mange kule cowboytricks jeg har sett er dette langt fra de verste.
Jeg tror nok den dillingen vi holder på med er ganske langt fra hvordan de, som lever av å jobbe med hest, holder på :)
Uten å dermed si at det ene eller andre er galt, men jeg synes han virket som en real fyr.

Lisa C.
09-03-2008, 23:14
Håper ballene hans fikk skikkelig bank når hesten bukket slik!!

Signerer den du! Ser ut som han ikke har sett en hest før jo..

Harneshaug
09-03-2008, 23:17
Signerer den du! Ser ut som han ikke har sett en hest før jo..

Jepp, for så lett er det å holde seg på for en mann som aldri har sett en hest før :lol:

(jeg lo igjen unskyld Lisa)

Bobbibrown
09-03-2008, 23:19
Enig i den, Harneshaug:D

Siiilje
09-03-2008, 23:27
Helt greit, gikk rett i kaoset her med meg også :lol:

Nei, man har hver sine oppfatninger, men han lever av det han gjør, temming og innridning...
Har nok sikkert ikke all verdens med tid til hver hest og av mange kule cowboytricks jeg har sett er dette langt fra de verste.
Jeg tror nok den dillingen vi holder på med er ganske langt fra hvordan de, som lever av å jobbe med hest, holder på :)
Uten å dermed si at det ene eller andre er galt, men jeg synes han virket som en real fyr.

Jeg er ikke vant til slik "dilling", men jeg syns han forsatt er fryktelig hard og brå mot den hesten. Jeg er vant med å gi hesten klar og tydelig beskjed om hva jeg vil med hesten, og har fått en hest som hører på meg.
Dølen min var en sånn møkka sta hest som virkelig ikke ville noen ting, og han var sjef til de grader, fikk han opp til Anne Ha***ad, og fikk en ny hest tilbake. Dette var ikke "dilling", men slik en hest ville oppdratt han på.

Harneshaug
09-03-2008, 23:33
Ok, jeg synes ikke det. Hesten prøver å komme seg unna, han tar den tilbake, flytter den og slipper presset hvorpå hesten er heeelt rolig og følger han...
I mine øyne var ikke det så ille.
Slik en hest ville oppdratt... vell 2 tette og ei badehette :lol:
Jeg har 5 i flokken og når noen av de er uforlikt er det ikke akkurat som om de stopper opp for diskutere hverandres følelser først.
De som er kjappest og mest effektiv vinner, ferdig med det...

Siiilje
09-03-2008, 23:36
Ok, jeg synes ikke det. Hesten prøver å komme seg unna, han tar den tilbake, flytter den og slipper presset hvorpå hesten er heeelt rolig og følger han...
I mine øyne var ikke det så ille.
Slik en hest ville oppdratt... vell 2 tette og ei badehette :lol:
Jeg har 5 i flokken og når noen av de er uforlikt er det ikke akkurat som om de stopper opp for diskutere hverandres følelser først.
De som er kjappest og mest effektiv vinner, ferdig med det...

Jeg skjønner hva du mener (så vanskelig skal jeg ikke være.. :p), men jeg syns det ser volsomt ut. så også på noen av de andre filmene, og jeg syns ikke ting ser så veldig bra ut..

RenateSJ
10-03-2008, 10:22
Nei, Helen var første mannen jeg snakket om nå. Jeg er ganske bestemt og "krass" når jeg håndterer hest selv. Det er ikke mye dilldall når hesten ikke gjør som den skal. Men denne mannen likte jeg bare ikke fremferden til... JEg er vel litt sånn at jeg gir hesten en sjanse til å være redd meg eller ikke, istedet for å leke at jeg skal ta den når hesten ikke har gjort så mye. Og hvis jeg leker at jeg skal ta den, så ville jeg latt den ha mer enn en leietaulengde å komme unna på... Det er bare meg det da..
Kall meg gjerne naiv, men jeg holder en liten knapp på å gi hesten en sjanse liksom

Hangover
10-03-2008, 10:33
Synes ikke noe om denne måten mannen gjorde det på..!
Ivertfall ikke no NH i det, som jeg ser det ivertfall.

Lisa C.
11-03-2008, 22:27
Jepp, for så lett er det å holde seg på for en mann som aldri har sett en hest før :lol:

(jeg lo igjen unskyld Lisa)

:lol: men det ser jo sånn ut da! :D

RebeccaK
12-03-2008, 12:41
*måpe* virkelig NH må jeg si... ;) jeg håpet også på fall på den siste videoen

CatogEinir
12-03-2008, 15:28
Hvis hesten hopper rundt som det var rodeo (video nr 2 i innlegg nr 1), så har man ikke gjort forarbeidet sitt godt nok! Det der kan unngås.

Til de andre videoene: ingen kommentar, bortsett fra at det er ikke noe rart folk har mange oppfatninger om NH, det kan jo tydeligvis være så mangt!

Ja, den hesten er ikke klar for å bli ridd på overhode. Tydelig at rytteren går ALTFOR fort fram her :( Filmene viser en voldsomhet jeg iallefall ikke er kjent med. Er ikke noen NH ekspert, men jeg synes det lite i disse videoene som minner om trening på hestens egne premisser!

Azawakh
12-03-2008, 19:25
MEN I SVARTESTE, det der har ingenting med "join up" å gjøre ihvertfall...
Det der er good old fashion tvang og mangel på kommunikasjon...

At slikt kan TENKE på å kalle seg hestetrener og tenker tanken på at han klarer å kommunisere med hester, er tragisk....

Elizabeth
15-03-2008, 19:31
Hmm.. Den måten han Endospink bruker blir jeg ikke imponert over en plass! Jeg blir så sint når jeg leser det folk skriver under videoene hans!

Jeg prøver iherdig å lese det dere skriver og skjønne utifra det hva som skjer, men dette kan vel umulig være en ok måte å behandle hesten på?
Jeg fikk lyst til å skyte han i den ene videoen hvor han tvang den løpshesten ned på bakken;s

Line Christine
16-03-2008, 02:34

Yeehaaaw... Nope..
Detta gidder ikke jeg!

Bobbibrown
16-03-2008, 18:39
Hvem som har lært opp den idioten der tørr jeg ikke tenke på...

Azawakh
18-03-2008, 14:51
Hmm.. Den måten han Endospink bruker blir jeg ikke imponert over en plass! Jeg blir så sint når jeg leser det folk skriver under videoene hans!

Jeg liker IKKE hva han driver på med. Men ang kommentarene så sletter han de fleste kommentarene som er negative. Noen lar han kanskje stå, men stort sett forsvinner det meste. Dermed ser det ut til at folk flest er positive!

Jeg har kranglet med ham før, for å si det slik.........

Bobbibrown
18-03-2008, 22:35
Er ikke vits i å krangle med slike tomskaller som han dritten der, tullete og fullstendig ødelagt i huet. Ikke vits å bry seg! Likevel er det vanskelig pga. hestene, jeg klarer i allefall ikke å la være å bli provosert..

Mathea
22-04-2008, 20:48

Synes mest synd på hesten jeg, man ser at den er skremt :(

Karen
22-04-2008, 21:04
Hvordan kan man kalle dette NH? stikk motsatte spør du meg..

trineck
22-04-2008, 23:27
Den første videoen (uten rideøkta) synes jeg ikke er så ille. Det viser jo på ingen måte join up da, eller noe i nærheten, må være skrevet på join up bare pga de vil at man skal treffe den ved søk på join up.. men han gir hesten ettergift når den lyder og det er det viktigste for meg å se etter iallefall. Det er heller ikke for hardt det han bruker av virkemidler på hesten. Vil ikke tro at enhver hest jubler i harmoni ved starten av trening altså... Den andre videoen av samme mann i salen derimot viser at han trolig har gått for fort fram. Mer av typen hold deg på de første gangene, og så lærer hesten seg at det ikke er farlig- heller enn tålmodig tilvenning, som jeg tror de fleste av oss ville gjort. Men enig med Harneshaug, dem som plukker inn unghester fra flokk og innrir som yrke i det store utland er neppe like tålmodige som vi.. da hadde de gått i tap så det sang etter er jeg redd!

Han som legger ned hester i bakken på den måten der derimot.. INGEN respekt for det. Bare jævlig å se på.

Heidi83
12-05-2008, 19:56
Måten han legger ned hesten på er nok ikke den beste (video 3).

Men de fleste som bruker denne treningsformen bruker et tau på den ene foten og binder den opp i salhornet. Deretter oppmuntre hesten til å bevege seg rundt med tre ben, til den etterhvert forstår at det ikke er noe farlig og slapper litt mer av, før treneren legger den ned i bakken (som i Hesteviskeren). Men trenere som legger ned hester, gjør det kun på ekstremt redde og stressede hester, og det er ikke paga respekt/dominans osv. En hest er svært sårbar når den legges ned, og det er derfor de kjemper så voldsomt imot. Når hesten har blitt lagt i bakken, bruker treneren dette for å vise at ikke noe kommer til å skje den mens den ligger. Istedet blir den klappet og rost mens den ligger der. Hesten skjønner da at mens den er på sitt mest sårbare, så skjedde det den igenting, den fikk bare kos og klem. Dette blir som regel en stor øyeåpner for slike hester, og de blir mye bedre
etterpå. (Beklager dårlig formulert)

Buck Brannaman er en av trenerne som bruker denne metoden:)

Kaja
13-05-2008, 00:05
På sett og vis skjønner jeg faktisk det du beskriver, at på det mest sårbare så skjedde det ingenting. Men likevel er det drøyt, og skjønner ikke at noen går så langt, men det er nå så.

Heidi83
13-05-2008, 00:28
På sett og vis skjønner jeg faktisk det du beskriver, at på det mest sårbare så skjedde det ingenting. Men likevel er det drøyt, og skjønner ikke at noen går så langt, men det er nå så.

Det er tross alt i ekstreme tilfeller at dette brukes. Og da er hestene så redde at de er livsfarlige å omgås. Om de da får det bedre med seg selv og andre på denne måten, så ser iallefall ikke jeg noe galt i at dette brukes. Det er jo ikke vondt for hesten (om det gjøres riktig da), og det er ikke en dominansting for å ydmyke hesten på noen måte. Klart det kan være skummelt å bli lagt i bakken uten å ha kontroll over det som skjer, men de skjønner fort at det ikke er noe å være redd for når de ligger der og får ros og klapp.:)

RenateSJ
13-05-2008, 18:15
Måten han legger ned hesten på er nok ikke den beste (video 3).

Men de fleste som bruker denne treningsformen bruker et tau på den ene foten og binder den opp i salhornet. Deretter oppmuntre hesten til å bevege seg rundt med tre ben, til den etterhvert forstår at det ikke er noe farlig og slapper litt mer av, før treneren legger den ned i bakken (som i Hesteviskeren). Men trenere som legger ned hester, gjør det kun på ekstremt redde og stressede hester, og det er ikke paga respekt/dominans osv. En hest er svært sårbar når den legges ned, og det er derfor de kjemper så voldsomt imot. Når hesten har blitt lagt i bakken, bruker treneren dette for å vise at ikke noe kommer til å skje den mens den ligger. Istedet blir den klappet og rost mens den ligger der. Hesten skjønner da at mens den er på sitt mest sårbare, så skjedde det den igenting, den fikk bare kos og klem. Dette blir som regel en stor øyeåpner for slike hester, og de blir mye bedre
etterpå. (Beklager dårlig formulert)

Buck Brannaman er en av trenerne som bruker denne metoden:)

Å legge ned hester er en ting. Men måten han gjør det på denne endospink er veldig ikke ikke for meg

Heidi83
13-05-2008, 19:28
Å legge ned hester er en ting. Men måten han gjør det på denne endospink er veldig ikke ikke for meg

Enig i det, var han jeg mente:)

Tanja & Staro
03-06-2008, 14:01
Shane Har absolut intet med Monty at gøre hans "join up" har han selv funnet på og IKKE lært fra Monty.
http://www.shane.dk/?lang=dk

Tanja & Staro
03-06-2008, 14:01
Monty tilhengere tar skarpt avstand fra Shane.