PDA

Se full versjon : Natural Horsemanship Kan noen nevne de som driver seriøst med det og begrunn hvorfor

ToveIr
16-02-2008, 09:43
Som sagt så har jeg vært på kurs og ikke fått den beste opplevelsen av Natural Horsemanship. Så no lurer jeg på om det er noen som kan nevne de som driver seriøst med det på en posetiv møte og begrunn hvorfor?:wav:

mina og tara
19-02-2008, 19:08
Her er et seriøst kurs, for de som virkelig vil forbedre/ forandre forholdet til sin hest:-)
http://i133.photobucket.com/albums/q74/minalunde/Plakat-Parelli-invit-2-copy.jpg

LisaFi
19-02-2008, 19:18
... hvorfor-biten da? Var den jeg var mest interessert i jeg da.. ;)

Alle som TILBYR noe mener vel at det er bra? ;)

Hilde
19-02-2008, 19:23
Tja, det kommer ann på hva man definerer som NH det. For meg er Natural Horsemanship at man tar hensyn til hestens naturlige instinkter og behov i alle spektre av tilværelsen og kommuniserer med den på en måte som den forstår. For meg handler det ikke om en egen "gren" innen hestesport, eller noe man går ut og "trener" en gang i blandt. Det dreier seg heller ikke om roundpen, taugrimer eller annet hokus pokus. Nå mener jeg ikke at både roundpen og taugrimer ikke kan være nyttige verktøy, jeg bruker begge deler stadig vekk, men kanskje ikke slik som man ofte forbinder med NH. For meg er NH rett og slett å være et "hestemenneske". For noen er det medfødte evner som gjør at de ser ut til å ha helt spesiell kontakt med hester, vi andre må gjøre så godt vi kan og prøve å lære. De jeg til nå har lært absolutt mest av og som jeg virkelig liker metodene til er Ellen Ofstad og Klaus Ferdinan Hempfling.

mina og tara
19-02-2008, 20:04
NH er IKKE en egen gren. Det er en måte å behandle hesten på. Hvordan opparbeide et språk som begge kan forstå, så vi kan kommunisere. NH skaffer deg ett grunnforhold til din hest som gjør at du kan nå langt innen ALLE grener innen hest.
Som tidliger sagt, dette er ikke noe du trener av og til, men en måte du alltid behandler hesten din på.
Grunnen til at folk ofte ser på Nh som en "egen" gren er vel kanskje at vi ofte bruker mye mer tid til å forberede hesten vår på bakken, og det er det andre legger mest merke til. Når vi er ute å rir ol. er det ikke så mange som tenker på at dette er en NH trent hest.

Ok over til hvorfor gå på kurs med Eddy Mode: Eddy er en 3 stjerners Parelli innstruktør. Dette er ikke noe du kan skilte med etter å bare å ha gått et helgekurs;) Her er det en lang og solid utdannelse bak, og det er krav om årlige oppdaterings kurs, for å sikre at innstruktøene til en hver tid skal være oppdatert og gode. Det er jo en grunn til at det ikke er Parelli innstruktører enda i Norge, og bare 1 i sverige. Dette er ikke lett å bli. Og sånn skal det være:wav:
Håper dette var et greit HVORFOR

fenre
17-03-2008, 00:15
www.halterandlead.no

De er etter min mening seriøse og flinke.
Har brukt Karin på mine hester og vært kjempefornøyd. Lært utrolig masse.
Karin tok Parelli nivå 1 i sommer med en islandshest :)

Om somrene har det pleid å være ukeskurs med Bryan McVicar fra Australia, som bl.a. er godkjent Parelli instruktør nivå 3.
Bryan samarbeider tett med Ken Faulkner i Australia for de som har sett videoene hans.

Personlig har jeg lært mye av både Karin og Bryan, da er de flinke til å forklare og å vise. De har også, etter min mening, et sunt og fornuftig forhold til hest/hestehold uten å være ekstreme eller påstående på noen måte.

De ser at hester er enkeltindivider som bør behandles forskjellig.

Begge er dyktige som problemløsere på hester med ymse nykker og selvfølgelig "vanlige" hester.

Hvorfor de gjør det?
Fordi de i stor grad ser hvor mange hesteeiere som ikke alltid greier å formidle de rette signalene til hestene sine. Hester som får lov å være uhøflige eller rett og slett ikke forstår hva vi ber om. Et ønske om å formidle en tankegang og læremåte som består i størst mulig samspill og forståelse.

Slik jeg har lært å forstå NH av disse så er dette vanlig oppdragelse og høflighet oversatt til "hestespråk". Ikke noe hokuspokus, men vanlig standard oppdragelse, sunt folkevett (hestevett) satt litt i system.

Du skal forvente høflighet og arbeidsvillighet av hesten, og det bør holde at du spør pent med enkle klare signaler.

Tyzonsdoll
05-08-2008, 16:31
Var på kurs med Eddy mode for bare et par uker siden. Utrolig bra innstruktør:)

HannaC
05-08-2008, 16:37
NH er IKKE en egen gren. Det er en måte å behandle hesten på. Hvordan opparbeide et språk som begge kan forstå, så vi kan kommunisere. NH skaffer deg ett grunnforhold til din hest som gjør at du kan nå langt innen ALLE grener innen hest.
Som tidliger sagt, dette er ikke noe du trener av og til, men en måte du alltid behandler hesten din på.
Grunnen til at folk ofte ser på Nh som en "egen" gren er vel kanskje at vi ofte bruker mye mer tid til å forberede hesten vår på bakken, og det er det andre legger mest merke til. Når vi er ute å rir ol. er det ikke så mange som tenker på at dette er en NH trent hest.

Ok over til hvorfor gå på kurs med Eddy Mode: Eddy er en 3 stjerners Parelli innstruktør. Dette er ikke noe du kan skilte med etter å bare å ha gått et helgekurs;) Her er det en lang og solid utdannelse bak, og det er krav om årlige oppdaterings kurs, for å sikre at innstruktøene til en hver tid skal være oppdatert og gode. Det er jo en grunn til at det ikke er Parelli innstruktører enda i Norge, og bare 1 i sverige. Dette er ikke lett å bli. Og sånn skal det være:wav:
Håper dette var et greit HVORFOR

Signerer med feit skrift..!

Sæli
16-08-2008, 22:13
Jeg bare sier Sofie kan ingen slå!

Kaja&HP
17-08-2008, 00:56
hmm, det finnes fler som har mer kunnskap enn sofie jo. Sofie er 18.. jeg sier ikke att hun ikke er flink. for all del.

Isadora
17-08-2008, 01:05
Jeg har vært på mange kurs med Thor Harald Seljevoll. Å vi skal ha nytt kurs med han i september igjenn. Vi kaller det for Naturlig Hestehåndtering:)

Sæli
17-08-2008, 20:33
MIn mening er at sofie er veldig flink og uansett hvor mye bedre de er bryr jeg meg ikke Har aldri sett en bedre hest en katla Sofie har hvert kjempe flink med henne!

Tyzonsdoll
22-08-2008, 12:53
NH er en egenr gren i usa ;) Noen som har sett "in a whisper" med pat parelli, micke beck og noen andre?:P