PDA

Se full versjon : Køyre åleine?

Ingvild
15-02-2008, 17:34
Kor mykje mindre sikkert er det å køyre åleine? Er det anbefalt å køyre åleine? Åleine som i å ikkje ha med seg medhjelpar/groom. Tenkjer på trening, ikkje konkurranse.

Eg er litt skeptisk til å køyre åleine, dersom noko skulle skje, føler meg mykje tryggare om eg har med meg nokon. Hesten er trygg og eg føler meg komfortabel med å køyre, går det veldig ut over sikkerheita om eg køyrer åleine på tur/bane?

Kva foretrekk dykk andre køyrefolka her inne?

smulemor
15-02-2008, 17:47
nå er det jo mest travere jeg har kjørt men jeg har sjeldent vært engstelig for å kjøre alene. pleier å ha med meg kniv og mobiltelefon just in case.

Nina
15-02-2008, 17:52
Jeg kjører alltid alene. Tenker aldri noe over det. Burde egentlig hatt med kniv eller noe, men ikke flink til det.
Skulle det skje noe lønenr det seg selvsagt å være to, men jeg kan ikke være avhengig av en annen person hver gang jeg skal ut å kjøre heller.

Mari
15-02-2008, 18:02
Eg likar aldri å vera åleine, men må som oftast det... Mi blir mykje meir prippen åleine, og eg ser på det som sikrare å køyre (og ri) saman med andre, men det går no.

Monica S
15-02-2008, 18:24
Her har vi jo ikkje lov å køyre aleine då, men eg kunne godt ha tenkt meg å køyre aleine rundt på området her da, men ikkje so langt frå stallen.
Vil helst ikkje spenne for/fra aleine heller, det kan fort bli stress.

ellbell
15-02-2008, 18:39
Vi er for det meste to, men mest sånn at den ene kan groome på maratonvogna.

Når vi kjører husk kjører vi for kosen likevel, så da er det gjerne et lass med folk med:)

Lopke
15-02-2008, 19:02
Når jeg skal begynne å kjøre kommer det til å gå lang tid før jeg tørr å kjøre alene.. Blir nok at vi er to. Koseligere er det og.

Anna
15-02-2008, 20:44
Køyrer nesten alltid åleine. Hvertfall når eg trenar for meg sjølv, då likar eg aller best å være aleine på bana så eg berre kan konsentrere meg om meg sjølv og hesten. Samme på tur, men då er det ofte greit å ha med nokon for sikkerheita si skuld, men likar vel best å køyre åleine...

anitab
16-02-2008, 11:20
Eg køyrer aldri aleine, eg er ei megapyse. Men så er hesten min ikkje av den heilt trygge sorten heller. Trygg for vogn, men kan lett skvette til. Bank i bordet aldri har noko skjedd, men likar best å ha med nokon. Eit alternativ er å ha med ein person nummer to til hest, altså du er aleine i vogna men har med ein turkompis som rir ved sida av.

På bane er det vel eigentleg ikkje noko problem å køyre åleine. Den er jo innegjerda og der slepp vi alle tur-spøkelsa:)

LisaFi
16-02-2008, 13:58
.. Har nesten aldri kjørt sammen med noen jeg,... :D Har MANGE timer i vogn bak hest, og toppen.. tre-fire av dem i roadcart sammen med noen andre.

Vanesak.

Løkki
16-02-2008, 16:41
Har kjørt litt åleine, men ser an hesten. Hadde ei treårshoppe for eit par år sidan, ho kjørte eg nesten berre åleine. Allereie 3. gongen ho hadde vogn på seg. Dønn trygg hest. Når eg køyrer Løkki har eg alltid med nokon, ho blir så lett øsete :)

Ragnhild
16-02-2008, 16:54
Kjører ofte aleine, men hender jeg har med meg selskap + håndhest.

mallilen
16-02-2008, 17:01
Kan ikke si jeg synes det er mindre trygt å kjøre alene enn å ri alene, så sant hesten er godt nok innkjørt eller innridd...

Astrid
16-02-2008, 17:07
Kan ikke si jeg synes det er mindre trygt å kjøre alene enn å ri alene, så sant hesten er godt nok innkjørt eller innridd...

Vel, man har jo ei vogn på slep da.. Om noe skulle skje og hesten får panikk, så er det en fordel å være to sann at den ene f.eks kan roe hesten mens den andre prøver å få av vogna.. Når man rir har man liksom bare hesten å tenke på..

Ingvild
16-02-2008, 17:12
Hesten er godt innkjørt og trygg framfor vogn, pisk, kniv og vett er alltid med. Er litt skeptisk likevel eg... Men likar ikkje å vere avhengig av å ha med meg nokon, då det er litt vanskeleg å få til om eg skal køyre ofte.

mallilen
16-02-2008, 17:14
Vel, man har jo ei vogn på slep da.. Om noe skulle skje og hesten får panikk, så er det en fordel å være to sann at den ene f.eks kan roe hesten mens den andre prøver å få av vogna.. Når man rir har man liksom bare hesten å tenke på..

Kan ikke si jeg er helt enig i dette. Dersom en situasjon skulle oppstå, og hesten får panikk, vil den løpe, akkurat som når man rir.
Forskjellen er at man ikke sitter PÅ hesten, og dermed foblir, til en viss grad, uberørt av hestens bevegelser. Man kan da også bruke hestens styrke MOT den, ved å bruke tommene og evt spenntak i vogna.

Å forsøke å ta av vogna på en panikkslagen hest ender sjeldent i annet enn forferdelse dersom man ikke har mulighet til å skjære løs hesten. Å begynne å spenne fra vil som oftest ikke resultere i annet enn at man får løs hesten på den ene siden, før den igjen springer avgårde med draget festet på kun den ene siden og vil forårsake større skader enn om begge dragene hang fast.

OK, en løpsk hest i vogn kan forårsake større skader enn bare en løpsk hest i og med at bevegeligheten er redusert med denne "tilhengeren".
Likevel er det en grunn til at "gamle hestekarer" anser ridning for farligere enn kjøring.

Astrid
16-02-2008, 17:22
Det var et eksempel bare.. Er man to med kniv kan det vel gå fort å få av vogna? Nei, kjøring er ikke min ting.. Skummelt med løpsk hest med vogn bak.. Foretrekker løpsk hest med sal på da ja..

mallilen
16-02-2008, 18:07
Det var et eksempel bare.. Er man to med kniv kan det vel gå fort å få av vogna? Nei, kjøring er ikke min ting.. Skummelt med løpsk hest med vogn bak.. Foretrekker løpsk hest med sal på da ja..

Tja.. Nå har jeg aldri kjørt en hest som har flydd ut i ren panikk, jeg. Men om det overhodet kan sammenlignes med hest som flyr ut i vogn vs hest som flyr ut under rytter er jeg ganske så sikker på at jeg ville velge å sitte i vogna.

Vil tro det har noe med vaner å gjøre også, og litt hva man selv føler seg tryggest på.

Løkki
16-02-2008, 18:53
Det er MYKJE farligare om hesten tek laust når du køyrer enn når du rir! Tenk deg litt om. Sannsynlegheita for store materielle skader, og skader på hest og menneske er mykje større når ein køyrer enn når ein rir.

Løpsk hest beregnar ikkje plass til vogna der han spring. Vogna kan sette seg fast, og delar av eller heile seletøyet kan ryke.

Vogna veltar lett. Eit hjul utfor vegen i litt fart er meir enn nok til det.

Hesten kan bukke, og føter henge seg opp i, eller kome heilt over draga.

I slike situasjonar slit ein bigtime utan kniv og medhjelpar. Og det er i slike situasjonar ei vogn må av, fort.

Alle hestar kan verte skremde.

Eg har som sagt kjørt litt åleine sjølv, men er også klar over farene det medfører. Har aller helst med meg nokon, og nokre hestar køyrer eg aldri åleine.

Astrid
16-02-2008, 20:00
Tja.. Nå har jeg aldri kjørt en hest som har flydd ut i ren panikk, jeg. Men om det overhodet kan sammenlignes med hest som flyr ut i vogn vs hest som flyr ut under rytter er jeg ganske så sikker på at jeg ville velge å sitte i vogna.

Vil tro det har noe med vaner å gjøre også, og litt hva man selv føler seg tryggest på.

Det har jeg, men heldigvis på innegjerdet område.. Ellers har jeg lest om mange tilfeller i bloggene på hest.no..

mallilen
16-02-2008, 20:33
Det er MYKJE farligare om hesten tek laust når du køyrer enn når du rir! Tenk deg litt om. Sannsynlegheita for store materielle skader, og skader på hest og menneske er mykje større når ein køyrer enn når ein rir.

Dette har jeg vel allerede skrevet kort om lenger opp?

Løpsk hest beregnar ikkje plass til vogna der han spring. Vogna kan sette seg fast, og delar av eller heile seletøyet kan ryke.

Om vogna setter seg fast, eks mellom to trær, skjer en av disse: Seletøyet ryker, og hesten løper videre uten vogn.
Ingenting ryker, og hesten får en solid bråstopp og blir stående fast
Draget ryker, og hesten flyr avgårde med dragene etter seg, evt i fillebiter.

Vogna veltar lett. Eit hjul utfor vegen i litt fart er meir enn nok til det.

Og hvorfor skal man kjøre veltepetter på tur? Det er klart - kjører jeg vogn som har lett for å velte(eks.trilla) vil jeg gjerne ha med meg noen. Ikke nødvendigvis for hjelp, men som evt ballast for å holde spetakkelet på hjulene dersom det skulle oppstå en situasjon der bråsving og dreimoment kan bli et problem.
Kjører jeg roadcart/speedcart så er det mer enn nok med meg oppi der.

Hesten kan bukke, og føter henge seg opp i, eller kome heilt over draga.

Joda, er ikke så veldig lenge siden min egen hest gjorde dette. Han skvatt, men kom fra det uten mèn. Var litt småbakredd noen få dager, men det gikk over. Null problem, bortsett fra min bekymring.

I slike situasjonar slit ein bigtime utan kniv og medhjelpar. Og det er i slike situasjonar ei vogn må av, fort.

Alle hestar kan verte skremde.

I NOEN situasjoner må vogna av fort. I de fleste kan vogna fint sitte på.
Har også opplevd velt med både vogn og slede - og kan ikke si dette var noe større problem, nettopp fordi hestene var GODT innkjørt.

Eg har som sagt kjørt litt åleine sjølv, men er også klar over farene det medfører. Har aller helst med meg nokon, og nokre hestar køyrer eg aldri åleine.

Enkelte hester kjører heller ikke jeg alene.

Jeg har opplevd utflyging i både vogn, roadcart og slede. Velt, å sitte fast, og at hesten har slått over dragene. Men aldri noen gang har jeg opplevd at noen av de hestene jeg har kjørt har fått PANIKK og løpt ut som en følge av dette.

jeg har selv måttet hoppe av roadcarten som en følge av utflyging, dog ikke som en følge av panikk. Den hesten var ikke innkjørt. Han var KJØRT.

Poenget mitt er at en hest som skal kjøres med MÅ kjøres inn på skikkelig vis. Den skal se på kjøringen som et arbeid, og samtidig være komfortabel med det.
JEG setter meg ikke opp i ei vogn der hesten viser ubehag ved å være borti dragene.

Men nå er kanskje jeg litt vrang også, da. Som forventer at en innkjørt hest oppfører seg skikkelig og ikke har fullt av fluer i hodet.
Etter mitt syn er en skikkelig innkjørt hest en hest som går i allslags redskap og i både høye og lave drag uten å bry seg videre med dette.
Det er en hest som er godt nok dressert og trent til å vite hva kommandoene betyr, og det er en hest som tenker mer på oppgaven den har enn på den manglende hestekompisen.
Og - en trygg innkjørt hest stanser når noe er galt. F,eks en velt.

Skulle jeg hatt med meg noen hver gang jeg skulle ut og kjøre ville jeg aldri fått kjørt noe som helst sted, da det ikke finnes hestefolk innenfor rimelig rekkevidde.
Skulle jeg hatt med meg noen til/fra her gang jeg har vært på kjøreoppdrag ville vedkommende ha måttet gått ganske mange km.

Så. Dere som er utrygge på å kjøre alene: Ta gjerne med noen. Det er bra dere tenker sikkerhet fremfor alt annet, ros for det.

Men jeg fortsetter å kjøre alene.

Løkki
16-02-2008, 21:08
Sjølv den stødigaste tryggaste hest kan verte skremd og ta laust. Ein hest i panikk tenker ikkje rasjonelt. Sjølv om den vanligvis "oppfører seg skikkelig" som du seier. Den dagen du står der åleine i skauen med ein blodig panikkslagen hest fast mellom to tred kan det hende du ønska du hadde med deg nokon. Og køyrer du oppdrag bør du i alle fall ha med deg nokon, greit nok å leike med sitt eige liv, men ikkje sette andre i fare.

Eg har også tatt ein del sjangsar oppgjennom åra, og når eg ser tilbake no er eg overraska over at det alltid gjekk så bra som det gjorde. Ein vert nok meir forsiktig etter kvart som ein vert eldre og ein ser kva konsekvensane kan verte.

Natalie_s
17-02-2008, 12:17
Er ikke skeptisk til å kjøre Holter alene, hun har bevist utallige ganger at tryggere kjørehest finnes ikke (men seff, selv den tryggeste hest kan bli redd, men den dagen Holter blir det, er hun virkelig vettskremt, og da tror jeg nok ikke det hjelper at det står en groom bak gitt;)), men det er jo så utrolig ubehagelig å kjøre 4-hjuls vogn uten groom, humper sånn;), derfor har jeg som regel med groom (på tur kjører vi gjerne alene da). Tora kjører jeg ikke alene ennå, fordi jeg er for pysete, hun har aldri vist antydning til å bli redd eller finne på noe tull, men jeg trenger mer tid til å få full tillit til henne:)

Stineln
17-02-2008, 12:45
Jeg kjører aleine alltid omtrent jeg. Kjører med vogn som kun har plass til en person, så da blir det sånn. Har aldri tenkt at jeg må ha med noen eller. Kjører både unghester og eldre aleine. Det er jo som regel folk i stallen om noe skjer, så er bare å ringe til en av dem som kommer hjelpa. Pleier å ha med en person de første gangen vi kjører en unghest da, men etter en to-tre ganger kjører vi aleine.

lil_julie
20-02-2008, 02:42
Nå kjører jeg aldri da, har bare gjort det et par ganger. Men jeg ser for meg løpst hest med vogn som absolutt skrekkscenario. Ser for meg blod og brukne bein bare hesten tar ut med tølene hengende på siden jeg!

Ellers hadde jeg ikke turd og kjøre Looke alene, om i det hele tatt, bare å tømmerkjøre den hesten er jo risikosport, (okey, litt overdrevet, men det flyr litt bakbein her og der). Han er vist innkjørt, men ikke vet jeg hvordan de har klart å kjøre han!

Ina
20-02-2008, 17:49
Har ikke kjørt så fryktelig mye, men ble somregel å kjøre alene når jeg kjørte.
Trives egentlig bedre alene jeg, når det kommer til hest og sånn. Sikkert ikke så bra for sikkerhet og sånt, men.

Heidi&Chianti&Lauvinia
25-02-2008, 22:22
En løpsk hest med vogn er selvsagt mye farligere enn en uten vogn .. og kusken kan faktisk bli slengt ut av vogna også, slik at man kan ha en førerløs hest løs med vogn ...

Men ang å kjøre alene ... jeg har en treåring under innkjøring nå, som jeg helst vil ha med meg noen når jeg kjører ... fordi hun er ikke ordentlig innkjørt ennå , ... men min voksne hest har jeg bare med meg noen en sjelden gang, og da er det fordi vi skal på tur sammen .... hvis en voksen kjørehest oppfører seg på et vis som tilsier at man ikke tør å kjøre den alene, da ville jeg ikke kjørt den sammen med noen heller ... hvis det er så stor sjanse for at noe galt skjer, da er jo ikke hesten trygg å kjøre da ? enkelt og greit ?