PDA

Se full versjon : Hvordan få hest som ikke har LYST på henger?

thröstur
11-02-2008, 16:17
Hesten min er ikke særlig lysten på å gå på hengeren. Noen ganger tar det lengre tid enn andre ganger. Men han har aldri LYST. Han er ikke redd, han har bare ikke lyst. Om jeg prøver å dytte/dra eller noe som helst annet tvangsaktig så blir han bare ennå staere og går lengre vekk.

Når jeg har fått han på hengeren er det tålmodighet som gjelder. Lokke han et og et skritt frem med noe godt. Til slutt går han på. Det er ikke noe problem når han først er innpå. Da står han helt stille og man merker han ikke i det hele tatt. Så problemet er altså å få han på.

Nå har jeg bestemt meg for å trene og håper at jeg kan få han rett på henger til slutt, det er målet. ALLE råd mottas med takk.

Siiilje
11-02-2008, 16:21
Jeg ville aldri ha lokket en hest inn på hengeren med mat. Også burde man heller ikke se på hesten når man går inn på hengere. Det går også ann å prøve å sette lemmen på siden, sånn at han kan gå inn breit.

Har desverre ikke noen tips utenom det, men tålmodighet er en fin ting;)

Tone Kristin
11-02-2008, 16:23
Finn ut hvorfor han ikke har lyst, og så jobb med det.

juliekj
11-02-2008, 17:30
Vi har en rakkerunge som ikke vil på hengeren hjemme dersom han må stå aleine. Er det en annen est på er det aldri no problem, dersom vi er borte og skal hjem, uansett om haner aleine eller ei, er det ikke no problem.

Men hjemme - og aleine.... :;D: "nei, takk... det derre greiene der er kjeeeeeeedelig"

Han "gjør" ikke no, men planter alle fire beina bom i bakken rett før lemmen :smash:

Vi løste det "kort og brutalt" med å rygge hengeren inntil stalldøra, og lukke inntil hengeren slik at han ikke ser noe annen "utvei", det er kun rett fram inn på hengeren som er et alternativ, og en liten dytt på rumpa - og nå går han rett på også hjemme og aleine ;)

P.S: Hadde han vært redd og engstelig for å gå på hengeren hadde jeg ikke brukt denne metoden

thröstur
12-02-2008, 10:44
Det hjelper ikke med en annen hest innpå, det har jeg prøvd. Ikke bestekompisen engang :(

Jeg har ikke stall, han går på utegang, så den løsningen kan jeg jo ikke bruke. og den hadde jo bare funket når vi var hjemme uansett.

hvorfor ikke bruke mat?

Nei, jeg ser aldri på han når jeg skal ha han på. Han bryr seg ikke uansett.

Jeg tror at han ikke har lyst fordi når jeg hentet han så var det en veldig lang kjøretur. Den var på ca 30 timer. Vi tok han av og luftet han altså. Men tror det er derfor. Sikkert for som du sier julikj; den greien der er kjedelig!!!

Usj. Hadde vært greit å trent han til å gå rett på...

Takk for tips alle sammen, kom gjerne med flere :)

Siiilje
12-02-2008, 10:50
kanskje dere bare skal prøve å få hesten på hengere, så bare kjøre to meter, og så ta den av igjen? sånn at den lærer at den ikke trenger å stå der lenge. Jeg vet ikke jeg.

Men hesten er ikke redd?
Man skal aldri bruke mat for å lokke en hest inn på henger. Den skal gå inn dit selv, utenom å bli loket inn.

LisaFi
12-02-2008, 11:13
Hvis det er så enkelt at mat FUNKER, hvorfor ikke, om det ellers går greit?

For min del funker det ikke, og da blir det ikke mat og få heller, om ikke jobben blir gjort (gå inn).

Er hesten engstelig, eller VIL den ikke?

Nikita
12-02-2008, 14:04
Du kan ta å longere han, så han får jobbe litt. Så prøver du å gå på hengeren. Vil han ikke, så longer han litt til. Prøv så hengeren igjen. Det er individuelt hvor lenge man må holde på med en hest, men de går som regel på da :) De skjønner at her borte må jeg jobbe, mens der borte står hengeren. De velger det beste av to onder, og velger etterhvert hengeren i stedet.

Hvis hesten pleier å bli longert en del og lenge, så kan det ta tid før den skjønner det. Så man får best resultat hvis hesten ikke pleier å bli longert :D

lillekira
12-02-2008, 14:19
Man skal aldri bruke mat for å lokke en hest inn på henger.

Jeg hadde brukt mat jeg om hesten gikk på med det. Lære den at "henger,jummi....det er godt der"...
For så etterhvert som hesten går lett på henger,slutte med mat der inne.

Eller bruke mye tid.
Lei hesten mot hengeren.Om den stopper lar du presset være på hele tiden.Når den så tar ett steg mot deg slipper presset. Så legge press på igjen. Bare ta det skritt for skritt. Øyvind gjorde det med Zhetan og det funket veldig bra. Første gangen tok det laaaaang tid. Etterhvert gikk det mindre og mindre tid. For det var som om Zhetan sa "hmpf,husker hva som skjedde sist" så jeg kan like godt bare gå med en gang.......;)

Men tålmodighet er nøkkelen altså. Ikke la deg selv bli sint eller stresset. Tren på hengerlessing når du IKKE skal noe sted,men en dag du har god tid. Bare få hesten på hengeren,og la den stå litt(gjerne med litt mat) og så ha den av igjen. Gjenta mange ganger om nødvendig,så vil hesten din til slutt rusle stille og rolig rett innpå hengeren vil jeg tro;)

thröstur
12-02-2008, 16:05
Nei, han er overhode ikke redd. Bare har ikke lyst.

takk for alle tips. Hvis jeg prøver å legge press eller vekt på tauet blir han bare ennå verre, så det har jeg gitt opp. Tvang funker absolutt ikke, gjør det bare verre.

Skal prøve å longere han, og nei han er ikke vant til å longere, så kanskje det funker kjapt :D

Skal prøve alle tips jeg får. Nå trener jeg litt hver dag for jeg har en henger stående hos meg i en ukes tid. Håper jeg kan få han på og av et par ganger uten å kjøre.

Skulle ønske jeg kunne være inne i hodet hans et øyeblikk og se hva han tenker, hehe

lillekira
12-02-2008, 16:10
Hvis jeg prøver å legge press eller vekt på tauet blir han bare ennå verre, så det har jeg gitt opp. Tvang funker absolutt ikke, gjør det bare verre.

Men han er vant til å vike for press vel? Og reagere på ettergift?
Du skal ikke bruke "tvang" i den forstand,bare press og ettergift.

Håper uansett du finner en metode som funker da:)

Heidi&Chianti&Lauvinia
12-02-2008, 18:04
det jeg tenker litt på er, hvordan vet du helt sikkert at han ikke er engstelig ? Det er mange grunner til at hester ikke vil på hengeren, og en eller annen god grunn har jo hesten din..... at han har stått 30 timer på hengeren er jo igrunn en god grunn, om han oppfattet det som slitsomt ... kanskje han er redd for at hvis han går på hengeren, så *kommer han ikke av igjen med det første * ?

Jeg ville aller først gått vekk fra tanken om at han bare ikke har lyst, og gått ut fra at han har en god grunn. Deretter rett og slett bare startet og trent han. Ikke ha som mål at han skal inn de første gangene. Det er helt ok å gi seg når det går litt bedre enn sist. Siden han ikke er redd lemmen eller hengeren i seg selv, ville jeg gjort som nevnt over her, beveget han på utsiden. SÅ lenge han tenker innover, så får han fred, går han i sovemodus eller soner ut, så beveg beina hans.

jeg sr overhodet ikke noe galt i å bruke godis som belønning på henger trening, om det er det som funker.

thröstur
13-02-2008, 00:45
Takk for flere tips igjen. Ja, han har selvsagt en god grunn til å ikke gå på henger. Det er jo kjedelig! Men det må jo trenes på. I dag har jeg lagt noen gulerøtter på lemmen, og han måtte gå lenger og lenger for å få tak i de. Altså nærmere og nærmere hengeren. Jeg bare la de gulerøttene der og så holdt jeg på med helt andre ting, hele tiden med ryggen til han og bare kikket litt på han i øyekroken. Så gikk jeg innpå hengeren og holdt på med noe der, hele tiden mens jeg ignorerte han, bare gikk bort innimellom og la nye gulerøtter der, uten å se på han. Til slutt tok han to store skritt oppover lemmen og sto med forbena ca midt på og resten av. Der sto han og gomlet litt gulerøtter som lå der. La en stor bit til der, deretter ga jeg han noen fra hånden. Og han sto helt rolig. Deretter tok jeg han av hengeren igjen. Skal prøve igjen i morgen og se om han går lenger innpå da.

Han ser i alle fall ikke det minste redd ut...

RenateSJ
13-02-2008, 01:20
En ting er iallefall sikkert. Han har lært seg at hvis han motsetter seg press, så går det vekk.

Hvis den bare er sta, så ville nok vanlig press ettergift og kanskje litt arbeid hvis han ikke hører hjulpet. Men om du har lært ham at du gir opp hvis han stritter imot er nok gulrot-trikset ditt bedre. Selv om, hvis han ikke er redd for hengeren, så vil du jo egentlig bare gjøre deg selv en bjørnetjeneste og må ha en stor pose godis til ham hver gang du skal ut på tur. I motsetning til hvis du bruker press/ettergift så har du det verktøyet lett tilgjengelig hele tiden, og han vil ikke forvente seg annet enn at presset går vekk så lenge han går fremover.

thröstur
13-02-2008, 10:09
En ting er iallefall sikkert. Han har lært seg at hvis han motsetter seg press, så går det vekk.

Hvis den bare er sta, så ville nok vanlig press ettergift og kanskje litt arbeid hvis han ikke hører hjulpet. Men om du har lært ham at du gir opp hvis han stritter imot er nok gulrot-trikset ditt bedre. Selv om, hvis han ikke er redd for hengeren, så vil du jo egentlig bare gjøre deg selv en bjørnetjeneste og må ha en stor pose godis til ham hver gang du skal ut på tur. I motsetning til hvis du bruker press/ettergift så har du det verktøyet lett tilgjengelig hele tiden, og han vil ikke forvente seg annet enn at presset går vekk så lenge han går fremover.

Mulig du har rett. Men vi prøvde dette og det endte med at vi sloss med han i fire timer om dette og det ble bare verre og verre. Fikk han ikke på i det hele tatt, han slo seg helt vrang.

Snakket med en som har veldig god greie på islandshester og hun sa at de er litt annerledes og reagerer på en annen måte enn andre hester på dette. Jeg vet ikke. Men han er så utrolig snill ellers. Det endte den gangen med at fem stk mannfolk nærmest måtte bære han innpå.

Håpet var at han skulle etterhvert gå rett på uten å dytte i han masse godis :D

Heidi&Chianti&Lauvinia
13-02-2008, 12:42
Hva vet vi om hvordan hesten oppfattet den lange kjøreturen ? selvom ha nikke er redd hengeren, så er det jo ikke umulig at han er redd for å KJØRE i henger .... hvis hesten alltid har gått på henger problemfritt tidligere, så må det jo være en annen grunn enn at han er vrang som gjør at han nå streiker. KAnskje han rett og slett bare trenger nye og gode opplevelser ......

Selvom man trener en hest på hengeren med godis er det ikke dermed sagt at han resten av sitt liv må ha godis for å gå på hengeren. Og om han så må det ? Hvor ofte reiser han ? Dør vi av å gi hesten en gulrot hver gang vi reiser med den ??

lil_julie
13-02-2008, 14:11
Okey, vi hadde en sånn hest for stallen, som prøvde alt, med kraftfor, høy, ALT og ble bare drittlei.

Jeg gjorde dette egentlig bare på tull, men det funket.

Jeg tok kraftforbøtta, raslet litt med den, og gikk rett forbi hesten og inn i hengeren, og hesten bare "heeeeey, maten MIN" også glemte han alt om at han hadde stått der i to timer og nektet og gå inn, og nesten løp etter meg.

Med Looke, som ikke er redd, men en rakker av en egen klasse, pleier vi og rygge inntil spylespiltet slik at han inn der, og han vil eller ikke. Det går av og til uten og, men spiltet er så enkelt og rygge intill at det er liksom ikke noe mer stress en og stille hesten opp slik.

Når Looke ikke er hjemme går det heelt fint og gå på henger, er bare når vi er i stallen at han ikke vil.

thröstur
13-02-2008, 15:01
Oi, så at det jeg skrev over kunne tolkes med at vi bar han innpå den gangen han sto i 30 timer. Det gjorde vi ikke altså. Det var bare en gang det var så ille. De andre gangene har jeg klart å lokke han på til slutt. Når jeg skulle flytte han nå sist så måtte jeg til slutt ri han på. Da gikk det. Men vil ikke at det skal være ekkelt for han å gå på. Ønsker meg at han går rett på.

Jeg dør ikke av å gi han godis om han går på :D

Men når jeg først har fått han på ser han i grunnen ganske fornøyd ut. Han er ikke stresset når han er der, han står helt stille.

Skal prøve flere av triksene deres :)

sbe
13-02-2008, 15:05
du kan ta han inn og ut flere ganger helt til han går rett på, uten å nøle. Hver gang han er helt inne å står i ro, kan du evt gi han noe godt.

thröstur
14-02-2008, 15:46
du kan ta han inn og ut flere ganger helt til han går rett på, uten å nøle. Hver gang han er helt inne å står i ro, kan du evt gi han noe godt.

Samme dagen mener du?

furu
14-02-2008, 16:12
Men han er vant til å vike for press vel? Og reagere på ettergift?
Du skal ikke bruke "tvang" i den forstand,bare press og ettergift.

Håper uansett du finner en metode som funker da:)

Jeg har også hatt god erfaring med å holde et jevnt press, for så å gi raskt etter ved det minste lille tegn hesten gjør til å gå fram. Gjenta med press så snart hesten trekker bakover igjen.

Viktig at man ikke drar, men kun holder et jamt press i leietauet, og at man er lynrask til å gi etter når den går fram. Greit med taugrime når man prøver dette (men bytt da til vanlig grime når hesten har gått på), men det fungerer også med vanlig grime.

Tar lang tid første gang man prøver det, men så går det raskere neste gang. Når du får hesten på ville jeg kjørt bare en liten tur, eller bare latt han stå på en stund uten å kjøre.

Lykke til med treningen!

RenateSJ
14-02-2008, 16:36
Jeg har også hatt god erfaring med å holde et jevnt press, for så å gi raskt etter ved det minste lille tegn hesten gjør til å gå fram. Gjenta med press så snart hesten trekker bakover igjen.

Viktig at man ikke drar, men kun holder et jamt press i leietauet, og at man er lynrask til å gi etter når den går fram. Greit med taugrime når man prøver dette (men bytt da til vanlig grime når hesten har gått på), men det fungerer også med vanlig grime.

Tar lang tid første gang man prøver det, men så går det raskere neste gang. Når du får hesten på ville jeg kjørt bare en liten tur, eller bare latt han stå på en stund uten å kjøre.

Lykke til med treningen!

Vanlig press/ettergift ja. Men hun har nok litt lengre vei å gå der, siden hun allerede har fortalt ham at hvis han begynner å tulle når han kjenner press, så slipper hun.

Men det er det som er den enkleste måten å gjøre det på.Uten noe mer fiksfakserier

thröstur
14-02-2008, 20:39
Jeg tok kraftforbøtta, raslet litt med den, og gikk rett forbi hesten og inn i hengeren, og hesten bare "heeeeey, maten MIN" også glemte han alt om at han hadde stått der i to timer og nektet og gå inn, og nesten løp etter meg.

Testet dette litt jeg, og det funket! Tok bare bøtten med meg og viste han den og gikk forbi han og satt den fra meg inni hengeren. Han gikk inn etter den og momset i vei. Jeg satt den lenger og lenger inn og han fulgte etter og til slutt sto han faktisk helt inne i hengeren. Tok ikke lang tid heller.

MEN jeg har ombestemt meg. Jeg tror som noen av dere sier at han har en grunn til å ikke ville gå på. Det virker på meg som om han synes spesielt lemmen er litt ekkel. Og så driver han og sjekker bak seg hele tiden som om han er redd at det står noen/noe der. Andre som er mer erfaren enn meg har alltid sagt til meg at han bare er frekk. Har synes det er litt merkelig for han er aldri frekk på noen som helst måte ellers. Han er verdens snilleste hest.

Det jeg lot han gjøre nå, var å gå av og på som han ville. Når han oppdaget at han kunne gå ut igjen ble han roligere. Og når han ikke fikk noe tau og forholde seg til hele tiden. Jeg sto inni hengeren og latet som om jeg interesserte meg katten for hva han gjorde.

Jeg holdt på lenge og han gikk inn og ut på slutten som bare det. Til slutt tok jeg og rygget han ut igjen. Sånn at det endte med at jeg avsluttet det og bestemte når han skulle gå av.

Så får vi se om trikset fungerer i morgen også :lol:

Emi
01-03-2008, 02:21
Så utrolig bra!
Har slitt litt med det samme.. pappa orker ikke kjøre vogn lenger fordi noen ganger bruker Scarto så lang tid på å gå inn.. Han er litt redd for hengere.

Det vi gjorde en gang var å dekke til begge øynene hans med et håndkle, og så prøve å leie han inn. Da MÅTTE han stole på meg, og det gjorde han. (For det er verre å rygge, enn å gå fremover i blinde) Gikk sakte og rolig inn.. Var selvfølgelig viktig å rose han hele veien! Denne metoden har jeg brukt 2-3 ganger, men ønsker å slippe det fremover. Han lar seg sjeldent lure av mat.. Men skal øve rett før kvelds eller lunsj en gang, hehe :-P

Timmyjenta
01-03-2008, 10:21
Jeg har selv hatt hester som ikke vil på henger, mens med unghesten min nå er det stikk motsatt. Hun går rett på, mens hun nekter å gå av igjen.

De som ikke vil på har jeg prøvd med både tålmodighet, tau, noe over øynene, mat, ja egentlig det meste.

Tålmodigheten har seiret hos meg.

Star-Carro
02-03-2008, 01:56
hehe, jeg har også en kjempe vrang ponni, var en dame som prøvde med en sånn monty roberts metode, men da ble han bare skikkelig frekk mot henne. Så vi har bare et lonsjetau på den ene siden(trenger ikke mer. pga han bare går av lemmen på 1 side alltid) så bare drar vi han på, da tar det 2min enn stall metoden som vi også har prøvd. Men siden du har en ponni som blir bare vrangere, så vet jeg ærlig talt ikke. Vi bare tar tak i lonsjetauene også drar vi ordentlig, og hele tiden passer på å stille hodet i midten av hengern og ikke se han i øyene.

Hm.. jeg vet om et annet triks også jeg fikk høre om... men husker den ikke nå, skal skrive så fort jeg kommer på den ;)

thröstur
05-03-2008, 13:00
Så bra, tar i mot alle triks med takk.

Fikk et annet tips også i en annen tråd, og det fungerte faktisk. Han gikk på hengeren på mindre enn to minutter. Men jeg har bare fått prøvd det en gang for den hengeren jeg lånte er hentet igjen, mumle.

ChristinaF
07-03-2008, 16:27
Søskenbarne mitt har en slik ponnis. Som nekter å gå på henger på "egenhånd". Litt vanskelig å forklare det vi pleier å gjøre hær men skal prøve.. xD

To personer holder hverandre i hendene og tar den bak på rompa så skyve inn på hengern, samtidi må en selfølgelig leie den innpå også. Det funker på søskenbarne mitt sin:P

Birre
07-03-2008, 16:47
Hester som ikke vil gå på henger, nekter ikke bare fordi de "ikke har lyst". Det er gjerne en grunn. Grunnen er ofte så enkel som at det er "fare" å gå inn i trange rom uten fluktmulighet.

Fungerer bøttetrikset så kjør på mener nå jeg. Da bruker du mat som belønning og det synes jeg er helt greit.

Det beste er jo at hesten går på av egen fri vilje, istedenfor å være fire mann og bunte den sammen...

Birre
07-03-2008, 16:49
Søskenbarne mitt har en slik ponnis. Som nekter å gå på henger på "egenhånd". Litt vanskelig å forklare det vi pleier å gjøre hær men skal prøve.. xD

To personer holder hverandre i hendene og tar den bak på rompa så skyve inn på hengern, samtidi må en selfølgelig leie den innpå også. Det funker på søskenbarne mitt sin:P

Fin måte å bare lempe hesten inn på. Vi måtte det samme med Paloma da vi hentet henne, men da var vi tre stk med tau. En litt paff hest på henger, men hun kom seg helskinnet gjennom det. Fort, raskt og effektivt!

thröstur
11-03-2008, 14:58
I morgen skal vi ut å kjøre igjen. Det blir spennende å se om jeg får han på denne gangen. Eller dvs, jeg får han på, men blir spennende å se hvor lang tid jeg bruker på det...

Har ikke fått trent på en stund for hengeren jeg lånte er tilbakelevert da eier trengte den selv.

Kjenner jeg gruer meg litt, men er ganske optimist altså.

Og du har rett Birre, han går ikke på fordi han ikke har lyst, men fordi han syntes det var ekkelt. Alle andre sa til meg at han ikke gikk på bare på pur f og fordi han var sta og at han ikke var redd i det hele tatt. Siden jeg ikke har så mye erfaring så valgte jeg å stole på de og ikke høre på magefølelsen min. Dumt, veldig dumt. Fordi at jeg har sett på han når vi har drevet og trent at han faktisk synes det er ekkelt og litt skummelt. Selvom han ikke blir så livredd at han vrenger øynene osv, så er det ekkelt ok. Skal høre på meg selv om min egen magefølelse og hva JEG leser av hesten neste gang og ikke alle forståsegpåere som ikke kjenner hesten min.

Kryss fingre for meg :)

Birre
11-03-2008, 15:21
Litt OT kanskje, men det har med å gjøre når hesten virkelig er redd:)

Da jeg fikk Paloma ville hun ikke gå på tur, og i alle fall ikke alene. Jeg var tolmodig i flere uker med henne, før jeg bestemte meg for at hun faktisk måtte "tvinges" for å komme til et gjennombrudd.

I de ukene hvor jeg var veldig snill, tolmodig og myk, bøyde jeg meg forover en dag hun stoppet opp og nektet å gå en meter, og kjente på hjertet hennes. Hun hadde så hjertebank at det kjentes ut som om det skulle komme ut av brystet på henne. Hun var helt tydelig livredd, så det er ikke alltid det er bare motvilje og det å være vrang det går på.

Augustina
11-03-2008, 15:23
Har lastet slike hester..

Det jeg har gjort, er å leie de mot hengeren til de stopper av seg selv. Da de stopper, roser jeg hesten og rygger hesten noen meter, også leier jeg den mot hengeren igjen, og får den til å gå et steg lenger. Går den et steg lenger, får den ros også går jeg bort ifra hengeren, og leier den mot en gang til. Dette gjør jeg om og om igjen, og protesterer hesten ved å kaste seg bakover eller lignende, svarer jeg med å rygge den noen meter til den "gir seg" og leier mot en gang til. Det er ikke poenget at den skal bli straffet ved å rygge, men at den skal skjønne at den kan få lov til å rygge, men da skal jeg gi den beskjed om det.

Når du først er innpå hengeren, er det viktig at du ikke stenger igjen med en gang, men heller rygger han av, roser og leier på igjen sånn at du er SIKKER på at det bare ikke var denne ene gangen han gikk på.

Og det dummeste du kan gjøre er å se på hesten imens du går imot hengeren..

Lykke til:D

Birre
11-03-2008, 15:28
Har lastet slike hester..

Det jeg har gjort, er å leie de mot hengeren til de stopper av seg selv. Da de stopper, roser jeg hesten og rygger hesten noen meter, også leier jeg den mot hengeren igjen, og får den til å gå et steg lenger. Går den et steg lenger, får den ros også går jeg bort ifra hengeren, og leier den mot en gang til. Dette gjør jeg om og om igjen, og protesterer hesten ved å kaste seg bakover eller lignende, svarer jeg med å rygge den noen meter til den "gir seg" og leier mot en gang til.

Når du først er innpå hengeren, er det viktig at du ikke stenger igjen med en gang, men heller rygger han av, roser og leier på igjen sånn at du er SIKKER på at det bare ikke var denne ene gangen han gikk på.

Og det dummeste du kan gjøre er å se på hesten imens du går imot hengeren..

Lykke til:D

Sikkert en fin metode når den fungerer... Jeg for min del har fått dette ryggestyret helt i vrangstrupen jeg da, etter å ha sett hva det kan bidra til av negative effekter...

Så jeg rygger ikke, da jeg ikke ser på rygging som noe straff i den forstand, men snur hesten, går tilbake og begynner på nytt. Tar det for lang tid så er det bunte sammen metoden som gjelder.

Augustina
11-03-2008, 15:54
Sikkert en fin metode når den fungerer... Jeg for min del har fått dette ryggestyret helt i vrangstrupen jeg da, etter å ha sett hva det kan bidra til av negative effekter...

Så jeg rygger ikke, da jeg ikke ser på rygging som noe straff i den forstand, men snur hesten, går tilbake og begynner på nytt. Tar det for lang tid så er det bunte sammen metoden som gjelder.

Jeg bruker det ikke som straff, men jeg viser den at den også kan få rygge- men når jeg gir den beskjed om det, ikke ved at den kaster seg bakover og rygger på egenhånd. Når den begynner å rygge av seg selv, da gjør jeg det om til at det er jeg som ber den om det. Det er ikke noe ukontrollert rygging bare på pur F fordi hesten ikke vil på, men rolig og kontrollert der den bare blir dyttet litt på bogen å får beskjed om å rygge.

thröstur
12-03-2008, 18:58
Det gikk over all forventning :D

Han gikk på veldig fort begge steder i dag. Både når jeg skulle reise hjemmefra og når vi skulle reise hjem igjen. Det jeg trenger å jobbe med er rett og slett den stenge igjen biten. At han kan klare å stå på hengeren uten at jeg skvetter frem og slenger igjen døren for at han ikke skal løpe ut igjen. Fikk masse ros og kos og kraftfor når han kom på. Så vi var veldig fornøyd til slutt, både han og jeg. Godgutten min :)

Skal ut å kjøre om tre uker igjen, håper virkelig at jeg kan få trent litt mer før det igjen.

Kristin&Lillebror
05-04-2008, 19:41
Hesten min er veldig grei å transportere, men vi sliter når vi skal laste han. Dette etter at han reiste med eit transportselskap. Sjåføren brukte pisk og SPADE for å få han inn på hengaren.. vi stod i mange timar for å få han inn på hengaren. Til slutt måtte vi få vet. til å dope han ned, for så å løfte ein og ein for inn på hengaren. :S Kjørte når han var vaken igjen.

Har trent litt på å gå inn og ut av hengaren i vinter - av og til går det greit, andre ganger går det ikkje fullt så bra. :)

Er veldig spent på korleis det går når vi skal ut å konkurrere og delta på kurs. :) Skal ut å reise til helga. Nokon som har nokon triks?

Kristin&Lillebror
07-04-2008, 18:56
Med min hest måtte vi ha to pers med longetau, 2 som løfta beina - parvis inn på lemmen, og ein som leide. Greide det til slutt. Stod fint heile vegen..

Hesten min har nokon dårlige erf. med folk som bruker pisk og spade for å få han inn, så det tar sin tid å få han til å bli trygg på situasjonen.

Melinda
07-04-2008, 19:03
sett hengeren på ridebanen eller i en ingjerding, og legg mat inni :) da forbinder hesten hengeren med noe godt :)

Kristin&Lillebror
13-04-2008, 15:02
Kom borti ein artig situasjon i helga. Eg og veninna mi var på dressursamling. Da vi skulle heim ville ikkje hesten hennar inn på hengaren. Me holdt på i sikkert 15 - 20 min. før vi ser Bjørn(berideren) parkerer ca. 15 meter ifra oss. Han går rett mot helten leier den opp på rampa, tar longetauet bak hesten og holdt det stramt rund han og i ei løkke som sitter på skilleveggen. Hesten forstod at her var det ingen utveg. Han var inne på hengaren på 15 sekund! :D Enormt!

Neste gang han skal ha kurs skal eg prøve å få han til å stikke innom på stallen vår for å laste på hesten min. Vi måtte berre la han bli igjen, ellers hadde me ikkje komme presis til første timen til veninna mi. :)

Marte+Quicky
13-04-2008, 19:21
Min hest var slik at han ikke ville på hengeren. Han var ikke redd eller noe. Det var ikke hengeren/kjøreturen som var problemet. Men det som kom etterpå. Henger forbinder han med løp. Løp var han lei av, ergo: nekte å gå på henger.

Så det kan være forskjellige grunner til at en hest ikke vil gå på hengeren, trenger ikke alltid være hengern som er problemet engang.

thröstur
14-04-2008, 00:40
Sist jeg skulle avgårde så brukte vi fem timer å få han på. Da hadde selvsagt dyrelegen reist hjem for lenge siden, så vi fikk ikke noen behandling :(

Nå driver jeg og trener for harde livet igjen. Jeg får han til å gå på, men han går av igjen med en gang. Om noen går i nærheten av bakluken løper han iallefall av fortere enn fy.

Noen som har tips til siste biten?

ellbell
19-04-2008, 00:45
Jeg tror du er på god vei jeg. Men du må bare ta deg tid til å trene mye...Beste er nesten å ta en liten seanse hver dag.

Vi laster alltid hestene våre på "pekemetoden". Leier hesten bort til rampen og slenger tauet over halsen dens mens hesten går - peker inn i hengeren og hesten tusler på. Når de skal av er det bare å klappe på stumpen og si "bakk".

Denne metodne innlæres med line, men jeg har aldri vært med på den delen av prosessen, så jeg kan ikke si noe om det. Det forutsetter selvfølgelig også at hesten kan vike for press og ledes med peking/blikk.

Min 2åring har jeg trent mens flokkleder har stått på. Inni hengeren er det alltid masse godis, så Flipi kunne godt bosatt seg inni der han...:D

Det hadde kanskje vært smart med en lukkestang bak rompa til hesten? Vi har slike stenger som går fra midtlemmen og ut til veggene - de er det jo bare å smette på så kommer ikke hesten ut. Smart å kjøre i bittesmå etapper også - 5 minutter, så av og inn å få kveldsmat eller no...

Lykke til!

thröstur
19-04-2008, 20:06
Hesten min er et matvrak og han får masse kraftfor og kose seg med når han går inn. Han går inn, tar en tygg og rygger ut igjen :(.

Vi har en stang til å sette bak rumpen på han når han står inne, men om jeg tar den på før jeg lukker døren så rygger han så langt at han til slutt "sitter" på stangen. Er redd han skal skade seg.

Sist vi trente prøvde vi å lukke døren i full fart, men da fikk han fullstendig panikk og brøytet seg ut igjen, med det resultatet at hun som skulle lukke luken for meg skadet hånden sin :(.

Vi trener hver eneste dag, og han må alltid stå inne i hengeren lenge nok til at jeg kan bestemme at han skal rygge av før vi gir oss for den gangen.

Håper han kan bli sånn som dine hester en gang Ellbell :)

julnil
19-04-2008, 21:41
........Vi laster alltid hestene våre på "pekemetoden". Leier hesten bort til rampen og slenger tauet over halsen dens mens hesten går - peker inn i hengeren og hesten tusler på. Når de skal av er det bare å klappe på stumpen og si "bakk".

Denne metodne innlæres med line, men jeg har aldri vært med på den delen av prosessen, så jeg kan ikke si noe om det. Det forutsetter selvfølgelig også at hesten kan vike for press og ledes med peking/blikk.

Her ser dere hvordan min hest trenes i hengerlasting. Longeres på. På filmen læres han (og vi) opp av kursleder Thor Harald Seljevoll.

http://www.youtube.com/watch?v=-b4sPeIdP5E

Vil presisere at hesten ikke slås med tauet. Det brukes som driver på hesten. Dvs at det snurres for å drive hesten fremover. Denne driveren er viktig å stoppe i det sekund hesten gjør en bevegelse i riktig retning. Står man å snurrer og snurrer, vil hesten til slutt ikke se meningen i dette hjelpemidlet.

Meningen her er at hesten skal gå på henger uten at den må leies inn. Man står på siden av hengeren og leder hesten inn.
Når hesten bestemmer seg for å rygge ned, ikke stopp den, men la den gå av hengeren igjen. ikke tving den til å stå der til du gir tillatelse til å rygge. Det kan du først gjøre når den er ferdigtrent i hengerlasting.

Etter ikke så altfor mange økter med dette, kan nå hesten ledes inn fra siden av hengeren. Varierer fremdeles om det går 2 min eller 5 min, og hvor mange forsøk vi gjør, men det kommer seg etterhvert. Driver ikke å tar hesten en runde rundt lengre, slik vist her. Det er ikke så nødvendig. Men tar lastingen tid, gjør jeg det av og til, for å motivere på nytt.

Tror det er viktig å laste (og å kjøre) hester ofte i hengere. Ikke bare 1 gang i året som mange opplever. Da kan det fort bli uvilje mot henger, siden det "glemmes". Innimellom laster vi våre hester, og bare "kruser" en runde i byen med dem, og laster de av igjen.

Tips til nyttig kjøretur: last på hesten, kjør til nærmeste vegvesenstasjon med bilvekt. Last av hesten og vei den. Last på igjen og kjør hjem.
Da får hesten to treningsøkter på lasting, kjøretrening, og miljøtrening :D Og i tillegg vet du nøyaktig hvor tung hesten din er.

PS: Ikke lukk lemmen i full fart. Øv først med bom/stang. Så lenge han ikke blir stående med bommen bak seg, er han ikke klar for at lemmen lukkes. Er det evt en dør fremme i hengeren, la denne stå åpen slik at hesten ikke føler seg så innesperret.

Øving, tålmodighet, og han kan sikkert bli slik som Ellbells hester en gang :)

Hilsen julnil med en isis på 410 kg ved siste veiing

Solo
20-04-2008, 01:08
Min gamlehest var DØDSSNILL å få på henger. Men da måtte den luken foran være åpen. Han stoppa og kikka inn i hengeren om den ikke var åpen. Da gikk han ikke inn, men med en gang luka sto åpen, går han rett inn. Han er den snilleste hesten jeg kjenner med å ta på henger altså!

Isadora
20-04-2008, 10:53
Øve, øve og øve....:)

Nytter ikke stresse hesten inn den dagen du skal på stevne:):)

Enig med julnil, sånn lastes mine hester også...jeg går ALDRI inn foran hesten, den skal gå inn selv.

En annen ting jeg har merket ved ett par annledninger er at endel hester er vanskelig og få på henger om det er eier som skal ha den på...:)

Om eier f.eks vet at hesten er vanskelig på henger så går eier igang med pålastning med en forventning om at hesten skal være vanskelig, og jeg vet ikke hvorfor, men da er som oftest hesten vanskelig.

Den 3 årig varmblodshoppa jeg har var vanskelig på henger før jeg kjøpte henne. Da vi dro til Bodø og henta henne så ga gamleeieren at hun var vanskelig på henger.
Men jeg kledde på henne og leide henne rett på henger, 0 problem...:)
Men gamleeieren forventa liksom at hun skulle være vanskelig, å da var hun bestandig det.

thröstur
21-04-2008, 12:07
Vi får han til å gå inn, men han går av igjen med en gang. Vet ikke helt hvordan jeg skal få han til å stå stille der. Om vi så mye som så vidt bare er borti bommen eller døren får han panikk og løper av igjen det forteste han kan.

Spiller ingen rolle om døren fremme er åpen eller igjen, han oppfører seg nøyaktig likt uansett.

Skal prøve å få hun som hjelper meg til å leie han på neste gang og se om det hjelper. Men det er andre som har prøvd før uten hell.

Jeg prøver alle triks dere kommer med. Ditt triks er neste julnil.

Vi har trent i flere mnd nå, og de siste seks ukene så er det så og si hver eneste dag. Så jeg prøver ikke bare hver gang jeg skal ut å reise. Han skal jo til behandling, så jeg MÅ jo få han med meg. Sist brukte vi fem timer, så jeg får bare begynne tidligere. Han SKAL ha behandlingen sin denne gangen, dermed basta, hehe... Må ha litt galgenhumor i det hele, ellers blir jeg så fortvilet at jeg gir opp håpet. Og det KAN jeg jo ikke, ikke sant? ;)

julnil
23-04-2008, 17:53
Vi får han til å gå inn, men han går av igjen med en gang. Vet ikke helt hvordan jeg skal få han til å stå stille der. Om vi så mye som så vidt bare er borti bommen eller døren får han panikk og løper av igjen det forteste han kan...................... Ditt triks er neste julnil.

Vi har trent i flere mnd nå, og de siste seks ukene så er det så og si hver eneste dag. Så jeg prøver ikke bare hver gang jeg skal ut å reise. Han skal jo til behandling, så jeg MÅ jo få han med meg. Sist brukte vi fem timer, så jeg får bare begynne tidligere. Han SKAL ha behandlingen sin denne gangen, dermed basta, hehe... Må ha litt galgenhumor i det hele, ellers blir jeg så fortvilet at jeg gir opp håpet. Og det KAN jeg jo ikke, ikke sant? ;)

Har noen tips til "mitt triks":
*ikke tren hver dag
*la han gå av når han vil, under treningen
*regner med at når han er lastet på, går han også av hvis du tar/stryker på bakparten hans. Dette må isåfall trenes bort før du tar for deg bommen. Rett og slett stryk han på bakparten hver gang han er inne. La han så rygge ut hvis han ønsker.
*Lær han også å ikke være nervøs for å ha tau på/rundt kroppen. Dette for at du da kan legge tau rundt han bak, for å gi et lite "press" når han skal ikke. Vil da vennes til at bommen er bak han og presser på bakparten. Det er meningen at han skal vike for dette presset. Dvs at hvis du drar i tauet, skal han gå fremover. Han viker da for presset fra tauet på bakparten.
*Ha evt noen inni hengeren som holder et tau i hestens grime, hold et jevnt lett press på tauet, slik at hesten ikke rygger ut. Men skulle han likevel rygge, la han gå.

Jeg og Isadora lastet en hest ved hjelp av noen av disse metodene. Sist gang hun ble lastet, brukte eierne 3 timer å få henne på. Isadora og jeg brukte 3-4 minutter. Det virker :)

thröstur
24-04-2008, 12:23
Har noen tips til "mitt triks":
*ikke tren hver dag
*la han gå av når han vil, under treningen
*regner med at når han er lastet på, går han også av hvis du tar/stryker på bakparten hans. Dette må isåfall trenes bort før du tar for deg bommen. Rett og slett stryk han på bakparten hver gang han er inne. La han så rygge ut hvis han ønsker.
*Lær han også å ikke være nervøs for å ha tau på/rundt kroppen. Dette for at du da kan legge tau rundt han bak, for å gi et lite "press" når han skal ikke. Vil da vennes til at bommen er bak han og presser på bakparten. Det er meningen at han skal vike for dette presset. Dvs at hvis du drar i tauet, skal han gå fremover. Han viker da for presset fra tauet på bakparten.
*Ha evt noen inni hengeren som holder et tau i hestens grime, hold et jevnt lett press på tauet, slik at hesten ikke rygger ut. Men skulle han likevel rygge, la han gå.

Jeg og Isadora lastet en hest ved hjelp av noen av disse metodene. Sist gang hun ble lastet, brukte eierne 3 timer å få henne på. Isadora og jeg brukte 3-4 minutter. Det virker :)

Legger jeg et tau bak på han kan jeg glemme å få han på, det er noen som har prøvd det og han stå bom stille og har omtrent bakbena oppunder magen. Det samme om jeg drar i tauet foran, da stormer han av igjen med en gang.

Triks i går for å få han på henger: snu han med ryggen mot hengeren, ta fire stk mennesker. En foran, en på en side og to på den siden han pleier å svinge rompa. Og dytt og smatt og vips står en stk hest på henger feil vei. Lukk igjen døren, bær ut veggen og snu hesten inni hengeren, bær inn veggen igjen via døren foran og sett den sammen.

Vi tok han ikke av hengeren hos dyrelegen og kjørte hjem igjen etterpå. Tok han ut og vips var han iallefall behandlet. Den beste tingen er at han er ferdig med behandlingen for i år og vi kan derfor stresse ned litt. Nå skal han ikke dit igjen før til neste år, så da har vi gooood tid til å trene. Da mangler jeg bare en rimelig henger jeg kan få tak i så jeg kan trene når vi har anledning.

Så bare fortsett med oppmuntrende råd folkens. Tusen takk for alle tips vi har fått så langt :):)

Kristin&Lillebror
24-04-2008, 23:44
Lasta på hesten min i går og i dag. Han blir stressa berre han ser hengaren står der. No har vi fått han inn ved å legge ei boblejakke e.l over augene, gått litt rundom slik at han ikkje klarer å finne ut kor hengaren står, og så lasta han. I dag tok det maks 5 min. :)

Herlig når ein klarer å finne ein teknikk som fungerer. :)

julnil
25-04-2008, 13:13
Lasta på hesten min i går og i dag. Han blir stressa berre han ser hengaren står der. No har vi fått han inn ved å legge ei boblejakke e.l over augene, gått litt rundom slik at han ikkje klarer å finne ut kor hengaren står, og så lasta han. I dag tok det maks 5 min. :)

:shock:

Isadora
26-04-2008, 00:47

:confused: :confused:

Hva skjer den dagen hesten faktisk finner ut hva som skjer??

Du ødelegger ALL tillitsforhold mellom deg og din hest, og jeg håper virkelig du revurderer din hengerlastinings metode....

thröstur
05-09-2008, 16:57
Ville bare oppdatere litt her jeg.

Forrige uke skulle vi for første gang kjøre på ny henger og nytt hjelpemenneske med meg som skulle laste. Han gikk rett på :D. Dagen etter skulle to stk laste han uten meg for første gang, han gikk rett på :D. Takk og pris at alt har løst seg og er i orden nå.

Nå er det Frøya som skal trenes med, men satser på at det ikke er noe problem :)

Chocolate
05-09-2008, 17:06
Så bra :)