PDA

Se full versjon : hvordan er dette??

Hetja
10-02-2008, 21:40
når man skal drive med horsemanship, er det slik at man skal springe som en gal etter hesten med pisk for så og prøve å få den til å komme til seg etter den opplevelsen med gal eier med pisk i handa? .. jeg trodde man skulle longere den rolig på banen og så prøve å få den til seg?? ikke jeg som har sprunget etter hesten med pisk, men så bare en gjøre det :o

IngvildK
10-02-2008, 21:41
Dessverre noen som har fått et feil inntrykk av hvordan man skal utføre join-up.. Trist.. :(

Sol
10-02-2008, 22:56
Horsemanship har ingenting med longering å gjøre, nødvendigvis. Horsemanship handler om å forstå og akseptere hva en hest er, og hvordan den fungerer, og bruke hestenaturen til å få hesten til å gjøre som vi ønsker.

Stall Nakkim
10-02-2008, 22:59
horsemanship begrepet er desverret blitt veldig bredt... Det det i bunn og grunn handler om er jo kommunikasjon og lederskap! Man må samarbeide og forstå hverandre, og siden vi visstnok skal være de med størst iq, så får vi legge oss på hestens nivå og kommunisere derfra! Det har ikke noe med pisk eller longering å gjøre, og en riktig join up, utføres IKKE slik!

Hege
10-02-2008, 23:18
En ting som er viktig å huske på, at når man ser noen håndtere eller trene sin hest, så kan de gjøre ting som i noens øyne ser helt grusomt ut, mens hos andre virker helt normalt. Sier ikke at denne situasjonen er "normal", men jeg har sett endel eksempler på (mest) unge jenter som aper etter noe de har sett, men som de ikke har fått forklart, og dermed utfører helt feil (ex slår løs på hesten om den går ned de, fordi de har sett en annen rygge sin hest..).
Kanskje litt OT.

Sofie&Lavageitene
11-02-2008, 14:25
"Jeg skal trene horsemanship på lørdag, tenkte jeg" :rolleyes: Måtte. Men nei, det er altså ikke sånn det skal være, utifra det du forklarer. Nå KAN det jo hende at hesten var frekk som fy og trengte å bli satt ganske kraftig på plasse, meeeen..

Rikke
11-02-2008, 14:52
"Jeg skal trene horsemanship på lørdag, tenkte jeg" :rolleyes: Måtte. Men nei, det er altså ikke sånn det skal være, utifra det du forklarer. Nå KAN det jo hende at hesten var frekk som fy og trengte å bli satt ganske kraftig på plasse, meeeen.. Haha, elsker det der:D Eller "skulle egentlig bare trene en halv time, men så ble det mye lengre"

Uansett, har ikke sansen for join-up og ser rett og slett ikke poenget med det, hvertfall ikke når folk involverer pisk og sånt. Da ser jeg hvertfall ikke poenget og hva man skal få ut av det?

Sol
11-02-2008, 14:55
Haha, elsker det der:D Eller "skulle egentlig bare trene en halv time, men så ble det mye lengre"

Uansett, har ikke sansen for join-up og ser rett og slett ikke poenget med det, hvertfall ikke når folk involverer pisk og sånt. Da ser jeg hvertfall ikke poenget og hva man skal få ut av det?

Join up er en super metode, med rett hest, rett person og rett problematikk! Og jeg ville aldri gjort join-up uten å bruke pisk, for jeg er ikke god med tau;)

Men 95% av de tilfellene hvor join-up blir brukt, fins det mange mye bedre metoder å heller benytte seg av:)

Rikke
11-02-2008, 15:00
Nettopp, derfor ville jeg heller trent på en annen måte enn å risikert en katastrofal join-up. Har jo sett det i praksis selv med en som kan dette, og så jo at det funka. Men personlig vil jeg heller trene på andre måter med min hest.

Sol
11-02-2008, 15:00
klok du Rikke:)

Oliverrags
11-02-2008, 16:14
jeg har akkurat tatt en Join-up på min hest. Og tenkte at denne gangen skulle jeg pøve meg med et tau, men der skjønte jeg fort at jeg måtte inn å hente pisken. for hesten rygga rompa si mer og mer mot meg. men etter på fulgte han meg som en super lydig hund.

Grunnen til at jeg tar Join-up er at hesten min rett og slett er utidig mot meg!. dagen før BET han meg i fingeren, og han biter vanligvis ikke.
Men har også sett noen som løper og slår hesten for å få noen virkning(mulig det er en kjempe frekk hest, men hallo da).

Hetja
12-02-2008, 20:24
har ikke helt fått med meg hva join up er? men hesten som jeg viser til i denne tråden er en rolig og snill hest, som jeg syns absolutt ikke burde håndteres på den måten ! Men jeg vet ikke, jeg prøvde å si noe av det dere har sagt til henne, men hun blir bare sur og sier at hun gjør det på sin måte og det var den måten!

Da tenkte jeg bare jaja, din hest ikke min... Ikke noe jeg kan gjøre da?? :/

Sofie&Lavageitene
12-02-2008, 20:27
TRO meg, jeg vet om mange(da spessielt EN) som jeg ville reddet hesten fra om jeg kunne. Men det kan jeg ikke:/ stakkars hest. Så nei,er nok lite man kan gjøre

LineLovise
13-02-2008, 10:10
Vi har jo bare en side av historien her da...

det at du snakker om horsemanship og join up er ganske spesielle ting som få egentlig forstår, men som mange gjør.

Kansje hesten er umotivert, lat, sta? du sier den er rolig og snill hun mener kansje at den er sta eller kjeder seg? å prøver å få den litt mer motivert ved å jage den rundt en liten stund får så å være mer oppmerksom på henne slik at de kan jobbe sammen etterpå... det at hun må løpe etter hesten med pisken er jo bare et tegn på at hesten ikke reagerer nok til at man bare kan stå stille å få den til å løpe, ellers så er det jo ganske mye unødvendig jobbing av henne.

Sofie&Lavageitene
13-02-2008, 11:26
Det er jo totalt unødvenig å ta join up(Om det som beskrives var et forsøk på dette) med en hest som er rolig og snill, i mine øyne

RenateSJ
13-02-2008, 11:47
Litt jobbing i rundpaddock for å få hesten mer oppmerksom skader ikke. Har aldri tenkt på det som denne join up tingen.

Men når man misforstår dette med rundpaddock, så kan det bli veldig feil. Hesten kan faktisk bli verre, hvis personen ikke gjør det rett kan den like gjerne ende opp med at hesten befester sin mistanke om at denne personen ikke er egnet leder. Og dermed tar hesten over enda mer.....

LineLovise
13-02-2008, 12:12
Nytter jo ikke å ha en snill å rolig hest hvis den ikke får nok mosjon.

Du ville fått hesten din til å løpe litt også hvis den plutselig nektet å gjøre noe som helt untatt å stå stille å bli kosa med.

CalixLavec
13-02-2008, 13:02
Det er jo ikke nødvendig å gjøre Join-up fordiom man driver med bakkearbeid i rundpasddock?! Tror det er mange som misforstår litt hva join-up egentlig er, og hvordan man skal bruke det!

Man kan uten problemer trene hesten i rundpaddock uten at det nødvendigvis trenger å ende med join-up!

Sofie&Lavageitene
13-02-2008, 18:19
Det er jo ikke nødvendig å gjøre Join-up fordiom man driver med bakkearbeid i rundpasddock?! Tror det er mange som misforstår litt hva join-up egentlig er, og hvordan man skal bruke det!

Man kan uten problemer trene hesten i rundpaddock uten at det nødvendigvis trenger å ende med join-up!

Nå har jeg utført join-up på flere hester, og jobbet mye i rundtpaddock, så jeg vet det;) Var derfor jeg skrev i parantesen at det var unødvendig, om det var join up vedkommende skulle utføre og om hesten var så snill og grei som hun sier den er, men dette er jo noe jeg ikke vet. Derfor jeg presiserte det

Sofie&Lavageitene
13-02-2008, 18:22
Nytter jo ikke å ha en snill å rolig hest hvis den ikke får nok mosjon.

Du ville fått hesten din til å løpe litt også hvis den plutselig nektet å gjøre noe som helt untatt å stå stille å bli kosa med.

Ja, men jeg ville nok oppmuntret til lek og moro, annet enn å jage den rundt med pisk, men det er jo meg

LineLovise
13-02-2008, 20:35
Ja, men jeg ville nok oppmuntret til lek og moro, annet enn å jage den rundt med pisk, men det er jo meg

En lat/rolig hest er jo ikke akkurat i leke humør? det er derfor man må få den i leke humør med å få den til å forstå at her i gården nytter det ikke bare å stå å sove hele dagen, man må være oppmerksom og klar til å følge komandoer, etter at det er gjort så kan man begynne å leke å ha det gøy sammen.

RenateSJ
13-02-2008, 20:38
Jeg kaller det for å kreve å være oppmerksom på meg. Å kalle fotflytting av hest som ikke gidder å høre for å oppmuntre til lek høres litt penny ut spør du meg

CalixLavec
13-02-2008, 20:41
Nå har jeg utført join-up på flere hester, og jobbet mye i rundtpaddock, så jeg vet det;) Var derfor jeg skrev i parantesen at det var unødvendig, om det var join up vedkommende skulle utføre og om hesten var så snill og grei som hun sier den er, men dette er jo noe jeg ikke vet. Derfor jeg presiserte det

Det var ikke spesielt rettet mot deg på noen som helst måte altså!:) Kan en del om dette selv, og har den oppfatning av at folk ikke helt vet hva de driver med, men kaller det join-up fordi at det er bakkearbeid i rundpaddock!

LineLovise
13-02-2008, 20:57
Jeg spekulerer jo bare på hva som kan være galt med den hesten.

Dere er jo mer opptatt av hva som er generelt riktig, eller riktig for dere fordi slik eller slik metode virker med deres hest, eller hesten til naboen...

Det er jo ikke noe vits i å peke fingeren på ting som er helt opplagt, når det ikke er det som blir diskutert her?

Hvis den jenta faktisk sa at hun driver med join-up så ser jo jeg hvorfor hun gør det på den måten med den hesten, hvis det som er galt med hesten er slik som jeg tenker.

Dere kan jo heller forklare hvordan dere ville gjort join-up riktig med deres hest i forhold til dens humør, reaksjoner osv i steden, slik at Hetja får en mer generell ide om hva join-up er...

Sofie&Lavageitene
13-02-2008, 23:23
LineLovise: Siden du snakket om å motivere, så sa jeg hva jeg ville gjort for å motivere og da ville jeg ikke valgt å jage hesten rundt for å oppnå motivasjon. Som Renate sier; Jeg ville heller kalt det å kreve å være oppmerksom, mer enn å bli motivert, selv om jeg skjønner poenget ditt. Men SELVE motivasjonen tror jeg ikke man oppnår av å jage en hest rundt med pisk; Men igjen, man oppnår en oppmerksom hest, som igjen KAN føre til en motivert hest.

Og nå var jo faktisk ikke tråden om hesten har et problem eller ikke, men om det som ble beskrevet var typisk horsemanshipish. Noe jeg mener at mange kanskje tror det er, men for meg er horsemanship noe helt annent enn å fly rundt etter en hest med pisk. Har sett alt for mange lei og oppgitte "NHS-trente" hester som man tydelig ikke ser at skjønner hvorfor i h*lvete de blir jaget rundt i tide og utide. For å ikke nevne om alle "skal-trene-horsemanship-på-tirsdag"-jentene.

Sofie&Lavageitene
13-02-2008, 23:24
Det var ikke spesielt rettet mot deg på noen som helst måte altså!:) Kan en del om dette selv, og har den oppfatning av at folk ikke helt vet hva de driver med, men kaller det join-up fordi at det er bakkearbeid i rundpaddock!

Nei, skjønte det, men så at innlegget mitt var litt upresist, så valgte å presisere det:) Forøvrig veldig enig med deg;)

LineLovise
14-02-2008, 10:22
Og nå var jo faktisk ikke tråden om hesten har et problem eller ikke, men om det som ble beskrevet var typisk horsemanshipish. Noe jeg mener at mange kanskje tror det er, men for meg er horsemanship noe helt annent enn å fly rundt etter en hest med pisk. Har sett alt for mange lei og oppgitte "NHS-trente" hester som man tydelig ikke ser at skjønner hvorfor i h*lvete de blir jaget rundt i tide og utide. For å ikke nevne om alle "skal-trene-horsemanship-på-tirsdag"-jentene.

ja, så vi er jo enige da om hvordan man kan få hesten litt mer motivert (selv om det er ganske uvanlig at man må ty til slike metoder, men det funker bra hvis man vet hva man gjør) :)

---

Det at du tror at dette ikke er en problem hest er jo grunnen til at dere reagerer slik dere gjør å roper "heste mishandler" uten å egentlig vite hva som er årsaken bak denne oppførselen fra eier... ja jeg ville reagert på samme måte også, hvis hesten i dette tilfelle faktisk ikke har et eneste problem men er snill, rolig å ikke mangler noe som helst motovasjon osv...

det å drive med join-up på en hest som man ikke har noe problemer med er jo totalt unødvendig da den allerede er slik som man vil ha den, join-up skal bare brukes når man vil forbedre noe, når hesten er ulydig, redd, lat, frekk, osv

hvis folk driver med join-up fordi det er "kult" eller "inn" så burde de heller skaffe seg en annen hobby, kansje en liten hund med et eller annet anntrekk som man kan ha på armen... :p

Sofie&Lavageitene
14-02-2008, 10:56
Vi er egentlig veldig enige, ser jeg;)

thröstur
15-02-2008, 18:11
Kan noen forklare meg hva join-up egentlig er?

LineLovise
15-02-2008, 19:59
Folk har sikkert masse forskjellige meninger om dette, å mange ser på det som slemt osv, fordi de som gjør det gjør det galt mange ganger... eller de som ser på ikke forstår hva som blir gjort...

join-up er velig kort fortalt at du tar hesten med deg løst i en innhegning å sier til den at den ikke får være i flokken din ved å jage den vekk fra deg, for så å la den komme tilbake til deg å være med i flokken din, da vil den gå etter deg akkurat som om du har et leie tau på den å du kan jobbe lettere med den etterpå.

Noen hester er veldig lette å få til å få en posetiv respons tilbake med at de vil gjerne være i flokken din å kommer tilbake med en gang mens andre tar lengre tid å man må kansje gjøre det et par ganger før man får ønsket resultat, hvis man ikke går frem på en veldig hard måte. (jage hesten veldig hardt vekk å ikke gi seg før hesten gir seg ved å senke hodet/tygge osv).

det du sier til hesten ved å gjøre dette er at du er flokk leder å du vet hva som er best for flokken så de må følge dine instrukser hvis de skal være i din flokk.

når hesten da gir seg/eller ser på deg, så gir du etter ved å slutte å jage den, la den stoppe å komme til deg slik at du kan rose den å klappe den, du kan gjerne gå opp til hesten også hvis den er redd eller nærvøs for å roe den ned å gi den litt posetivt intrykk at det er bedre å være med deg en fra deg.

hvis hesten gør noe galt som du vil rette på så kan du jage den vekk for så å la den komme tilbake så du kan forsette det du prøvde på f.eks. legge på et teppe, løfte bena, osv

alt har mye med timing å gjøre hvis du jager hesten bort på feil tid så blir den redd deg, hvis du gir etter på feil tid så vil den overmanne deg, det er derfor vikig at den som prøver seg på join-up kan lese en hest å vet hva den tenker slik at man ikke bare jager den rundt å rundt uten mål å mening for da gjør man ikke noe borsett fra å si til hesten at du får ikke være med oss mennesker kom deg vekk... eller lar den komme opp å gå over oss ved å ikke være bestemt nok for da blir de bare borskjemte å rampete...

det er selvølgelig mye mer til dette enn det jeg skriver men dette er hoved ideen om hva jeg tolker join-up for å være.

en riktig trent join-up hest blir en del av deg å hører på hver minste kommando du gir utrøttelig, den står på vakt når du spiser å spiser når du står vakt, han vil foreslå at du kan ri ham for å komme fortere fram, han vil knegge en hilsen når han ser deg, følge med på deg når det er 10 andre hester i nærheten som roper på ham, dere blir ett å ingenting annet betyr noe :)

thröstur
16-02-2008, 17:24
Tusen takk for svar. Da har jeg fått litt mer forståelse for hva det er :)